Recite učenicima da ste za njih pripremili dva pitanja: What do you like? i What are you like? Učenici ta dva pitanja često zamjenjuju pa, kroz razgovor, provjerite razumiju li razliku postavljajući pitanja poput What is your best friend like? ili What is your younger sister like? Tako bi učenici mogli usvojiti značenje pitanja i primijeniti ga odgovarajući na pitanja o stvarnim ljudima iz svog svakodnevnog života. Nakon što postavite nekoliko pitanja, prozovite nekoliko učenika da postave isto pitanje o različitim osobama iz života svojih prijatelja iz razreda. Zadatak organizirajte tako da učenik, koji odgovori, postavlja pitanje sljedećem učeniku.
Potaknite učenike na promišljanje toga koje su riječi koristili da bi odgovorili na pitanje What are you like? Učenici bi trebali zaključiti da se radi o opisnim pridjevima odnosno o pridjevima za opisivanje osobnosti. Najavite im da će pogledati video u kojem trebaju obratiti pozornost na pridjeve za opis osobnosti.
Učenici gledaju video 10 Photos To Test Your Personality te, nakon gledanja videa, u parovima pišu pridjeve za opis osobnosti koji su se spominjali u videu. Razgovarajući s učenicima provjerite koje su pridjeve napisali i koja su njihova značenja te poznaju li osobu koja ima karakternu osobinu spomenutu u videu.
U digitalnom alatu LearningApps pripremite zadatak s nazivima pridjeva kojima se imenuju dobre i loše ljudske osobine. Učenici imaju zadatak kategorizirati opisne pridjeve u tri skupine – dobra osobina, loša osobina ili i dobra i loša osobina. Neke dobre osobine mogu biti i loše ako su pretjerane. Na primjer, dobro je biti ambiciozan, ali ne toliko da ambicija poremeti međuljudske osobne i postane važnija od empatije. Nakon što učenici riješe zadatak, povedite razgovor o karakternim osobinama koje mogu biti i dobre i loše te tražite da učenici obrazlože svoj odabir i navedu primjer situacije iz vlastitog iskustva u kojoj je osobina dobra odnosno situacije u kojoj je ta osobina loša. Učenici mogu slobodno izraziti svoj stav te je važno naglasiti da je ljepota društva u tome što smo različiti sve dok ne ugrožavamo slobodu i integritet drugih osoba.
Uputite učenika na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2., Zadatak 1 u kojem ukratko, svatko za sebe, opisuju svoj uzor u pisanju. Nakon što su napisali nekoliko rečenica o svom uzoru, učenici u parovima razgovaraju o svom izboru postavljajući pitanja npr. Who is your role-model? What is she/he like?
Na kraju, zadajte učenicima da u parovima kreiraju objavu profila izmišljene osobe na Instagramu u digitalnom alatu Canva iz koje će se moći iščitati osobine ličnosti o kojima je bilo govora u prijašnjim zadatcima. Digitalni alat ima u ponudi besplatne fotografije, ali učenici ih mogu pronaći i na stranici Pixabay te ih, potom, preuzeti i koristiti u alatu Canva.
Učenici, potom, gledaju profile koje su izložili na uređajima na kojima su ih učenici kreirali te pokušavaju odrediti i argumentirati svoj odabir odnosno dojam o osobnosti koji može biti različit, ovisno o iskustvu i karakternim osobinama učenika koji procjenjuju.
Na kraju, povedite razgovor o lažnim profilima na Instagramu i drugim društvenim mrežama te o medijskoj, digitalnoj i informacijskoj pismenosti. Taj zadatak izrade profila izmišljenih osoba osvijestit će im koliko je jednostavno kreirati lažni profil. Pojedinci to rade iz raznih razloga te ih podsjetite da u digitalnom okruženju uvijek trebaju biti oprezni te znati provjeriti informacije. Posebno je važno čuvati se lažnih profila ljudi koji im nude susret te postavljaju pitanja koja se tiču osjetljivih informacija. To su ljudi s izrazito lošim karakternim osobinama, mogu biti i muškarci i žene, mlađe i starije osobe i nalaze se među nama te je stoga od velike važnosti tu temu spomenuti uvijek kada za to postoji prilika.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo popratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili mu pomoći pri izvršavanju zadatka.
Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje te dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori. Osigurajte primjere dviju vrsta pitanja čije značenje učenici često zamjenjuju i njihove odgovore u pisanoj formi. Tako će se učenici oštećenjem sluha te učenici sa specifičnim teškoćama učenja s njima upoznati te će im biti od pomoći tijekom ostalih aktivnosti.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu te kontrast na ekranu.
Poželjno je da video 10 Photos To Test Your Personality sadrži titlove. Unaprijed osigurajte nazive za pridjeve za opis osobnosti iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s upoznao s njima.
Provjerite s učenikom s disleksijom i oštećenjem vida snalaze li se u zadatku u digitalnom alatu LearningApps. S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim poremećajem provjerite jesu li razumjeli upute te, za svaku od tri skupine pridjeva, unaprijed napišite po jedan primjer kako bi se učenik time mogao voditi pri kategoriziranju pridjeva. Također, važno je učenicima s teškoćama omogućiti više vremena za rješavanje zadataka (posebno se odnosi na učenike s jezičnim poremećajem i specifičnim poremećajem učenja).
Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Učenike s motoričkim teškoćama spojite u par s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnom alatu Canva kako bi zajednički kreirali objavu profila izmišljene osobe na Instagramu. Provjeravajte s parom kako napreduje u izvršavanju zadatka.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Pitajte učenike da izgovore pitanje na engleskome jeziku koje znači "Što voliš?" i "Kakav si?".
Potom ih uputite na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.2., Zadatak 2 u kojem pretpostavljaju odgovore na pitanja te, potom, slušaju zvučni zapis kako bi provjerili točnost svojih pretpostavki. U zadatku se koriste opisni pridjevi za izgled i osobnost. Pitajte učenike da izgovore koji se nazivi za osobnost, a koji za opis izgleda navode u tekstu.
U digitalnom alatu LearningApps odaberite funkciju kreiranja parova tako da se povezuju izgovorena i napisana riječ. Pripremite zadatak u kojem učenici povezuju parove izgovorene i napisane riječi za opisne pridjeve iz prethodnog zadatka kako bi usvojili izgovor.
Povedite razgovor o tome mogu li, iz tjelesnog izgleda, zaključiti kakva je nečija osobnost. Ljudi lako mogu vidjeti kojeg je netko raspoloženja po izrazu lica, ali da bismo znali kakav je netko i kakvu osobnost ima, potrebno je osobu dugo i dobro poznavati i vidjeti njezine reakcije u različitim situacijama. Potaknite učenike da razmisle o tome kako bi opisali svoju osobnost. Pitajte ih jesu li ikada rješavali test osobnosti i što im je taj test pokazao. Jesu li se složili s testom? Vjeruju li takvim testovima? Smatraju li da ljudi posjeduju isključivo jednu osobnost ili se ponašanje i pristup mogu mijenjati s obzirom na situaciju i ljude s kojima komuniciraju? Jesu li se i oni sami, u različitim situacijama, ponijeli na različite načine? Može li se i treba li se osoba procijeniti na temelju prvog dojma koji ostavlja? Misle li da postoje isključivo ženske ili muške osobine ličnosti? Naglasite da i muškarci i žene mogu biti jednako osjećajni, osjetljivi, ali i hrabri i da tjelesna snaga s tim osobinama nema veze. Pitajte ih kako bi definirali hrabrost. Nakon što nekoliko učenika podijeli svoja mišljenja, recite im da je hrabrost kada učiniš nešto čega se jako bojiš unatoč svome strahu. Procijeniti ljude iz svoje pozicije je pogrešno. Razvijajte kod učenika empatiju i recite im da se treba pokušati staviti na tuđe mjesto kako bismo razumjeli postupke i osjećaje druge strane.
Zadajte učenicima da riješe test osobnosti PERSONALITY TEST. Nakon što ga riješe, u paru komentiraju svoje rezultate te obrazlažu s kojim rezultatom se slažu odnosno ne slažu i zašto.
