Podijelite učenike u skupine i zamolite ih da u kapljici vode mikroskopom pokušaju pronaći papučice. Umjesto mikroskopiranja s učenicima možete pogledati neki od videozapisa koje ste pronašli upisivanjem ključne riječi paramecium poput Papučica se hrani (Paramecium feeding), u trajanju od 0:34 min. Zatim zadajte učenicima da unutar skupina nacrtaju papučicu i usporede taj jednostanični organizam s organizmom čovjeka. Svaki učenik iz skupine neka bude zadužen za jedan organski sustav čovjeka, odnosno jednu strukturu papučice koja u organizmu ima sličnu ulogu (primjerice: koža – stanična membrana; bubrezi – kontraktilna vakuola; lokomotorni sustav – trepetljike). Na crtežu papučice neka označe strukture, imenuju ih te napišu njihovu ulogu i naprave analogiju s ljudskim organizmom. Pratite izradu crteža te upozorite učenike na eventualne pogreške. Zatim povedite raspravu o sličnostima i razlikama između organizacije jednostaničnog i višestaničnog organizma.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti mikroskopiranja i gledanja videozapisa. Tijekom gledanja videozapisa potrebno je provjeriti jesu li učenici s teškoćama dobro uočili sve važne detalje. Učenicima s oštećenjima vida možete dočarati građu praživotinja uz pomoć modela, a tijekom izrade crteža praživotinja ti učenici mogu sudjelovati tako da objasne uloge staničnih struktura praživotinje.
Prije izvođenja aktivnosti pokrenite raspravu među učenicima o tome koji oblik rada najviše vole na nastavi – individualni rad, rad u paru ili rad u skupini. Učenici neka obrazlože svoje odgovore navodeći prednosti i mane pojedinih oblika rada. Daljnje izvođenje aktivnosti organizirajte u obliku rada koji su učenici odabrali kao omiljeni. Zadajte im (individualno, u paru ili skupini) da pronađu, pretražujući mrežne stranice prema ključnim riječima, primjere praživotinja koje žive u simbiozi s drugim organizmima. Svaka skupina, par ili pojedinac može ono što je saznao izložiti, a izlaganje možete popratiti slikama i tekstom u prezentaciji izrađenoj u PowerPointu, čiji ste predložak unaprijed pripremili. Zatim s učenicima prokomentirajte koju korist ili štetu ima pojedini organizam od navedenih primjera simbioze. Naposljetku zamolite učenike neka usporede neka obrazloženja koja su na početku aktivnosti naveli za rad u paru ili skupni rad sa simbiozom u prirodi.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi. U raspravi potičite učenike sugestivnim pitanjima. Učenici s teškoćama mogu raditi u paru ili skupini s vršnjacima koji će im pomoći pri izvođenju aktivnosti, posebno učenici s oštećenjima vida i motoričkim teškoćama.
Podijelite učenike u skupine i zamolite ih da zamisle da se pripremaju na veliko putovanje po svijetu pa moraju istražiti u kojim su dijelovima svijeta raširene različite endemske bolesti poput malarije i bolesti spavanja. Na karti svijeta neka označe države u kojima su prisutne navedene bolesti. Svaka skupina neka izradi dvije karte – jednu koja prikazuje područje gdje je prisutna malarija i jednu koja prikazuje gdje je prisutna bolest spavanja. Označene karte mogu preuzeti kao slike te ih poslati elektroničkom poštom. Neka karte usporede i rasprave o tome zašto su baš na tim područjima prisutne navedene bolesti. Povedite raspravu s učenicima na koje se načine možemo zaštititi od zaraze malarijom i bolesti spavanja te koja je razlika između uzročnika i prijenosnika bolesti.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi. Pri označavanju na karti učenici s oštećenjima vida mogu sudjelovati tako da prema imenovanju država navedu područja gdje su prisutne malarija i bolest spavanja, što će ostali učenici iz skupine onda označiti na karti.
U programu Word napišite dokument koji ćete ispisati i podijeliti učenicima. Dokument neka sadržava nekoliko „zločina“ (bolesti) koje su počinili učenicima već poznati „negativci“ (virusi i patogene bakterije) i dvije bolesti (dizenterija i trihomonijaza) za koje su odgovorni „novi negativci u gradu“ (parazitske praživotinje). Nakon što otkriju koje zločine, tj. koje su bolesti uzrokovale praživotinje, učenici neka samostalno u alatu PowerPoint izrade tjeralice te vam ih pošalju elektroničkom poštom. Svaka tjeralica neka sadržava ime i opis uzročnika, simptome bolesti te načine prevencije i liječenje. Zajednički pogledajte neke od uradaka i prokomentirajte ih. Zatim pošaljite učenicima elektroničkom poštom sve uratke i zadajte im za domaću zadaću da prema određenim kriterijima izdvoje najbolji. Na sljedećem nastavnom satu proglasite pobjednika.
Za učenike s oštećenjem vida aktivnost se može organizirati kao rad u paru kako bi pri izradi tjeralice imali pomoć svojih vršnjaka ili im zadati aktivnost na zvučnoj razini. I drugim učenicima s teškoćama, ovisno o njihovim potrebama, aktivnost se može organizirati kao rad u paru.
Učenici koji pokažu dodatni interes mogu uzgojiti kulture praživotinja za potrebe nastave. Pomoći im mogu sljedeći izvori: Kako mogu uzgojiti papučicu i amebu?, Sve o eugleni i Prikupljanje i uzgoj praživotinja. Mogu uzgojiti i odrediti različite vrste praživotinja, snimiti ih te predstaviti ostalim učenicima. U određivanju će im pomoći crteži s mrežnih stranica poput Praživotinje i male životinje vidljive mikroskopom.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 11.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.