Predmet
Hrvatski jezik 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Rasvjetljavanje prošlosti

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • spomenici hrvatske pismenosti
  • Trpimirov natpis
  • Branimirov natpis
  • Baščanska ploča
  • Plominski natpis
  • Valunska ploča
  • Krčki natpis
  • Povaljska listina
  • Vinodolski zakonik
  • Šibenska molitva ili Pohvala Gospi
  • Misal po zakonu rimskoga dvora

Početci hrvatske pismenosti

Postavite pitanja učenicima o čuvanju vlastita identiteta, tradicije svojih predaka i kulture. Učenici s pomoću digitalnoga alata Mentimeter upisuju spoznaje o važnosti čuvanja svojega jezika i pisma, o učenju prošlosti svojega naroda, razumijevanju njegove sadašnjosti i promišljanju o njegovoj budućnosti.

Razgovarajte s učenicima o početcima hrvatske pismenosti – jezicima i pismima kojima su se Hrvati služili u srednjemu vijeku, tropismenosti i trojezičnosti. Usmjerite učenike prema promišljanjima o važnosti očuvanja vlastita identiteta na trima hrvatskim pismima.

Prikažite učenicima televizijski prilog o hrvatskoj povijesti tijekom Trpimirova i Branimirova vladanja s pomoću platforme YouTube. Razgovarajte s učenicima o njihovu vladanju i o tome važnom povijesnom razdoblju. Uputite učenike na to da tijekom aktivnosti bilježe natuknice o poslušanim videozapisima. Pustite im videozapise još jedanput kako bi usustavili svoje bilješke.

Podijelite učenike u grupe od četiri do pet učenika i uputite ih u istraživanje najstarijih spomenika hrvatske pismenosti te u vrijeme njihova nastanka. Učenici predstavljaju Trpimirov natpis i Branimirov natpis s pomoću digitalnoga alata Canva. Tijekom grupnoga rada učenici usuglašavaju svoja mišljenja o odabiru predloška, naslova, pridodaju bilješke, fotografije, odabiru pozadinu, pridodaju vlastite datoteke. Objasnite im kako će prepoznati relevantne izvore i citirati ih.

Prva grupa učenika, s pomoću smjernica za rad, analizira Trpimirov natpis, najstariji spomenik naše pismenosti na latinskome jeziku i latinici, istražuje o njegovim prijepisima, značajkama, vremenu nastanka, njegovoj vrijednosti. Učenici povezuju podatke koji su upisani u natpisu s povijesnim zbivanjima i Trpimirovim vladanjem.

Usmjerite učenike prema sadržaju i namjeni Trpimirove darovnice, njegovu dobročinstvu pri izgradnji samostana u Rižinicama i djelovanju benediktinaca pri utemeljenju Crkve u Hrvata te usporedbi njihova djelovanja s obnovom jednoga od crkvenih simbola Zagreba − crkve sv. Marka nakon potresa 2020. godine.

Druga grupa učenika, s pomoću smjernica za rad, istražuje podatke o Branimirovu natpisu na mrežnoj stranici Arheološkoga muzeja u Zagrebu. Učenici gledaju 3D model Branimirova natpisa, čitaju o ulomku oltarne grede s uklesanim imenom kneza Branimira i godinom 888. Čitaju Zbornik predavanja održanih tijekom Branimirove godine u Arheološkome muzeju u Zagrebu i predstavljaju pisana svjedočanstva o knezu Branimiru te o povijesnim zbivanjima tijekom Branimirova vladanja.

Učenici povezuju prvo međunarodno priznanje Hrvatske u vrijeme kneza Branimira s obilježavanjem deset godina od ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju i uklapanje Hrvatske u multikulturnu europsku sredinu.

