Motivirajte učenike za rad pitajući ih zašto ljudi ili države sklapaju saveze, koji su motivi članica nekog saveza. Zatim ih pitajte koje oblike saveza ljudi sklapaju svaki dan, npr. prijateljstva, brakove i slično. Potaknite ih na razmišljanje i usporedbu motiva te o razlozima opstanka ili prekida raznih oblika savezništva. Zatim učenike podijelite u parove. Parove možete odrediti tako što ispod stolice zalijepite papiriće u boji. Učenici s istom bojom su u paru. Nakon što učenike podijelite u parove, svaki par na školskim tabletima ili računalima dobiva poveznicu s dvjema slagalicama koje trebaju složiti u što kraćem roku. Slagalice nastavnik može izraditi s pomoću digitalnog alata Puzzel.org. Slagalice predstavljaju fotografije Josipa Broza Tita i Staljina. Nakon što učenici u paru slože slagalice, svakom paru dodijelite karticu s pitanjima, primjerice: Prepoznajete li osobe s fotografija? Na čelu kojih država su bile te osobe? Što mislite, jesu li Staljin i Tito bili u dobrim ili lošim odnosima? Kako bi njihov odnos mogao utjecati na Jugoslaviju? Učenici će unutar para razmijeniti mišljenja, a zatim razgovorom zajednički provjerite odgovore parova.
Ukratko učenicima objasnite kakav je bio odnos Staljina prema drugim članicama komunističkog bloka. Zatim im postavite pitanja: Što mislite, na koji su način članice komunističkog bloka bile podređene Staljinu? Kako se to odrazilo na život ljudi u tim državama? Nakon što odgovore na postavljena pitanja, učenike usmjerite na novu aktivnost. Povežite parove u tri grupe. Učenici jedne grupe istražuju uzroke, učenici druge grupe tijek, a treća grupa istražuje posljedice sukoba Tita i Staljina te o tome trebaju izraditi strip u digitalnom alatu Pixton. Unaprijed pripremite smjernice s pomoću kojih će učenici istraživati zadanu temu. Učenici će zadatak obaviti istražujući dostupnu znanstvenu literaturu i povijesne izvore. Nakon što učenici obave zadatak, izdvojite nekoliko grupa koje će predstaviti svoj rad ostatku razreda uz izlaganje. Učenici će objasniti kakav je bio Titov odgovor i je li, prema njihovu mišljenju, Tito ispravno postupio. Možete potaknuti i raspravu o globalnom utjecaju sukoba Tita i Staljina i postojanju „šefa” kojeg svi pozorno i ponizno slušaju. Zatim učenici razgledavaju radove drugih grupa te se međusobno vrednuju. Neka nakon toga istaknu koji rad im se najviše svidio i zašto su baš taj odabrali. Potaknite raspravu među učenicima provjeravajući njihovo znanje o Europskoj uniji i NATO-u te ih usmjerite da prepoznaju države koje su nekad bile članice komunističkog bloka, a danas su članice organizacije EU-a, odnosno NATO saveza. Ukratko im objasnite da se savezi tijekom povijesti mijenjaju kao i razlozi njihova stvaranja. Aktualizirajte temu kratko opisujući uzroke sukoba Rusije i Ukrajine koji je počeo u veljači 2022. godine. Objasnite im da su mnoge države donijele sankcije protiv Rusije zbog njezine ratne agresije te da se one odražavaju i na život običnih ljudi. Iznesite primjer promjene odnosa Hrvatske i Rusije kad je riječ o turizmu (smanjen broj ruskih turista) ili o zabrani ruskim sportašima da sudjeluju na međudržavnim natjecanjima. Potaknite učenike na zaključak kako se navedeni primjeri odražavaju na gospodarstvo i svakidašnji život obiju strana pogođenih sankcijama.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Na početku najavite sve aktivnosti kako bi učenici bili upoznati s tijekom sata, a posebno ako je u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra. Potrebno je unaprijed najaviti rad u paru te organizirati rad uz vizualnu potporu u obliku vizualnog rasporeda.
