Učenik može biti motiviran sljedećim uvodom. Svakodnevna konzumacija hrane već stoljećima stvara potrebu za traženjem načina kako utažiti glad. Civilizacije analiziraju, kreiraju i konstruiraju kako zadovoljiti i tu ljudsku potrebu. Matematičar ili logičar Venn (čitaj: uključna disjunkcija) osmislio je iskušan recept (čitaj: metodu) u kojem su uživali stari Grci i još ga uvijek konzumiraju pripadnici svih kultura i civilizacija. Sastoji se od samo triju sastojaka. Dovoljan uvjet da recept uspije jest dobro pomiješati dva sastojka. Doda li se tome treći sastojak, još je ukusnije. Ovisno o afinitetima, možemo dodati još koji sastojak (čitaj: krug). U ovoj aktivnosti predlažemo da zajedno kuhamo, da nam obrok bude poticajan, kreativan i stvaralački.
U prvoj aktivnosti učenik će izabrati svoju ulogu metodom šest šešira – tehnikom paralelnog mišljenja za procjenu sposobnosti i kompetencija kojom se koriste mnoge korporacije. Metodom šest šešira omogućavamo učenicima da uoče da se može različito pristupiti problemu i dobiti valjan zaključak. Boje šešira (bijela, plava, crvena, žuta, zelena i crna) simboliziraju činjenice, emocije, negativan i pozitivan pogled na svijet, kreativnost i kontrolu procesa mišljenja. Tom će metodom učenik uočiti važnost međusobne suradnje, produktivnog dopunjavanja i suvremenog pristupa znanju. Učenik će i pomoću metode i pomoću same aktivnosti usvajati znanje te u odnosima graditi vrijednost međusobnoga uvažavanja i prihvaćanja različitosti. Učenik će primjenom metode šest šešira mijenjati, modificirati stavove i vrijednosti te će je kao stvorenu naviku prakticirati i integrirati u privatnom ili profesionalnom razvitku. Kreativnim i inovativnim pristupom svladavat će životne prepreke i razvijati samokritičnost i odgovorno ponašanje. Svladavanjem i ispravnom uporabom Vennovih dijagrama učenik će moći razlučiti moralnost vlastitog djelovanja ili ispravnost postupka neke druge osobe. Oprimjerivanjem pojmova iz svakodnevne uporabe učenik će se na bolji način moći uspoređivati, procjenjivati i graditi vlastite kompetencije. Uočavat će važnost prikupljanja i procjenjivanja informacija, stvarati kritički odnos prema njima i valorizirati ih.
Predlažemo da se aktivnost pripremi u digitalnom alatu LearningApps. Registracijom ili prijavom u aplikaciju moguće je izabrati predloške za metodu šest šešira te je moguće već izrađenim sadržajima koristiti se u poučavanju prve aktivnosti. Zasigurno je takav pristup učenicima privlačniji i atraktivniji način rada. Aktivnost pretpostavlja rad u virtualnom okružju. Odlučite li se za to, u alatu iz e-Laboratorija moguće je otisnuti radne listiće.
U alatu LearningApps učenici mogu biti upareni i grupirani te surađivati u daljnjim aktivnostima, u mrežnom okružju ili u učionici. U navedenom alatu učenici mogu izabrati šešir s obzirom na svoje kompetencije ili dodijeljene uloge. Postupak dodjeljivanja uloga učenicima omogućuje da lakše donesu odluku koje će kartice povezati, kao i učinkovitije i uspješnije rješavanje zadatka. Prije same odluke o povezivanja virtualnih papirića, učenici razgovaraju i obrazlažu svoje poteze. (Primjerice, crveni šešir reagira intuitivno, plavi šešir preglednije razvrstava virtualne papiriće, crni šešir usporava odluku, bijeli šešir preglednije slaže listiće i pamti uspješne poveznice, žuti potiče i motivira skupinu, zeleni zapisuje točne odgovore u bilježnicu.)
Učenik će u informatičkoj učionici ili na vlastitom računalu moći provjeriti svoje stečeno znanje o Vennovim dijagramima koje nudimo kao predložak u navedenom alatu. Poveznicu možete pronaći u postavljenim materijalima pod nazivom Predložak za Vennove dijagrame .
