Potaknite učenike na usustavljivanje i proširivanje spoznaja o svojstvima i sastavu izotopa stečenih u prvom razredu. Uputite ih na primjenu PhET simulacije o izotopima i atomskoj masi (Isotopes and Atomic Mass). U radu ih možete usmjeriti pomoću simulacije tako da im zadate specifične izotope koje trebaju sastaviti. Potaknite ih na istraživanje posljedica za stabilnost izotopa tako što mogu dodavati ili oduzimati pojedine čestice u izotopima čiji sastav simuliraju. Zajednički analizirajte opažanja i potaknite učenike na tumačenje opažanja.
Pozornost učenika usmjerite na opažanje učestalosti različitih vrsta izotopa u prirodi te ih uputite da analiziraju povezanost stabilnosti izotopa i njegove učestalosti.
Pomoću slikovnog i tekstualnog sadržaja u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 2, Jedinica 2.3 neka učenici istraže razliku između izotopa i izobara te pronađu ispravan zapis čestica nuklida. Potaknite ih na usporedbu mononuklidnih i polinuklidnih elemenata te ih uputite na izračun prosječne relativne atomske mase. Zajednički analizirajte primjere izračuna i potaknite ih na osmišljavanje teorijskih i računskih zadataka za uvježbavanje tako da im priredite tablicu udjela nuklida nekih elemenata.
Za uvježbavanje ili provjeru usvojenosti ishoda učenja pripremite nekoliko zadataka u digitalnom alatu Quizziz ili nekom drugom alatu, ovisno o potrebama, mogućnostima alata i tehničkim uvjetima primjene. Obratite pozornost na provjeru usvojenosti ispravnog zapisa nuklida elementa te analizirajte s učenicima potrebna poboljšanja i eventualno potreban dodatni rad.
Kako biste ovu aktivnost mogli provesti u mrežnom okruženju, izradite učenicima zadatak u digitalnom alatu Google Classroom. Slijedeći osnovnu aktivnost ovog scenarija, napišite im korake rješavanja zadatka i podijelite mrežne stranice. Zadajte im taj zadatak nakon što ste im prethodni sat najavili da će ga samostalno rješavati. Zadajte im rok od tjedan dana i najavite da ćete na sastanku nakon isteka roka za samostalni rad raspraviti o tome koliko su uspješno samostalno riješili zadatak. Na sastanku zatim zajednički analizirajte njihove radove i podijelite im kviz kojim ćete utvrditi uspješnost njihova samostalnog učenja. Kviz možete izraditi u digitalnom alatu Quizziz.
Uoči aktivnosti Izotopi svih vrsta učenicima s teškoćama najavite da pogledaju lekcije vezane za svojstva i sastav izotopa tako da im pošaljete poveznicu na gradivo prvoga razreda. Učenicima s diskalkulijom i disleksijom, kao i učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra dodatno pojasnite što se od njih očekuje u radu sa simulacijom, po mogućnosti u samom digitalnom alatu. Što se tiče istraživanja posljedica za stabilnost izotopa, učenicima s teškoćama pripremite konkretna pitanja. Učenike s oštećenjem vida usmjerite na pomagala koja su im dodijeljena (primjerice, čitač zaslona). S obzirom na sličnost pojmova izotopi i izobari odnosno mononuklidni i polinuklidni učenicima s teškoćama skrenite pozornost na ključne razlike i primjere temeljem kojih će te pojmove lakše upamtiti. Aktivnost u okviru koje učenici samostalno istražuju razlike između izotopa i izobara popratite konkretnim pitanjima, osobito u radu s učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra, koji će na taj način znati što se točno od njih očekuje. Osigurajte vršnjačku podršku pri izračunu prosječne relativne atomske mase, kao i pri osmišljavanju računskih zadataka koji mogu biti izazovni učenicima s diskalkulijom, učenicima s oštećenjem vida, kao i učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava.
U okviru provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili umjetne pužnice (kohlearnog implantata), ali će ponekad, unatoč tomu, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnoga komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika – poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje s leđa jer zasljepljuje učenika, a zamračuje lice govornika. Poželjno je da nastavni materijali sadržavaju titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha upoznao s njima. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka omogućava vrijeme za obradu informacija).
