"Pronađi posao koji voliš i nećeš morati raditi ni dana u životu." Učenicima prezentirajte ovu izreku te ih zamolite da razmisle o njezinom značenju. Razgovarajte o poruci koju izreka nosi. S učenicima možete podijeliti svoj hobi ili aktivnost u kojoj se "izgubite", tako da ne primijetite da vrijeme prolazi, ništa drugo nije bitno, ne sumnjate u sebe i jasno vidite cilj. Upitajte ih u čemu oni uživaju: koji oblik rada ih toliko zaokuplja da ne vide i ne čuju svijet oko sebe? Događa li im se to i u školi kod nekih aktivnosti? Jesu li ikada završili neku zahtjevnu aktivnost koja je od njih zahtijevala puno napora, ali na kraju ne bi ništa mijenjali jer su im uloženo vrijeme i trud donijeli veliko zadovoljstvo? Kojim riječima bi opisali taj osjećaj ili proces? Zapišite ih na ploču.
Učenike upoznajte s pojmom flow ili na hrvatskom zanesenost, te koracima koji nas mogu dovesti do zanesenosti koristeći digitalni obrazovni sadržaj Učenje: dosada, frustracija ili zanesenost (flow)?
Učenike podijelite u nekoliko grupa, zadatak im je istražiti život i djelo poznatih osoba 20. stoljeća koje su u svome radu zasigurno osjećale zanesenost. Pripremite nekoliko kategorija tako da se učenici mogu grupirati prema interesima (npr. znanost/medicina, izumi, umjetnost, sport…). Za svaku kategoriju pripremite imena poznatih predstavnika. Učenici mogu istražiti životni put nekoga tko im je već uzor ili mogu sami predložiti koje ih područje zanima pa ćete im na temelju toga predložiti ime poznate osobe (primjerice: Alexandar Fleming, Marie Curie, Charlie Chaplin, Frida Kahlo, Charles Lindbergh, Amelia Earhart, Jesse Owens, Ivana Brlić-Mažuranić, Lavoslav Ružička…).
Zadatak za učenike sastoji se od dva dijela: prvi se odnosi na listić koji je potrebno popuniti. Unaprijed pripremite listić s navedenim koracima koji nas dovode do flowa - učenici će za vrijeme istraživanja pokušati naći primjere iz života osobe koju proučavaju za svih 6 koraka. Učenici zatim izrađuju meme u alatu Memegenerator koji će odražavati ideju, ponašanje ili stil osobe koju su istraživali, a odnosi se na njezin odnos prema radu i motivaciji (svojevrsna krilatica zanesenosti). Učenicima svakako pripremite i rubriku za vrednovanje mema te kontrolnu tablicu s popisom zadataka kako bi lakše pratili svoj rad.
Kada sve grupe završe, uslijedit će predstavljanje radova ostatku razreda. Neka učenici pripreme argumente kojima će predstaviti meme koji su izradili. Neka pokušaju u nekoliko rečenica sažeti što su naučili od osobe koju su istražili, a mogu primijeniti u vlastitom životu kako bi postigli svoje ciljeve.
Što nam se može dogoditi ako nemamo interes i poriv za nečim što nas ispunjava? Razgovarajte s učenicima zašto je bitno imati cilj u životu te osvijestiti svoje jake i slabije strane.
Provjerite razumijevanje izreke "Pronađi posao koji voliš i nećeš morati raditi ni dana u životu." Po potrebi dodatno pojasnite izreku i popratite primjerom što će biti podrška učenicima s poremećajem iz spektra autizma, s obzirom na teškoće u shvaćanju metafora. Pripremite primjere poslova te ih slikovno popratite. Razgovor o hobijima popratite slikovnim prikazima i primjerima, što će biti podrška učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Pitanja koja postavljate učenicima u svrhu asociranja, pripremite u pisanom obliku kao podršku učenicima s teškoćama pažnje. Grafički prilagodite tekst pitanja, tekstove listića, izaberite primjerenu veličinu slova, font, razmak između riječi i redaka, istaknite bitno u pitanju i sl. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupe te po potrebi rad u paru unutar grupe (primjerice učenik s oštećenjem vida). Pojasnite primjerom, po koracima, kako je moguće postići stanje zanesenosti (flow). Za izradu mema, izradite pisane upute u koracima s primjerima, što će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje. Pripremite tablicu u koju će učenici upisivati svoje jake i slabe strane. Usmjeravajte ih potpitanjima te primjerima. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više mogu analizirati svoje jake i slabije strane te ih usporediti s interesima. Svakako neka se osvrnu na distraktore pažnje, odnosno navike koje nas udaljuju od cilja. Zatim mogu, koristeći preporuke u šest koraka kako postići zanesenost (flow), izraditi plan postizanja određenog cilja koji su si sami postavili ili ga je pred njih postavilo život (npr. uspjeh iz određenog predmeta).
