Međupredmetna tema
Učiti kako učiti
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Upotrijebi razum, oformi kvorum, dođi u Escape Room

Međupredmetna tema
Učiti kako učiti

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GEO: Escape Room, Zemlja
  • FIL: etički pojmovi, molarni konflikti, Escape Room
  • MAT: Escape Room, Marsovac
  • PSIH: Bethoveenova 5. simfonija, Escape Room, eksperimenti
  • LOG: Escape Room, Aristotel, Platon
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Povratak na Zemlju

Na početku nastavnog sata učenicima skrenite pozornost na video Timski rad te im objasnite ideju Escape Rooma i ispričajte im motivacijsku priču. Podijelite s učenicima video Timski rad te interaktivni element Praćenje timskog rada putem ove poveznice.

Učenici su astronauti u letjelici koja je skrenula sa svoje putanje i udaljila se od Zemlje. Trenutno putuju po Sunčevom sustavu i pokušavaju se vratiti kući. Ponestaje im kisika i hrane te se moraju što prije vratiti kući. Put je moguće skratiti rješavanjem određenih zadataka u Escape Roomu.

Svakim točnim odgovorom približavaju se Zemlji jer dobivaju jedan dio slike Zemlje koji će na kraju složiti u jednu cjelinu. Učenicima ograničite vrijeme koje im je potrebno da ostvare zadatak kako bi aktivnost bila što napetija.

Za vođenje i praćenje rada grupe učenici mogu koristiti interaktivni objekt Praćenje timskog rada. Pobjednici su članovi grupe koja prva sakupi sve dijelove slike i cijelu sliku složi na ploči u predviđenom vremenu.

Organizirajte stolove u učionici u 6–8 stanica i svakoj stanici dodjelite broj od 1–6 ili 1–8. Ovisno o broju učenika, moguće je imati više ili manje stanica. Na svakoj stanici rješavat će se jedan tip ili skupina zadataka npr. stanica 1 – igra asocijacije, stanica 2 – osmosmjerka itd.

Učenike podijelite u grupe po primjerice šest učenika te unutar grupe odredite uloge pojedinih učenika (npr. voditelj, zapisničar, satničar – pazi na vrijeme…). Svaka grupa izvlači tablicu u kojoj se u dvije kolone nalazi šifra za stanicu koja ih ujedno upućuje od kojeg stola trebaju krenuti (npr. 3, 4, 1, 6, 2, 5 itd.), a u drugoj koloni se nalazi mjesto predviđeno za pisanje odgovora zadataka. Svrha liste sa šifrom je osigurati da se grupe ne nađu u isto vrijeme na istoj stanici. Ujedno, lista će poslužiti i za upisivanje točnih odgovora koje će učitelj kasnije pregledati.

Zadatke možete isprintati na list papira i staviti u omotnicu te ih učenici mogu rješavati na tradicionalan način. Alternativa je izraditi zadatke u alatu kao što je LearningApps.

U omotnicu stavite listić s otisnutim QR kodom. Nakon skeniranja koda, učenici zadatke rješavaju na mobitelu ili tabletu. Na omotnicu napišite imena timova.

U omotnicu stavite dio slike Zemlje koju učenici mogu uzeti kada točno riješe zadatak. Nakon što su riješili zadatak na jednoj stanici, odlaze na drugu stanicu koja im je zadana šifrom na listiću. Kako biste Escape Room učinili još zanimljivijim, možete dijelove slike Zemlje umjesto u omotnicu sakriti na različita mjesta u učionici, a trag gdje je slika navesti na listiću u omotnici. Učenici mogu nastaviti do sljedeće stanice ukoliko su pronašli dio slike prema tragu iz omotnice.

STANICA 1. - POSLOŽI ME

Izradite zadatak u kojem ćete isprintati veću sliku Sunčeva sustava s putanjama bez planeta. Slike planeta prethodno isprintajte i izrežite. Fotografije možete pronaći na nekoj od stranica s besplatno dostupnim fotografijama, primjerice Pixabay. Zadatak učenika je da pravilno slože izrezane dijelove planeta po njihovom redoslijedu. Kako bi otežali slaganje, planete izradite u podjednakim veličinama. Zadatak možete isprintati i složiti, no možete ga napraviti i uz pomoć alata kao što je LearningApps - Matching pairs with images pa će učenici u omotnici pronaći QR kod koji ih vodi do zadatka.

