Osmislite nekoliko motivacijskih zadataka u alatu Genially koji bi trebali učenike zainteresirati za rješavanje jednadžbi s apsolutnim vrijednostima. Motivacijski zadatci trebaju biti pojednostavnjeni i razumljivi učenicima šestog razreda.
Za korelaciju s Geografijom, primjerice, možete učenicima zadati da u paru odrede koordinate grada u kojem žive, zatim izračunaju geografsku dužinu koja je od njihova mjesta jednako udaljena prema istoku i prema zapadu, a nalazi se na istoj geografskoj širini. Na Google kartama mogu pronaći koje se mjesto nalazi na tim koordinatama, istražiti i napisati mali turistički vodič o tom području. Ključ prema kojem bi učenicima mogli zadati udaljenosti može biti da virtualno obiđu područje cijele paralele te izrade razredni turistički vodič po određenoj geografskoj širini.
Učenicima postavite pitanje iz Statistike: Prosječno kućanstvo godišnje izdvoji 1518 kn za voće, uz najveće odstupanje od 200 kn. Koliko najviše, a koliko najmanje kuna izdvoje ta kućanstva za voće?
Možete učenicima postaviti i sljedeći problem: Ana stoji ispred kuće na kućnom broju x. Kada upita prolaznika gdje je knjižara, on joj odgovori da je knjižara n brojeva dalje. Na kojim kućnim brojevima može biti knjižara?
Također možete postaviti i problem u matematičkom kontekstu: Odredi koordinatu točke T' na brojevnom pravcu koja je od zadane točke T(x) udaljena za n jediničnih duljina i sve prikaži na brojevnom pravcu. Za učenike šestog razreda vrijednosti x i n zadajte brojevima. Pri rješavanju zadatka možete se koristiti brojevnim pravcem u GeoGebri.
Za svaki zadatak ponudite kviz s intuitivnim rješenjem. Možete upotrijebiti, primjerice, kviz Testmoz s više ponuđenih rješenja od kojih su dva točna.
Učenici za samostalan rad mogu pronaći ili smisliti još sličnih primjera. Mogu upotrijebiti i iste primjere, ali s drugim brojevima. Zadatak neka obave, primjerice, u obliku stripa u alatu Pixton. Priredite razrednu izložbu.
Pojam apsolutne vrijednosti ili modula uveo je 1806. godine Jean-Robert Argand. Oznaku za apsolutnu vrijednost, dvije okomite crte, uveo je Karl Weierstrass 1841. godine. Na džepnome računalu i u programskim jezicima koristi se oznaka abs(x). (izvor: MiŠ)
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
U samostalnom radu predvidite da će učenici s intelektualnim teškoćama trebati dulje vrijeme za rješavanje zadataka i zbog toga se preporučuje da imaju manji broj zadataka. Za učenike s intelektualnim teškoćama možete osigurati zadatke s jednostavnijim brojevima (dvoznamenkasti i troznamenkasti). Učenicima s poremećajem iz spektra autizma, učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s specifičnim teškoćama u učenju možete ponuditi i rješavanje zadataka prema ponuđenome modelu tako da imaju riješeni primjer zadatka s drugim brojevima i slikama koji će im služiti kao primjer u rješavanju ostalih zadataka iz te aktivnosti.
Važno je s tijekom provedbe aktivnosti provjeravati jesu li učenici razumjeli upute, promatrati način rješavanja zadataka kako bi se uočile moguće greške i uputilo ih na ispravan postupak. Ako je potrebno, učenicima s teškoćama potrebno je omogućiti uporabu džepnog računala.
Pri odabiru para vodite računa da učenika s teškoćom uparite s učenikom koji nema poteškoća u praćenju nastave i razumije gradivo.
Učenicima s teškoćama pripremite listiće na kojima će biti napisani zadatci. Zadatci riječima su inače poprilično zahtjevni za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju, ali često i za ostale učenike s teškoćama. Zato je potrebno sve rečenice koje su duge, složene i umetnute usmeno objasniti i pojednostavniti. Prema potrebi koristite se vizualnom potporom radi lakšeg predočavanja problema. Uz to, važno je grafički prilagoditi tekst. Grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alatima.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Nakon motivacijskih zadataka iz prethodne aktivnosti učenicima pokažite način zapisivanja i matematički postupak rješavanja jednadžbi s apsolutnim vrijednostima koje imaju dva rješenja. S učenicima s pomoću igre Čudnovati kotač uvježbajte rješavanje jednadžbi s apsolutnim vrijednostima koje imaju dva rješenja. U kotaču zapišite nekoliko zadataka s takvim jednadžbama. Možete prozvati učenike da zavrte kotač sa zadatcima te će ih jedan po jedan rješavati na ploči uz vašu pomoć.