Pitajte učenike misle li da je takav test pouzdan? Zašto jest ili nije? Potaknite ih da razmisle o čemu ovise odgovori na ta pitanja? Na primjer, je li to o raspoloženju ili o nekoj situaciji, dobroj ili lošoj, koja ih još uvijek drži pod dojmom. Jesmo li sposobni davati objektivne odgovore sami o sebi? Vidimo li sebe objektivno i realno?
Na kraju, učenicima dodijelite opisne pridjeve za osobnost, a učenici u parovima pišu svoju rečenicu kojom bi zadanu osobnost testirali u dijeljenom dokumentu u alatu Office 365 (Word). Rečenice, kojima testiraju osobnost, trebaju proizlaziti iz njihovog osobnog iskustva i iz situacije ili situacija u kojima su procijenili osobu. Na primjer, velikodušan - uvijek pomažeš kada vidiš nekoga u potrebi / iskren – uvijek kažeš što misliš / suosjećajan - kada vidiš da je netko zabrinut, uvijek pitaš možeš li pomoći. Ova aktivnost služi za provjeru razumijevanja pridjeva za opis osobnosti te davanje povratne informacije o tome kako ih staviti u prikladan kontekst. Nastavnik povratnu informaciju daje usmeno ili pisano u obliku komentara u dokumentu koji se koristi za rješavanje zadatka.
Osim rečenica za testiranje osobnosti, učenici se trebaju dogovoriti i o broju bodova za pojedini odgovor te kako će broj ostvarenih bodova utjecati na krajnji opis osobnosti. Na primjer: Jako si velikodušan, rado pomažeš prijatelju u nevolji, ali ne trebaš baš uvijek reći što misliš, posebno ako svojom iskrenošću možeš povrijediti osjećaje druge osobe.
Pitajte učenike znaju li što je "white lie" i jesu li se ikada njome poslužili ili ju je netko rekao njima kako bi ih zaštitio.
Test osobnosti učenici na kraju mogu digitalizirati u digitalnom alatu Office 365 (Forms) te ga mogu sami isprobati i raspravljati o pouzdanosti i točnosti.
Naglasite da takvi testovi uglavnom služe za zabavu i da ih se ne treba uzimati preozbiljno.
Poželjno je da auditivni nastavni materijal bude pripremljen i u pisanoj formi kako bi učenik s oštećenjem sluha, uz preslušavanje audiosnimke, mogao pratiti tekst kako ne bi došlo do nesporazuma. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija). Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Za učenike s oštećenjem sluha uvijek treba voditi računa o razumijevanju pojmova (kao i kod učenika sa specifičnim teškoćama učenja).
Za učenike s oštećenjem sluha dobro je predvidjeti rad u paru prilikom rješavanja zadatka u digitalnom alatu LearningApps. Primjerice, suučenik bi, po potrebi, mogao ponoviti izgovorenu riječ učeniku s oštećenjem sluha. Tako bi ovaj mogao pratiti pokrete usana te ne bi došlo do pogrešaka u razumijevanju i, posljedično, pogrešnog uparivanja izgovorene i napisane riječi.
Prilikom rješavanja zadataka provjeravajte s učenicima s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti jesu li povezali sve riječi s auditivnim parom i, po potrebi, potaknite ih da se vrate na riječi i provjere ono što su riješili.
Tijekom razredne rasprave ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama - kao što su mucanje ili izražena tjeskoba - govore, osim ako se za to ne jave sami.
Prilikom ispunjavanja testa osobnosti PERSONALITY TEST za učenika s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu na zaslonu te kontrast na ekranu i obratiti pažnju na veličinu slova.
Za učenike s disleksijom smanjite kontrast slova-pozadina (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini) dok ga za učenike s oštećenjem vida povećajte (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o osobnim preferencijama.
Prilikom rada u paru vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s disleksijom ne piše u alatu Word (osim ako ne izrazi želju za time).
Povedite s učenicima razgovor o slavnim osobama koje se bave dobrotvornim radom. Zadajte im da smisle pitanja koja bi postavili slavnoj osobi o njenom dobrotvornom radu.
