Kako biste provjerili njihova prethodno stečena znanja o temperaturi i tlaku zraka, na početku aktivnosti provedite s učenicima kviz ponavljanja u alatu kao što je Wordwall – točno ili netočno. Neka se tvrdnje odnose na to što sve utječe na promjene u temperaturi, gdje je tlak zraka najveći i koliko on iznosi, čime se mjeri temperatura i tlak zraka, kako nastaje vjetar, što su anticiklona i ciklona, kakvo vrijeme donose.
Nakon ponavljanja podijelite učenike u parove koji će na računalima, pretražujući mrežne stranice DHMZ-a, istražiti što je sinoptička karta te koje vrijednosti i granice ona prikazuje. Uputite učenike da prouče nekoliko različitih sinoptičkih karata u različitim danima kako bi mogli uočiti promjene tlaka zraka i razmještaj fronti koje se događaju nad nekim prostorom. Zatim odaberite nekoliko učenika koji će objektivno opisati vrijeme s pomoću sinoptičke karte i meteoroloških simbola.
Nakon toga neka parovi za provjeru znanja riješe kviz u alatu kao što je Wordwall – dijagram s okvirima, u kojem će prikazu sinoptičke karte pridružiti opise pojedinih njezinih sastavnica.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Preporuka je da se učenik s teškoćama (u dogovoru s njim) smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Pri izradi kviza obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija), kao i na potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima. Tijekom rješavanja kviza osigurajte produljeno vrijeme pri odabiru odgovora na pitanje.
Za učenike s teškoćama pripremite nastavni uručak ili prezentaciju u kojima će biti sažeti najvažniji dijelovi nastavne teme. Izdvojite i naglasite ključne pojmove i pojašnjenja, uvrštavajući vizualne prikaze. Pri izradi sažetka jezično i grafički prilagodite tekst, imajući na umu razinu funkcioniranja učenika s teškoćama.
Prije početka rada u paru iznimno je važno učenicima s teškoćama u razvoju objasniti aktivnost na sažet i jednostavan način. Prilikom rada u paru vodite brigu o interesima i jakim stranama učenika s teškoćama tako da bude aktivan sudionik u svim aktivnostima, a nipošto pasivan promatrač.
Prije nego što parovi krenu u tumačenje sinoptičke karte, na oglednom primjeru pokažite način tumačenja. Osigurajte predložak sinoptičke karte s tumačem znakova na karti.
Za učenike s oštećenjima vida, tijekom rada u paru na tabletu ili računalu prilagodite postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi uključite i čitač zaslona.
Prije rada u digitalnom alatu Worldwall provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u navedenom alatu. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Neka učenici koji žele znati više na stranicama DHMZ-a prouče satelitske snimke na temelju kojih nastaje jedna sinoptička karta te neka usporede vrijednosti tlaka zraka na sinoptičkoj karti mjerenja tlaka zraka u blizini svoga naselja. Neka utvrde jesu li navedene vrijednosti približno jednake ili se ne podudaraju. O svojim saznanjima učenici neka naprave malo istraživanje koje će prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Na početku aktivnosti metodom vruće olovke provjerite znanje učenika o poznavanju padalina. Pitajte ih gdje nastaju padaline, koje vrste padalina poznaju, zašto su nam padaline važne i sl. Zapišite neke njihove odgovore na ploču u obliku kratkog sažetka ili tablice. Nakon toga podijelite učenike u parove i uputite ih da pomoću računala, e-udžbenika ili interneta istraže i saznaju koje su glavne vrste padalina s obzirom na mjesto nastanka te koji im tipovi padalina pripadaju. Neka parovi svoja saznanja zapišu u zajednički dokument u alatu Word te razvrstaju padaline u tablicu u kojoj će u stupcima bilježiti podatke, primjerice: naziv padaline, tip padalina, način nastanka, utjecaj na čovjeka i okoliš te izgled.