Upitajte učenike o spomenicima hrvatskoga jezika koji se nalaze u njihovu okruženju, njihovu sadržaju i njihovu značenju. Učenici se mogu uputiti u svoju školsku knjižnicu, obližnju knjižnicu u mjestu u kojemu žive, u muzej te istražiti pojedinosti o spomenicima hrvatskoga jezika koji se nalaze u njihovu okruženju. Razgovarajte s učenicima o pojedinu razdoblju u prošlosti, tijekom kojega je spomenik hrvatskoga jezika nastao. Analizirajte namjere njihovih autora i njihovu povijesnu važnost.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, zatim razinu i intenzitet podrške, valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama najavite temu sata ranije, kako bi se mogao pripremiti za uvodni razgovor o čuvanju vlastita identiteta, tradicije svojih predaka i kulture. Učeniku s teškoćama dajte smjernice za izradu umne mape. Možete im omogućiti vršnjačku podršku suučenika iz razreda u izradi umne mape. Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima voli surađivati, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe vodeći se njegovim jakim stranama. Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku suučenika u opisivanju vizualnih informacija. Potaknite njegovu aktivnost unutar grupe. Provjerite razumije li učenik zadatak i, ako je potebno, ponovite mu upute, a također mu i produžite potrebno vrijeme rada. Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Padlet. Izradite pisane ili slikovne upute za njegovu uporabu. Ako se digitalnim alatom učenici koriste prvi put, pokažite im kako se radi u tom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka istraže, prema zadanim smjernicama za rad, hrvatsku srednjovjekovnu arheologiju – povijest istraživanja srednjovjekovlja u Hrvatskoj: u Dalmaciji, Istri i na Kvarneru, u kontinentalnoj Hrvatskoj. Rezultate svojega rada neka usustave s pomoću digitalnoga alata Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Početci hrvatske pismenosti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje povijesni razvoj hrvatskoga jezika.
  • Učenik objašnjava obilježja spomenika hrvatske pismenosti i njihovo značenje za hrvatsku kulturnu baštinu.
  • Učenik sluša govoreni tekst i oblikuje natuknice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Informatika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dragi kamen hrvatskoga jezika

Prikažite učenicima dokumentarni film o Bašćanskoj ploči s pomoću platforme YouTube. Učenici bilježe pojedinosti o njezinu pronalasku, izmještanju i očuvanju, a zatim natuknice oblikuju u kratak tekst.

Uputite učenike u istraživanje o Bašćanskoj ploči na mrežnim stranicama: o njezinu autoru, vremenu nastanka, mjestu gdje je pronađena, pismu, jeziku, sadržaju, izgledu, namjeni, povijesnoj, jezičnoj i pravnoj vrijednosti, mjestu gdje se danas čuva. Rezultate svojega rada učenici usustavljuju s pomoću multimedijskoga alata Canva. Usmjerite učenike prema izradi multimedijskoga plakata u koji učenici pridodaju tekst, fotografije, crteže, videosadržaje, audiosadržaje.

Učenici prikazuju obilježja i naziv glagoljskoga pisma, njezina autora, pojedinosti o nazivu koji je dobila tek u 17. stoljeću. Upitajte učenike o značajkama oble glagoljice, spomenicima na kojima je pisana te značajkama uglate glagoljice i njezinu bilježenju.

Prikažite učenicima tekst Bašćanske ploče. Usmjerite učenike prema transkripciji teksta Bašćanske ploče na latinicu, a potom i na zapisivanje teksta prevedena na hrvatski standardni jezik. Razgovarajte s učenicima o sadržaju Bašćanske ploče: o kršćanskoj invokaciji, zapisu opata Držihe koji je pisan u prvome licu, koji govori da je hrvatski kralj Zvonimir u svoje dane darovao ledinu benediktinskome samostanu Sv. Lucije, svjedocima toga darivanja, minacijskoj formuli, prijetnji svima onima koji bi darivanje osporili, obvezi moljenja za darovatelja i sudionike u činu darivanja, o zapisu opata Dobrovita koji je pisan u prvome licu, a u kojem izvješćuje da je crkvu sv. Lucije sazidao s devetero svoje braće u dane kneza Kosmata koji je vladao cijelom Krajinom, zapisu o jedinstvu Sv. Lucije i Sv. Mikule. Upitajte učenike o značenju Bašćanske ploče kao arheološkoga spomenika, Bašćanske ploče kao jezičnoga spomenika i o tekstu Bašćanske ploče kao književnom djelu. Učenici svoja mišljenja i zaključivanja usutavljuju s pomoću digitalnoga alata za izradu interaktivnih prezentacija Prezi.