Potaknite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora o vrstama elementarnih (temeljnih) čestica u građi subatomskih čestica. Neka učenici izrade infografiku u digitalnom alatu Piktochart, ističući svojstva i otkriće elementarnih čestica te važnost takvih čestica u fizici elementarnih čestica, kao i u teorijskoj fizici. Uratke mogu objaviti na zajedničkoj ploči u digitalnom alatu RealtimeBoard te ih predstaviti ostalim učenicima, što možete vrednovati uz pripremljene kriterijske tablice vrednovanja izlaganja. Potaknite učenike na vršnjačko vrednovanje uz prijedloge za eventualna poboljšanja.
U motivacijskom dijelu potaknite učenike na oluju ideja o vrstama radioaktivnog raspada. Ideje možete prikupljati u digitalnom alatu Mentimeter u obliku Word Cloud, što prikazujete tijekom prikupljanja ideja kako bi učenici uživo mogli vidjeti promjene. Potaknite učenike na kratku analizu navedenih pojmova, procesa ili pojava. Uputite učenike na videoprilog u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 2, Jedinica 2.3.
Nakon razumijevanja vremena poluraspada nuklida možete ih uputiti na primjenu stečenih spoznaja s pomoću PhET simulacije Radioactive dating, u kojoj je jednostavno prikazana simulacija određivanja starosti uzoraka fosila i stijena. Potaknite učenike na analizu svojstava nuklida s obzirom na starost fosila ili uzoraka čija se starost može odrediti temeljem pojedine vrste nuklida.
Zatim, možete uputiti učenika na istraživanje o α-, ß- i γ-raspadima s pomoću videopriloga 2 i 3 u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 2, Jedinica 2.3 te s pomoću dostupnih mrežnih i drugih izvora. Saznanja mogu zapisati ili prikazati u obliku umne mape koju mogu izraditi pomoću digitalnog alata Coggle. Uratke mogu podijeliti na zajedničkom zidu u digitalnom alatu Padlet. Zajedno s učenicima analizirajte uratke te ih potaknite na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za eventualna poboljšanja.
Učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, učenicima s oštećenjem vida te učenicima s oštećenjem sluha pošaljite poveznicu na videoprilog 1 u e-Škole DOS Kemija 4, Modul 2, Jedinica 2.3, kako bi i prije nastavne jedinice imali priliku pogledati videosadržaj odnosno omogućite im višekratno gledanje spomenutog videosadržaja na nastavi. Sve prikazane sadržaje usmeno komentirajte. Osim ciljanoga sadržaja vezanog za aktivnost Spontani raspad, učenicima s teškoćama izdvojite nove pojmove koje prema potrebi i pojasnite (preporučuje se dopuniti zajednički pojmovnik). Nastavne sadržaje iz ove aktivnosti što je više moguće povežite sa svakodnevnim životom i osobnim iskustvima učenika, koristeći se metodom zornog prikazivanja kad god je to moguće, uz mnogo vizualnih predložaka (slika, crteža, fotografija).
Prije uporabe mrežnih simulacija svi učenici s teškoćama moraju dobiti jasnu uputu uz provjeru razumijevanja aktivnosti. Učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, učenike s oštećenjem vida, učenike s oštećenjem sluha, kao i učenike s diskalkulijom usmjerite na glavne elemente PhET simulacije te im i usmeno pojasnite sadržaj simulacije određivanja starosti uzoraka fosila i stijena. Prilikom gledanja videosadržaja savjetuje se postavljati konkretna pitanja (npr. umjesto „istražite“), kao i osigurati primjerak umne mape. Učenike s oštećenjem vida ili one s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava usmjerite na uporabu pomagala koje im je dodijeljeno (npr. čitača teksta).
Učenike s teškoćama potrebno je unaprijed upoznati sa spomenutim digitalnim alatima (Coggle, Moovley), a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći koju učenik ima. Prilikom rada u alatima, preporučuje se osigurati rad u paru tijekom kojega je za svakog učenika s teškoćama potrebno predvidjeti ulogu koju će imati u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima.
Učenike možete potaknuti da pomoću digitalnog alata Moovly osmisle i izrade animacije kojima će prikazati vrste radioaktivnih raspada te načine zaustavljanja pojedinih vrsta zračenja. Uratke mogu podijeliti na zajedničkom zidu ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams. Ostale učenike potaknite na analizu tih uradaka i vršnjačko vrednovanje.
Potaknite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora o uporabi radioaktivnih izotopa na konkretnim primjerima u medicinskoj dijagnostici, industriji te energetici u nuklearnim reaktorima. Možete im zadati i istraživanje o posljedicama kratkotrajnog te dugotrajnog i kontinuiranog izlaganja radioaktivnom zračenju, zatim o uzrocima i posljedicama akutne radijacijske bolesti, o uporabi nuklearne energije u nuklearnim elektranama te poznatim nuklearnim katastrofama (npr. o černobilskoj katastrofi ili posljedicama potresa u elektrani Fukushima Daiichi).
