Prije aktivnosti pripremite anketu o tome što bi učenici željeli/voljeli raditi nakon školovanja. Anketu možete oblikovati kao otvoreno pitanje, primjerice Koje bi zanimanje najradije odabrao/odabrala nakon završetka školovanja? ili ponuditi odgovore pa da učenici odabiru od ponuđenog, primjerice Nakon završetka školovanja volio/voljela bih raditi kao: a) liječnik/liječnica, b) odvjetnik/odvjetnica… Anketu možete izraditi u digitalnom alatu Google Forms.
Aktivnost počnite razgovorom s učenicima o važnosti odabira zanimanja. Možete spomenuti koliko je učenicima vrijedno znati što žele raditi, u čemu su dobri te gdje se i na koji način mogu informirati o onome što ih zanima. Zatim neka učenici riješe unaprijed pripremljenu anonimnu anketu o tome što bi voljeli raditi nakon školovanja. Kad svi učenici završe s ispunjavanjem ankete, na pametnoj ploči prikažite rezultate te ih zajedno s učenicima komentirajte. Nakon toga uputite nekoliko učenika da pantomimom ostalim učenicima u razredu pokažu svoje željeno zanimanje. Upitajte učenike neka navedu tko vrši radnju (tražeći kao odgovor zanimanje koje učenik pokazuje) i što vršitelj radnje radi. Uz pomoć odgovora zabilježite na ploču rečenice koje će vam poslužiti kao predložak za objašnjavanje predikata – temeljnoga dijela rečenice i subjekta – vršitelja radnje u rečenici. Nakon toga učenici neka samostalno u svoje bilježnice napišu još nekoliko primjera rečenica gdje će navesti radnju i vršitelja radnje. U paru neka razmijene bilježnice i označe predikat i subjekt u rečenicama.
Potaknite učenike na to da istraže koju je srednju školu i/ili fakultet potrebno završiti za zanimanja koja su učenici naveli u anketi te koje zvanje dobiva osoba koja završi navedenu srednju školu i/ili fakultet. Neka istraže koji se sve poslovi mogu raditi nakon završene srednje škole i/ili fakulteta. Rezultate svojeg istraživanja neka prikažu u obliku nastavnoga listića izrađenog u digitalnom alatu Genially, gdje će izraditi zadatak s primjerima predikata i subjekta za ostale učenike te ih predstaviti na zajedničkom mrežnom mjestu razreda.
Aktivnost možete započeti tako da učenike pitate što misle koja će zanimanja u budućnosti biti tražena. Učenici neka odgovore u digitalnom alatu Mentimeter. Nakon što svi učenici odgovore na pitanje, zajedno komentirajte odgovore.
Zatim pročitajte učenicima tekst o zanimanjima u budućnosti. Prije provođenja aktivnosti, pripremite neknjiževni tekst o zanimanjima u budućnosti, primjerice tekst. Možete ga urediti u obliku novinskoga članka u digitalnoj aplikaciji Canva. Nakon slušanja, učenici neka samostalno pročitaju tekst te istaknu pet ključnih riječi i/ili pojmova u tekstu. Zatim neka u paru razmijene koje su ključne riječi i/ili pojmove istaknuli i neka objasne svoj odabir. Aktivnost možete nastaviti tako da učenike uputite da riješe kviz kojim ćete provjeriti razumijevanje teksta. Kviz možete izraditi u digitalnom alatu Puzzel.org. Zatim na primjerima iz teksta objasnite učenicima vrste predikata i subjekta te besubjektnu rečenicu. Učenici neka zapišu bilješke u svoje bilježnice. Nakon toga učenike uputite u rješavanje nastavnoga listića napravljenog u digitalnom alatu Wizer kojim će uvježbavati vrste predikata (imenski, glagolski) i subjekta (izrečen, neizrečen). Učenici neka u paru isprave nastavni listić. Nakon ispravka potaknite učenike na to da osmisle nazive dvaju zanimanja budućnosti za koja još nikad nisu čuli. Neka ih opišu u nekoliko rečenica, a vi im možete pomoći sljedećim pitanjima: Što radi ta osoba?, Gdje radi?, Koje su vještine i koja znanja potrebni za obavljanje toga posla?, Zašto će to zanimanje biti važno u budućnosti?. Svoje zamisli neka zapišu u obliku teksta s riječima koje nedostaju (engl. fill-in the gap) tako da su riječi koje nedostaju subjekt i/ili predikat. Zadatak neka izrade u digitalnom alatu Learningapps. Po završetku neka razmijene zadatke s drugim parom te ih riješe. Potaknite učenike na to da navedu s kojim su zadatkom imali poteškoća te im pojasnite što je potrebno.
Učenicima možete ponuditi da za zanimanja budućnosti koja su osmislili za navedenu aktivnost snime zamišljeni intervju s osobom koja taj posao radi. Neka osmisle nekoliko pitanja i odgovora te odigraju pred kamerom svoj uradak. Potaknite ih na to da snimljeni materijal oblikuju u digitalnom alatu Kizoa. Svoje radove mogu prikazati u razredu. Ostali učenici koji žele znati više neka slušaju intervju i bilježe predikate i subjekte. Nakon te aktivnosti svoje bilješke neka usporede s bilješkama drugih učenika. Također, videointervjue učenici mogu prikazati i na nekim školskim događanjima povezanim s profesionalnom orijentacijom ili životom u budućnosti.
Kao pripremu za aktivnost možete izraditi digitalni nastavni listić kako biste ponovili naučeno o subjektu i predikatu. Za izradu nastavnoga listića možete se koristiti digitalnim alatom Google Forms. Uputite učenike u samostalno rješavanje zadataka. Po završetku, rezultate i statistiku riješenosti zadataka pokažite učenicima na pametnoj ploči. Za zadatke koje su učenici u postotku lošije riješili možete ponuditi pojašnjenje i/ili dodatne zadatke. Nakon toga podijelite učenike u grupe. Učenici neka u grupama izrade umnu mapu uz pomoć koje će ponoviti sve što su naučili o subjektu i predikatu te navesti primjere. Uputite ih na to da zajednički dogovaraju što će i na koji način zabilježiti. Svoje umne mape učenici mogu izraditi u digitalnom alatu Mindmeister. Za vrijeme njihova rada obilazite grupe i ponudite pomoć ako je potrebno. Nakon završetka rada uputite sve grupe neka fotografiraju svoje radove te ih postave na zajedničko mjesto na mreži, primjerice u Padlet. Zatim učenicima pokažite njihove uratke na pametnoj ploči te komentirajte napravljeno.
Uputite učenike na to da samostalno izrade nastavne listiće sa zadatcima kojima se može uvježbavati naučeno o subjektu i predikatu u digitalnom alatu Microsoft Word. Uz zadatke uputite učenike neka izrade i listić s rješenjima. Po završetku, provjerite nastavne listiće te po potrebi upozorite na pogreške. Izrađene nastavne listiće možete ponuditi učenicima kojima je potrebno još uvježbavanja ili ih možete rabiti tijekom aktivnosti koja uključuje suradničko učenje.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.