Predmet
Fizika 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ogledalo, ogledalce

Naziv predmeta
Fizika 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • zrcala
  • refleksija svjetlosti
  • optika
  • hologram

Višestruke slike

Aktivnost razvija učeničku kreativnost osvještavanjem važnosti primjene zakona geometrijske optike u svakodnevnom životu. Učenici provode vlastita istraživanja kako bi razjasnili važne koncepte s kojima su se već upoznali. Učenici se kritički odnose prema vlastitim očekivanjima te ih uspoređuju s onim što zaista eksperimentalno vide. U ovoj se aktivnosti koristi alat Book Creator jer omogućuje stvaranje i dijeljenje kratkog priručnika s uputama za izvođenje eksperimenta.

Potaknite interes učenika tako da im pokažete fotografiju, neka je komentiraju.

Pitajte učenike:

Na koji način možete pogledati odjeću odostraga?

Kako vam frizer može pokazati frizuru odostraga?

Podsjetite učenike na temeljne zakone geometrijske optike s kojima su se već susreli. Neka učenici rade u parovima. Pripremite svakom paru eksperimentalni postav: dva jednaka zrcala (30 cm x 30 cm) i sitan predmet (pikulu, kovanicu...), kutomjer i ljepljivu traku.

Postavite istraživačko pitanje:

Na koji način broj slika predmeta u dvama zrcalima ovisi o veličini kuta između zrcala?

Potaknite učenike na razmjenu ideja te na kritički osvrt. Važno je uvažiti sve odgovore učenika na sva pitanja prije izvođenja pokusa, kao i njihovu „logiku“, te osvijestiti to i kod učenika kako bi poslije moglo doći do prekonceptualizacije ako se nove spoznaje ne poklapaju s predviđanjima odnosno kako bi učenici potvrdili svoje koncepte ako se predviđanja potvrde.

Neka učenici postave zrcala pod nekoliko različitih kutova (120°, 90°, 60°, 40°, 30°, 20° i 10°). Za svaki kut koji tvore zrcala neka učenici izbroje slike predmeta. Podatke neka zapišu u tablicu koju samostalno kreiraju u alatu MS Excel. Potom neka prikažu grafičku ovisnost broja nastalih slika o veličini kuta između dvaju zrcala.

Raspravite o rezultatima ovog pokusa. Neka jedna grupa učenika obrazlaže svoj rad i zaključke, dok ostali učenici postavljaju pitanja.

Napomenite učenicima važnost poštovanja ravnopravnog sudjelovanja svih sudionika u procesu komunikacije u skladu s etičkim, društvenim i pravnim vrijednostima

Neka učenici u alatu Book Creator kreiraju kratki priručnik s uputama za izvođenje ovog eksperimenta.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

U aktivnosti Višestruke slike objasnite tijek izvođenja eksperimenta te potaknite učenike s teškoćama na sudjelovanje. Zbog odbljeska koje stvara zrcalo, učenici s oštećenjem vida mogli bi imati problema s opažanjem predmeta u zrcalu, osobito ako je u učionici previše dnevnog svjetla. Kako bi se aktivnost prilagodila učeniku, potrebno je spriječiti prodor previše dnevnog svjetla u prostoriju i s učenikom pronaći najbolje mjesto u učionici što se tiče osvjetljenja. Učenici s oštećenjem vida mogli bi imati problema i s korištenjem kutomjera pa ih potaknite na korištenje vizualnih pomagala kako bi mogli ravnopravno sudjelovati u eksperimentu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Višestruke slike

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjenjuje zakon odbijanja svjetlosti od zrcala.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Uhvati me ako možeš!

Aktivnost razvija učeničku kreativnost osvještavanjem važnosti primjene zakona geometrijske optike u svakodnevnom životu. Učenici izrađuju vlastite postave te ih kritički uspoređuju s modernim tehnologijama. U ovoj se aktivnosti koristi program MS PowerPoint kako bi se kreirali različiti 3D hologrami.

Potaknite interes učenika tako što ćete im pokazati videozapis.

Pitajte ih:

Što je hologram?

Je li hologram stvarna slika?

Kako biste fizikalno objasnili hologram?

Potičite učenje koje se razvija u sklopu dijaloga u kojem i učenici i nastavnici dijele različita razmišljanja u atmosferi međusobnog poštovanja.
Potičite učenike na izražavanje vlastitih ideja i mišljenja.