Nakon toga s učenicima istražite broj rješenja jednadžbe s apsolutnim vrijednostima. Pripremite zadatke koji će imati dva rješenja, zadatke koji će imati jedno rješenje i zadatke koji nemaju rješenja. Učenike podijelite u timove. Svaki tim bira vođu, pomoćnika i članove. Učenici u timovima zadatke rješavaju suradnički: pomažu jedni drugima. Vođa se brine da članovi njegova tima točno riješe svoj zadatak, provjerava rješenje i objašnjava nejasnoće, pomoćnik mu pomaže, a članovi aktivno pridonose radu tima.
Svaki zadatak zapišite na jedan papir, a sve papire stavite u kutiju. Učenici neka papire izvlače iz kutije. Da bi bilo zanimljivije, zadatke možete zamotati poput bombona. Zadatke možete napisati i u alatu Genially u, primjerice, kutiji s bombonima raznih boja, svaki tim izabere svoju boju i otvori jedan zadatak. Dok učenici rješavaju svoje zadatke, na ploči nacrtajte tri velika skupa bez presjeka s pomoću Vennovih dijagrama. Iznad skupova napišite Dva rješenja, Jedno rješenje i Nema rješenja. Kada učenici riješe svoje zadatke pomoćnik tima donese listić s riješenim zadatkom i magnetićem pričvrsti na ploču u odgovarajući skup prema broju rješenja.
Analizirajte skupove i recite učenicima da zapišu zaključke u bilježnicu. S učenicima komentirajte zaključke. Nakon toga im ponudite da izrade umnu mapu na papiru ili u alatu MindMeister i sve ih postavite na pano u učionici ili na Padlet ploču.
Kao i u prethodnoj aktivnosti, u samostalnom radu predvidite da će učenici sa specifičnim teškoćama u učenju i učenici s intelektualnim teškoćama trebati dulje vrijeme za rješavanje zadataka i zbog toga se preporučuje da imaju manji broj zadataka. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma, učenicima s intelektualnim teškoćama možete ponuditi i rješavanje zadataka prema ponuđenome modelu tako da imaju riješeni primjer zadatka s drugim brojevima i slikama koji će im služiti kao primjer u rješavanju drugih zadataka iz te aktivnosti.
Važno je s učenicima s teškoćama tijekom provedbe aktivnosti provjeravati jesu li razumjeli upute, promatrati način rješavanja zadataka kako bi se uočile moguće greške i uputilo ih na ispravan postupak. Ako je potrebno omogućite uporabu džepnog računala.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz spektra autizma smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore.
S učenicima s teškoćama na kraju aktivnosti provjerite jesu li zapisali zaključke i jesu li oni odgovarajući, prema potrebi im osigurajte ispisane zaključke koje mogu zalijepiti u bilježnicu.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim digitalnim alatima.
Za učenike koji žele znati više možete pripremiti zadatke s jednostavnim nejednadžbama s apsolutnim vrijednostima. Pokažite im kako izgleda rješenje zapisano u obliku intervala. Primjerice, možete uporabiti GeoGebrin aplet, DOS autora.
Pripremite kviz ponavljanja rješavanja jednadžbi s apsolutnim vrijednostima u alatu Socrative. Kako nije moguće odabrati dva točna rješenja, možete u odgovorima zapisati parove rješenja linearne jednadžbe s apsolutnim vrijednostima ako je zadatak s dva rješenja. Učenici moraju prvo zadatak riješiti u bilježnici i zatim odabrati ili upisati točan odgovor.
Nakon ponavljanja podijelite učenike u timove. Učenici u timovima izrađuju vlastiti kviz s četiri do šest zadataka u alatu MS Forms, prema uzoru na kviz iz ponavljanja. Svaki tim bira vođu, pomoćnika i članove. Pri odabiru vođe i pomoćnika pripazite da podjednako budu zastupljeni i učenici i učenice. Učenici u timovima zadatke rješavaju suradnički: pomažu jedni drugima. Vođa se brine da članovi njegova tima osmisle zadatke, provjerava rješenja i objašnjava nejasnoće, pomoćnik mu pomaže, članovi aktivno pridonose radu tima. Timovi dijele kviz učitelju i vođi susjednog tima, a oni dobiju zadatke tima s druge strane. Primjerice, mogu dijeliti kvizove u smjeru obrnutom od kazaljke na satu. Zadatci trebaju sadržavati jednadžbe s apsolutnim vrijednostima koje imaju dva ili jedno rješenje te jednadžbe koje nemaju rješenje. Izradite rubriku za vrednovanje s pomoću koje ćete vrednovati učeničke kvizove.
