Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Timski sastanak

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • IZVAN: obnovljivi izvori, ušteda električne energije, lokalna zajednica
  • IZVAN: a minute, an agenda, team roles
  • TZK: dogovor, organizacija turnira, mjesni odbor
  • IZVAN: zapisnik, sastanak, participativnost
  • GEO: EU projekti, naselje, društvo
Izvannastavna aktivnost

Energ(et)ična zajednica

Prije same aktivnosti napravite Edmodo grupu za sve učenike koji će zajednički surađivati u timovima kako biste zajednički planirali, pratili i realizirali dogovorene aktivnosti.

Razgovarajte s učenicima o potrošnji električne energije u njihovim kućanstvima, školi i na javnim mjestima (npr. ulica, kvart). Usmjerite pažnju učenika na javna mjesta. Pitajte ih: Troši li se previše električna energija na javnim mjestima, kvartovima i ulicama u kojima boravite? Postoji li način da se električna energija uštedi? Kako proizvesti električnu energiju pomoću prirodnih dobara? Što su obnovljivi izvori energije, kako ih koristiti i za što? Tko odlučuje o načinima uštede u lokalnoj zajednici? Nakon razgovora s učenicima zadajte im zadatak da pregledom mrežnih stranica i literature u knjižnici škole istraže kako uštedjeti električnu energiju oko sebe i pomoću čega, ima li prekomjerna potrošnja električne energije utjecaja na klimatske promjene i kako to poboljšati. Neka svaki učenik prikaže prikupljene informacije i rezultate svojih istraživanja u Edmodo grupi koja će potom služiti za pripremu za sastanak s lokalnim vlastima odnosno lokalnom zajednicom: učenici uz vašu pomoć ujedinjuju slične prijedloge načina uštede i eliminiraju one koji nisu smisleni (pazite da ne eliminirate kreativne i optimistične!) kako bi ih predstavili lokalnoj zajednici.

Nakon istraživanja učenici vladaju informacijama i spremni su za prvi timski sastanak s predstavnicima lokalne zajednice. Organizirajte sastanak i neka učenici predstave svoja istraživanja i stajališta o važnosti teme te predlože određene modele za rješenje u uštedi električne energije na lokalitetu. Neka zamole predstavnike lokalne zajednice da iznesu svoja stajališta o predloženim modelima učenika te mogućnost implementacije istih u sustav i njihovo financiranje.

Podijelite učenike u tri tima i zadajte im zadatak izradu modela koje su im predložili predstavnici lokalne zajednice. Svaki tim predstavlja jedan model (npr. jedna grupa izrađuje model uštede električne energije za školu, druga za ulicu u kojoj se nalazi škola i treća za kvart u kojemu se nalazi škola ili slično). Učenici modele mogu temeljiti na inovativnim tehnologijama poput automatizirane rasvjete, solarnih ćelija, 3D printa i slično. Ako ste u mogućnosti, s učenicima izradite model pametne ulične rasvjete koja se uključuje na ultrazvučni senzor ili senzor pokreta, automatiziranu rasvjetu u školi pomoću Arduino UNO mikroupravljača i solarnog panela i slično. Koristite elektroničke elemente iz učeničkih kutija za tehničku kulturu, a ostale, prema planu, pokušajte pribaviti.

Nakon izrađenih modela organizirajte drugi timski sastanak s predstavnicima lokalne zajednice na kojemu će učenici predstaviti izrađene modele, a dobiti povratne informacije na ono što su napravili (npr. o izvedivosti s tehničkog stajališta, ekonomske isplativosti ulaganja i društvene korisnosti).