Aktivnost provedite u šest koraka.
KORAK 1
Učenicima osigurajte komad deblje aluminijske ili bakrene folije površine otprilike 100
Upitajte ih o dimenzijama folije koju su dobili u ruke. Čime bi izmjerili dimenzije tog tijela i kako bi riješili problem s mjerenjem visine folije koja je tanja od jednog milimetra? Nakon kratkog razgovora uputite ih u zadatak određivanja dimenzija folije nizom pokusa i mjerenja te određivanje gustoće materijala.
KORAK 2
Podijelite učenike u tročlane grupe. Svaka grupa ima zadatak izvršiti po tri mjerenja koje svaki član obavlja individualno. Kao pomoć u ispunjenju zadataka prođite s učenicima interaktivni sadržaj Koliko teško, koliko brzo. Neka presaviju foliju na jednake polovice i nakon toga je proizvoljno oblikuju škarama. Prilikom rezanja i oblikovanja presavijene folije trebali bi dobiti dva oblika istih dimenzija. Ovi oblici poslužit će pri mjerenjima u koracima 3, 4 i 5.
Omogućite učenicima da izaberu aktivnost koju će prvu raditi i neka svaki član grupe radi različitu vrstu zadatka. Na taj način potaknut ćete učenike na suradnju i međusobno pomaganje.
KORAK 3
Zadatak je odrediti površinu, tj. veličinu plohe oblikovane folije. Upitajte učenike na koje sve načine možemo izmjeriti površinu tijela. Podržite njihove inicijative, a prema potrebi predložite svoju ideju. Kako je vjerojatno riječ o nepravilnom obliku folije, površinu se može odrediti metodom zbrajanja površina kvadratića. Često je ova metoda poznata učenicima, no problemi nastaju kad je treba praktično primijeniti. U raspravi odredite tri bitna koraka za korištenje ove metode. Oblik folije preslika se na mrežu kvadratića i zbraja se broj kvadratiće. Ukupna površina plohe je umnožak zbroja kvadratića i površine jednog kvadratića. Pripremite tri različite mreže za tri učenika. Npr. milimetarski papir, matematičku bilježnicu s kvadratićima i trgovački papir. Svaka od ovih mreža imat će drugačiji osnovni podjeljak, odnosno najmanji oblik koji se ponavlja.
KORAK 4
Drugi zadatak je odrediti volumen folije. Upitajte učenike na koje sve načine možemo izmjeriti volumen tijela. Ako se radi o nepravilnom tijelu, volumen se najčešće mjeri pomoću menzure, ali moguće je da neki učenik predloži i neku drugu metodu. Potaknite učenike da sami pokušaju pronaći rješenje problema. Menzuru je potrebno ispuniti vodom do neke visine i nakon što se uroni foliju u menzuru, razina vode raste. Razlika između nove razine i početne je jednaka volumenu uronjenog tijela.
Sigurno će neki od oblika biti nezgrapni i neće moći širinom stati u menzuru stoga će u izvršenju zadatka dobro doći dva oblika folije istih dimenzija koje imamo od početka. Jedan oblik možemo saviti i oblikovati tako da ipak stane u menzuru. Pokušajte pronaći tri menzure koje sve imaju različiti iznos jednog razmaka na ljestvici. Učenici neka nacrtaju dio ljestvice menzure i dio mreže kvadratića te označe na slikama osnovne podjeljke za ova dva zadatka.
KORAK 5
Treći zadatak je izmjeriti masu tijela. Najbrže je mjeriti pomoću digitalne vage, ali ako vam vrijeme dopušta, učenici mogu uravnotežiti laboratorijsku ili kuhinjsku vagu s utezima. Možete svakom učeniku odrediti drugu mjernu jedinicu u kojoj mora predstaviti rezultat mjerenja. Nakon što se učenici izmijene i svaki obavi svoja tri zadatka, spremni su za određivanje gustoće tijela. Gustoću tijela izračunavaju pomoću mase i volumena koje su izmjerili. Učenici uspoređuju svoje rezultate i međusobno raspravljajući dolaze do zaključka o uspješnosti svojih rješenja. Ako su sva tijela izrađena od istog materijala, dobiveni rezultati za gustoću tijela morali bi biti vrlo slični.