STANICA 2 - POVEŽI ME

Izradite zadatak u kojem će učenici spajati pomiješane tvrdnje, nazive planeta i slike planeta. Zadatak možete isprintati i izrezati ili izraditi u alatu kao što je LearningApps - Group assignment.

STANICA 3 - ASOCIJACIJE

Izradite igru asocijacija čijim će rješavanjem učenici doći do određenih pojmova kao što su unutrašnji planeti, vanjski planeti, asteroidni pojas, odnosno pojma SUNČEV SUSTAV. Zadatak možete izraditi u alatu kao što je LearningApps - Freetext input.

STANICA 4 - ŠIFRIRANI TEKST

Osmislite zadatke kojima ćete uz pomoć teksta u udžbeniku i šifre “dešifrirati’’ zadani pojam. Npr. 45L39R6R → 45 lekcija, 39 redak, 6. riječ = SUNCE.

STANICA 5 - OSMOSMJERKA

Osmislite osmosmjerku u kojoj će učenici na temelju prepoznatih pojmova moći zaključiti o konačnom pojmu MLIJEČNA STAZA. Osmosmjerku možete kreirati u alatu kao što je LearningApps (World grid).

STANICA 6 - TAJNI ZAPIS

Pojam napišite na list papira pomoću limunova soka. Učenici će zagrijavajući papir uz pomoć sušila za kosu otkriti o kojem se pojmu radi.

STANICA 7 - POSLOŽI ME

Učenici će na prikazu rotacije Mjeseca oko Zemlje pravilno postaviti izrezane sličice mjesečevih mijena.

STANICA 8 - SVEMIRSKI DOMINO

Izradite domino od papira tako da na jednoj polovici domina piše npr. planetoid, a na drugoj polovici piše opis nekog drugog pojma s druge pločice tako da se pločice i pojmovi mogu spajati međusobno. Pri izradi domino pločica možete se koristiti alatom Domino Maker na mrežnoj stranici Tools for Educators.

Postupci potpore

Obratite pozornost na sastav timova u kojima će biti uključeni učenici s teškoćama. Omogućite svakom učeniku ravnopravno i aktivno sudjelovanje u aktivnosti. Učenicima s teškoćama pažnje, oštećenjem vida i teškoćama učenja omogućite rad u paru s vršnjakom koji će im pružati podršku u realizaciji aktivnosti. Učenici se kreću po prostoriji i traže zagonetke s kojima dolaze do učenika s motoričkim teškoćama te zajednički rješavaju zadatke. Vršnjaci iz razreda će učeniku s oštećenjem vida opisati sliku/fotografiju ili pročitati naglas zadatak.

Postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata). Pripremite jasne i precizne upute te podsjetnike s koracima zadataka. Za učenike s teškoćama pažnje pripremite uvodnu motivacijsku priču u pisanom obliku, primjereno oblikovanog teksta (font, veličina slova, veći razmak između riječi/redaka, istaknuti bitno).

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu izraditi zadatke te osmisliti i postaviti vlastitu stanicu u razredu. Također mogu izraditi usporednu tablicu planeta i njihovih glavnih obilježja – trajanje dana i godine, masa, veličina, udaljenost od Sunca itd.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Povratak na Zemlju

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • GEO SŠ B.4.8. Učenik istražuje najnovije spoznaje o svemiru i Sunčevu sustavu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Filozofija

Šetnja kroz etiku

Aktivnost možete provesti pri ponavljanju nakon obrađene domene Djelovanje i orijentacija. Unaprijed pripremite video koji na prikladan način ilustrira temeljne etičke pojmove u situaciji iz stvarnog života te može osvijestiti potencijalne moralne konflikte s kojima se svakodnevno susrećemo.