Tijekom rada u parovima češće provjerite kako par u kojem je učenik s teškoćama napreduje u obavljanju zadatka. U pripremi za podjelu učenika u parove vodite računa na koji ćete način podijeliti papiriće u boji kako se ne bi dogodilo da su u paru oba učenika s teškoćama. Važno je da učenik s kojim je učenik s teškoćama u paru bude uzorna ponašanja, motivira ga za rad, ima strpljenja te da je bez teškoća. Potičite suradnju pri rješavanju slagalica u digitalnom alatu Puzzel.org kako bi oba učenika aktivno sudjelovala. Tijekom postavljanja pitanja i poticanja rasprave nastojte zadobiti pozornost učenika i motivirati ih da odgovaraju na pitanja tako što ćete im se obraćati izravno, provjeravati njihovo razumijevanje te opširnije objasniti ako im nešto nije jasno.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Pixton. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), omogućite mu zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem, taj dio može odraditi drugi učenik s kojim je u grupi. Učeniku s intelektualnim teškoćama pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja u alatu. Pri izradi stripa učenicima s teškoćama osigurajte pisane upute za zadatak koje su njemu prilagođene. U uputama se koristite kraćim rečenicama, jednostavnijim rječnikom, izdvojite ključne pojmove i osigurajte objašnjenje nepoznatih pojmova. Također, grafički prilagodite font (Arial, Verdana), uvećajte tekst, postavite dvostruki prored i povećajte razmak među slovima.
Tijekom predstavljanja stripova o uzrocima, tijeku i posljedicama sukoba Tita i Staljina, neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim, omogućite dobru pripremu za prezentaciju. Ako slučajnim odabirom izaberete grupu u kojem je učenik s teškoćama, neka on predstavlja sadržaj koji je u skladu s njegovim sposobnostima i jakim stranama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti koja je uloga SAD-a u sukobu Tita i Staljina te kako se upletanje SAD-a odrazilo na prilike u Jugoslaviji. Učenici će zadatak obaviti istražujući dostupnu znanstvenu literaturu i povijesne izvore. Rezultate istraživanja prikazat će izradom prezentacije u digitalnom alatu Canva.
Motivirajte učenike za rad pitajući ih jesu li se našli u situaciji da su zbog neslaganja s ostalima ili izražavanja vlastitog, a suprotnog mišljenja, bili uklonjeni ili sankcionirani iz virtualne prijateljske grupe ili one stvarne. Pitajte ih kako su se osjećali te jesu li dobili mogućnost da potkrijepe i obrane svoje mišljenje i postupke. Potaknite učenike da osvijeste kako su sloboda govora i iznošenje vlastitog mišljenja temeljne građanske slobode te da zbog toga ne smijemo biti kažnjavani sve dok ih ne zlorabimo. Zatim učenike podijelite u grupe. Grupe možete odrediti tako što ispod stolice zalijepite papiriće u boji. Učenici koji imaju istu boju su u jednoj grupi. Nakon toga svaka grupa na školskim tabletima ili računalima dobiva poveznicu za nekoliko rebusa koje treba riješiti u što kraćem roku. Rebuse možete oblikovati u digitalnom alatu Office 365 u programu Word. Rješenja rebusa su pojmovi koje vežemo za Andriju Hebranga. Nakon što riješe rebus pitajte ih na koju ih povijesnu osobu asociraju zadani pojmovi.
Nakon toga učenike usmjerite na novu aktivnost. Radom u grupi istražit će Titov obračun s političkim neistomišljenicima na primjeru poznatog slučaja Andrije Hebranga te logora za muškarce na Golom otoku optuženih da podupiru Informbiro. Zadatak je prve grupe o zadanoj temi izraditi novine s pomoću digitalnog alata Emaze te iznijeti najvažnije biografske podatke Andrije Hebranga te uzroke i posljedice sukoba s Titom. Druga grupa će opisati sustav logora na Golom otoku i uočiti uzroke zatvaranja u spomenuti logor. Učenici će zadatak obaviti istražujući dostupnu znanstvenu literaturu i povijesne izvore.