KORAK 6
Dobivene rezultate mjerenja i izračunatu gustoću materijala neka grupe objave javno na pripremeljnom zidu u Padletu. Usporedbom dobivenih gustoća tvari s nekom od dostupnih tablica na internetu pokušajte izvesti zaključak o kojem je materijalu riječ. Poželjno je u prikaz rješenja uključiti crtež menzura i mreže kvadratića.
Učenike s oštećenjem vida potaknite na opipavanje folija. Pripremite primjere namjene folija u svakodnevnoj uporabi, što će biti podrška učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Za učenike s teškoćama učenja, osobito u području čitanja, pisanja i računanja, pripremite podsjetnik s fizikalnim veličinama potrebnim za mjerenje te jedinicama mjerenja. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupe, po potrebi omogućite učeniku s teškoćama rad u paru unutar grupe. Pripremite podsjetnike s formulama za računanje površine i gustoće. Fizikalne veličine označite različitim bojama te uvijek koristite iste boje za istu fizikalnu veličinu i u zadacima vježbanja i u provjeri znanja. Usmjeravajte učenike u radu kratkim i preciznim uputama. Proces rješavanja zadataka, mjerenja i pokusa prikažite u koracima, pisanim putem, osobito za učenike s teškoćama učenja. Prilagodite podlogu u zadatku računanja površine, učenicima s teškoćama vidne percepcije ili oštećenjem vida, primjerice koristite milimetarski papir. Pripremite upute za korištenje menzure te primjer mjerenja njome. Pružite fizičku podršku učenicima s motoričkim teškoćama, u mjerenju menzurom i pri fotografiranju. Upute za pokuse koje učenici izvode pripremite u pisanom obliku po koracima. Navedite potreban pribor koji se koristi u pokusu. Korake i pribor za pokus popratite slikovnim prikazom za učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s intelektualnim teškoćama. Tablice za usporedbu gustoće pripremite u pisanom obliku. Podatke pripremljene u tablici označite u jednom stupcu jednom bojom, a stupac namijenjen upisu rezultata mjerenja označite drugom bojom. Osigurajte primjeren prostor za pisanje za učenike s teškoćama pisanja ili grafomotorike. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više neka izračunaju visinu folije. Prvo neka predlože na koji način bi to željeli učiniti. Moguće je visinu odrediti pomoću volumena i površine plohe. Volumen je jednak umnošku duljine, visine i širine folije, a dvije od te tri dimenzije su sadržane u površini, tako da se visinu folije može dobiti dijeljenjem volumena i površine. Visinu je moguće odrediti i preciznijim mjernim instrumentom, kao što je npr. pomična mjerka. U tom slučaju bi mogli proučiti na koji način se mjeri uz pomoć ovog instrumenta.
Pogledajte zajedno s učenicima videozapis Čemu pripisuješ svoj (ne) uspjeh?. Neka učenici zatim riješe interaktivni element Znanje ili ocjena - što ti je važnije?. Povedite razgovor o njihovim atribucijama uspjeha ili neuspjeha te o usmjerenosti na zadatak, na izvedbu ili izbjegavanje napora pr učenju. Ovu aktivnost provedite tijekom usustavljivanja sadržaja sedmog razreda, a na početku osmog razreda. Učenicima pripremite ulaznu anketu uz pomoć koje će vrednovati svoje zalaganje i usmjerenost na satima kemije kad na nastavi prevladava predavačka nastava uz demonstracijske pokuse.
Neka objasne svoju ocjenu. Za izradu ankete možete upotrijebiti MS Forms. Pripremite im zatim dostupne indikatore (univerzalni, lakmus, fenolftalein, metiloranž, sok crvenog kupusa) i pH metar te pet otopina nepoznatog sastava (predlažem po dvije kisele i lužnate otopine te jednu neutralnu). Svaka će grupa odrediti pH istim otopinama na različit način. Primjerice grupa s lakmus papirom, grupa s fenolftaleinom i metiloranžom, grupa sa sokom crvenog kupusa, grupa s pH metrom.
Na listićima navedite korake koje učenici trebaju poduzeti istražujući te sugerirajte neka svakako zapisuju rezultate. Kao dodatnu smjernicu u radu uputite učenike neka istraže interaktivni sadržaj Koliko teško, koliko brzo.
Nakon što su učenici završili istraživanje, potaknite grupe da predstave svoje rezultate. Raspravite s učenicima o rezultatima i njihovoj preciznosti. Izvedite zajednički zaključak iz svih rezultata i na kraju učenicima podijelite izlazne ankete čije rezultate usporedite s ulaznim anketama. Koji se način rada učenicima više svidio? Kako se osjećaju kao aktivni sudionici nastavnog procesa, a kako kao polupasivni i pasivni? U kojem slučaju im je vrijeme proletjelo? Jesu li pri izvršavanju zadataka bili usmjereni na zadatak, na izvedbu ili izbjegavanje napora?