Razgovarajte s učenicima o Bašćanskoj ploči kao simbolu hrvatskoga nacionalnog identiteta, njezinoj važnosti u kulturi, umjetnosti, dizajnu, kao nadahnuću umjetnicima, kao simbolu u određenim supkulturama. Usmjerite učenike prema promišljanju o značenju i vrijednosti Baščanske ploče i mogućnostima njezina predstavljanja u današnje vrijeme. Učenici se mogu posvetiti aktivnostima popularizacije Bašćanske ploče: krasnosloviti njezin tekst, pripremiti plakate, audiosadržaje, videosadržaje tijekom Dana hrvatske glagoljice i glagoljaštva, organizirati tematska izlaganja i radioničke susrete.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, zatim razinu i intenzitet podrške, valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama najavite gledanja filma o Bašćanskoj ploči. Možete mu omogućiti i gledanje filma kod kuće. Tijekom gledanja filma učenika s teškoćama približite izvoru zvuka i slike. Kod gledanja filma omogućite mu podršku vršnjaka u opisivanju vizualnih informacija. Učeniku s teškoćama dajte smjernice za pretraživanje mrežnih stranica o Bašćanskoj ploči. Kod izrade multimedijskog plakata učeniku s teškoćama omogućite rad u paru s vršnjakom s kojim se dobro slaže i koji mu može pomoći. Provjerite razumije li učenik zadatak i, ako je potebno, ponovite mu upute. Ako je potrebno, produžite mu vrijeme rada. Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima Canva, Prezi. Izradite pisane ili slikovne upute za njihovu uporabu. Ako se digitalnim alatom koriste prvi put, pokažite im kako se radi u digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Istražite kako je Bašćanska ploča poslužila kao nadahnuće skladateljima i pjesnicima: Krešimiru Fribecu (Baščanska ploča: kantata: za sola, zbor i komorni orkestar, 1977.), Stjepanu Šuleku (Skladba za zbor a capella, 1980.), Ljuboslavu Kuntariću; o njoj su pjesme napisali Vladimir Nazor, Silvije Strahimir Kranjčević, Josip Pupačić. Rezultate svojega rada neka usustave s pomoću digitalnoga alata Padlet.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dragi kamen hrvatskoga jezika

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava obilježja spomenika hrvatske pismenosti i njegovo značenje za hrvatsku kulturnu baštinu.
  • Učenik procjenjuje važnost Baščanske ploče za povijest hrvatskoga jezika.
  • Učenik analizira povijesni kontekst nastanka Baščanske ploče.
  • Učenik opisuje sadržaj teksta Baščanske ploče i njegovih jezičnih obilježja.
  • Učenik sluša govoreni tekst, bilježi natuknice i na temelju njih oblikuje kratak tekst o temi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Glazbena umjetnost
  • Informatika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Tragom jezika hrvatskih glagoljaša

Prikažite učenicima vremensku lentu usustavljenu na mrežnoj stranici Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu, njezine sastavnice: Preporod glagoljice i glagoljaštva, Hrvatska glagoljica, Glagoljica – rukopisi, Hrvatskoglagoljička epigrafija, Tragovi ćirilometodskoga nasljeđa u Hrvatskoj. Učenici mogu opisati povijesni razvoj hrvatskoga jezika, objasniti njegovu znakovitost i važnost. Uputite učenike u istraživanje spomenika hrvatske pismenosti: Plominskoga natpisa, Valunske ploče, Krčkoga natpisa, Povaljske listine, Vinodolskoga zakonika, Šibenske molitve ili Pohvale Gospi, Misala po zakonu rimskoga dvora.

Razdijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i uputite ih u istraživanje najstarijih spomenika hrvatske pismenosti i u vrijeme njihova postanka. Učenici izrađuju e-knjigu s pomoću digitalnoga alata Book Creator u koju upisuju svoje bilješke, mišljenja, dojmove, pridodaju slike i multimedijske sadržaje, a kako bi iznijeli rezultate svojega rada.

Prva grupa učenika, prema zadanim smjernicama za rad, predstavlja Plominski natpis, najstariji hrvatski glagoljski natpis iz 11. stoljeća. Učenici analiziraju kratak natpis i raščlanjuju paleografske podatke. Druga grupa učenika, prema zadanim smjernicama za rad, predstavlja Valunsku ploču, jedan od najstarijih hrvatskih epigrafskih spomenika iz 11. stoljeća. Usmjerite rad učenika prema analizi dva njezina kratka teksta, dva jezika i dva pisma. Upitajte učenike o svjedočanstvu suživota staroga romanskoga i novoga hrvatskog stanovništva na otoku Cresu. Treća grupa učenika, prema zadanim smjernicama za rad, predstavlja Krčki natpis, jedan od najstarijih hrvatskoglagoljskih epigrafskih spomenika iz 11. stoljeća, koji je pisan hrvatskim jezikom, oblom glagoljicom. Usmjerite učenike prema analizi glagoljičkoga teksta i njegovoj interpretaciji. Upitajte učenike o osobitim paleografskim odlikama starine: starome trokutnom jatu, d i v s polukružno izvedenom spojnicom, plitkim t, granatim m, l jednakih slovnih polja. Četvrta grupa učenika, prema zadanim smjernicama za rad, predstavlja Povaljsku listinu, jedan od najstarijih tekstova pisanih hrvatskim jezikom. Upitajte učenike o njegovu sadržaju, jeziku kojem je napisan i njegovu značaju. Peta skupina učenika, prema zadanim smjernicama za rad, predstavlja Vinodolski zakonik, zbornik pretežno običajnoga prava vinodolskih općina. Učenici analiziraju najznačajnije odredbe o kneževim ovlastima, položaju Crkve, ustroju vinodolske općine i funkcijama njezinih službenika. Upitajte učenike o njegovu pismu i njegovoj važnosti. Šesta grupa učenika, prema zadanim smjernicama za rad, predstavlja Šibensku molitvu ili Pohvalu Gospi, jedan od prvih poznatih hrvatskih latiničnih jezičnih i književnih spomenika. Učenici analiziraju i interpretiraju, na sadržajnoj i izraznoj razini, molitveni tekst. Upitajte učenike o njezinu zapisivaču i o jezičnim značajkama. Sedma skupina učenika, prema zadanim smjernicama za rad, predstavlja Misal po zakonu rimskoga dvora, prvu hrvatsku tiskanu knjigu. Upitajte učenike o značajkama prvotiska, mjestu tiskanja, grafičkim znakovima koji su upotrijebljeni za tiskanje, njegovu pismu, primjercima koji su sačuvani do danas, važnosti i znakovitosti održavanja mise na vlastitome jeziku.