Neka učenici rade u parovima. Pripremite im materijal za provođenje vježbe: grafofoliju i prijenosni telefon. Zadajte im zadatak da izrade 3D hologram. Neka se koriste grafofolijom kako bi izradili hologramsku piramidu po predlošku. Najprije trebaju izrezati četiri komada, a potom ih složiti u piramidu.

Neka učenici pogledaju videozapis.

Služeći se pametnim telefonom neka pretraže dostupne videouratke koji projiciraju holograme. Neka polože piramidu na sredinu zaslona na telefonu i pokrenu videozapis.

Potaknite raspravu među učenicima o tome kako nastaje virtualna trodimenzionalna slika. Neka se koriste alatom MS PowerPoint kako bi sami kreirali sliku.

Učenici time dobivaju priliku izraziti svoju kreativnost i inovativnost, samostalnost, fleksibilnost i originalnost u razmišljanju, razvijati maštu i istraživački duh, povećati interes za fiziku i učenje izvan nastave.

Prilikom kreiranja razgovarajte s učenicima o tome na koji način valja postaviti slike u alatu te koliko ih treba biti kako bi se stvorio 3D hologram.

Neka učenici naprave 3D hologram po vlastitom izboru.

Razgovarajte s učenicima o primjeni holografije u suvremenom svijetu.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

U aktivnosti Uhvati me ako možeš! najveću potporu trebaju učenici s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava pri izradi piramide. Potaknite vršnjaka s kojim je učenik s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava u paru da mu, po potrebi, pomogne pri izradi piramide. Ako to nije moguće, pružite mu podršku u izradi tako da mu pomognete samo onoliko koliko mu je potrebno da bi piramida bila uspješno izrađena. I učenici s oštećenjem vida susrest će se s problemom izrade piramide jer je ona prozirna te je zbog toga njima nedovoljno uočljiva. Prilagodite grafofoliju tako da na rubove koji trebaju biti rezani i savijani zalijepite samoljepljivu traku koja će biti jasno vidljiva granica učenicima s oštećenjem vida. Pružite im pomoć u izradi piramide ili osigurajte pomoć vršnjaka. Kako bi u ovoj aktivnosti bili uspješni, učenicima s teškoćama potrebno je objasniti i zorno pokazati postavljanje slika u alatu kako bi se dobio 3D hologram. Neka učenici s teškoćama aplikaciju instaliraju nekoliko dana prije kako bi se mogli pravovremeno upoznati s njezinim mogućnostima.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici samostalno istraže mogućnost korištenja holograma u medicini, stvarajući 3D vizualizaciju organa. Napomenite važnost holograma i u komunikaciji. Neka učenici pripreme prezentaciju i prikažu svoj rad ostalim učenicima u razredu koristeći se pritom alatom MS PowerPoint. Potaknite učenike na raspravu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Uhvati me ako možeš!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjenjuje zakon odbijanja svjetlosti od zrcala.
  • Učenik primjenjuje zakone geometrijske optike.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Čas sam tu, čas me nema

Aktivnost razvija učeničku kreativnost osvještavanjem važnosti zakona geometrijske optike u svakodnevnom životu, u ovom primjeru refleksije na ravnim zrcalima. Učenici stvaraju vlastite obrazovne filmove koje mogu upotrebljavati u učionici, obrnutoj učionici ili kao alat za zadržavanje važnih koncepata s kojima su se već upoznali. Učenici postaju digitalno pismeni i kritični prema onome što se objavljuje na društvenim mrežama kao neupitna istina.

Neka učenici rade u paru.

Razgovarajte s učenicima o primjeni višestrukih zrcala u svakodnevnom životu, slijedom navedenoga u prethodnim aktivnostima.

Pitajte učenike:

Poznajete li primjer primjene višestrukih zrcala u zabavnim parkovima?

Kako radi periskop?

Neka učenici postave četiri zrcala kako je prikazano na slici (Discovering Light Fun Experiments with Optics Edited by María Viñas Peña (z-lib.org).pdf). Reflektirajuće strane trebale bi biti iznutra, okrenute jedne prema drugima. Neka provjere tvore li kut od 90º. Neka postave objekt odgovarajuće veličine u nevidljivom području kako je naznačeno. Neka postavljaju predmet u različite položaje te promatraju u kojoj će situaciji nestati.

Neka učenici rasprave o uočenome te zajednički daju odgovore na pitanja:

Jesu li skriveni objekti nevidljivi promatraču iz bilo koje točke?

Kako se vidi objekt koji se nalazi u dijelu prostora među zrcalima?

