Uvedite učenike u aktivnost poticanjem razgovora o vrstama pjevačkih sastava. Učenici mogu u parovima sastaviti umne mape u kojima je ishodišni pojam PJEVAČKI SASTAVI te je njihov zadatak navesti što više različitih vrsta (dječji, dječački, djevojački, muški, ženski, klape…). Pripremite audioisječke za svaku vrstu sastava kako bi se učenici ispravili ili popunili svoje mape.
Razgovarajte s učenicima o tome u kojim sve okolnostima nastupaju pjevački sastavi (kocerti, mise, kazalište, film…). Pripremite videoisječke iz nekoliko mjuzikala prema odabiru, a koji uključuju zborske sastave, primjerice, iz mjuzikla Annie, Maari, Jesus Christ Superstar te najavite da će sada poslušati dijelove scena iz nekoliko mjuzikala. Neka prvo slušanje svakog isječka bude samo auditivno uz zadatak da zamisle koja se to scena odigrava, kakvo je obilježje pjesme i izvedbe te neka za svaki primjer osmisle asocijativno moguću scenu, primjerice, tko su likovi, što rade, zašto pjevaju to što pjevaju. Nakon što podijele svoje kratke scenarije mogućeg videodogađaja, pokažite im izvorni videozapis svakog primjera.
Sada su učenici spremni za svoj zadatak. Pripremite nekoliko zanimljivih audiozapisa skladbi koje izvode pjevački sastavi. Mogu biti različiti žanrovi i različite vrste sastava. Učenici će morati osmisliti i snimiti scenu koja će pratiti odabrani isječak. Neka demokratskim glasovanjem odluče za koji će isječak smišljati scenarij. Scenarije mogu smišljati u parovima ili pojedinačno. Nakon što su izrađeni scenariji, svi se predstavljaju u razredu. Svaki scenarij dobiva bodove tako što učenici za svaki napišu ocjenu kvalitete. Na kraju će se izvoditi scenariji koji su dobili najviše bodova. Podijelite učenike u razredu u tri grupe te svaka grupa mora osmisliti kako će snimiti svoju scenu. Pomozite im u rješavanju tehničkih poteškoća i pojednostavnjivanju lokacijskih zahtjeva. Uputite ih da scenu uvijek snimaju uz pratnju glazbe koju moraju upotrijebiti kako bi se naknadno lakše sinkronizirao videomaterijal. Kada prikupite videomaterijale, svaki učenik treba montirati video i audiozapis u digitalnom alatu Kizoa.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina pa je odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno temeljiti na učenikovim pojedinačnim potrebama i značajkama. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili primjerenu potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.
Za učenike s oštećenjem vida i učenike sa smetnjama u području čitanja neka uputa bude jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja.
Tijekom izrade umnih mapa i osmišljavanja scenarija vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u parovima s učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Neka učenici u paru podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u obavljanju zadatka. Pri podjeli učenika u grupe, pobrinite se da učenici s teškoćama kojima je to potrebno budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka.
Ako se u razredu nalazi učenik s oštećenjima jezično-govorne glasovne komunikacije ili drugom sličnom teškoćom, nemojte inzistirati na javnom prezentiranju drame nego pratite njegov rad unutar grupe.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Kizoa. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio zadatka, mogu raditi u paru s učenikom mentorom tako da podijele posao u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.
Potaknite učenike da samostalno snime audio i videozapis scene iz izmišljenog ili stvarnog mjuzikla te ga obrade u digitalnom alatu Kizoa. Mogu odabrati i izvedbu omiljene popularne pjesme uz uvjet da je izvedu u manjem ili većem vokalnom sastavu.
