Predmet
Hrvatski jezik 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Gdje ćeš biti 2050.?

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 7

Razred
7. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • predikat
  • subjekt

Koje zanimanje te zanima?

Prije aktivnosti pripremite anketu o tome što bi učenici željeli/voljeli raditi nakon školovanja. Anketu možete oblikovati kao otvoreno pitanje, primjerice Koje bi zanimanje najradije odabrao/odabrala nakon završetka školovanja? ili ponuditi odgovore pa da učenici odabiru od ponuđenog, primjerice Nakon završetka školovanja volio/voljela bih raditi kao: a) liječnik/liječnica, b) odvjetnik/odvjetnica… Anketu možete izraditi u digitalnom alatu Google Forms.

Aktivnost počnite razgovorom s učenicima o važnosti odabira zanimanja. Možete spomenuti koliko je učenicima vrijedno znati što žele raditi, u čemu su dobri te gdje se i na koji način mogu informirati o onome što ih zanima. Zatim neka učenici riješe unaprijed pripremljenu anonimnu anketu o tome što bi voljeli raditi nakon školovanja. Kad svi učenici završe s ispunjavanjem ankete, na pametnoj ploči prikažite rezultate te ih zajedno s učenicima komentirajte. Nakon toga uputite nekoliko učenika da pantomimom ostalim učenicima u razredu pokažu svoje željeno zanimanje. Upitajte učenike neka navedu tko vrši radnju (tražeći kao odgovor zanimanje koje učenik pokazuje) i što vršitelj radnje radi. Uz pomoć odgovora zabilježite na ploču rečenice koje će vam poslužiti kao predložak za objašnjavanje predikata – temeljnoga dijela rečenice i subjekta – vršitelja radnje u rečenici. Nakon toga učenici neka samostalno u svoje bilježnice napišu još nekoliko primjera rečenica gdje će navesti radnju i vršitelja radnje. U paru neka razmijene bilježnice i označe predikat i subjekt u rečenicama.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Po potrebi prilagodite pitanja u anketi kako bi bila razumljivija i jednostavnija za razumijevanje učenicima s teškoćama.
Ako učenici imaju poteškoća s pisanjem, omogućite im da odgovore usmeno ili pomoću vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije koje predstavljaju zanimanja.
Pružite dodatnu podršku učenicima koji trebaju pomoć u ispunjavanju ankete. Možete im dati primjere ili pomoći im da odaberu odgovore iz ponuđenih mogućnosti.
Osigurajte privatnost i diskreciju u ispunjavanju ankete, posebno ako su neka pitanja osjetljiva ili traže informacije o osobnim stavovima i željama.
Nakon što se prikupe rezultati ankete, pružite dodatnu pomoć učenicima u razumijevanju i analizi rezultata. Možete koristiti vizualna pomagala, poput grafova i dijagrama, kako bi im pomogli da vizualno razumiju rezultate.
Nekim učenicima s teškoćama bit će teško prepoznati svoje jake strane, uočiti ono u čemu su dobri. Pomozite im, ohrabrite ih! To mogu učiniti i vršnjaci.
Koristite govornu tehnologiju ili pomoćnika za pisanje ako neki učenici imaju poteškoća u čitanju ili pisanju.
Koristite vizualna pomagala poput slika i fotografija kako biste učenicima pomogli u boljem razumijevanju zadataka i rečenica.
Dopustite učenicima koji imaju poteškoća u govoru ili izražavanju misli da rabe sredstva za potpomognutu komunikaciju.
Ako neki učenici ne mogu sjediti dulje vrijeme, omogućite im da se kreću po prostoriji tijekom aktivnosti, ako to ne ometa ostale učenike.
Koristite slike i simbole za objašnjavanje pojma subjekta i predikata kako bi učenici bolje razumjeli te pojmove.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na to da istraže koju je srednju školu i/ili fakultet potrebno završiti za zanimanja koja su učenici naveli u anketi te koje zvanje dobiva osoba koja završi navedenu srednju školu i/ili fakultet. Neka istraže koji se sve poslovi mogu raditi nakon završene srednje škole i/ili fakulteta. Rezultate svojeg istraživanja neka prikažu u obliku nastavnoga listića izrađenog u digitalnom alatu Genially, gdje će izraditi zadatak s primjerima predikata i subjekta za ostale učenike te ih predstaviti na zajedničkom mrežnom mjestu razreda.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koje zanimanje te zanima?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izražava i argumentira svoj odabir zanimanja.
  • Učenik izdvaja predikat kao temeljni dio rečenice.
  • Učenik određuje subjekt u rečenici.
  • Učenik piše rečenice primjenjujući naučeno o subjektu i predikatu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Posao budućnosti

Aktivnost možete započeti tako da učenike pitate što misle koja će zanimanja u budućnosti biti tražena. Učenici neka odgovore u digitalnom alatu Mentimeter. Nakon što svi učenici odgovore na pitanje, zajedno komentirajte odgovore.