Prvi korak – gledanje videozapisa i podjela u grupe

Učenicima prezentirajte videozapis kao uvod u aktivnost. Razgovarajte s učenicima o situaciji iz filma (Je li očeva odluka ispravna? Ako je, zašto je ispravna? Ako nije, zašto nije ispravna?).
Podijelite učenike u dvije ili tri grupe. Kratko im objasnite kako se nalaze u escape roomu te da je cilj što brže izaći. Pobjednička je grupa ona koja prva izađe iz sobe.

Drugi korak – rješavanje zadataka

1. IGRA ASOCIJACIJA

Za svaku grupu pripremite igru asocijacija u LearningAppsu (Freetext input). Ponudite pojmove u tri stupca, a učenici neka upišu rješenje svakog stupca i konačno rješenje.
Konačno rješenje igre je SOKRAT i to je prvi pojam koji će trebati za izlazak iz sobe.
Učenici traže sliku Sokrata koja je na zidu učionice i na kojoj se nalazi drugi trag, listić s pitanjem: Gdje je živio Sokrat? Grčka (Atena).
Asocijacija učenike vodi do geografske karte Grčke na kojoj se nalazi listić na kojemu piše da samo jedan učenik otvara kutiju s novim zadatkom koja je na nekom određenom mjestu u učionici.

2. CRTANJE POJMOVA (PICTIONARY)

U kutiji se nalazi papir, olovka i zadatak (pojam). Učenik koji je otvorio kutiju crta zadani pojam. Ostali prepoznaju pojam na temelju crteža. Grupe mogu imati zadane različite pojmove koji će upućivati na sadržaj sljedećeg zadatka. Rješenje drugog zadatka povezano je s pojmovima koji se nalaze u igri asocijacija u trećem zadatku.

3. IGRA ASOCIJACIJA

Za svaku grupu pripremite igru u LearningAppsu (Freetext input). Rješenje druge igre asocijacija je drugi pojam koji će učenicima biti potreban za izlazak iz sobe (PRAVEDNOST).

4. UVRŠTAVANJE POJMOVA U KRIŽALJKU

U učionici treba pronaći Aristotelove suviške i manjke u odnosu na vrline. Na panou se nalaze nasumično poredani pojmovi: podnošenje nepravde, rasipnost, plašljivost, škrtost, nanošenje nepravde, neustrašivost i listić sa zadatkom: Ispravno poredaj pojmove i uvrsti vrlinu koja nedostaje. Nakon što su učenici ispravno poredali suviške i manjke te upisali vrlinu koja je srednost u odnosu na njih, u križaljci se otvara pojam SREDINA (treći pojam koji je potreban za izlazak iz sobe). Križaljku možete napraviti u LearningAppsu.

5. KRIŽALJKA

Učenici rješavaju križaljku čije će rješenje biti dvije riječi (četvrti i peti pojam). Rješenje koje će dobiti u križaljci dio je rješenja koje će im omogućiti izlazak iz sobe. Križaljku možete napraviti u alatu LearningApps.

OKOMITO:

Smatrao je kako onaj tko zna što je dobro, taj i čini dobro. (Sokrat)
Napisao je djelo Etika geometrijskim redom izložena. (Spinoza)
Razlikuje moral jakih od morala slabih. (Nietzsche)
Uči kako se ataraxia postiže tjelesnim zdravljem i bezbrižnošću. (Epikur)
Estetski, etički i religiozni stil života prema Kierkegaardu su stadiji... (egzistencije)
Neki je smatraju čovjekovim esencijalnim svojstvom. Može biti 'za' i 'od', a bez nje je svaki izbor nemoguć (sloboda)
Prema stoicizmu, ona se postiže vrlinom autarkije, samodostatnosti... (ataraxia)
Načelo prema kojem se sve odvija u svijetu u kojem nema slučaja ni slobode izbora. (determinizam)
Bog je tom biću, u svojoj dobroti, dao slobodnu volju… (čovjek)
On je otac etike dužnosti (deontologije). (Kant)
Ona je temelj Schopenhauerove etike... (samilost)
Učenje kako je cilj života ugoda, naslada, zadovoljstvo... (hedonizam)
Učenje prema kojem je krajnja svrha ljudskog djelovanja postizanje duševne sreće (blaženstva). (eudaimonizam)
Vrlina suzdržavanja kojom skeptici postižu nepomućeni duševni mir... (epohe)
Naučava kako je čovjek čovjeku vuk. (Hobbes)
Zagovara povratak prirodi jer je čovjek po prirodi dobar, ali ga je pokvarila civilizacija i kultura. (Rousseau)
Unutarnji "glas“ koji određuje što je dobro, a što zlo…(savjest)
Smatrao je da idealna država treba biti ustrojena tako da u njoj vlada skladan odnos između 4 kardinalne vrline. (Platon)
Vrline koje se, prema Aristotelu, ostvaruju upotrebom razuma (dijanoetičke)
Aretaička etika ili etika. (vrlina)
Rješenje križaljke - KATEGORIČKI IMPERATIV .