Nakon što učenici obave zadatak, grupe će predstaviti rezultate istraživanja ostatku razreda uz kratko izlaganje. Naglasite učenicima kako je slučaj Andrije Hebranga, istaknutog partizanskog borca i visokopozicioniranog člana Komunističke partije, najupečatljiviji primjer obračuna unutar same Komunističke partije te da je kompleksna i tragična priča o Hebrangu posljedica istog. Potaknite učenike da navedu njima poznate primjere kršenja ljudskih prava i sloboda, npr. u Kini ili Sjevernoj Koreji. Neka osvijeste da se i u demokratski uređenim državama također krše ili ograničavaju građanske slobode. Potaknite ih da razmisle o današnjim obračunima političkih neistomišljenika s obzirom na političku demokraciju. Jesu li istraživani slučajevi mogući i danas? Imamo li sustav zakona i institucija koji štite naša prava i slobode?
Nakon što odgovore na postavljena pitanja, neka se međusobno vrednuju. Trebaju istaknuti koji su im se rad i izlaganje najviše svidjeli i zašto.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Nakon podjele učenika u skupine prema bojama papirića, skupinu u kojoj je učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u svoju blizinu kako biste češće mogli provjeravati njezin rad i prema potrebi učenika usmjeravati na zadatak tihom uputom ili dodirom po ramenu. Potičite suradnju učenika tijekom rješavanja rebusa i uključivanje učenika s teškoćama u sudjelovanje. Možete podijeliti uloge svakom učeniku, no trebate uzeti u obzir specifičnosti učenika s teškoćama i njegove jake strane. Učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline, kontrasta i veličine prikaza na tabletu na kojem se rješavaju rebusi. Također mu omogućite potporu drugog učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi.
Objasnite zadatak izrade novina, učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite potporu u obliku pisanih i slikovnih uputa upotrebe digitalnog alata Emaze. Osigurajte im pregled pripremljenih materijala unaprijed. Potičite aktivno sudjelovanje svih učenika ovisno o specifičnostima i mogućnostima. Provjeravajte rad skupine u kojoj je učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje, usmjeravajte pozornost na zadatak, u čemu će pomoći točno određena uloga svakog učenika u izradi novina. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), omogućite mu zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem i da neki od članova grupe to učine umjesto njega, a on će obavljati neke druge zadatke vezane za izradu novina.
Tijekom predstavljanja rezultata istraživanja i kratkog izlaganja neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim, omogućite mu dovoljno vremena za dobru pripremu. Ne inzistirajte na uključivanju u raspravu učenika kojima javni nastup izaziva nelagodu, pogotovo ako je riječ o učenicima s izraženom anksioznošću.
Pri međusobnom vrednovanju potaknite učenike na objektivnost te ocjenjivanje zalaganja i truda koji su uložili drugi učenici.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti slučaj stradalih žena optuženih da podupiru Informbiro i logor uspostavljen za iste na otoku Sveti Grgur. Svoje istraživanje prikazat će izradom prezentacije u digitalnom alatu Canva.
Na početku nastavnog sata učenike podijelite u četiri grupe. Grupe možete odrediti tako da ispod stolice zalijepite omotnice unutar kojih se nalaze brojevi. Učenici s istim brojem su u jednoj grupi. Nakon što učenike podijelite u grupe, svaka grupa dobiva rebus. Rebus možete izraditi u digitalnom alatu Office 365, programu Word. Rješenje rebusa je pokret nesvrstanih. Nakon toga postavite učenicima pitanja: Jeste li kada čuli za navedeni pojam? Kako biste ga definirali? Što mislite, koju državu vežemo za navedeni pojam?
