Kako biste motivirali učenike pripremite im križaljku u koju, s pomoću pitanja o tehnologiji i znanosti, upisuju tražene pojmove. Kada riješe križaljku, dobiju ključnu riječ ili ključni pojam aklemija. Križaljku možete pripremiti u nekom od alata za izradu križaljki, primjerice, LearningApps. Nakon toga pitajte učenike koje su se znanstvene discipline razvile u srednjem vijeku. Zatim učenike podijelite u grupe. Zadatak je svake grupe istražiti koje su se znanstvene discipline razvile u srednjem vijeku i zašto? Istraživanja će prikazati u konceptualnoj mapi Popplet, a zaključke na mrežnom zidu alata Padlet. Svaka konceptualna mapa treba sadržavati: 1. sadržaj (pojmovi, povijesni izvori), 2. sistematičnost, 3. konceptualni pristup (razumijevanje) 4. grafičko oblikovanje. Prozovite predstavnika svake grupe da izloži svoju umnu mapu. Za kraj aktivnosti neka učenici usporede znanstvene discipline u srednjem vijeku s nekim primjerom znanstvene discipline danas.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te obilježjima teškoća koje ima.
Križaljka koju ste za učenike pripremili u digitalnom alatu LearningApps treba biti prilagođena učeniku s teškoćama. Omogućite mu da se unaprijed pripremi za aktivnost te pripremite ključne riječi koje će ponoviti kako bi mogao samostalno sudjelovati u rješavanju zadatka. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, neka križaljka bude uvećana, prostor za upisivanje slova/pojmova deblje otisnut i dovoljno velik da učenik može upisati zadane pojmove. Potaknite učenika na upotrebu pomagala (povećalo) ili omogućite rješavanje križaljke na vlastitom računalu s mogućnošću uvećanja, prilagodbe svjetline i kontrasta.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i poticati da sudjeluje u aktivnostima. Tijekom rada u grupi neka učenik s teškoćama ima specifičan zadatak koji je unaprijed dogovoren. Pripremite za njega jasne smjernice da može sudjelovati u zadatku, ako je potrebno i liste praćenja s pomoću kojih će učenik pratiti vlastiti napredak.
Potaknite učenika s teškoćama da predstavi rad svoje grupe ako to želi i osjeća se sigurnim. Omogućite mu dovoljno vremena za sudjelovanje u aktivnostima te za predstavljanje rada grupe.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele više mogu napisati članak za školske novine o temi „Srednjovjekovni alkemičari u potrazi za zlatom i otkrivanjem tajne vječnog života”. Članak može biti uobličen kao pisani intervju ili pak kao životopis jednog alkemičara. Učenik piše članak u aplikaciji za obradu teksta, npr. Google Dokumenti.
S učenicima počnite aktivnost „Mojih vrhunskih pet znanstvenika”. Pripremite učenicima dokument u alatu za obradu teksta Google Dokumenti u kojem će nabrojiti svojih vrhunskih pet znanstvenika, koji su im zbog nečeg važni. Potaknite raspravu o tome koje su znanstvenike istaknuli i zbog čega su im oni važni. Nakon toga pitajte učenike koje su se znanstvene discipline razvile u srednjem vijeku. Zatim učenike podijelite u grupe. Zadatak je svake grupe, istražujući mrežne izvore, izraditi profil na Instagramu osobe koja je pridonijela razvoju znanosti i tehnologiji u srednjem vijeku. Primjerice, to mogu biti: Herman Dalmatin, Johannes Gutenberg, Paracelsus (Philipp Aureolus Theophrast Bombast von Hohenheim), Roger Bacon. Uputite učenike da materijale pronaći na mrežnim stranicama kao što su Europeana ili Pixabay, no svakako ih upozorite da vode računa o autorskim pravima. Pripremite mrežnu stranicu koristeći se alatom Google Sites koja će poslužiti kao društvena mreža i podijelite je s učenicima. Svakoj grupi učenika možete dodijeliti stranicu koju će uređivati. Učenici mogu zajedno odlučiti o elementima koji će biti dio stranice i neka sami podijele poslove unutar grupe. Rezultate istraživanja mogu prikazati tekstom, fotografijom ili karikaturom. Potaknite učenike na razmišljanje o Nobelovoj nagradi, zašto se danas dodjeljuje i u kojim se područjima dodjeljuje? Neka odaberu jednu osobu (profil s mrežne stranice) koju bi nominirali za Nobelovu nagradu, a koja je pridonijela razvoju znanosti u srednjem vijeku.