Jednostavnim pomicanjem miša, neograničenim ponavljanjem učenici mogu uočiti pravilnost i zakonitost povezivanja matematičkih formula s prikazanim Vennovim dijagramima. Učenik će evocirati znanje o Vennovim dijagramima s nastave Matematike za peti razred osnovne škole ili iz nekog drugog predmeta u skopu kojega su se već mogli koristiti tom metodom (npr. na nastavi Biologije pri učenju sličnosti i razlika među sisavcima).
Svladanom metodom iz Vennove kuhinje učenik će moći razumjeti razlike u svojstvima i odnosima među bićima, stvarima i pojavama.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Upotrebljavajte jasan i jednostavan jezik koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za vježbanje poslije. Pružite povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Ako je moguće, osigurajte učeniku grupu s kojom je već surađivao. U dogovoru s drugim učenicima iz grupe zadajte učeniku s teškoćama specifični dio unutar zadatka koji mora obaviti. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pozornost. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte unaprijed napisane upute. Za učenika s organskim oštećenjima osigurajte fizičku podršku učenika mentora ili mu vi pružite podršku kako bi sudjelovao u aktivnostima.
Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatom. Za učenike s teškoćama pripremite upute za korištenje alatom. Pritom je potrebno voditi brigu o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (povećan font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama kako bi stvorio pozitivnu sliku o sebi i bio više motiviran. Prilikom korištenja alatom prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Osigurajte da se učenik osjeća ugodno i prihvaćeno unutar skupine te da aktivno sudjeluje prema svojim mogućnostima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Čini se da je metoda šest šešira pomalo zaboravljena, međutim sve demokratski ustrojene organizacije (korporacije) koje žele poticati kreativnost, inovativnost i inkluzivnost koriste se tom metodom. Zasigurno je poučna i za pojedince koji žele unijeti više organizacije u svoj rad, biti produktivniji i izgrađivati interdisciplinarne vještine.
Dodatne informacije o metodi šest šešira možete saznati na poveznici Six Hats in (about) Five Minutes. Sadržaj je izvorno na engleskom jeziku. Google omogućuje da se sadržaj prilagodi, da se uključi prevoditelj te da se pročita i razumije na hrvatskome jeziku. Tekst će biti kvalitetnije usvojen ako se pojmovi iz teksta ilustriraju Vennovim dijagramima.
Učenik će moći istražiti prikaze zaključaka tradicionalne logike prikazane Vennovim dijagrama. Predlažemo da pogledate prezentaciju Vennovi dijagrami.
Koliko je logika povezana s matematikom, moguće se uvjeriti pregledom materijala u Edutoriju Od šume ne vidiš stablo!
U scenariju za međupredmetnu temu Učiti kako učiti uočavamo vrijednost primjene usvojenoga znanja Znanje podijeli, a ne zadaću.
Učenik će izabrati vlastite pojmove iz svakodnevnog života, medija, udžbenika ili digitalnog izdanja udžbenika predmeta koji odabere. Prikazi dijagrama izrađeni digitalnim alatom omogućavaju uvid u tijek i ispravnost izrade. Pohranjeni prikazi mogu se lako nadograđivati i prilagođavati ovisno o tome obrađuju li se pojmovi, sudovi ili zaključci.
Moguće je zadati upute: Izradite pojmove koji ulaze u krug (dijagram) S. Izradite pojmove koji ulaze u presjek dijagrama. Pronađite pojmove koji ulaze u dijagram P te pojmove koji ne pripadaju nijednom krugu (npr. jabuka, voće, kruška, rajčica). Uputama se mogu odrediti i drugi odnosi, ovisno o kompetencijama učenika.
U digitalnom alatu LearningApps poveznicom pod nazivom Primjer samostalne izrade dijagrama Kuhaj s Vennom učenik će moći ispitivati razumijevanje metode. U alatu je moguće povezati učenike i pratiti njihov angažman.
