U uvodnom dijelu sata s učenicima sjednite u krug te razgovarajte o tome što znači biti slavan, je li to lako ili teško. Analizirajte s učenicima razloge za i protiv, spomenite pritisak koji slavne osobe osjećaju jer stalno moraju biti divne i izgledati savršeno i sl. Istaknite važnost pažljivog slušanja drugih učenika i uvažavanja njihovih argumenata.
Uputite učenike na e-skole DOS, Engleski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.4, Zadatak 1. Nakon što su odgledali YouTube videoisječak, u digitalnom alatu Mentimeter u oblaku riječi, učenici u paru pišu asocijacije na pojam celebrity - slavna osoba, odnosno što sve vežu uz pojam slavne osobe (novac, skupi automobili, velike kuće, gubitak privatnosti, stalna prisutnost novinara i javnosti, pretvaranje, laži, lažna prijateljstva i sl.), s time da jedan učenik u paru piše pozitivne stvari, a drugi negativne strane slave. Potaknite kod učenika uporabu glagolskog vremena Present Simple te opisivanje svakodnevnih radnji - npr. They don't work regular hours, they spend a lot of time away from home. Spomenite i komentirajte incident na dodjeli filmskih nagrada kad je glumac iz videoisječka pokazao i svoju nasilničku stranu i udario voditelja programa. Pitajte učenike da komentiraju taj događaj i ukažite na potrebu sprečavanja nasilja. Potaknite ih da daju vlastite primjere kako izbjegavati nasilje i istaknite važnost rješavanja nesuglasica mirnim putem, bez obzira na to je li netko slavan ili nije.
Ohrabrite ih da navedu prednosti i nedostatke života slavnih ljudi koji se svakodnevno susreću sa svojim obožavateljima i novinarima. Pitajte ih bi li oni voljeli biti slavni i zašto. Potaknite ih da usmeno podijele svoja osobna iskustava kako bi se oni osjećali kao slavne osobe pa barem i na ''na 15 minuta" (A. Warhol) Navodite ih putem natuknica na rođendansku zabavu, putovanje, najbolje riješen test u razredu, pohvala učiteljice i slično i koji ih osjećaji tada obuzimaju (sreća, nelagoda, ushićenje i sl.).
Nakon gledanja videoisječka i zajedničkog razgovora, sve sažeto ponovite putem pitanja i zamolite dobrovoljce da usmeno sažmu osnovne ideje vašeg razgovora te ih pohvalite za iskrenost u razgovoru.
Svoje prijedloge i ideje, uz vašu pomoć, učenici mogu podijeliti s ostalima na zajedničkome mrežnom zidu, primjerice, pomoću digitalnog alata Padlet. Dijeljenje različitih ideja na zajedničkom mrežnom zidu omogućuje učenicima da, prema vlastitoj volji, iščitavaju (i više puta) razloge drugih parova te time omogućujete kvalitetno vršnjačko vrednovanje objavljenih radova. Potaknite svaki par da napiše zajednički komentar na zaključke ostalih parova u razrednom odjelu i postave ga kao komentar na zajedničkom mrežnom zidu. Najbolji komentar ili ideju neka označe lajkom ili kojim drugim dogovorenim znakom. Dopustite učenicima da vrednuju vršnjačke ideje i kao pojedinci ako to žele.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima, …), kao i značajkama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Što se tiče usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda za učenike s intelektualnim teškoćama, razinu i način rada dogovarajte timski sa stručnim timom škole.
S obzirom na to da su kod učenika s poremećajem iz autističnoga spektra često prisutni intenzivni interesi, u uvodnom dijelu možete potaknuti učenika s poremećajem iz autističnoga spektra da, ako to želi, predstavi slavnu osobu.
Prilikom gledanja videozapisa osigurajte titlove za učenike s oštećenjem sluha. Učenicima s teškoćama omogućite ponovno gledanje videa.
Učenici s teškoćama će bolje funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati kolegu koji je, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira par u kojem je učenik s teškoćama.
Ponekad je učenicima s teškoćama teško zamisliti kako se druga osoba osjeća. Iz tog razloga, važno je primjerima približiti zadatak i, po potrebi, dodatno usmjeriti učenika da dođe do rješenja. Procijenite li da treba, osigurajte vršnjačku podršku.
Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama da odgovori na pitanja koja su bila postavljana tijekom rasprave.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Potaknite učenike da snime razgovor ili podcast u digitalnom alatu Audacity s nekom osobom iz škole ili iz bliske okoline, npr. s vlastitim roditeljem. Osoba može biti liječnik, znanstvenik, sveučilišni profesor ili čak i njihova "teta" iz vrtića. Prije samog razgovora recite učenicima da pripreme set od 5 pitanja u kojima se svakako javlja i pitanje vezano uz slavu. Npr. kada se osjećaju kao slavne osobe i što za njih osobno znači slava. Radove možete sačuvati u razrednoj bilježnici One Note/Class Notebook.