Aktivnost započnite audio kvizom. Odaberite različite vokalne, instrumentalne i vokalno instrumentalne sastave iz čitavog svijeta. Neka učenici slušajući zapisuju iz kojeg dijela svijeta misle da potječe slušana glazba, također neka upišu što sve točno čuju- primjerice koji tip instrumenta (udaraljke, žičani, puhački) ili od kojeg materijala misle da je izrađen instrument koji čuju. Primjeri mogu biti poput indonezijskog gamelana, afrički jarabi, japanski kabuki i slično. Kako biste im olakšali, možete im unaprijed reći iz kojih će zemalja čuti glazbu, samo moraju dekodirati koji je primjer iz koje zemlje.
Ponudite potom učenicima fotografije različitih specifičnim pjevačkih sastava putem digitalnog pretraživača unutar alata Padlet. Fotografije neka budu vizualni prikaz izvođača, primjerice inuitskih pjevača, izvođača gange ili rere, narikače, Massai skakače, izvođače capoeire… Također na Padlet panou upišite ključne pojmove koji odgovaraju geografskom podrijetlu (Afrika, Aljaska, Imotski, Velebit,…), kulturološkom kontekstu (sprovod, odabir partnera, pričanje priče,…), sam naziv takvog izvođenja i sl.
Učenicima potom pustite samo audio zapis pojedinog načina izvođenja poput skokova Massaia te ih navedite da pokušaju povezati s jednom od prezentiranih slika koristeći alat spajanja u Padlet. Nadalje, potaknite učenike da u grupnom radu olujom zajedničkih ideja pokušaju pretpostaviti ishodište za određeni vokalno tjelesni izričaj. Potaknite ih da maksimalno uključe maštu i da na svoj način rekreiraju zamišljeno podrijetlo svakog običaja. Zaključno ih učitelj vodi k izvornom cilju i otkrivanju stvarne kulturološke pozadine određene tradicije.
Kreirajte poveznicu i podijelite je u zajedničkom kanalu s učenicima koristeći MS Teams. Uputite učenike da ćete reproducirati nekoliko različitih primjera glazbe iz čitavog svijeta nakon čega će oni trebati otvoriti digitalni alat Lino u kojem će bilježiti odgovore. Učencima sakrijte video kako bi se mogli usmjeriti samo na zvučni primjer. Objasnite učenicima da slušajući pokušaju odrediti iz kojeg dijela svijeta potječe glazbeni primjer. Također, neka upišu i instrumente koje čuju. Ispisane odgovore potom dijele s razredom. Potom u digitalnom alatu Padlet , koje je učitelj prije pripremio, dijeli učenicima fotografije različitih pjevačkih sastava (primjerice inuitskih pjevača, izvođača gange ili rere, narikače, Massai skakače, izvođače capoeire…), pojmove koji odgovaraju geografskom podrijetlu danog primjera, kulturološki kontekst (sprovod, odabir partnera, pričanje priče i sl.) te audio zapise glazbenih primjera koji odgovaraju fotografijama i objašnjenjima. Učitelj treba prije napraviti pripremu materijala tako što svaki video konvertira u audio zapis kako učenici ne bi odmah otkrili o kojem se primjeru radi. Učenici sami pokušaju povezati zvuk sa slikom i kulturološkim objašnjenjem. Zadajte im da sami pronađu videa audio zapisa koje su čuli prema opisu fotografija te otkriju jesu li dobro povezali pojmove. Slijedi zajedničko komentiranje preko platforme MS Teams. Dozvolite učenicima da se slobodno izraze u komentiraju određenog načina pjevanja te kulturološke pozadine. Poteknite ih na razgovor o tome mijenja li im se percepcija nekog glazbenog primjera kada znaju cijelu kulturološku pozadinu?
Potaknite one učenike koji žele još sličnih primjera da istraže druge glazbene tradicije te svoje istraživanje prikažu putem omiljenog digitalnog alata.