Uputite učenike u prikaz spomenika hrvatske pismenosti, njihovo predstavljanje i postavljanje u virtualnoj galeriji s pomoću digitalnoga alata Artsteps. Učenici izrađuju slogan, pozivnicu, promotivni videosadržaj i ulaznicu za svoju virtualnu izložbu. Učenici objašnjavaju obilježja spomenika hrvatske pismenosti i njihovo značenje za hrvatsku kulturnu baštinu. Usmjerite učenike tijekom izrade virtualne izložbe koja je prikazana virtualnom šetnjom galerijom, a tijekom koje se razgledaju izlošci poput slika, videosadržaja, 3D objekata, teksta. Učenici sami kreiraju i organiziraju prostor svoje virtualne galerije, poziciju izložaka i redoslijed razgledavanja. Usmjerite učenike na to ijekom odabira naziva svoje virtualne izložbe. Upitajte učenike o važnim tekstovima i spomenicima hrvatskoga jezika koje mogu pronaći u svojemu okruženju. Učenici mogu svojim izlošcima u virtualnoj galeriji pridodati i važne tekstove i spomenike hrvatskoga jezika znakovite za pondeblje u kojemu žive. Usmjerite učenike prema rašlanjivanju njihova sadržaja i vrijednosti. Učenici predstavljaju rezultate svojega rada, a tijekom razgledavanja virtualne izložbe, komentirajte, vrednujte i podijelite izložbu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, zatim razinu i intenzitet podrške, valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama prikažite uvećanu vremensku lentu. Pisani oblik možete mu, ako je potrebno, pripremiti s manjim brojem informacija. Objasnite mu sve događaje na vremenskoj lenti, ukoliko je potrebno, ili pripremite kratke pisane smjernice. Pripremite im mrežne stranice koje će im pomoći kod istraživanja. Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima voli surađivati, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, vodeći se njegovim jakim stranama. Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku suučenika u opisivanju vizualnih informacija. Potaknite njegovu aktivnost unutar grupe. Provjerite razumije li učenik zadatak i, ako je potebno, ponovite upute. Ako je potrebno, produžite vrijeme rada. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za njihovu uporabu. Ako se digitalnim alatom koriste prvi put, pokažite im kako se radi u tom digitalnom alatu. Potaknite učenika s teškoćama na to da sudjeluje u završnoj aktivnosti, podsjećajući ga na primjere koji bi mu mogli pomoći u iznošenju vlastitog iskustva.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka istraže znakovite epigrafske spomenike: Jurandvorske ulomke, Kninske ulomke, Grdoselski ulomak, Senjsku ploču, Reljef s likom sv. Martina na mrežnoj stranici Stroslavenskoga instituta. Rezultate svojega rada neka usustave s pomoću digitalnoga alata Sway.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tragom jezika hrvatskih glagoljaša

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje povijesni razvoj hrvatskoga jezika.
  • Učenik procjenjuje važnost teksta ili spomenika za povijest hrvatskoga jezika.
  • Učenik objašnjava obilježja spomenika hrvatske pismenosti i njihovo značenje za hrvatsku kulturnu baštinu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Informatika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Bratulić, Josip (1995). Leksikon hrvatske glagoljice. Zagreb: Minerva.

Damjanović, Stjepan (2020). Slovo iskona. Zagreb: Matica hrvatska.

Damjanović, Stjepan (2009). Povijest hrvatskoga jezika. Prva knjiga: srednji vijek. Zagreb: Croatica.

Hrvatska enciklopedija (1999-2009). Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža.

Stamać, Ante (2011). Baščanska ploča kao književno djelo. Zagreb: Nacionalna i sveučilišna knjižnica.

Žagar, Mateo (1997). Kako je tkan tekst Baščanske ploče. Zagreb: Hrvatsko filološko društvo. Matica hrvatska. Povijesno društvo Krk.

https://stin.hr/spomenici/

https://www.amz.hr/hr/arheoloski-muzej-u-zagrebu/

https://www.amz.hr/hr/virtualni-muzej/3d-modeli-arheoloskih-predmeta/ulomak-oltarne-grede-s-natpisom-kneza-branimira/

https://www.amz.hr/media/svdbjlqk/e-publikacija_zbornik_branimirova-godina-2019_06.pdf

http://virtualna.nsk.hr/glagoljica/category/vremenska-lenta/

https://stin.hr/

http://ihjj.hr/iz-povijesti/sibenska-molitva/8/

https://www.youtube.com/watch?v=tZFhC-qX8l0

https://www.youtube.com/watch?v=6jWYs0IOV2k

https://www.youtube.com/watch?v=oFIMr3L-HGE

https://www.youtube.com/watch?v=4USfPD-GUmU

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.