Na početku ove aktivnosti učenike potaknite na razgovor na temu slave i slavnih osoba o kojoj ste razgovarali u prethodnoj aktivnosti. Radeći u paru, neka učenici napišu nekoliko rečenica o tome što misle o dobrim i lošim stranama slave. Potaknite ih da koriste glagole u glagolskom vremenu Present Simple kako bi prikazali činjenično stanje i uobičajeno mišljenje o slavnim osobama. Svoje rečenice mogu oblikovati u alatu Word Online te u njemu, različitim bojama, označiti glagole koji opisuju događaje u sadašnjem vremenu. Digitalni alat Word One unutar Microsoft Office 365 sustava omogućuje stvaranje, uređivanje i zajedničko korištenje i uređivanje dokumenata u mrežnom pregledniku s drugim korisnicima tako da učenici zajednički rade i surađuju. Na taj ih način, polako uvodite i u sljedeću aktivnost, uvježbavanje glagolskog vremena Present Simple. Prokomentirajte rečenice i ohrabrite ih da slobodno iznose svoja stajališta.
Nakon što ste ih polako uveli u svijet slavnih osoba, potaknite učenike na čitanje teksta u e-skole DOS, Engleski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.4, Zadatak 2 i na rješavanje rečenica vezanih uz tekst. Komentirajte točnost rješenja i pitajte učenike da vam prepričaju život slavne osobe opisane u kratkom tekstu. Zamolite ih da usporede svoj život i život slavne osobe iz teksta te da reagiraju na sličnosti i razlike. Pitajte ih čiji je život bolji, jednostavniji, uzbudljiviji i bi li mijenjali neke dijelove svog života sa životom slavne osobe i zašto. Potaknite ih primjerima na slobodno izražavanje i pravilnu upotrebu glagola u trećem licu jednine. Npr. Sheila travels around the world and that’s great but she gets up at five and I don’t like it. Možete učenike potaknuti i na aktivnost u kojoj oni izražavaju svoje mišljenje o tome koji su dijelovi njihova života bolji u odnosu na spomenutu slavnu osobu i na čemu bi ta slavna osoba mogla njima zavidjeti. Vodite brigu o tome da svi učenici sudjeluju u razgovoru i pohvalite učenike na sudjelovanju. Na kraju potaknite njihovu maštu i recite im da kratko opišu svoju godinu u obliku radnji koje rade u pojedinim mjesecima po uzoru na zadatak iz digitalnih sadržaja. Zamolite dobrovoljce da pročitaju svoje uratke i pohvalite ih za kreativnost.
Podijelite učenike u 4 grupe i potaknite ih da kreiraju zamišljeni lik slavne osobe priče koju su upravo pročitali. Učenici pišu podatke za potrebe prezentacije u alatu PowerPoint, dodaju slajdove i stvaraju kratku prezentaciju o toj slavnoj osobi. Upozorite učenike da, uz svaku sliku, napišu i jednu rečenicu koja opisuje tu sliku, pazeći na točnu upotrebu glagolskog vremena Present Simple i dodavanja -s ili -es. Radove pohranjuju u odgovarajući folder u One Note/Class Notebook. Na početnoj stranici Office 365 kliknite na ikonu Class Notebook i kreirajte svoj sadržaj.
Po potrebi, za učenike s teškoćama pripremite podsjetnik za tvorbu glagolskog vremena Present Simple te im dopustite korištenje podsjetnika u radu. To se najviše odnosi na učenike s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju.
U samostalnom radu predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebno odnosi na učenike sa specifičnim teškoćama u učenju kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj.
I u ovoj aktivnosti vodite računa o tome da je učenicima s teškoćama teško zamisliti neke situacije ili kako se druga osoba osjeća. Iz tog razloga, važno je primjerima približiti zadatak i po potrebi dodatno usmjeriti učenika da dođe do rješenja. Po potrebi, osigurajte vršnjačku podršku.
Tijekom rada u skupini, vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Prilikom rada u skupini, vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije u zadatku ne treba govoriti.
Potaknite učenike da naprave audiozapis u obliku podcasta u digitalnom alatu Audacity u kojem jedan učenik glumi osobu koja postavlja pitanja, a drugi učenik glumi slavnu osobu (likovi mogu biti slavni ili izmišljeni).