Nakon što su se upoznali s vrstama padalina, zadajte učenicima da na računalu izrade kviz u alatu Purpose games – Matching pairs, u kojem će trebati spojiti padalinu s njezinim nastankom i izgledom (slikom).
Nakon što završe, kviz mogu podijeliti s drugim učenicima u razredu kako bi utvrdili i provjerili svoje znanje.
Pozovite učenike u video poziv u razrednom kanalu u Teamsu. Na početku aktivnosti metodom razgovora provjerite znanje učenika o poznavanju padalina. Pitajte ih gdje nastaju padaline, koje vrste padalina poznaju, zašto su nam padaline važne i sl. Zapišite neke njihove odgovore u čavrljanju kanala u obliku kratkog sažetka ili natuknica. Nakon toga u čavrjanju razgovora objavite učenicima uputu za rad te ih podijelite u parove. Neka se parovi odvoje u zasebne sobe (brakeout rooms) u kojima će uz pomoć udžbenika ili interneta istražiti i saznati koje su glavne vrste padalina s obzirom na mjesto nastanka te koji im tipovi padalina pripadaju. Neka parovi svoja saznanja zapišu u zajednički dokument u alatu kao što je Word te razvrstaju padaline u tablicu u kojoj će u stupcima bilježiti podatke, primjerice: naziv padaline, tip padalina, način nastanka, utjecaj na čovjeka i okoliš te izgled.
Nakon što su se upoznali s vrstama padalina, neka učenici izrade kviz u alatu Purpose games – Matching pairs, u kojem će trebati spojiti padalinu s njezinim nastankom i izgledom (slikom). U uputama im naglasite da pri izradi kviza koriste slike koje nemaju zaštićena autorskih prava.
Nakon što završe, neka učenici podijele kviz s drugim učenicima u čavrljanju razrednog kanala kako bi međusobno provjerili svoje znanje.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije, u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Prije početka rada u paru iznimno je važno učenicima s teškoćama u razvoju objasniti aktivnost na sažet i jednostavan način. Prilikom rada u paru vodite brigu o interesima i jakim stranama učenika s teškoćama tako da bude aktivan sudionik u svim aktivnostima, a nipošto pasivan promatrač.
Prilikom rada u paru osigurajte pisane upute koje će usmjeravati učenika s teškoćama na rješavanje zadatka. U uputama specificirajte segment zadatka koji će biti zaduženje učenika s teškoćama. Također, potrebno je unaprijed dogovoriti vrstu podataka koji će se prikupljati u svrhu izrade kviza te popunjavanja tablice u alatu Word.
Za učenike s teškoćama pripremite nastavni uručak ili prezentaciju u kojoj ćete sažeti najvažnije dijelove nastavne teme, izdvajajući i naglašavajući ključne pojmove i pojašnjenja, uvrštavajući i vizualne prikaze. Pri izradi sažetka tekst prilagodite jezično i grafički, imajući na umu funkcioniranje učenika s teškoćama.
Za učenike s oštećenjima vida tijekom rada u paru na tabletu ili računalu prilagodite svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi uključite i čitač zaslona.
Prije rada u digitalnim alatima Word i Purpose Games provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te njegovo predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Neka učenici koji žele znati više pretraže mrežne stranice Državnoga hidrometeorološkog zavoda i saznaju koje su najčešće količine i vrste padalina u njihovu mjestu ili najbližem većem gradu. Svoja saznanja neka podijele s ostalim učenicima u obliku prezentacije koju mogu izraditi i prezentirati u digitalnom alatu kao što je Canva.
Na početku, kako biste zainteresirali učenike za temu, prikažite im nekoliko fotografija padalina, koje možete pronaći na stranici Pixabay. Razgovarajte s učenicima o asocijacijama vezanim za vrste padalina koje su vidjeli te o tome kako padaline nastaju i zašto su nam važne.