Nakon što odgovore na postavljena pitanja, učenike usmjerite na novu aktivnost. S pomoću mrežnih pretraživača i unaprijed pripremljenih smjernica istražuju pokret nesvrstanih te o toj temi izrađuju plakat u digitalnom alatu Canva. Svaka grupa ima jedan zadatak. Prva grupa istražuje nastanak i pripremne sastanke, druga grupa ulogu Jugoslavije u pokretu i politici nesvrstanosti. Treća grupa istražuje Beogradsku konferenciju, a četvrta utjecaj u hladnoratovskim sukobima. Učenici će zadatak obaviti istražujući dostupnu znanstvenu literaturu i povijesne izvore.
Nakon što učenici obave zadatak, grupe predstavljaju rezultate svojega istraživanja ostalim učenicima u razredu uz kratko izlaganje. Potaknite raspravu o pokretu nesvrstanih. Postavite im pitanja: Kako biste vi definirali politiku nesvrstanosti? Smatrate li da je politika nesvrstanosti bila dobar put za Jugoslaviju? Zašto to smatrate? Nakon rasprave o zadanoj temi, neka istaknu koji su im se rad i izlaganje najviše svidjeli i zašto.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Na početku sata najavite sve aktivnosti kako bi se učenici s poremećajem iz autističnog spektra mogli pripremiti za različite zadatke i izmjene tijekom sata. Nakon podjele učenika u skupine prema brojevima u omotnicama, skupinu u kojoj je učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u svoju blizinu kako biste češće mogli provjeravati njezin rad i, prema potrebi, učenika usmjeravati na zadatak tihom uputom ili dodirom po ramenu. Potičite suradnju učenika tijekom rješavanja rebusa i uključivanje učenika s teškoćama u sudjelovanje. Možete podijeliti uloge svakom učeniku, no pritom uzmite u obzir specifičnosti učenika s teškoćama i njegove jake strane. Provjerite razumijevanje apstraktnih pojmova te, ako je potrebno, objasnite pojmove na konkretnim primjerima koji su bliski učenicima s teškoćama, posebno učenicima s intelektualnim teškoćama.
Pri izradi plakata u digitalnom alatu Canva pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja u alatu i potičite međusobnu potporu učenika. Grafički prilagodite upute, poput prilagodbe fonta (Arial, Verdana), uvećanog teksta, dvostrukog proreda i poravnanja s lijeve strane. Ako je potrebno, učenicima s intelektualnim teškoćama dodatno objasnite apstraktne pojmove, ovisno o temi koju pojedina grupa dobije. Učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline, kontrasta i veličine prikaza na računalu na kojem se izrađuje plakat.
Tijekom izlaganja i rasprave potičite sve učenike na sudjelovanje pozitivnim povratnim informacijama, ali ne inzistirajte na uključivanju ako učenik s teškoćama nije spreman na to. Za učenika s teškoćama pripremite unaprijed pitanja koja ćete postaviti tijekom rasprave ili njegova predstavljanja rezultata istraživanja. Omogućite mu dovoljno vremena za izlaganje. Nakon rasprave omogućite mu odgovore na pitanja koja su se postavljala u raspravi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka s pomoću mrežnih pretraživača istraže pokret nesvrstanih danas. Rezultate istraživanja predstavit će ostatku razreda u obliku plakata, uz kratko izlaganje, a izradit će ga koristeći se digitalnim alatom Canva.
Banac, Ivo. Sa Staljinom protiv Tita: informbirovski rascjepi u jugoslavenskom
komunističkom pokretu. Zagreb: Globus, 1990.
Goldstein, Ivo. Povijest: Hrvatska povijest, sv. 21. Zagreb: Novi liber, 2007.
Previšić, Martin. Povijest Golog otoka, Zagreb: Fraktura, 2019.
Previšić, Martin, „Broj kažnjenika na Golom otoku i drugim logorima za
informbirovce u vrijeme sukoba sa SSSR-om (1948.-1956.)“, Historijski zbornik, 1, 2015.
Jakovina, Tvrtko, Socijalizam na američkoj pšenici, Matica hrvatska, Zagreb, 2002.
Natuknica nesvrstanost, pristupljeno 4. srpnja 2023.
Jakovina, Tvrtko, Treća strana Hladnog rata, Fraktura, Zaprešić, 2011.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.