Izvannastavna aktivnost

Energ(et)ična zajednica

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Svrha
  • Analiza i sinteza potrošnje električne energije lokaliteta.
  • Razumijevanje važnosti utjecaja sve veće potrošnje električne energije na klimatske promjene.
  • Implementacija obnovljivih izvora energije u energetski sustav kroz blisku suradnju s lokalnom zajednicom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Englezi u akciji

Uputite učenike, polaznike izvannastavne skupine “Mali Englezi”, da će voditi organizaciju školske priredbe. Navedite ih da u početku razmisle o tome što sve čini organizaciju jedne školske priredbe te ih pitajte kako oni zamišljaju taj proces. Neka popišu sve aspekte koje treba isplanirati i obrazlože svoje ideje pomoću alata Tricider. Uputite ih da je, osim predlaganja svoje ideje o tome što sve priredba treba imati, potrebno i glasati za tuđe ideje i davati obrazloženje u istom alatu. Takav participativni demokratski pristup trebat će primjenjivati u svim fazama aktivnosti.

Podijelite učenike u timove tako da se svaki tim bavi jednim od ranije identificiranih aspekata organizacije. Uputite ih na čitanje teksta o Ulogama u timu (the leader, the timekeeper, the recorder, the participant). Neka, koristeći razrednu OneNote bilježnicu, u zajedničkom dijelu opišu na zasebne stranice sažetak što pojedina uloga zahtijeva. Zatim neka prouče tekst Kako voditi zapisnik sastanka (a meeting minute) i zaključe koji su dijelovi zapisnika. Po završetku, navedite ih da zabilješke postave u istu OneNote bilježnicu i uputite da u daljnjem radu vode zapisnik.

Recite timovima da koristeći alat Sutori zasebno i zajednički razrade koji je vremenski redoslijed aktivnosti u organiziranju školske priredbe, koristeći informacije koje su stekli u tekstovima. Istaknite im da je vremensko planiranje potrebno kako se aktivnosti ne bi preklapale te kako bi se osiguralo dovršenje svih aktivnosti na vrijeme. Uputite učenike da pojedine dijelove smjeste na vremensku traku koristeći navedeni alat. Predložite im da unutar nove priče u navedenom alatu pobroje sve korake pri planiranju priredbe. Isto tako uputite ih da svaki korak u planiranju detaljnije opišu jednom rečenicom.

Navedite učenike da u ovom dijelu pozovu sve potrebne sudionike koji će sudjelovati u planiranju, logistici, izvedbi, promoviranju i sponzoriranju priredbe (učitelji, razrednici, predstavnici lokalne zajednice, projektni partneri…) na virtualni sastanak koristeći raspoređivanje u skupine u alatu kao što je Zoom. Uputite učenike da će se unutar videopoziva organizirati prema timovima, odnosno kategoriji posla koji obavljaju u pripremi školske priredbe (npr. organizacija programa, snimanje i fotografiranje, izrada ulaznica…). Neka prije pravog poziva uvježbaju dijaloge sudionika jedni s drugima.

Porazgovarajte s učenicima o iskustvu sudjelovanja u odlučivanju o projektu koji ih se tiče (školska priredba) i uključivanja u proces drugih dionika kojih se projekt tiče te im pomognite da osvijeste koliko je participativna demokracija bitna u različitim aspektima života.

Izvannastavna aktivnost

Englezi u akciji

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Svrha
  • Učenike poučiti procesu odlučivanja tako da mogu izraziti svoje stavove i argumentirano ih zastupati na stranom jeziku.
  • Podići razinu svjesnosti da participativna demokracija pozitivno utječe na dobrobit.
  • Poticati ih da se rado uključuju u projekte škole i lokalne zajednice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Sudjelujem i prije nego što igram

Na početku pogledajte s učenicima kratak videozapis o stolnom tenisu te ga prokomentirajte s njima tako da uoče da je riječ o sportu u kojem se aktivira cijelo tijelo i um, odličan je za razvijanje motoričkih sposobnosti (dobro ga je početi igrati što ranije, već od pete godine starosti), smatra se jednim od najmanje opasnih sportova jer postoji mala opasnost od ozljede, udarca ili pada, a u njemu se vježba i pojedinačni i ekipni duh.

