Predstavite učenicima razlike između zaposlenika u javnome i realnome (privatnome) sektoru. Ponovite načine iskazivanja nezadovoljstva radnika svojim pravima (sindikalno udruživanje, štrajk, mirni javni prosvjed, peticija).
Služeći se digitalnin alatom Padlet, pripremite mrežnu ploču tipa Canvas i na njoj sljedeći tekst:
“U zemlji Kapitaliji vlada je odlučila zabraniti pravo na štrajk zaposlenicima u javnome sektoru. Vlada polazi od definicije štrajka (privremena obustava rada do ispunjenja sindikalnih zahtjeva) i smatra da javni sektor ne smije obustaviti rad, a uz to želi uvažiti nekoliko peticija (predstavki) građana koji smatraju da štrajk narušava dostupnost usluga javnoga sektora.”
Podijelite učenike u dvije grupe i raspravite o tom slučaju: Smatraju li opravdanima postupke Vlade Kapitalije? Zašto je rad javnoga sektora važan za državu i za pojedince? Što bi se dogodilo sa zaposlenicima i uslugama u javnome sektoru ako bi im bilo trajno uskraćeno pravo na štrajk? Jedna grupa zauzima položaj zagovaratelja, a druga položaj protivnika zabrane štrajka.
Neka svaka grupa osmisli dva argumenta kojima će objasniti stajalište za koje se zalaže (prihvaća ili odbija postupke Vlade). Za slaganje argumenta mogu se poslužiti izvorima informacija poput Što sadrži pravo na štrajk i štrajk solidarnosti?, Štrajk i kolektivni radni sporovi i sl. Argument treba sadržavati tezu argumenta, objašnjenje, primjer i pretpostavku. Više o dijelovima argumenta pogledajte na stranici Hrvatskog debatnog društva.
Nakon iznošenja argumenata neka svaka grupa na jednu polovicu pripremljene mrežne ploče zapiše dvije teze/dva argumenta (rečenicu kojom objašnjavaju zašto zastupaju određenu tezu) i dvije ključne riječi, pojma, vrijednosti koji proizlaze iz argumenta.
Potrebno je postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponuditi odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan, posebno za učenika s teškoćama, za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije i učenike s oštećenjem sluha. Pri raspravi važno je da učenik razumije zadatak u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) zbog čega je dobro organizirati rad u paru, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći. Nije preporučljivo učenicima s teškoćama (učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, s jezičnim teškoćama, s oštećenjem sluha) dati istovremeno aktivnost pisanja i slušanja. Potrebno je osigurati dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka, pojednostavljivanje naputka za rad, ali i strukturiranje na manje logičke cjeline. Potrebno je provjeriti razumijevanje svih pojmova u tekstu o kojima će raspravljati kao i u postavljenim pitanjima. Važno je prilagoditi tekst konkretnom učeniku s teškoćom i strukturirati ga na manje logičke cjeline, primjerice vizualizacija (fotografijama, slikovnim aplikacijama i drugim vizualnim pomagalima). Važni dijelovi vizualnog sadržaja učenicima s oštećenjem vida mogu se opisati da bi što bolje vizualizirali ono što slušaju i što drugi učenici rade.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu voditi debatu na razini škole ili s učenicima diljem svijeta. Debata može biti dostupna za glasovanje ili komentiranje s pomoću digitalnog alata CreateDebate koji je osmišljen kao društvena platforma za donošenje odluka, poticanje debata i kritičkog razmišljanja.