6. KLJUČ

Križaljka u koju učenici moraju ispravno upisati sve prikupljene riječi i sastaviti riječ ETIKA koja je ključ za izlazak iz sobe. Križaljku možete izraditi u alatu LearningApps.

Postupci potpore

Postupke potpore za rad s učenicima s teškoćama u grupi, možete pronaći u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike s teškoćama pažnje pripremite pisane upute koje će ih korak po korak voditi kroz zadatak. U zadatcima koji iziskuju više radnji, npr. dešifriranje riječi u stupcima, stupce označite različitim bojama kao orijentir u rješavanju zadataka.

Kako se radi o složenijim pojmovima, u stupcima (obrazloženost, ironija, razboritost) prije zadatka dodatno pojasnite pojmove učenicima s teškoćama učenja ili Aspergerovim sindromom. Omogućite učeniku s teškoćama pažnje rad u paru unutar grupe. Učenik pomagač usmjerava učenika s teškoćom pažnje kroz aktivnosti (u pronalaženju zagonetki, preusmjeravanju na drugi zadatak, rješavanju križaljki).

Postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte na poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu pokušati samostalno izraditi tablicu za igru asocijacija na temu iz antičke etike ili križaljku čije je rješenje određeni etički pojam. Pri osmišljavanju zadataka, mogu se poslužiti pitanjima koja se odnose na nastavne sadržaje filozofije.

Nastavna aktivnost za predmet Filozofija

Šetnja kroz etiku

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ Filozofija C 1. Učenik se koristi pojmovima relevantnima u raspravi o dobrom karakteru i djelovanju.
  • SŠ Filozofija C 2. Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o dobrom karakteru i djelovanju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Misija na Mars

Scenarij Escape Rooma inspiriran je filmom Marsovac. Predviđeno trajanje Escape Rooma je 40–60 minuta. Možete koristiti neki od alata za mjerenje vremena, na primjer Classroomscreen. Kao uvodnu poruku pustite film Poruka na početku.

Učionicu podijelite na pet radnih jedinica. Neke jedinice su neovisne, dok su neke povezane s drugim radnim jedinicama tijekom procesa rješavanja zadataka.

Po učionici rasporedite isprintane QR kodove koje ste prethodno numerirali. Zadnji zadatak na svakoj radnoj jedinici vezan je uz jedan QR kod. Pripremite više takvih primjera, samo će ih pet sadržavati ispravne zadatke, dok će ostali navoditi na pogrešan trag. Sve radne jedinice imaju sličan scenarij.

1. Radna jedinica

Učenicima pripremite zadatak u obliku križaljke izrađen u alatu LearningApps kao na poveznici križaljka. Rješenje križaljke je broj koji je ključ za sljedeći zadatak.

Primjer zadatka: U križaljci ste dobili poruku prije koliko dana je započela misija na Mars. Koliko je to godina?

Osmislite trigonometrijski zadatak u kojeg umjesto nepoznanice uvrštavate broj godina.

Primjer zadatka: Riješite sljedeći zadatak uvrštavajući umjesto varijable broj koji ste dobili kao rješenje križaljke. Zaokružite rješenje na cijeli broj 5 sin x + 6 cos x cos x - sin x koji vas vodi do pripadajućeg QR koda.

Zadnji zadatak sastavite u alatu LearningApps u vježbi igra parova (Pairing Game). Na primjer, možete napraviti memory s nekoliko trigonometrijskih identiteta u kojem će, nakon rješenja, grupa dobiti poruku EUKLID 55.