Započnite aktivnost preko platforme MS Teams u plenarnom načinu rada. S učenicima počnite aktivnost „Mojih vrhunskih pet znanstvenika”. Pripremite učenicima dokument u alatu za obradu teksta Google Dokumenti u kojem će nabrojiti svojih vrhunskih pet znanstvenika, koji su im zbog nečega važni. Potaknite raspravu o tome koje su znanstvenike istaknuli i zbog čega su im oni važni. Nakon toga pitajte učenike koje su se znanstvene discipline razvile u srednjem vijeku. Zatim učenike podijelite u grupe pomoću mogućnosti alata breakout rooms. Zadatak je svake grupe da, istražujući mrežne izvore, izraditi profil na Instagramu osobe koja je pridonijela razvoju znanosti i tehnologiji u srednjem vijeku. Primjerice, to mogu biti: Herman Dalmatin, Johannes Gutenberg, Paracelsus (Philipp Aureolus Theophrast Bombast von Hohenheim), Roger Bacon. Uputite učenike da materijale pronaći na mrežnim stranicama kao što su Europeana ili Pixabay, no svakako ih upozorite da vode računa o autorskim pravima. Pripremite mrežnu stranicu koristeći se alatom Google Sites koja će poslužiti kao društvena mreža i podijelite je s učenicima. Svakoj grupi učenika možete dodijeliti stranicu koju će uređivati. Neka svi članovi grupe pristupe alatu pomoću pametnog telefona, tableta ili računala te suradnički kreiraju sadržaj. Učenici mogu zajedno odlučiti o elementima koji će biti dio stranice i neka sami podijele poslove unutar grupe. Rezultate istraživanja mogu prikazati tekstom, fotografijom ili karikaturom. Potaknite učenike na razmišljanje o Nobelovoj nagradi, zašto se danas dodjeljuje i u kojim se područjima dodjeljuje? Neka odaberu jednu osobu (profil s mrežne stranice) koju bi nominirali za Nobelovu nagradu, a koja je pridonijela razvoju znanosti u srednjem vijeku.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te obilježjima teškoća koje ima.
Omogućite učeniku s teškoćama da se unaprijed pripremi za sudjelovanje u aktivnosti. Najavite aktivnost „Mojih vrhunskih pet znanstvenika” te pripremite učeniku s teškoćama smjernice za sudjelovanje u aktivnosti kako bi mogao pristupiti alatu Google Dokumenti. Potaknite ga da sudjeluje u raspravi ako to želi. Ako se učenik bolje izražava pisano, omogućite mu da se u raspravu uključi pisanim putom te mu omogućite za to dovoljno vremena.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i poticati da sudjeluje u aktivnostima. Tijekom rada u grupi neka učenik s teškoćama ima specifičan zadatak koji je unaprijed dogovoren. Pripremite za učenika s teškoćama jasne smjernice za sudjelovanje u zadatku, ako je potrebno i liste praćenja s pomoću kojih će učenik pratiti vlastiti napredak. Osigurajte da su mu dostupne mrežne stranice koristeći se digitalnim alatom Google Sites te osigurajte da postoji mogućnost prilagodbe s obzirom na teškoće. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, osigurajte vizualnu i grafičku prilagodbu teksta koji će učenik istraživati. Tekst treba biti uvećan, pisan jednostavnijim fontom, razmak između riječi treba biti veći, a prored dvostruki. Također je potrebno obratiti pozornost na to da ne postoje pozadinske slike koje će odvraćati pozornost i otežavati čitanje. Pružite učenicima potporu u podjeli poslova unutar grupe. Učenik s teškoćama treba imati zadatak koji će moći obaviti, a koji će biti jednako važan kao i zadatci ostalih članova grupe.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti više o pojavi znanstvenih društava. Svoja saznanja neka predstave ostatku razreda s pomoću infografike koju mogu izraditi koristeći se alatom Canva.