Recite učenicima da će organizirati turnir u nekom sportu. Predložite turnir u stolnom tenisu i objasnite da to predlažete zbog svih vrlina koje ima stolni tenis te im dajte da donesu odluku. Ako je odluka negativna, dajte im određeno (kratko) vrijeme u kojem se moraju kolegijalno dogovoriti u kojem će sportu organizirati turnir koji se realno može organizirati u prostoru vaše škole i dvorišta, a u protivnom će turnir ipak biti u stolnom tenisu.

Pitajte učenike što je sve potrebno poduzeti za organizaciju turnira. Pomognite im da identificiraju koje je zadaće potrebno izvršiti prilikom organizacije turnira, primjerice poziv na turnir, način i rok prijave igrača, uređenje prostora turnira, rekviziti, suđenje, nagrađivanje. U skladu s tim zadaćama, pomognite im da se podijele u grupe te ih uputite u agilnu i demokratičnu komunikaciju u platformi Teams koju predlažemo za planiranje, praćenje i realizaciju aktivnosti na organizaciji turnira. U tu svrhu kreirajte zajednički tim i kanale za suradnju pojedinih grupa.

Svaka grupa planira i dogovara svoj dio zaduženja, razgovarajući i zajednički donoseći odluke. Svaku odluku učenici predlažu u svom kanalu i pozivaju ostale grupe da daju kratke povratne informacije (prijedloge poboljšanja) na nju. Nakon povratne informacije, grupa odlučuje hoće li prihvatiti prijedloge i doraditi odluku te prelaze na odlučivanje o sljedećoj točci u okviru svojih zaduženja.

Kada su sve grupe na taj način donijele potrebne odluke, ujedinjuju svoje dijelove u zajednički plan te ga prezentiraju Vijeću učenika. Prezentaciju s prijedlozima i planom organizacije turnira mogu izraditi u zajedničkom dokumentu koristeći neki od alata iz Office 365 paketa koji su integrirani u Teamsu (pod karticom Datoteke). Ako je odluka Vijeća pozitivna, neka Vijeće i po jedan predstavnik svake organizacijske grupe ishode dopuštenje ravnatelja za organizaciju turnira te im u budućnosti pomognite da ga i ostvare.

Postupci potpore

Tijekom gledanja videozapisa o stolnom tenisu učenicima s oštećenjem vida opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha osigurajte mjesto s kojeg će sve jasno vidjeti. Učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje ključnih dijelova.

Provjerite imaju li učenici s oštećenjem vida iskustva sa stolnim tenisom i jasnu predodžbu kako se igra. Ako je moguće, omogućite im da istraže i opipaju stol, rekete i loptice te pružite fizičku i drugu potrebnu podršku da i sami pokušaju zaigrati. Ovo će biti korisno i za učenike s većim motoričkim, intelektualnim i drugim teškoćama.

Učenike s teškoćama pokušajte što aktivnije uključiti u sve korake planiranja i provedbe sportskog turnira. Potičite ih na uključivanje u raspravu i dijeljenje mišljenja, iskustava i ideja. Možete im pružiti podršku postavljanjem potpitanja i usmjeravanjem prema željenim zaključcima te upućujte sve učenike na suradnju tijekom grupnog rada i na uvažavanje svačijeg mišljenja.

Potaknite učenike da prilikom donošenja odluke o sportu čiji će turnir organizirati, razmisle i o tome koji bi sport bio najpogodniji za aktivno uključivanje i sudjelovanje svih učenik iz razreda. Čak i učenici s većim ograničavajućim motoričkim teškoćama mogu sudjelovati u gotovo svim aktivnostima uz prilagodbe i podršku vršnjaka pa, ovisno o odabranom sportu, možete potaknuti učenike da razmisle na koji bi ga način mogli prilagoditi učenicima s teškoćama kako bi im omogućili punopravno sudjelovanje bez obzira na ograničenja i različitost.

Demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koristi platforma Teams i provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi. Dobro je dati i pisanu, vizualno podržanu uputu koja će ih voditi kroz korake rada u alatu. Za slijepe učenike, ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda kroz rad u paru.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele više potičemo da sazovu sastanak s Mjesnim odborom (lokalnom zajednicom) na kojem će im pomoću alata Prezi iznijeti prijedlog organizacije turnira te uključiti i njih. Primjerice, prijedlozima za nagrađivanje, kroz pomoć pri nabavci rekvizita, pomaganjem u realizaciji turnira i pozivajući na turnir druge mjesne odbore kako bi se u budućnosti organizacija takvih turnira proširila izvan njihove lokalne zajednice.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Sudjelujem i prije nego što igram

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK D.7.4. Prosuđuje kako se u sportskim natjecanjima potiče suradnički odnos, poštuje različitost i njeguje kulturni i nacionalni identitet.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Četiri kuta

Izradite četiri plakata otisnuta velikim slovima sa sljedećim naljepnicama: Potpuno se slažem! Slažem se, ali…! Djelomično se ne slažem! U potpunosti se ne slažem! Smjestite svaki plakat u drugi kut učionice.

Odaberite tezu (ili izjavu) prikladnu za nastavnu temu i učenike. Pročitajte je naglas i dajte učenicima pet minuta da skupe svoja razmišljanja o toj temi. Zatim pitajte učenike koju izjavu na posteru odabiru te ih usmjerite da stanu u određeni kut. U najboljem slučaju trebale bi biti četiri grupe okupljene u različitim kutovima učionice. U svakom kutu odredite po jednog učenika kao zapisničara. Dajte učenicima 5 - 10 minuta da razgovaraju s ostalim učenicima u njihovom kutu o razlozima zbog kojih se potpuno slažu, slažu se, djelomično se ne slažu u ili se u potpunosti ne slažu s tezom.

Na kraju grupnog razgovora zamolite učenike da u alatu Padlet (obrazac Shelf s četiri stupca, po jedan za svaki ponuđeni odabir) iznesu zajedničko mišljenje o zadanoj tezi (izjavi). Pročitajte taj zapisnik svake grupe, a učenicima dozvolite komentiranje i iznošenje vlastitih mišljenja. U slučaju da se koji učenik u grupi na kraju rasprave predomislio u vezi sa svojom reakcijom na izjavu, pružite mu priliku da promijeni kut.

Osigurajte učenicima još 5 - 10 minuta za nastavak grupnih rasprava. U ovom bi trenutku svaki učenik u grupi trebao voditi svoje bilješke u alatu. Svaki učenik koristi te bilješke kako bi napisao objašnjenje svoga stava o zadanoj tezi (izjavi). Učenici bi trebali u svoje odlomke uvrstiti četiri argumenta kojima podupiru svoj stav.

Osigurajte učenicima vrijeme da naglas pročitaju svoje radove, kao i za reakciju vršnjaka. Zamolite učenike da dijele samo pozitivne komentare o radovima svojih vršnjaka, a potom im osigurajte vrijeme da dijele samo konstruktivne kritike.

Porazgovarajte s učenicima o tome koliko je ovaj način komuniciranja o različitim mišljenjima sličan ili različit raspravama i sastancima koje čuju ili u kojima sudjeluju u školi, kod kuće, u medijima itd. Porazgovarajte s njima o vještinama koje smatraju bitnima za dobro funkcioniranje sastanaka, a zatim o tome gdje mogu primijeniti stečene uvide i vještine u svojem životu.

Izvannastavna aktivnost

Četiri kuta

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Svrha
  • Učenici kroz iskustvo konstruktivnog izražavanja različitih pogleda na istu stvar i vođenje zapisnika o tom procesu uče sudjelovati u demokratskim procesima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Što moje naselje treba iz EU fondova?

Zajedno s učenicima proučite sadržaj poveznice o natječajima Europske unije. U razredu raspravite što njihovom naselju treba, a u čemu im mogu pomoći sredstva EU fondova. Zajedno s učenicima izaberite najmanje tri problema. Navodite ih na probleme zajednice, ali i na njihove probleme i potrebe. Izrazite probleme u skladu s njihovom kognitivnom i emocionalnom razvojnom razinom.