Zatim pročitajte učenicima tekst o zanimanjima u budućnosti. Prije provođenja aktivnosti, pripremite neknjiževni tekst o zanimanjima u budućnosti, primjerice tekst. Možete ga urediti u obliku novinskoga članka u digitalnoj aplikaciji Canva. Nakon slušanja, učenici neka samostalno pročitaju tekst te istaknu pet ključnih riječi i/ili pojmova u tekstu. Zatim neka u paru razmijene koje su ključne riječi i/ili pojmove istaknuli i neka objasne svoj odabir. Aktivnost možete nastaviti tako da učenike uputite da riješe kviz kojim ćete provjeriti razumijevanje teksta. Kviz možete izraditi u digitalnom alatu Puzzel.org. Zatim na primjerima iz teksta objasnite učenicima vrste predikata i subjekta te besubjektnu rečenicu. Učenici neka zapišu bilješke u svoje bilježnice. Nakon toga učenike uputite u rješavanje nastavnoga listića napravljenog u digitalnom alatu Wizer kojim će uvježbavati vrste predikata (imenski, glagolski) i subjekta (izrečen, neizrečen). Učenici neka u paru isprave nastavni listić. Nakon ispravka potaknite učenike na to da osmisle nazive dvaju zanimanja budućnosti za koja još nikad nisu čuli. Neka ih opišu u nekoliko rečenica, a vi im možete pomoći sljedećim pitanjima: Što radi ta osoba?, Gdje radi?, Koje su vještine i koja znanja potrebni za obavljanje toga posla?, Zašto će to zanimanje biti važno u budućnosti?. Svoje zamisli neka zapišu u obliku teksta s riječima koje nedostaju (engl. fill-in the gap) tako da su riječi koje nedostaju subjekt i/ili predikat. Zadatak neka izrade u digitalnom alatu Learningapps. Po završetku neka razmijene zadatke s drugim parom te ih riješe. Potaknite učenike na to da navedu s kojim su zadatkom imali poteškoća te im pojasnite što je potrebno.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite slikovne ili pisane upute za njihovo korištenje.
Osigurajte podršku učenicima da odaberu ključne riječi i/ili pojmove iz teksta, možete im pružiti predložene riječi koje su važne za razumijevanje teksta ili ih uputiti da traže riječi koje su im poznate.
Kviz koji se koristi za provjeru razumijevanja teksta može biti prilagođen različitim razinama poteškoća i može se koristiti s različitim vrstama pitanja (npr. otvorena pitanja, višestruki izbor, ispunjavanje praznina). Najrjeđe koristite otvorena pitanja. Također, možete im pružiti više vremena ili ih podijeliti u manje grupe za lakše praćenje.
Kod objašnjavanja vrsta predikata i subjekta, možete rabiti primjere iz svakodnevnoga života koji su učenicima bliski kako bi bolje razumjeli koncepte.
Nastavni listić ponekad je potrebno prilagoditi učenicima s teškoćama. Možete koristiti jednostavniji jezik, slike i grafikone kako biste im olakšali razumijevanje koncepta.
Parovi za rješavanje listića mogu se odabrati tako da uključuju učenike sličnih razina sposobnosti kako bi im bilo lakše međusobno surađivati i rješavati zadatke. Također, morate im dati jasne smjernice za suradnju kako bi se osiguralo da svaki učenik sudjeluje i ima priliku doprinijeti.
Učenici s teškoćama u učenju i intelektualnim teškoćama obično imaju teškoće u razumijevanju rečenica s neizrečenim subjektom. Imajte to na umu pri kreiranju zadataka.
Omogućite učenicima dodatno vrijeme za razmišljanje i pisanje kako bi im se olakšao zadatak.
Dajte učenicima listu zanimanja za koje bi trebali osmisliti opise, umjesto da sami osmišljavaju nazive zanimanja.
Dopustite učenicima da koriste slikovne simbole ili govorni izraz umjesto pisanja, ako je to potrebno.