Usmjerite učenike prema isticanju pozitivnih i negativnih strana primjene takve vrste tehnologije – kako za čovjeka tako i za okoliš. Potaknite ih na istraživanje posljedica za čovjekovo zdravlje bespotrebnog unosa lijekova za smanjenje radijacijskih simptoma prije izloženosti zračenju, što je značajan problem današnjice.
Učenicima možete zadati i da osmisle anketni upitnik kojim bi ispitali razinu informiranosti o sigurnosti nuklearne energije, mjerama opreza, kao i posljedicama tijekom izloženosti radioaktivnom zračenju. Usmjerite ih prema oblikovanju kvalitetnih i usmjerenih pitanja s kemijskog, biološkog i sociološkog gledišta, na temelju kojih bi mogli dobiti kvalitetnu informaciju o ispitivanom problemu. Anketni upitnik mogu izraditi pomoću digitalnog alata Google Forms. Potaknite učenike na promišljanje o tome koji su sve podatci o ispitanicima potrebni kako bi se, nakon završenog anketiranja, mogla napraviti kvalitetna analiza podataka.
Učenici uratke mogu izraditi u obliku infografike ili plakata u digitalnom alatu Canva. Uratke možete objaviti i na organiziranom sajmu znanosti otvorenom za učenike škole, možete ih izložiti na školskim panoima, u virtualnom okruženju na mrežnoj stranici škole ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams.
Prije izlaganja uradaka učenicima podijelite kriterijsku tablicu vrednovanja izlaganja, a učenicima pripremite anketu vrednovanja izlaganja u digitalnom alatu Quizziz, pri čemu u navedenom alatu, u skladu s kriterijskom tablicom, kreirajte zadatke vrste poll. Potaknite učenike na analizu i raspravu o primjerima u izlaganjima.
Poklapa li se specifični interes učenika s poremećajem iz autističnoga spektra s temom medicinske dijagnostike, energetike ili povijesti, potaknite učenika da unaprijed pripremi nekoliko podataka o konkretnom događaju koje će podijeliti s razredom. Pri istraživanju posljedica bespotrebnog unosa lijekova za smanjenje radijacijskih simptoma prije izloženosti zračenju pripremite konkretna pitanja za učenike s disleksijom, za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, kao i one s oštećenjem vida odnosno sluha ili primjere posljedica koje će oni potom razvrstati u pozitivne ili negativne. Neka učenici s teškoćama kod kojih je izražen poremećaj u ponašanju i osjećanju ne izlažu pred drugima ako se za to samoinicijativno ne jave.
Provjerite služe li se učenici s teškoćama digitalnim alatom Canva, s obzirom na to da je planirana izrada infografike. Učenike s teškoćama podsjetite na korištenje alata Canva te predvidite produljeno vrijeme za uporabu alata odnosno svakako omogućite suradnički rad u paru, s tim da je njihova uloga unaprijed jasno definirana. Naime, za svakog učenika s teškoćama potrebno je predvidjeti ulogu koju će imati u izradi plakata u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima (npr. priprema pozitivnih i negativnih strana primjene tehnologije i slično). Dobro osmišljen suradnički rad pridonosi njegovanju vršnjačke podrške i uspostavljanju pozitivnog i toplog odnosa među učenicima.
Potaknite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora o najčešćim radioaktivnim izotopima i njihovim produktima koji su imali (ili imaju) najveći udio u radioaktivnom otpadu nuklearnih elektrana. Neka primijene matematičke izraze za izračun vremena potrebnog za potpuni raspad radioaktivnih izotopa cezija oslobođenog tijekom nesreće u nuklearnoj elektrani Černobil.
Možete ih uputiti i na istraživanje metoda prve pomoći u situaciji izloženosti radioaktivnosti, kao i istraživanje osnova metaboličkog i fiziološkog učinka tableta kalijeva jodida na čovjeka.
Radiometrijsko datiranje fosila: Dating Rocks and Fossils Using Geologic Methods | Learn Science at Scitable (nature.com)
Akutna radijacijska bolest: radijacijska bolest | Hrvatska enciklopedija; CDC Radiation Emergencies | Acute Radiation Syndrome: A Fact Sheet for Physicians
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 4.5.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.