Potaknite učenike na razmjenu ideja te na kritički osvrt. Važno je uvažiti sve odgovore učenika na sva pitanja prije izvođenja pokusa, kao i njihovu „logiku“, te osvijestiti to i kod učenika kako bi poslije moglo doći do prekonceptualizacije ako se nove spoznaje ne poklapaju s predviđanjima, odnosno kako bi učenici potvrdili svoje koncepte ako se predviđanja potvrde.

Skrenite im pozornost na to da u svakoj raspravi u znanosti, a tako i u društvu, treba poticati dijalog uz međusobno uvažavanje. Potrebno je izbjegavati da zbog predrasuda o sugovorniku unaprijed odbacujemo njegov stav.

Svaka grupa rezultate svoga rada predstavlja ostalim učenicima u razredu, tako da u aplikaciji Fotografije izradi videozapis izvedenog postava te izmjene položaja objekta iz nevidljivog u vidljivo područje i obrnuto, kreira popratni tekst ili snimku govora te pozadinsku glazbu. Učenici koji ne prezentiraju postavljaju pitanja, a učenici prezenterske grupe daju odgovore.

Napomenite učenicima važnost poštovanja ravnopravnog sudjelovanja svih sudionika u procesu komunikacije u skladu s etičkim, društvenim i pravnim vrijednostima

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

U aktivnosti Čas sam tu, čas me nema pripremite uz popratnu sliku i predloške s pisanim uputama o tome kako postaviti zrcala i što se od učenika očekuje. Učeniku s teškoćama zadajte konkretan zadatak u okviru vježbe koji je primjeren njegovim sposobnostima. Pri radu u paru učenika s teškoćama rasporedite s vršnjakom koji će ga potaknuti na sudjelovanje, ali i koji će mu pomoći u izvođenju zadatka bude li to potrebno. Učeniku s oštećenjem vida podrobno objasnite kako se izvodi eksperiment i dopustite mu da postav zrcala istraži dodirom s obzirom na to da zbog prirode svoje teškoće neće moći posve shvatiti eksperiment jer se on potpuno temelji na vidu i vidnoj percepciji, koja je dodatno narušena uporabom zrcala. Učenike s oštećenjem vida uključite u kreiranje popratnog teksta za videozapis i/ili za snimku govora. Učenike s poremećajem govora ili poremećajem u ponašanju i osjećanju uključite u predstavljanje uratka samo ako iskažu želju za tim.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zrcaljenje je optički fenomen koji nastaje pod određenim uvjetima te nas navodi da vidimo nešto na mjestu na kojemu nije.

Neka učenici istraže širi li se svjetlost baš uvijek pravocrtno kroz medij. Materijal koji im je potreban kako bi istražili taj fenomen jest sljedeći: laserski pokazivač, akvarij, olovka, 1 kg šećera te 2 L vode.
Neka ispitaju širi li se zraka svjetlosti iz lasera pravocrtno kroz čistu vodu. Neka dvije litre vode podijele u dvije posude. U jednoj neka ostane čista voda, dok u drugu neka dodaju šećer te naprave zasićenu otopinu. Potom neka u akvarij prvo izliju čistu vodu, a onda pažljivo zasićenu otopinu šećera i vode. Neka ispitaju kako se sada širi laserska zraka.

Neka svoje rezultate izlože ostalim učenicima te zajedno rasprave o tome. Zaključke neka primijene na objašnjenje fenomena fatamorgane.

Neka svoj rad, u obliku prezentacije izrađene u alatu MS Sway, predstave na mrežnim stranicama škole, na mjestu posebno kreiranom za to. Alat MS Sway u sustavu Office 365 koristan je jer učenicima omogućava primjenu unaprijed kreiranih predložaka za prezentaciju provedene vježbe, projekta ili eksperimenta, pri čemu zainteresiranima nije potrebna prisutnost izlagača.

Nastavna aktivnost za predmet X

Čas sam tu, čas me nema

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjenjuje zakon odbijanja svjetlosti od zrcala.
  • Učenik primjenjuje zakone geometrijske optike.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna objašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

  1. Discovering Light Fun Experiments with Optics by Edited by María Viñas Peña (z-lib.org).pdf
  2. Hands on physics activities: free download. Ebooks library. On-line books store on Z-Library (booksc.org)
  3. https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/6b9de2eb-c6d7-412b-8afc-c0820325b64d/zrcala.html
  4. https://en.calameo.com/read/001876937d219c97446b2

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.