Tijekom 19. st. tjelesne razlike između muškaraca i žena još uvijek su bile glavni argument za njihovo različito obrazovanje. Predstavite učenicima tekst iz Jer kad žene budu prave žene Suzane Jagić (str. 5., citat iz Pedagogija, I. dio: Uzgojoslovlje Stjepana Basaričeka, Zagreb, 1880.) u alatu Mentimeter:
“Ta tjelesna (i duhovna) razlika između muškarca i žene 'uzrok je, a donekle i posljedica različitoj njihovoj zadaći u čovječjem društvu. Muž pripada svijetu; njemu valja djelovati u javnom životu, boriti se s vanjskim neprilikami, njegovati znanosti i umjetnosti, skrbiti se za obitelj, braniti je od nepogoda itd. Žena usuprot pripada kući; njoj valja djelovati u obiteljskom krugu, njegovati djecu, štediti i čuvati, itd. Glavna joj je dakle zadaća, da bude supruga, mati i domaćica.'“
Učenike zamolite da glasuju slažu li se s tvrdnjama ili ne. Razgovarajte o rezultatima glasovanja i njihovim iskustvima te o tome jesu li se ikada osobno susreli s diskriminacijom.
Učenike podijelite u četiri grupe te im unaprijed pripremljene i eventualno prilagođene materijale objavite u OneNote razrednoj bilježnici. Materijali se odnose na mogućnosti zapošljavanja i položaj žena radnica krajem 19. i početkom 20. st.:
Pripremite mrežnu stranicu koristeći se alatom Google Sites te je podijelite s učenicima. Svakoj grupi učenika možete dodijeliti stranicu koju će uređivati. Učenici mogu zajedno odlučiti o elementima koji će biti dio stranice, ali svaka grupa će za mrežnu stranicu pripremiti materijale iz teksta koji je obrađivala. Rezultate istraživanja mogu prikazati tekstom, fotografijom, karikaturom i grafikom za čiju se izradu mogu koristiti alatom Meta-chart. Tako će se dobiti mrežno mjesto koje može biti početak rasprave ili istraživanja i za buduće generacije.
Pri stvaranju grupa potrebno je voditi računa o tome da učenici s teškoćama imaju mogućnost uspješno ostvariti planirane zadatke u svojoj grupi. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama u području učenja potrebno je točno zadati na kojem će dijelu zadatka raditi. Na taj način olakšat će se komunikacija učenika i razumijevanje zadatka. Učenicima s poremećajem glasovno-govorno-jezične komunikacije te učenicima s disleksijom i disgrafijom dopustite uporabu podsjetnika. Pri usustavljivanju i obradi podataka uputno je da učenik s teškoćama upotrebljava grafičke organizatore i dijagrame. Poglavlja na kojima rade učenici ne smiju sadržavati previše teksta, a trebala bi biti s povećanim razmacima i obilježenim ulomcima. Tekst treba biti poravnat s lijeve strane uz uporabu fotografija, slika, crteža, shema čime im se olakšava snalaženje i razumijevanje. Pri podjeli mrežne stranice, pripreme i obrade podataka iz tekstova važno je uzeti u obzir da učeniku bude sve dostupno, ovisno o vrsti opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Za učenike s oštećenjem vida važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu se i opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što se radi. Sve što se promatra, treba prethodno biti pojašnjeno (upotreba slika, crteža, ilustracija, modela ili neposrednih izvora stvarnosti). Slijepom učeniku može se ponuditi tekst na Brailleovu pismu. Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo, tablet ili čitač ekrana.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Kako bi se učenice i učenici pripremili za današnje tržište rada te istražili što se promijenilo u posljednjih sto godina, možete im pripremiti jednu ili više studija slučaja na temelju priča iz Radnice - građanke drugog reda, Trudnica i radnica: opasna kombinacija u svijetu rada, Ima li mjesta za mlade žene u svijetu rada?. Učenici zauzimaju ulogu osobe iz priče te istražuju koja prava ima te koji je zakoni štite. Učenici se upoznaju s mrežnim stranicama Pravobraniteljice za ravnopravnost spolova i na temelju slučaja koji istražuju ispunjavaju obrazac za prijavu diskriminacije.
