Kako biste potaknuli znatiželju u učenika, upitajte ih kolika je pH-vrijednost krvi te kolika je pH-vrijednost stanične tekućine. Odgovore učenici mogu zapisati pomoću svojih pametnih telefona u digitalnom alatu Mentimeter. Prokomentirajte s njima njihove najčešće dopune. Potaknite ih na promišljanje o tome na koji način čovjekove tjelesne tekućine ostaju unutar određenog pH-područja. Nakon kratke rasprave podijelite učenike u grupe. Svaku grupu uputite na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o puferima kao otopinama koje održavaju pH-vrijednosti stalnima. Možete ih uputiti i na e-Škole DOS Kemija 3, Modul 2, Jedinica 2.6. Pozornost im usmjerite i na istraživanje o kapacitetu pufera te ulogama pufera u održavanju homeostaze ljudskog organizma. Svoja saznanja neka prikažu u obliku shematskoga prikaza koji mogu izraditi u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365. Potaknite predstavnika svake grupe da izloži uradak drugim grupama. Za vrijeme izlaganja ostale grupe uspoređuju izloženo sa svojim uradcima. Primijete li neke netočnosti tijekom izlaganja, neka ih prokomentiraju, rasprave o njima i razriješe moguće miskoncepcije. Uputite učenike da tijekom izlaganja i rasprave primjenjuju pozitivne vještine komunikacije, suradnje i poštivanja mišljenja te uvažavanja svih učenika. Svoje uratke svaka grupa može objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i kako bi mu se mogla dati dodatna uputa ili pružiti pomoć pri izvršavanju zadatka.
Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon razredne diskusije omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Prilikom rada u grupi preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u grupu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati (što je osobito važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenike koji žele znati više uputite na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o Henderson-Hasselbalchovoj jednadžbi. Neka prilikom istraživanja obvezno stave naglasak na primjer izračunavanja pH-vrijednosti neke puferske otopine. Svoja saznanja neka prikažu u obliku plakata koji će izraditi u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365 i predstave ostalim učenicima u razredu.
U nastavku na prethodnu aktivnost ovog scenarija poučavanja podijelite učenike u grupe s podjednakim brojem članova. Neka svaka grupa, pomoću dostupnih mrežnih i tiskanih izvora, istraži način pripreme acetatnog pufera. Potreban pribor, posuđe i kemikalije te opis same pripreme neka upišu u digitalni alat Word u sustavu Office 365. Pozornost im usmjerite na pisanje jednadžbi kemijskih reakcija disocijacije octene kiseline te natrijevog acetata u vodi, kao i izračunavanje pH-vrijednosti puferske otopine. Nasumično odaberite i projicirajte jedan dokument kako biste provjerili što su zapisali. Postoje li u njemu netočnosti, potaknite učenike na raspravu o ispravnim načinima pripreme acetatnog pufera, pisanja jednadžbi kemijskih reakcija te postupka izračunavanja pH-vrijednosti puferske otopine. Naglasite im važnost pridržavanja pravila ponašanja prilikom izvođenja pokusa. Na kraju zajedno s učenicima pripremite protokol koji ćete objaviti u prethodno pripremljenoj ploči u digitalnom alatu Padlet. Neka svaka grupa prema tom protokolu pripremi acetatni pufer. Nakon pripreme acetatnog pufera uputite učenike na e-Škole DOS Kemija, Modul 2, Jedinica 2.6, poglavlje Pokus: Djelovanje kiseline na pufer. Zajedno kratko prokomentirajte potreban pribor, kemikalije te način izvođenja pokusa. Svaka grupa neka tijekom izvođenja pokusa pametnim telefonom snimi etape izvedbe te neka pomoću digitalnog alata Kizoa izradi kratak videouradak. U videouratku trebaju prikazati i objasniti uloge pufera. Prije izrade videouratka odredite s učenicima kriterije vrednovanja. Izrađene videouratke neka stave na prethodno već korištenu razrednu ploču u digitalnom alatu Padlet. Nasumično odaberite neke videouratke te zajedno s učenicima provjerite točnost izvođenja pokusa. Potaknite učenike na vršnjačko vrednovanje prema prethodno dogovorenim kriterijima. Najbolji videouradak možete objaviti na mrežnim stranicama škole.
Prilikom rada u grupi važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu grupe u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. S učenicima s teškoćama provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatima.
Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Učenicima s motoričkim teškoćama, ali i učenicima s diskalkulijom valja osigurati više vremena ili pomoć pri pisanju kemijskih jednadžbi. Učenike s motoričkim teškoćama i učenike s oštećenjem vida smjestite u grupu s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajedno kreirali videouradak pomoću digitalnog alata Kizoa.
Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili pisati u dokumentu programa Word (osim ako sam ne izrazi želju).
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Zainteresirane učenike potaknite na istraživanje pomoću dostupnih mrežnih izvora o održavanju kiselo-bazne ravnoteže u ljudskom organizmu. Pozornost im usmjerite na važnost pravilne prehrane u održavanju ravnoteže. Svoja saznanja neka prikažu u obliku stripa koji mogu izraditi u digitalnom alatu Pixton. Strip neka prikažu ostalim učenicima u razredu.
Uputite učenike na čitanje e-Škole DOS Kemija 3, Modul 2, Jedinica 2.6, poglavlje Primjena pufera u svakodnevnom životu. Kratko raspravite s učenicima o pročitanome te ih potaknite na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o jednom primjeru primjene pufera u svakodnevnom životu. Istraživanje mogu provesti u grupi. Naglasite učenicima da prilikom istraživanja obrate pozornost na koji način ti puferi sudjeluju u održavanju homeostaze organizma ili ekosustava. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike ili plakata služeći se digitalnim alatom Piktochart. Zajedno s učenicima dogovorite koje elemente infografika ili plakat moraju imati te odredite kriterije vrednovanja. Gotove uratke neka objave u prethodno pripremljenoj ploči u digitalnom alatu Padlet. Potaknite učenike na izlaganje svojih uradaka te im naglasite da tijekom izlaganja i rasprave o izlaganju primjenjuju pozitivne vještine komunikacije, suradnje te poštivanja mišljenja i uvažavanja svih učenika. Ostali učenici prate izlaganje te ako primijete netočnosti ili nelogičnosti, mogu predložiti točne podatke. Također, učenike uključite u vrednovanje izlaganja primjenom rubrika kriterijske tablice za vrednovanje koje ste unaprijed dogovorili. Nakon što sve grupe završe svoja izlaganja, uputite učenike na e-Škole DOS Kemija 3, Modul 2, Jedinica 2.6, poglavlje Promislite i odgovorite, radi ponavljanja i usustavljivanja gradiva o puferima.
Po potrebi, osigurajte rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite brigu o tome da je učenik s teškoćama u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provođenja aktivnosti jer imaju potrebu održavanja ustaljenosti i rutine.
Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje valja poticati na sudjelovanje i usmjeravati njihovu pozornost na zadatak.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji zbog svojih teškoća osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa (primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ili učenik koji ima izraženu anksioznost).
Učenike koji žele znati više uputite na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o pH-vrijednosti mora i oceana te o tome koja vrsta pufera osigurava stalnu pH-vrijednost mora i oceana. Svoja saznanja neka prikažu u obliku interaktivne prezentacije izrađene u digitalnom alatu Nearpod te neka je prikažu ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.