2. Radna jedinica

Pripremite zadatak po navedenom primjeru:

Astronauti: Broj 1, Zagor, Arwen, Elsa i Princeza Leia razgovarali su o najdražem filmu. Sandokan će pokušati pogoditi koji film je kome najdraži.

Filmovi: Gravitacija (2013.), Interstellar (2014.), Crveni planet (2000.), Mjesec (2009.), Europa report (2013.).

Broj 1 nije gledao Interstellar i Gravitaciju.

Princezi Leiai najdraži je film u kojem glumi Matthew McConaughey.

Elsin najdraži film je jedan od onih koje Broj 1 nije gledao.

Arwenin najdraži film se u kinu premijerno prikazivao prije više od 15 godina.

Zagorova uža specijalnost su Jupiterovi mjeseci, pa mu je i najdraži film vezan uz jednog uz njih.

Zadatak prikažite u formi tablice. Zbroj znamenaka koje se nalaze u ćelijama koja predstavljaju točna rješenja na presjeku stupaca i redaka je broj koji upućuje na novi trag.

Slično kao u radnoj jedinici 1, osmislite zadatak iz trigonometrije u kojem ćete umjesto nepoznanice uvrštavati dobivenu znamenku. Dalje je scenarij sličan radnoj jedinici 1, grupa traži svoj QR kod i kao rješenje dobiju poruku TALES 27.

3. Radna jedinica

Kao uvodni zadatak skupina rješava sustav:

MARS + ZEMLJA + JUPITER = 105

ZEMLJA + ZEMLJA +JUPITER = 110

MARS + JUPITER + JUPITER = 113

Nakon što učenici dobiju brojeve, ponovite scenarij iz radne jedinice 1 i 2.

Učenicima zadajte trigonometrijski izraz u kojem ćete iskoristiti prethodni zadatak i čije rješenje ih vodi do pripadajućeg QR koda na kojem će dobiti poruku PITAGORA 21.

4. Radna jedinica

Za ovu grupu pripremite učenicima zadatak s primjenom poučka o sinusu ili kosinusu.

Primjer zadatka: Astronauti su se podijelili u tri grupe (A, B, C) od kojih dvije (B i C) odlaze na različite strane istraživati planet dok jedna (A) ostaje u bazi i prati što se događa.

Koliko su udaljene te dvije istraživačke grupe (B i C), ako znamo da je grupa C udaljena od baze 3 km i vidi se pod kutem elevacije od 15°, dok se grupa B vidi iz baze pod kutem elevacije 38° i udaljena je 4520 m.

S rješenjem ovog zadatka ponavljamo scenarij iz prethodnih radnih jedinica.

Kao rješenje zadatka s QR kodom dobit će poruku DECARTES 28.

5. Radna jedinica

Zadatak ove grupe je otkriti konačni peteroznamenkasti kod koji će spasiti astronaute.

Kao uvod pripremite učenicima zadatak da izračunaju površinu kapsule koja je pravokutnog oblika, primjenom poučka o sinusu ili kosinusu.

Zbroj znamenaka može biti broj s kojim ponavljate scenarij.

Učenicima iz ove grupe nemojte dati upute, sami moraju otkriti odgovore u zadnjem zadatku.

Svaka od četiri radne jedinice, nakon što riješe svoj QR kod zadatak dobit će poruku u obliku ime_matematičara prirodni broj (radna jedinica 1 EUKLID 55, radna jedinica 2 TALES 27 itd…)

Na petoj radnoj jedinici kao zadnji zadatak kojeg učenici učitavaju s pripadajućeg QR koda rješava se kviz koji nije matematički. Umjesto matematičkih zadataka točni odgovori su brojevi pridruženi matematičarima iz 1., 2., 3. i 4. radne jedinice.

Primjer takvog kviza možete pogledati na poveznici.