Aktivnost započnite raspravom o demografskim prilikama u Hrvatskoj i problemu s nedostatkom radne snage, ali i nezaposlenošću. Pokušajte olujom ideja odrediti i navesti osnovna radnička prava svakog čovjeka i mogu li se ta prava ostvariti u današnjoj gospodarskoj situaciji. Neka učenici navedu radnička prava za koja smatraju da se poštuju i ne poštuju u Hrvatskoj. Kako današnja povezanost svijeta (internet) utječe na to da ‘’lako’’ pronađemo radnu snagu u drugim zemljama? Zašto velik broj Hrvata traži posao u inozemstvu? Potaknite ih na iznošenje svojih planova i očekivanja završetkom školovanja, planiraju li početi raditi u Hrvatskoj, izvan zemlje ili studirati. Njihove zaključke napišite na ploči, a nakon toga pogledajte prilog o stranim radnicima koji su došli raditi u Hrvatsku.
Učenike podijelite u tri grupe koje će proučavati različite materijale vezane za radnička prava i zapošljavanje. Neka svaka grupa organizira i podijeli posao i zaduženja. Neka prva grupa prouči radnička prava domaćih radnika (npr. Zakon o radu) i istraži poslove koji potražuju najviše domaćih radnika (pr. sezonski poslovi u turizmu). Neka druga grupa prouči radnička prava i obveze stranih državljana te poslove koji potražuju najviše radnika, a na kojima se zapošljavaju stranci (pr. poslovi u građevini i poljoprivredi). Neka prouče iz kojih država najčešće dolazi radna snaga koja se zapošljava u Hrvatskoj. O pravima stranih radnika mogu proučiti na stranicama Središnjeg državnog portala. Neka treća grupa prouči koje su to zemlje Europe koje imaju veliku potražnju za inozemnom radnom snagom i koji se to poslovi nude stranim radnicima, odnosno na kojim se radnim mjestima zapošljavaju naši radnici u inozemstvu i kakva radnička prava ondje ostvaruju ili ne ostvaruju. Za potrebe istraživanja neka učenici pregledaju stranice kao što su Hrvatski zavod za zapošljavanje i portal Moj posao.
Neka učenici u svojim grupama naprave study case radničkog slučaja i predstave ga ostalim grupama, a svoje zaključke prikažu na mrežnom zidu alata Padlet. Raspravite koja su to prava radnika određena zakonom, a koja radnička prava imaju strani državljani i postoji li među njima razlika. Neka usporede države u kojima se najčešće zapošljavaju Hrvati s državama iz kojih dolaze radnici u Hrvatsku. Ostvaruju li naši radnici bolja prava u stranim državama nego što su prava koja imaju stranci u našoj zemlji?
Tijekom rasprave provjerite je li učenik s teškoćama razumio sadržaj i pojmove, ponudite mu dodatna objašnjenja. Predvidite usvajanje primjerene količine činjenica, generalizaciju i upotrebljavajte slikovne podsjetnike, odnosno tehniku vizualizacije. Tijekom rada u grupi uputno je voditi brigu o interesima učenika s teškoćama i dostupnosti prikupljanja podataka, posebno kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku i u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) zbog čega je dobro organizirati rad u paru pa se učeniku mogu ponuditi pitanja i ključni pojmovi koja će ga voditi u pronalaženju potrebnih podataka (primjerice, za učenike s teškoćama čitanja i pisanja). Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je imati čitač ekrana. Poželjna je prilagodba ekrana slabovidnim učenicima s pomoću programa ZoomText.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti koliko je stranih radnika zaposleno u njihovom mjestu i koje poslove obavljaju. Predlažemo da učenici izrade videouradak u alatu kao što je Adobe Spark i prikažu case study radničkog slučaja iz svojega mjesta.
Služeći se digitalnim alatom za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter, prikažite učenicima nekoliko slika i karikatura koje simbolično prikazuju razliku plaće muškarca i žene. Važno je pronaći fotografije/karikature koje prikazuju nepravednu podjelu poslova prema spolu, a žene, uz redovne radne obveze, najčešće obavljaju i kućanske poslove.
Neka učenici kratko razmisle što prikazuju fotografije i zamolite ih da upišu nekoliko pojmova koje povezuju s njima, a koji će biti prikazani oblaku riječi (Word Cloud).