Zašto je važno u aktivnostima koje radimo pronaći motivaciju za učenje i rad?
Za vrijeme prikaza interaktivnog elementa osigurajte učenicima s oštećenjem vida sjedenje u blizini izvora zvuka. U svrhu ponavljanja nastavnih sadržaja 7. razreda, pripremite kognitivnu mapu kao podsjetnik. Kognitivnoj mapi dodajte slikovne prikaze za učenike radi lakšeg pamćenja i prisjećanja pojmova. Učenicima s intelektualnim teškoćama te učenicima s teškoćama učenja prilagodite pitanja ankete tako da budu kratka, jasna i pisana rječnikom razumljivim učeniku. Možete koristiti kombinirane tipove pitanja primjerice odabir višestrukog izbora, dopunjavanje, točno-netočno i sl. Osigurajte aktivno i ravnopravno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupe, po potrebi osigurajte rad u paru unutar grupe. Pripazite pri izvođenju pokusa na preosjetljivost na miris pojedinih učenika s poremećajem iz spektra autizma ili učenika s epilepsijom. Pripremite korake izvođenja pokusa, u pisanom obliku. Prije rasprave razjasnite s učenicima njihovu ulogu te pripremite natuknice o temi rasprave, osobito za učenike s teškoćama pažnje. Pojašnjavanje uloge učenika u raspravi važno je za učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s poremećajem iz spektra autizma. Pripremite i primjer rasprave. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti na koje je načine moguće odgonetnuti koje su zadane otopine. Neka istraže u dostupnoj literaturi više o analitičkim metodama određivanja iona u otopinama, a u ovisnosti o opremljenosti kemijskog kabineta, možete s njima izvesti i pokuse kojima ćete im to i prikazati. Učenici mogu rezultate svojeg istraživanja prikazati u slikama koje će postaviti na za to pripremljen zid na Padletu kako bi bili dostupni i drugim učenicima.
Aktivnost provedite nakon što su učenici usvojili osnovne radnje unosa i obrade fotografije i videozapisa u digitalnom alatu Fotografija (u Windows sustavu). Podijelite učenike u grupe po tri člana. Svaka grupa ima zadatak predstaviti jednu učionicu u školi. Sljedeći put kada budu u određenoj učionici, mobitelima snimaju što više fotografija i videozapisa. Mogu fotografirati ulaz u školu, put do učionice, ulazna vrata učionice, pano prije učionice, učionicu, zidove, plakate, udžbenike, kako nešto pišu u bilježnicu, ploču, rekvizite, strop, pogled iz učionice i slično. Na fotografijama i videozapisima ne smiju biti snimljenje osobe. Zamolite učitelje drugih predmeta da tijekom odmora dopuste učenicima da sami uđu u učionicu te snime prostor. Mogu snimiti i audiozapis karakterističnih zvukova u učionici ili svoj verbalni opis prostora i namjene učionice. Učenicima omogućite kreativnu slobodu.
U sljedećem koraku učenici unutar tročlanih grupa na temelju snimljenih uradaka odabiru zapise koje će montirati u videozapis. Uputite učenike da trebaju osmisliti naslov, osmisliti priču o predmetu i učionici u kojoj se taj predmet nalazi, dodati efekte, zvuk i popratni tekst. Nakon završetka učenici svoje uratke postavljaju na pripremljeni zid u digitalnom alatu Padlet gdje ih mogu pregledavati i komentirati.
Povedite razgovor s učenicima kako su se osjećali tijekom izrade ovog zadatka, je li im ovaj zadatak bio zanimljiviji od ostalih, jesu li bili zadovoljni kad su završili i slično. Prikažite učenicima digitalni obrazovni sadržaj Učenje: dosada, frustracija ili zanesenost?. Usmjerite ih na grafički prikaz koji objašnjava omjer količine izazova i vještine koji su ključni za postizanje stanja zanesenosti. Potaknite ih da se pokušaju prisjetiti nekog trenutka kada su bili u stanju zanesenosti te pokušaju opisati to stanje i situaciju. Neka sažeto opišu svoj doživljaj. Tekstualne opise možete ispisati i zalijepiti na plakat u alatu Canva u obliku zajedničke kognitivne mape u kojoj će u sredini biti opisan koncept zanesenosti (flow).