Aktivnost je moguće obraditi i metodom šest šešira, primijenjenom u prvoj aktivnosti. Metoda omogućava suradnički rad i primjenu izabranih uloga. Tom će metodom učenik uočiti važnost međusobne suradnje, produktivnog dopunjavanja i suvremenog pristupa znanju. Učenik će i metodom i samom aktivnosti usvajati znanje te u odnosima graditi vrijednosti međusobnoga uvažavanja i prihvaćanja različitosti. Učenik će primjenom metode šest šešira mijenjati, modificirati stavove i vrijednosti te će je kao stvorenu naviku prakticirati i integrirati u privatnom ili profesionalnom razvitku. Svladavanjem i ispravnom uporabom Vennovih dijagrama učenik će moći razlučiti moralnost vlastitog djelovanja ili ispravnost postupka neke druge osobe. Oprimjerivanjem pojmova iz svakodnevne uporabe učenik će se moći adekvatnije uspoređivati, procjenjivati i graditi vlastite kompetencije. Uočavat će važnost prikupljanja i procjenjivanja informacija, stvarati kritički odnos prema njima i valorizirati ih.
Ako uvjeti omogućavaju, pomoću poveznice Gurman? Kuhaj s Vennom! možete preuzeti predložak i izraditi vlastite primjere. Besplatnom registracijom na digitalni alat LearningApps omogućeno je korištenje predloškom (ikonica Napravite sličnu vježbu). Ako se nastavnik koristi suvremenijim digitalnim alatom, može izraditi vlastite slikovne prikaze u preferiranom digitalnom alatu.
Učenik će uočiti zakonitosti elemenata misli analizirajući prikaze i uspoređujući ih s prikazima drugih učenika. Uz pomoć nastavnika, učenik će graditi apstraktne pojmove, uočavati odnose među pojmovima ili njihova svojstva te iščitati moguće zaključke (valjane ili one u kojima konkluzija ne slijedi iz premisa).
Učenik s teškoćama u razvoju dio je heterogene skupine te je potrebno svakom pristupiti individualno, procjenjujući snage samog učenika.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Upotrebljavajte jasan i jednostavan jezik koji je prilagođen sposobnostima učenika. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Upoznajte učenike s digitalnim alatom LearningApps te posebnu pozornost obratite na to razumiju li učenici s teškoćama kako se njime koristiti. Za učenike s teškoćama pripremite upute (pisane ili slikovne) za korištenje alatom. Pritom je potrebno voditi brigu o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (povećan font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama kako bi stvorio pozitivnu sliku o sebi i bio više motiviran. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju
Učenik će nakon ove aktivnosti biti osposobljen za „gastronomske recepte“ iz područja filozofije. Na internetu ima pregršt filozofskih tekstova. Predložite učeniku da izabere jedan izvorni filozofski tekst i prouči ga tako da sadržaj dijagramira Vennovim dijagramima. Na primjer: Aristotel, Nikomahova etika, X. knjiga.
Svakodnevno smo medijski izloženi različitim kuharskim receptima i nezdravim gotovim jelima. Kulinarstvo je predivna vještina, često zaboravljana zbog ubrzanog načina života. Samoprozvani master chefovi na svakom televizijskom programu, beskrajan popis recepata u pretrpanim memorijama telefona i jureći šareni spremnici podsjećaju nas da je hrana izvor energije i zdravlja. Svakodnevno smo izloženi informacijama i dezinformacijama koje sve teže procesuiramo. Svladavanjem logičke metode koju nam je u nasljeđe ostavio Venn imamo mogućnost pronaći učinkovitiji način na koji možemo obraditi informacije. Kako površno primamo informacije, tako i proždrljivo konzumiramo hranu koja bi trebala biti obrađena, pripremljena i servirana s posebno pozornošću.
Primjenom metode šest šešira učenik će suradnički graditi primjere pojmova, sudova ili zaključaka analizirajući problem na različite načine, propitivati ga i suradnički donositi odluke. Moguća rješenja propitivat će, sagledavati i modelirati iz različitih perspektiva ostvarujući uvijek isti ishod. Kreirajući i vizualizirajući različitost u dijagramiranju oblika misli uočavat će isti logički oblik i pravilnost u zaključivanju.