Na početku aktivnosti učenici igraju igru pamćenja e-skole DOS Engleski jezik 5, Modul 4, Jedinica 4.4, Zadatak 6 u kojem spajaju imena i zanimanja slavnih ljudi.
Razgovarajte s njima o tome znaju li zašto su te osobe slavne, što su postigle u životu, čime se bave i koliko im je, prema njihovu mišljenju, život težak ili lagodan. Dopustite im da usmeno komentiraju i postavljaju potpitanja ako žele, pazeći i usmjeravajući ih na pravilno korištenje glagolskog vremena Present Simple.
Pitajte učenike neka nabroje još neku slavnu svjetsku osobu i po čemu je ona poznata. Povedite raspravu o tome što znači biti slavan, uspješan i poznat i postoji li, možda, recept kako postati poznat u svijetu. Zatim, zamolite učenike da naprave listu osoba koje su, prema njihovu mišljenju, slavne i recite im da se usredotoče na određeno područje - sport, glazbu, film, znanost. Pitajte učenike tko su ti ljudi i recite im da izgovore njihova imena.
Podijelite učenike u 4 grupe i svaku grupu zamolite da predstavi jedno od četiri već spomenuta područja. Ohrabrite učenike da pokažu svoju kreativnost kreiranjem digitalnog postera u digitalnom alatu Canva i opišu što ta osoba radi tijekom jednoga dana pazeći, pritom, na upotrebu glagolskog vremena Present Simple.
Uputite učenike na provjerene mrežne stranice na kojima mogu naći neka imena i biografije, odnosno uobičajene životne aktivnosti tih osoba. Npr. Biography.com/people . Svaka grupa radi svoj digitalni poster za zadanom temom (predstavljaju jednu slavnu osobu kroz prizmu njenog obiteljskog i poslovnog života, želje, aspiracije, postignuća) u digitalnom alatu Canva.
Učenicima možete ponuditi i alternativno rješenje. Žele li stvarati nešto o sebi, a ne o nekom drugom, ohrabrite ih da izrade infografiku svojih uobičajenih aktivnosti tijekom određenog razdoblja. Na primjer, što oni ili njihovi ukućani obično rade tijekom vikenda. Zamolite ih da unutar grupe dođu do kompromisnog rješenja i predlože neke aktivnosti koje su uobičajene u obiteljima svih članova grupe. Učenici mogu kreirati infografiku u digitalnom alatu Piktochart gdje odabiru jedan od četiri oblika infografike: izvještaj, plakat, infografiku ili prezentaciju, ovisno o tome što im više odgovara.
Uputite učenike da usporede svoj život sa životom slavne osobe i pokušaju pronaći sličnosti i razlike. Ohrabrite ih ukazujući im na zajedničke osobine svih ljudi - potrebu za jelom, hranom, obitelji, priznanjem i sigurnošću. Na ovaj se način postiže lijepa korelacija s međupredmetnom temom Osobni i društveni razvoj. Svoje uređene plakate ili infografike učenici predstavljaju ostalim grupama tako da svatko iz grupe kaže po barem jednu rečenicu o predloženom radu. Pohvalite uložene napore učenika u kreativnim rješenjima i uloženom naporu. Na kraju aktivnosti, grupe mogu izložiti svoje radove u razredu ili ih objaviti na internetskim stranicama razreda.
Za učenike s teškoćama predvidite duže vrijeme za rješavanje zadataka.
Prilikom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom u slučaju da je pogriješio. Nakon rasprave omogućite mu odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Tijekom rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama govore osim ako za to ne jave sami.
S obzirom na to da su kod učenika s poremećajem iz autističnoga spektra često prisutni intenzivni interesi, i u ovoj aktivnosti možete potaknuti učenika s poremećajem iz autističnoga spektra da aktivnije sudjeluje ako su slavne osobe pripadaju njegovom specifičnom interesu.
Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama kako bi se izbjegla mogućnost da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s teškoćama valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira skupina u kojoj je učenik s teškoćama.
Pripremite pisane i slikovne upute za izradu plakata u alatu Canva.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik skupine ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće.
Potaknite učenike da istraže život neke osobe koja je, zahvaljujući svom djelovanju ili izumu, značajno poboljšala život koji živimo danas. Podijelite učenike u grupe i neka svaka grupa istraži određeno područje - tehnologiju, školu, glazbu, hranu, sport, film i sl. Potaknite učenike da u digitalnom alatu Audacity snime podcast s tom osobom u kojem će se, pomoću pitanja i odgovora, rekonstruirati život i rad te osobe. Učenici u razredu predstavljaju svoj snimljeni materijal.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.