Kako biste učenike zainteresirali za aktivnost, raspravite s njima o mitovima, legendama, običajima i pričama iz Hrvatske. Služeći se digitalnim alatom za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter, prikažite učenicima nekoliko slika i karikatura koje prikazuju legendu o Crnoj kraljici (Medvedgrad, Kraljičin zdenac, Barbaru Celjsku, srebro, zlato, mač, kruna...). Neka učenici kratko razmisle što prikazuju fotografije te napišu nekoliko pojmova koje povezuju s njima, a koji će biti prikazani u oblaku riječi (Word Cloud). Kratkom raspravom potaknite učenike da opišu fotografije i iznesu svoje zaključke. Podijelite učenike u parove i uputite ih da istraže priču/legendu/mit o Barbari Celjskoj – crnoj kraljici. Neka svojim mobitelima snime kratki videozapis koji mogu izraditi u digitalnom alatu Moovly. Videozapis treba sadržavati sljedeće dijelove: sadržaj, duljinu trajanja filma, grafiku, animacije i zvuk. Videozapise učenici prilažu u zajedničku kolekciju na Wakeletu. Svaki učenik vršnjački vrednuje dva rada prema zajednički dogovorenoj listi procjene. Lista može obuhvatiti sljedeće kriterije: upotrebu digitalnog alata, sadržaj i kvalitetu istraživanja, duljinu trajanja filma, uporabu animacijskih efekata na objektima, prijelaz između kadrova, prikaz teksta, uporabu zvuka te prikaz slika. Zaključite aktivnost postavljanjem pitanja za raspravu o položaju žena nekada i danas u Hrvatskoj.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te obilježjima teškoća koje ima.
Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pozornost svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i opširno objasnite upute te imajte na umu da je takvim učenicima potrebno više vremena za obavljanje zadataka ili shvaćanje uputa.
Neka se učenik s teškoćama unaprijed pripremi za sudjelovanje u raspravi, najavite mu teme razgovora te omogućite da unaprijed pogleda slike i karikature koje prikazuju legendu o Crnoj kraljici. Omogućite učeniku da izrazi svoje mišljenje te dovoljno vremena za odgovor na postavljena pitanja tijekom uvodnog dijela sata. Također, provjerite kako se učenik snalazi u digitalnom alatu Mentimeter kako bi mogao sudjelovati u aktivnosti.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će ga motivirati za rad, pružiti mu potporu i biti pozitivan primjer. Češće provjerite rad para u kojem je učenik s teškoćama i osigurajte dovoljno vremena za snimanje videozapisa i obradu u digitalnom alatu Moovly. Pripremite opširne, ali jasne i jednostavne upute i smjernice koje će opisivati što je učenicima zadatak. Neka upute budu u pisanom obliku, vizualno i grafički prilagođene učeniku s teškoćama te praćene vizualnim sadržajem. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju, važno je da upute i materijal za učenje budu pisane jednostavnijim fontom, prikladne veličine, dvostrukog proreda i lijevo poravnane. Neka mu vršnjak s kojim radi u paru bude potpora. Prema potrebi, pripremite liste praćenja koje će učeniku olakšati praćenje napretka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti više o legendi Vilina kosa. Svoja saznanja neka predstave u razredu s pomoću infografike koju mogu izraditi u alatu Canva.
"Alkemijski pokusi kraljice Barbare Celjske (1381–1451)"; prezeto s: https://hrcak.srce.hr/clanak/263591 (22.7.2023.)
"U potrezai za minulim vremenima - Crna kraljca" preuzeto s : https://www.youtube.com/watch?v=Pcdhx5rwtBI&ab_channel=DvorciStariGradovi (22.7.2023.)
"Europeana" https://www.europeana.eu/hr (22.7.2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.