Zatim podijelite učenike u grupe koje će na računalima, pretražujući internet, istraživati o osnovnim vrstama padalina (kiša, snijeg, tuča, rosa, mraz i inje) te o tome kako one nastaju. Također im zadajte da istraže i različite načine nastanka naoblake (nastanak oblaka iznad zagrijane podloge, izdizanjem uz planine i izdizanjem toploga zraka kada nailazi na hladan zrak).
Svakoj grupi zadajte da istraži jednu vrstu padalina ili nastanka naoblake. Zatim uputite učenike da zajednički izrade brošuru o vrstama padalina i naoblaci u digitalnom alatu kao što je Padlet. Saznanja dobivena istraživanjem neka strukturiraju i zapišu prema unaprijed dogovorenim uputama o tome što svaka kategorija koju su istraživali mora sadržavati (npr. sliku pojedine vrste padalina ili oblaka, njezin naziv, način nastanka i sl.). Na kraju, neka svaka grupa unese svoje opise u brošuru. Uputite učenike da kod odabira slika paze na poštivanje autorskih prava te da se za izradu brošure koriste stranicama na kojima mogu besplatno doći do željenih slika. Nakon završetka zadatka neka učenici svoja saznanja podijele s ostalim grupama u razredu. Na kraju, provedite s učenicima kratko ponavljanje pomoću kviza koji možete izraditi u digitalnom alatu kao što je Kahoot!.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika.
Pri objašnjavanju i postavljanju pitanja, za učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije i poremećajem iz spektra autizma koristite se jednostavnim jezikom koji će razumjeti, izbjegavajte komplicirane izraze, apstraktne pojmove predočite različitim slikovnim predodžbama, sažmite važne informacije, pravite kratke stanke tijekom govora, pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti precizna, nedvosmislena, upućivačka, a izbjegavajte negacijska). Također, složenije informacije razdijelite na manje dijelove, ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja i provjeravajte razumiju li vas učenici. Ono što je usmeno izloženo podržite slikovnim prikazima.
Upute za izradu zadataka za učenika s teškoćama neka budu konkretne, precizne i kratke. Dajte ih u pisanom obliku, pri čemu ih treba razdijeliti na korake, pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta. Kombinirajte različite oblike uputa – ako učenik ne razumije pisanu uputu, pripremite mu sažetu i jasnu usmenu uputu. Obvezno provjerite učenikovo razumijevanje dane upute. Za pretraživanje i prikupljanje podataka pripremite popis ključnih riječi/pojmova koji će usmjeriti učenika s teškoćama i osigurati mu učinkovitost. Osigurajte podsjetnik s pitanjima na koja treba pronaći odgovore.
Rad u grupi pozitivno će djelovati na učenika s teškoćama jer će mu drugi učenici pomoći da sudjeluje u cijeloj aktivnosti bez obzira na postojeća ograničenja, npr. kolega iz grupe pružit će podršku učeniku s oštećenjem vida u interpretaciji vizualnih informacija odnosno učeniku s oštećenjem mišićno-koštanog sustava pomoći će pri upotrebi računala.
Za kraj sata pripremite pisani sažetak s ključnim pojmovima i pojašnjenjima. Prilikom njegove izrade koristite se različitim načinima označivanja važnog sadržaja (bojenjem, podcrtavanjem, podebljavanjem) te povežite nove informacije s poznatima, uz jezičnu i grafičku prilagodbu.
Za izradu brošure u grupama pripremite primjerak jedne brošure, kao i popis obilježja koja brošura mora imati, što će učenicima s teškoćama pomoći pri izradi.
Pri izradi kviza obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija), kao i na potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima. Tijekom rješavanja kviza osigurajte produljeno vrijeme pri odabiru odgovora na pitanje.
Prije rada u digitalnom alatu Padlet, Kahoot! i Pixabay provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenom alatu. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Neka učenici koji žele znati više, služeći se internetom, saznaju postoje li neke neobične i posebne vrste oblaka te kako nastaju. O svom istraživanju mogu kreirati prezentaciju u alatu Canva te je prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.