Učenike podijelite u tri grupe shodno njihovim interesima o priroritetnim problemima. Unutar grupe neka porazgovaraju o tome zašto je ta tema bitna za lokalnu zajednicu i djecu, odnosno njih. Pritom neka rade zapisnik razgovora. Mogu ga voditi digitalno u Padletu (obrazac Shelf s tri stupca, po jedan za svaku grupu). Naglasite im da je mišljenje svakog pojedinca jednako važno i da se unosi u zapisnik. Na temelju tog zapisnika učenici će ostalima u razredu predstaviti svoje probleme koje mogu riješiti EU projektima.

Učenike uputite da pažljivo slušaju i razmišljaju imaju li što dodati prijedlozima svake grupe. Nakon što svaki predstavnik iznese mišljenje skupine, pokrenite raspravu među učenicima Imate li što dodati u izlaganju iznesenih objašnjenja? Uputite ih da svaka grupa zapiše ta pitanja i svoje odgovore u zapisnik. Na kraju neka svi porazgovaraju o tome koji im se sve prijedlozi čine smislenima i kvalitetnima i zašto. To neka unesu u zajednički grupni zapisnik koji mogu izraditi u Word Online dokumentu. Objavite poveznicu na zapisnik sa zaključcima na Padletu.

Postupci potpore

Prilikom proučavanja sadržaja na poveznici o natječajima Europske unije provjerite razumijevanje manje poznatih pojmova i prema potrebi ih dodatno pojasnite primjerima koje će učenici moći povezati sa vlastitim iskustvom i okruženjem u kojem žive. Za učenike s intelektualnim teškoćama, oštećenjem sluha i poremećajem iz spektra autizma možete pripremiti vizualni predložak s kratkim opisima područja i problema u kojima mogu pomoći sredstva EU fondova, a koji će im omogućiti lakše i samostalnije praćenje i sudjelovanje u narednim aktivnostima. Isti tekstualni opis, u obliku koji mogu čitati uz pomoć asistivne tehnologije, možete dati i učenicima oštećenog vida.

Kod definiranja i odabira problema omogućite učenicima s teškoćama da kažu svoje mišljenje i potičite ih na zaključivanje potpitanjima i sugestijama. Prema potrebi dajte više vremena za grupni razgovor i izradu zapisnika kako bi omogućili učenicima s teškoćama da oblikuju i izraze svoje mišljenje.

Potaknite i ohrabrite učenike s teškoćama da aktivno sudjeluju u izlaganju grupnih zaključaka i prezentiraju barem jedan dio na kojem su bili najviše uključeni. Učenicima s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma i učenicima s teškoćama pažnje i hiperaktivnosti pri tome je dobro postaviti strukturu i redoslijed izlaganja.

Tijekom završne rasprave učenicima s oštećenjem sluha osigurajte mjesto s kojeg će nesmetano moći pratiti komunikaciju svih uključenih u raspravu. Stolce je najbolje postaviti u polukružni oblik. Govornici neka budu licem okrenuti prema svjetlu i govore jasno i razumljivo. U slučaju da učenik nije razumio, izgovorene rečenice treba ponoviti, skratiti i preoblikovati.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite da istraže postupak prijave za sredstva EU projekata. Neka se povežu sa službenicima iz jedinica lokalne uprave i samouprave ili poduzećima koja apliciraju na EU projektima te neka s njima komuniciraju i istraže postupak prijave, što sve projekt mora sadržavati te koje su sve obveze za dobivena sredstva. Rezultate svojeg istraživanja neka predstave u razredu, na redovnoj ili dodatnoj nastavi.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Što moje naselje treba iz EU fondova?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GEO A.B.7.3. Učenik obrazlaže nastanak, razvoj i značenje Europske unije u Europi i svijetu te utjecaj institucija EU-a na pojedinca i države.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.