Uputite učenike na članak STARS WHO CARE gdje će pronaći tekst o slavnim osobama koje svojim humanitarnim djelovanjem mogu biti uzor. Nakon što učenici pročitaju članak, pitajte ih nalazi li se među navedenim slavnim osobama i njihov omiljeni glumac, glumica, pjevač, pjevačica ili sportaš, sportašica. Ako se ne nalazi, potaknite ih da istraže bavi li se njihov omiljeni sportaš/sportašica ili umjetnik/umjetnica nekom vrstom dobrotvornog rada.
Učenici u parovima u digitalnom alatu Office 365 (PowerPoint), koji im omogućuje jednostavno stvaranje novih dokumenata u oblaku, dijeljenje dokumenata te komunikaciju i suradnju, zajednički kreiraju prezentaciju o slavnoj osobi po svom odabiru. U prezentaciju trebaju uključiti pitanja koja su osmislili u prvom dijelu aktivnosti kao i odgovore koje će u prezentaciji navesti samo kao natuknice. S učenicima dogovorite pravila za kreiranje i predstavljanje prezentacije zajednički osmišljavajući rubriku u kojoj trebate navesti točnost izgovora, gramatiku, pravopis kao i korištenje prikladnog vokabulara.
Na svakom slajdu treba biti napisano pitanje te natuknica koja će učenicima poslužiti kao podsjetnik na odgovor koji treba biti oblikovan kao puna rečenica. Pitanja trebaju uključivati osobne podatke, profesionalni rad i, na kraju, dobrotvorni rad. Treba biti razvidno kako slavna osoba pomaže i kojim humanitarnim radom se bavi, a svaka prezentacija treba sadržavati pet pitanja. Kada završe prezentacije, predstavljaju ih govorno u paru.
Učenike podijelite u grupe u kojima kreiraju "Dobrotvornu stazu slavnih" koristeći podatke iz prethodnog dijela aktivnosti. Stazu kreiraju po uzoru na holivudsku, ali s naglaskom na dobrotvoran i humanitaran rad pa će staza slavnih i humanih sadržavati ime i prezime osobe i kojim se humanitarnom radom bavi, što su učenici već pripremili kreirajući prezentaciju. Što je staza slavnih i tko sve ima svoje mjesto na njoj, mogu pogledati na ovoj poveznici HOLYWOOD WALK OF FAME. Pitajte učenike što bi stavili na stazu umjesto zvijezde kao simbol dobročiniteljstva. Stazu slavnih dobrotvora s imenima i navedenim humanitarnim djelima prezentirajte na ploči u razredu ili u školi kako bi se i drugi učenici upoznali sa slavnim dobrotvorima. S učenicima unaprijed dogovorite da na stazu slavnih dobrotvora uključe i muškarce i žene.
Na kraju, potaknite učenike da promisle o načinu na koji oni mogu djelovati humano u svojoj sredini. Humana djela mogu biti i najmanji znakovi pažnje unutar svoje obitelji ili susjedstva pa i pomaganje prijateljima iz razreda u učenju.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja potrebno je grafički i jezično prilagoditi tekst STARS WHO CARE. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima i lijevostranim poravnanjem.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu te kontrast na ekranu.
Tijekom rada u paru i rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da ne bude pasivni promatrač. Važno je da, unutar para/skupine, učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Prilikom rada u paru/skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disleksijom ne piše u alatu PowerPoint (osim ako ne izrazi želju za time). Učenike s motoričkim teškoćama spojite u par s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički kreirali odabir smještaja.
S učenicima s oštećenjem sluha i učenicama s jezičnim poremećajem provjerite jesu li razumjeli upute.
Učenike s deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem valja poticati na sudjelovanje i usmjeravati njihovu pažnju na zadatak.
Potaknite učenike da razmisle u kojim poslovima je važno znati čitati ljudsko lice i emocije. Potaknite ih na istraživanje o čitanju izraza lica u profesijama koje se bave kriminalom kao i o umjetnoj inteligenciji koja se razvija za borbu protiv kriminala kroz analizu izraza lica. Uputite učenike na članke Read Faces, Facial recognition to 'predict criminals' sparks row over AI bias, Artificial intelligence can guess your personality from a SELFIE - but it is better at judging women than men.
Zadajte učenicima da napišu sažetak članka po izboru.
10 Photos To Test Your Personality
Facial recognition to 'predict criminals' sparks row over AI bias
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.