Kod prilagodbe ove nastavne aktivnosti, važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Prilikom uvodnog kviza, za učenike s teškoćama možete pripremiti list sa zadacima na kojem će biti uputu za izvršavanje zadatka, jezično i grafički prilagođena. Osim upute, učenicima s teškoćama kojima je to potrebno na listu ponudite odgovore - zemlje iz kojih dolazi glazba koju će čuti, vrste instrumenata i dr., a neka njihov zadatak bude odabrati točan odgovor za svaki primjer.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Padlet. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja, vodeći pritom računa da su pisane upute jezično i gramatički prilagođene.
Prilikom podjele učenika u grupe, pobrinite se da učenici s teškoćama kojima je to potrebno budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu koja je uzorna ponašanja i koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak). U skupinama u kojima su učenici s teškoćama neka budu vršnjaci mentori koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti.
Učenike potaknite da istraže druge glazbene tradicije vokalnih sastava spomenutih ili nekih drugih kultura te svoje istraživanje prikažu putem omiljenog digitalnog alata.
Provjerite s učenicima koliko poznaju hrvatsku tradicijsku glazbu. Pustite desetak primjera hrvatske tradicijske glazbe te neka učenici odrede izvođačke sastave i podneblje iz kojeg smatraju da odabrani primjeri potječu. Nakon završetka, uz ponovno slušanje, provjerite točnost učeničkih procjena.
Nakon što su učenici već izoštrili sluh za različita podneblja, vrijeme je za temeljitije proučavanje specifičnih vokalnih i vokalno instrumentalnih sastava koja uključuju ojkanje i pjevanje bećaraca. Prije samog slušanja jednog od primjera neka učenici pročitaju tekstove glazbenih primjera koje će poslušati. Na osnovi pročitanoga izvedite zaključak o formi i inspiraciji za ojkalice i bećarce. Potaknite razgovor o vremenu prije tehnološkog napretka, kada je usmena predaja bila jedini način prenošenja informacija i iskustava.
Zadajte učenicima da u manjim grupama osmisle ojkalicu ili bećarac uz temu koja im je bliska i poznata, primjerice, međurazredni odnosi, školski problemi, događaji koji utječu na njih. Kada osmisle tekst, potrebno je snimiti „suvremeni bećarac” tako što će odabrati suvremeniju instrumentalnu pratnju u stilu hip-hopa ili reggaea te se snimiti i obraditi svoju izvedbu u digitalnom alatu Audacity. Radovi će se zajednički preslušati i vrednovati.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina pa je odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno temeljiti na učenikovim pojedinačnim potrebama i značajkama. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili primjerenu potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.
Tijekom uvodnog dijela aktivnosti za učenike s teškoćama pripremite list s uputom za obavljanje zadatka koja će biti jezično i grafički prilagođena. Uz uputu, učenicima s teškoćama kojima je to potrebno na listu ponudite odgovore – izvođačke sastave i podneblja, a neka njihov zadatak bude odabrati točan odgovor za svaki primjer.
Tijekom razgovora o pročitanim tekstovima nemojte inzistirati na tome da u njemu sudjeluju učenici kojima je izazovno usmeno se izražavati (primjerice, učenici s oštećenjima jezično-govorne glasovne komunikacije), osim ako izraze želju. Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon razgovora omogućite tim učenicima odgovore na pitanja koja su se postavljala u razgovoru.
Pri podjeli učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama, kojima je to potrebno, budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. U skupinama u kojima su učenici s teškoćama mogu biti vršnjaci mentori koji će ih aktivno uključivati u aktivnosti kada je potrebno.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Audacity. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja vodeći pritom računa da su pisane upute jezično i gramatički prilagođene. Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno obaviti dio zadatka, neka s drugim učenicima u grupi podijele posao u skladu jakim stranama učenika s teškoćama.
Potaknite učenike da pronađu tipične glazbene izričaje za svaku hrvatsku regiju te da sastave igru u alatu Purpose Games. Igra treba sadržavati mapu Hrvatske podijeljenu na regije te učenici zadane pojmove glazbenog izričaja trebaju povezati s pojedinom regijom.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.