Pripremite podsjetnik s uputama unosa i obrade fotografije i videozapisa u digitalnom alatu Fotografija. Upute prikažite u koracima, po rednim brojevima. Osigurajte aktivno i ravnopravno sudjelovanje učenika s teškoćama u grupi, po potrebi rad u paru unutar grupe (primjerice učenik s oštećenjem vida).
Pripremite kratke i precizne upute o aktivnostima fotografiranja (što fotografirati, na što fokusirati fotografiju, što treba izostaviti s fotografije i sl), što će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje. Pripremite primjere fotografija koje će biti podrška učenicima s poremećajem iz spektra autizma i učenicima s intelektualnim teškoćama. Pisanim uputama i primjerom popratite pripremu i montiranje videozapisa. U razgovoru o vlastitom doživljaju sudjelovanja u aktivnosti, učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s intelektualnim teškoćama usmjeravajte pitanjima, odnosno prisjetite ih na određena iskustva i situacije. Primjerima iz svakodnevnog života te iskustvima učenika pojasnite i približite pojam zanesenosti. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma omogućite i crtanje stripa kao situacije u kojoj je učenik osjetio zanesenost. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike koji žele više uputite neka istraže interaktivni sadržaj Kako potaknuti stanje zanesenosti?. Zatim im predložite neka snimaju po jednu fotografiju svakih sat vremena, primjerice pogled s prozora ili po izboru neki detalj, ulaz u školu, više dana uzastopce u nekom periodu ili slično. Neka snimaju uvijek s istog mjesta u istom smjeru. Tako nastale fotografije mogu objediniti u jedan videozapis. Svoje uratke mogu objaviti na mrežnoj stranici škole.
Predložite učenicima neka izaberu matematičko područje, matematičara ili cjelinu po vlastitoj želji. Ako se nečiji odabiri preklapaju, učenici mogu zadatak obaviti u paru ili grupi. Cilj je učenicima omogućiti da na sebi svojstven način, istražujući i učeći o sadržajima koje žele, dožive iskustvo zanesenosti.
Prikažite učenicima digitalni obrazovni sadržaj Učenje: Dosada, frustracija ili zanesenost (flow)?. Usmjerite ih na grafički prikaz koji objašnjava omjer količine izazova i vještine koji su ključni za postizanje stanja zanesenosti. Potaknite ih da se pokušaju prisjetiti nekog matematičara u čijem životu prepoznaju zanesenost ili matematičkog područja koje ih asocira na to stanje. Učenici po želji, u paru ili u grupi, istražuju određeno područje iz matematike ili život i djelo nekog od poznatih matematičara koji su upravo svoje najveća dostignuća postigli zahvaljujući zanesenosti. Ostavite na izbor učenicima kako će prezentirati rezultate svoga istraživanja. Potaknite ih na različite mogućnosti: dramatizacija i igranje uloga, prikaz iz uloge novinara koji intervjuira poznatog matematičara, radioemisija, izrada stripa u nekom od digitalnih alata poput Toondoo, izrada različitih matematičkih igara poput Igrajući se, učimo matematiku! ili Zaigrajmo matematiku!. Prilikom istraživanja o pojedinoj temi uputite učenike na pretraživanje interneta. Upozorite ih na značenje autorskih prava i citiranje teksta na odgovarajući način. Ako pretražuju fotografije, usmjerite ih na stranice s besplatno dostupnim fotografijama. Učenicima sugerirajte i predložite odgovarajući alat za izradu prezentacija poput Power Point, Canva, Prezi. Prezentirajte najuspješnije učeničke radove na Večeri matematike, uz Dan darovitih učenika ili Dan škole.
Institut za društvena istraživanja u Zagrebu (2020) Kako se potaknuti na učenje? - za učenike 5. - 8. razreda osnovne škole, Youtube videozapis. (17. 1. 2021.)
Csikszentmihalyi, M. (2006) Flow - očaravajuća obuzetost, Psihologija optimalnog iskustva, Naklada Slap, Jastrebarsko
Huić, A.: Motivacija za učenje, Kako na nju utjecati promjenom uvjerenja kod učenika; Odsjek za psihologiju FFZG. (17. 1. 2021.)
Odgojno savjetovalište, Kako se motivirati za učenje? Odgojno savjetovalište, Centar za rehabilitaciju, ERF. (17. 1. 2021.)
Lipnjak, T. (2020), Kako poticati motivaciju učenika u nastavi, mrežna stranica outwardboundcroatia.com (17. 1. 2021.)
Rijavec, M., Ljubin Golub, T. (2018) Zanesenost u akademskim aktivnostima i dobrobit studenata (17. 1. 2021.)
Rijavec, M., Miljković D. (2004) Vodič za preživljavanje u školi, IEP d.o.o., Zagreb
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.