Prilagodite zadatke vizualnim ilustracijama ili videozapisima kako bi učenicima olakšali razumijevanje zadatka.
Upotrijebite jednostavniji jezik i kraće rečenice kako bi izbjegli preopterećenost informacijama i olakšali razumijevanje zadatka.
Organizirajte učenike u manje grupe kako bi im pružili veću pomoć i podršku u rješavanju zadatka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima možete ponuditi da za zanimanja budućnosti koja su osmislili za navedenu aktivnost snime zamišljeni intervju s osobom koja taj posao radi. Neka osmisle nekoliko pitanja i odgovora te odigraju pred kamerom svoj uradak. Potaknite ih na to da snimljeni materijal oblikuju u digitalnom alatu Kizoa. Svoje radove mogu prikazati u razredu. Ostali učenici koji žele znati više neka slušaju intervju i bilježe predikate i subjekte. Nakon te aktivnosti svoje bilješke neka usporede s bilješkama drugih učenika. Također, videointervjue učenici mogu prikazati i na nekim školskim događanjima povezanim s profesionalnom orijentacijom ili životom u budućnosti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Posao budućnosti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izdvaja ključne riječi i/ili pojmove iz teksta i obrazlaže svoj odabir.
  • Učenik imenuje vrstu predikata.
  • Učenik određuje subjekt u rečenici.
  • Učenik piše rečenice primjenjujući naučeno o subjektu i predikatu.
  • Učenik izrađuje kviz o naučenome u digitalnom alatu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Što radi? Tko radi?

Kao pripremu za aktivnost možete izraditi digitalni nastavni listić kako biste ponovili naučeno o subjektu i predikatu. Za izradu nastavnoga listića možete se koristiti digitalnim alatom Google Forms. Uputite učenike u samostalno rješavanje zadataka. Po završetku, rezultate i statistiku riješenosti zadataka pokažite učenicima na pametnoj ploči. Za zadatke koje su učenici u postotku lošije riješili možete ponuditi pojašnjenje i/ili dodatne zadatke. Nakon toga podijelite učenike u grupe. Učenici neka u grupama izrade umnu mapu uz pomoć koje će ponoviti sve što su naučili o subjektu i predikatu te navesti primjere. Uputite ih na to da zajednički dogovaraju što će i na koji način zabilježiti. Svoje umne mape učenici mogu izraditi u digitalnom alatu Mindmeister. Za vrijeme njihova rada obilazite grupe i ponudite pomoć ako je potrebno. Nakon završetka rada uputite sve grupe neka fotografiraju svoje radove te ih postave na zajedničko mjesto na mreži, primjerice u Padlet. Zatim učenicima pokažite njihove uratke na pametnoj ploči te komentirajte napravljeno.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Učenicima s poteškoćama u razvoju možete omogućiti dodatno vrijeme za rješavanje digitalnoga nastavnog listića kako bi im se olakšao zadatak.
Provjerite znaju li učenici rabiti navedene digitalne alate i prema potrebi izradite slikovne ili pisane upute za korištenje.
Ako učenici imaju poteškoća s pisanjem, dopustite im da odgovore usmeno ili da koriste slikovne simbole kako bi izrazili svoje ideje.
Za učenike s vizualnim poteškoćama, koristite veliki font i kontrastne boje na digitalnom nastavnom listiću kako bi im se olakšalo čitanje.
Kod izrade umne mape, dopustite učenicima da koriste vizualne simbole umjesto teksta kako bi izrazili svoje ideje.
Razmislite o tome da rabite druge digitalne alate koji su prilagođeni za učenike s poteškoćama u razvoju, poput LearningApps.
Pružite podršku učenicima dok rade u grupama tako što ćete biti prisutni i dostupni za pomoć u razumijevanju zadatka i izradi umne mape.
Učenicima koji imaju poteškoće s vizualnim i prostornim razumijevanjem možete dati gotovu umnu mapu s praznim okvirima za upisivanje informacija o subjektu i predikatu. Na taj će se način lakše orijentirati i organizirati informacije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike na to da samostalno izrade nastavne listiće sa zadatcima kojima se može uvježbavati naučeno o subjektu i predikatu u digitalnom alatu Microsoft Word. Uz zadatke uputite učenike neka izrade i listić s rješenjima. Po završetku, provjerite nastavne listiće te po potrebi upozorite na pogreške. Izrađene nastavne listiće možete ponuditi učenicima kojima je potrebno još uvježbavanja ili ih možete rabiti tijekom aktivnosti koja uključuje suradničko učenje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što radi? Tko radi?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik imenuje vrstu predikata.
  • Učenik određuje subjekt u rečenici.
  • Učenik samovrednuje odgovore na pitanja.
  • Učenik piše rečenice primjenjujući naučeno o subjektu i predikatu.
  • Učenik izrađuje umnu mapu.
  • Učenik surađuje u grupi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.