Besplatnom registracijom na digitalni alat Samostalna izrada Vennovih dijagrama omogućeno je korištenje predlošcima (ikonica Napravite sličnu vježbu).
Pomoću Primjera samostalne izrade dijagrama Kuhaj s Vennom ili izradom nastavničkog predloška učenik će samostalno, u paru ili grupno izrađivati svoje Vennove dijagrame. Slike Vennova dijagrama učenik može skidati s interneta ili samostalno izrađivati u digitalnim alatima kojima se svakodnevno koristi (https://idroo.com/, MS Word, MS Excel, Genially, digitalni alat za bojenje). Dakako, ako ne postoji mogućnost korištenja digitalnim alatima, učenik će Vennove dijagrame izrađivati u papirnatom obliku.
Microsoftova podrška za Stvaranje Vennovih dijagrama daje jasne upute na koji način izrađivati Vennove dijagrame u ponuđenim digitalnim alatima.
Učenik će (plavi ili bijeli šešir) prezentirati svoje uratke drugim timovima. Napravite galeriju prikaza i relevantne prikaze objavite na mrežnim stranicama škole.
Ako su dijagrami izrađeni u papirnatom obliku, učenicima podijelite hamer papir.
Učenik će moći samostalno izrađivati Vennove dijagrame pomoću kojih će razumjeti odnose među pojmovima i njihova svojstva. Važno je da učenik uoči, integrira i vrednuje predočene ilustracije. Demonstriranjem učenik će moći objasniti i ilustrirati konkretne pojmove te se ispravno orijentirati među njima (npr. kuća – zgrada; odvjetnik – pisac), ali i razumjeti odnose među apstraktnim pojmovima, što je nužno za razumijevanje društvenih odnosa, djelovanje u suvremenom društvu te izgradnju smjernica za orijentaciju (npr. ekonomija – političke znanosti; konzekvencionalizam – deontološka etika).
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika (poremećaj pažnje, oštećenja jezično-govorne glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenje sluha, oštećenje vida itd.) te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Upotrebljavajte jasan i jednostavan jezik koji je prilagođen sposobnostima učenika. Pružite povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma te u daljnjem razvoju vještina.
Ako je moguće, osigurajte učeniku rad u paru ili u grupi s kojom je već surađivao (ako učenik bolje funkcionira sam, pokušajte mu omogućiti da zadatak obavi samostalno). U dogovoru s drugim učenicima iz grupe, zadajte učeniku s teškoćama specifični dio unutar zadatka koji mora obaviti. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pozornost. Učeniku s oštećenjem sluha unaprijed osigurajte napisane upute. Za učenika s organskim oštećenjima osigurajte fizičku podršku učenika mentora ili mu vi pružite podršku kako bi sudjelovao u aktivnostima. Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatom. Za učenike s teškoćama pripremite upute za korištenje alatom. Pritom je potrebno voditi brigu o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (povećan font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama kako bi stvorio pozitivnu sliku o sebi i bio više motiviran. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alatom prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. U grupi s učenikom s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Na temelju usvojenosti ove aktivnosti učenik će moći samostalno izrađivati Vennove dijagrame. Nakon gledanja videolekcije Logika, 3. razred SŠ – Logika i argumentacija, učenik može riješiti zadatke postavljene u videolekciji. Takvim pristupom učenik se samovrednuje. Aktivni učenik podijelit će svoje uratke s vršnjacima i suradnički se vrednovati. Prednost je izrađenih videolekcija to što učenicima omogućuju opetovano praćenje izlaganja te korištenje u mrežnom okružju.
Ukoliko radite u online okruženje možete koristiti link za materijale u predloženom digitalnom alatu Lerningapps.org.
Učenici preko linka mogu izabrati šešir koji im najviše pristaje.
Ukoliko želite evocirati učeničko znanje iz matematike posjetite na Edutoriju.
Dodatne sadržaje o Vennovim dijagramima možete saznati u Microsoftovoj Podršci.
Predložak za Vennove dijagrame.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.