Kratkom raspravom potaknite učenike da opišu fotografije i iznesu svoje pretpostavke s pomoću prikupljenih pojmova. Navedite ih na opisivanje osobnog okruženja (radne obveze i zanimanja njima poznatih muškaraca i žena) i iznošenje mišljenja. Na temelju njihovih iskaza ukažite na zastupljenost muškaraca i žena u pojedinim radnim područjima, predrasudama o zanimanjima i razlikama u plaći.
Podijelite učenike u parove. Uputite ih da prema smjernicama istraže, prouče i usporedbe tzv. Gender Pay Gap, odnosno razliku u prosječnoj plaći između muškaraca i žena u Njemačkoj i Hrvatskoj, da zaključe o uzrocima i posljedicama tog fenomena i daju prijedloge za smanjenje razlike. Zamolite ih da istraže tzv. Equal Pay Day, odnosno Dan jednakih plaća. Omogućite učenicima korištenje rječnika i/ili mrežnog rječnika.
Uputite učenike da rezultat svog rada prikažu u obliku stripa. Objasnite im da u stripu na satiričan način, prikažu zaposlenu ženu i zaposlenog muškarca i razlike u plaći koje postoje. Napomenite da obuhvate radne obaveze i poteškoće s kojima se susreću zaposlene žene i zaposleni muškarci te da navedu konstruktivna rješenja za postizanje veće jednakosti, jednakost u primanjima koja mora postojati bez obzira na spol. Predložite učenicima jedan od alata za izradu stripa kao na primjer Pixton.
Organizirajte izložbu stripova u školi povodom obilježavanja jednog od važnih međunarodnih dana vezanih za radnike.
Učenicima s oštećenjima vida osigurajte dovoljno velike fotografije, s manje detalja i u jasnom kontrastu u odnosu na pozadinu. Potrebno ih je detaljno opisati, tj. onako kako ju vidimo sa svim oblicima. Sve što se promatra, treba biti objašnjeno. Poželjno je da učenici s oštećenjima vida imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je imati čitač ekrana. Poželjna je prilagodba ekrana slabovidnim učenicima s pomoću programa ZoomText, pri čemu je važan odabir mjesta sjedenja zbog dotoka svjetlosti. Tijekom rasprave ne ispravljajte učenike koji mucaju ili imaju artikulacijske poremećaje. Ne inzistirajte na tome da govore pred razredom ako to ne žele. U slučaju brzopletosti pružite im strukturu i određeni redoslijed obavljanja zadatka. U nastavi se obraćajte pravilnim govornim modelom, smirenim, tišim i sporijim (laganijim tempom). Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore, posebno učenicima s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije i učenicima s oštećenjem sluha. Tijekom rada u paru važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje kako ne bi bio pasivni promatrač. Važno je da aktivnosti budu smislene i dostupne za izvedbu svakom učeniku. Za učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti dobro je predvidjeti etapne upute za dogovorenu aktivnost koju mogu obavljati, i to uvijek uz prethodno provjeru razumijevanja.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Dodatno motiviranim učenicima predložite da na mrežnim stranicama Europskog parlamenta pogledaju snimku debate Gender Pay Gap s njemačkom sinkronizacijom u kojoj se od 3:28:38 do 4:40:20 raspravlja o razlici u plaći između muškaraca i žena. Uputite učenike da izrade kratki slikokaz/prezentaciju s pomoću jednog od digitalnih alata (pr. Emaze) u kojoj će predstaviti najvažnije zaključke debate u pogledu smanjenja razlike u prosječnoj plaći između žena i muškaraca.
Aktivnost provedite u sklopu teme "Prva industrijska revolucija". Prikažite učenicima video “Uvjeti rada tijekom Industrijske revolucije”. Videozapis opisuje teške radne uvjete tijekom industrijske revolucije - dugo radno vrijeme, nepostojanje zaštite na radu, nezdravi uvjeti u kojima se rad obavljao što je rezultiralo ozbiljnim zdravstvenim poteškoćama i smrtnim slučajevima. Čak dvije trećine zaposlenih činile su žene, koje su bile primorane raditi tijekom trudnoće, i maloljetnici čiji radni vijek započinje od pete godine života. Novčane naknade bile su mizerne, a radnici su nerijetko bili i fizički zlostavljani. Najteži oblik rada predstavljao je rad u rudnicima gdje je vlastiti život svaki dan doveden u pitanje.