Za dodatnu vježbu pripremite učenicima zadatke u obliku Escape rooma, poput Matematičke avanture, Bijeg sa zadarskog poluotoka Anite Šimac, izrađene u alatu Genially.
Tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Također vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje, npr., učenik nije zadužen za računanje, no može unositi zadatke u digitalni alat. Ako je u razredu učenik s poremećajem iz spektra autizma, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova zanimanja.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alatima.
Za dodatne vježbe predvidite da će učenici s intelektualnim teškoćama trebati dulje vrijeme za rješavanje zadataka i zbog toga se preporučuje da imaju manji broj zadataka. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma, učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju možete ponuditi i rješavanje zadataka prema ponuđenome modelu tako da imaju riješeni primjer zadatka s drugim brojevima i slikama koji će im služiti kao primjer pri rješavanju drugih zadataka iz te aktivnosti.
Važno je s učenicima tijekom provedbe aktivnosti provjeravati jesu li razumjeli upute, promatrati način rješavanja zadataka kako bi se uočile moguće greške i uputilo ih se na ispravan postupak. Ako je potrebno, učeniku s teškoćama omogućite da se koristi džepnim računalom.
S učenicima možete rješavati zadatke s više apsolutnih vrijednosti. Primjer takvih jednadžbi možete pogledati u videozapisu Šime Šuljića, Jednadžbe s apsolutnom vrijednošću 2.
Antoliš, S., Copić, A. i Špalj, E. (n. d.). Matematika 1: Brojevi, 1.5 Apsolutna vrijednost realnog broja: Račun pogreške. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/af9b8682-eef4-478e-9b92-edcba4790886/html/24261_Apsolutna_vrijednost_realnog_broja.html (22. veljače 2022.)
Bionda, N. (n. d.). Vrednovanje uz primjere izrade rubrika. Webinar edukacije učitelja u sklopu Kurikularne reforme: Rubrike. Preuzeto s https://mzo.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Obrazovanje/NacionalniKurikulum/PrezentacijeWebinara/Prezentacije-1-2020/14_1_9h.pdf (22. veljače 2022.)
Brueckler, F. M. (veljača 2022.) Tko je prvi...uveo apsolutnu vrijednost? MiŠ, časopis za nastavu matematike, godina 23 (broj 113), 128-129. Preuzeto s http://mis.element.hr/godista/30/broj/113/broj-113 (23. travnja 2022.)
Jednadžbe s apsolutnom vrijednosti. (n. d.). Preuzeto s https://wordwall.net/hr/resource/8068665/matematika/jednad%c5%bebe-s-apsolutnom-vrijednosti (22. veljače 2022.)
Mala škola statistike. (n. d.). Standardna pogreška. Preuzeto s https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=GoSMG7huXNk (22. veljače 2022.)
Milun, T. (n. d.). Jednadžbe s apsolutnim vrijednostima (1. video). Preuzeto s https://www.tonimilun.hr/gradivo/jednadzbe-s-apsolutnim-vrijednostima-1s1p/ (22. veljače 2022.)
Nejednadžba s apsolutnom vrijednosti. (n. d.). Preuzeto s https://www.geogebra.org/m/HpQAdxHY#material/WFdD4s4K (22. veljače 2022.)
Simić, M. (n. d.). Jednadžbe s apsolutnom vrijednošću u Q (slajd Jadnadžbe s apsolutnom vrijednošću). Preuzeto s https://view.genial.ly/60756f4ca9b3fd0de4e4a977/presentation-jednadzbe-s-apsolutnom-vrijednoscu-q (22. veljače 2022.)
Šimac, A. (14. srpnja 2020.). Linearne jednadžbe u skupu cijelih brojeva. Preuzeto s https://view.genial.ly/5f0d8968aac1ef0dac0943db/game-breakout-linearne-jednadzbe-u-skupu-cijelih-brojeva (22. veljače 2022.)
Šuljić, Š. (22.prosinca 2020.). Jednadžba s apsolutnom vrijednošću 2. Preuzeto s https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=u3JVaC747J4 (22. veljače 2022.)
Znanost. (2022.). Što su zemljopisna širina i dužina? : Širina, Dužina. Preuzeto s https://hr.lamscience.com/what-are-latitude-longitude (22. veljače 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.