Potaknite učenike na razmišljanje o prikazanom videozapisu, odnosno o pravima koja su bila uskraćena tadašnjim radnicima.
Navedite ih da prema vlastitom afinitetu odaberu jedan primjer iz videa i tako se poslože u grupe. O navedenom primjeru trebaju istražiti sve dostupne podatke pretražujući mrežne stranice. Neka analiziraju izabrani problem te odrede koja prava su kršena, kako bi se danas tretirali u društvu takvi uvjeti rada, te koja prava su radnici dobili u međuvremenu. Za pripremu i analizu mogu istražiti i Zakon o radu u Hrvatskoj. Na ovaj način će proučavati različite aspekte radništva u zadanom povijesnom razdoblju za odabrani primjer ali i usporediti ga s današnjim radnim pravima. Rezultate svoga rada mogu prezentirati plakatom koristeći se digitalnim alatom Canva.
Nakon analize problema i rješenja uputite učenike na interaktivnu lentu vremena “Borba za radnička prava” kako bi ponovili za nju najznačajnije događaje. Plakate možete izložiti u prostoru škole uoći obilježavanja međunarodnog praznika rada.
Preporučuje se unaprijed najaviti videozapis učenicima s teškoćama da bi ga mogli unaprijed pogledati i tako biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Može im se unaprijed dati i tekst u pisanom obliku ili pročitati tekst i provjeriti njegovo razumijevanje. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Učenicima s motoričkim poremećajem potrebno je predvidjeti produljeno vrijeme za odgovaranje i uporabu digitalnih alata, a učenicima sa specifičnim teškoćama učenja (disleksijom, disgrafijom) može biti potrebno duže vremensko razdoblje za usvajanje sadržaja. Naputak za rad potrebno je ponavljati, a uz usmeno objašnjenje preporuča se osigurati i prilagođen pisani naputak i predložak za pripremu razgovora i rad u skupini. Pritom je važno da učenik s teškoćama sudjeluje u aktivnostima koje za njega imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba usmeno opisivati ako mu to stvara neugodu (primjerice ako muca). Pri stvaranju skupina potrebno je voditi računa o tome da učenici s teškoćama imaju prilike uspješno ostvariti planirane i unaprijed dogovorene zadatke u svojim skupinama. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je osigurati primjereno mjesto za sjedenje kako bi mogli dobro čuti sadržaj. Važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu im se i opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju. Sve što se promatra, treba prethodno biti pojašnjeno, a isto treba činiti i tijekom gledanja videozapisa.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Motivirajte učenike da istraže koje su pozitivne i negativne društvene posljedice današnjeg ubrzanog razvoja tehnologije. Uputite učenike da se istraživanjem osvrnu na utjecaj na okoliš, obrazovanje, socijaliziranost mladih, ali i na iskorištavanje siromašnijih zemalja zbog njihovih prirodnih bogatstava te stanovništva kao jeftine radne snage. Učenici će svoje istraživanje prikazati digitalnim plakatom u alatu Canva.
Radnička prava (8.6.2020.).
Crnković-Pozaić, S. (2004). Pravo na rad: od obveze do osobne odgovornosti. Revija za socijalnu politiku (8.6.2020)
Hrvatsko sociološko društvo. "Sine, kad ćeš si više naći normalan posao?!", ili o prednostima i nedostacima rada od kuće (9.6.2020.).
Online rječnik Crodict ( 8.5.2020.).
Online rječnik Langenscheidt (8.5.2020.).
Online rječnik (8.5.2020.).
Snimka debate Gender Pay Gap (19.5.2020)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.