Kada sve zadatke riješe učenici će dobit peteroznamenkasti kod kao konačno rješenje.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem vida osigurajte potporu vršnjaka u paru koji će čitati upute i zadatke i zapisivati rješenja, ukoliko se ne koristi aplikacija i čitač ekrana. Za učenike s teškoćama učenja (diskalkulija) pripremite primjereno oblikovane zadatke u kojima će biti istaknuti bitni podatci. Koristite se većim razmacima između brojeva pri pripremi materijala. Provjerite s učenikom je li točno pročitao broj. Za učenike s teškoćama učenja pripremite skicu u zadatcima koji iziskuju primjenu znanja iz trigonometrije. Pripremite podsjetnik s trigonometrijskim funkcijama (oznake i formule, skica pravokutnog trokuta s označenim kutovima i stranicama, poučak o sinusu i kosinusu).

U zadatku u kojem se spominju likovi iz filmova, provjerite poznaju li učenici navedene likove i pridružite likovima crtež/fotografiju.

Postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).

Za učenike koji žele znati više

Učenike potaknite da samostalno osmisle jednu radnu jedinicu Escape Rooma sa zadacima iz područja trigonometrije ili cijeli Escape Room koji bi podrazumijevao razrađen scenarij, trajanje i zadatke za više radnih jedinica (soba).

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Misija na Mars

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT B.3.8. Primjenjuje trigonometrijske jednadžbe.
  • SŠ MAT B.3.5.; SŠ MAT C.3.3. Primjenjuje svojstva trigonometrijskih funkcija.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Psihologija

Ja i drugi – tko je važniji?

Prije početka sata pripremite učionicu, razmjestite tragove. Tragovi mogu biti zalijepljeni ispod stolova, stolaca, iza ploče, u ormarićima, u pernice ili kutije koje se nalaze u razredu (koje mogu biti prazne ili sadržavati nebitne predmete za ovu aktivnost, tzv. lažne tragove, dok druge sadrže prave tragove), na zidni pano, sat, ogledalo, zalijepljeni po zidovima u obliku QR kodova...

Na početku sata, bez posebne najave, pustite Bethoveenovu 5. simfoniju, 1. stavak. Nakon 45 sekundi, stišajte zvuk i dok glazba svira u pozadini, objasnite učenicima način rada u Escape Roomu. Uputu recite dramatičnim glasom, ozbiljna lica, bez suvišne mimike te nakon svake rečenice napravite dramatičnu pauzu:

U skupini ćete pokušati naći izlaz iz Escape Rooma u kojem ste zatvoreni. Svaka skupina ima svoju temu. Tijekom igre nailazit ćete na tragove koji će biti namijenjeni drugoj skupini, njih zanemarite. Bit će dosta lažnih tragova, ne zadržavajte se predugo na tragu za koji ste uočili da ne vodi nikuda. Zadatak je u 30 minuta izaći iz sobe koja vam je dodijeljena, inače…. Pojačajte glazbu i pustite da završi.

Podijelite učenike u pet skupina (skupina A, skupina D, skupina M, skupina S, skupina Z). Skupine su dobile nazive po početnim slovima eksperimenata koje moraju otkriti. Napisati prezime autora eksperimenta – ujedno je i konačno rješenje zadatka:

Skupina A – Aschov eksperiment

Skupina D – Darley i Latane eksperiment

Skupina M – Milgramov eksperiment

Skupina S – Sherifov eksperiment

Skupina Z – Zimbardov eksperiment

Na stolu, na poleđinu listića na kojem piše naziv skupine, postavite prvi trag. Osmislite pitanja koja će učenike usmjeriti na sljedeći trag, primjerice: Nađi fotografiju istraživanja koje je naprasno prekinuto nakon šest dana iako je trebalo trajati 14 dana. Nađi fotografiju istraživanja u kojem su ispitanici bili maloljetni. Nađi fotografiju istraživanja u kojem se koristio telefon. Nađi fotografiju istraživanja u kojem su se koristili lažni elektrošokovi. Nađi fotografiju istraživanja u kojem su predmet istraživanja bile dužine linija… – svaka skupina ima zadatak naći fotografiju sakrivenu u razredu koja se odnosi na njihovo pitanje.

Na poleđini te fotografije postavite sljedeći trag. Taj trag može biti QR kod u kojem je skrivena poveznica na fotografiju zadanog eksperimenta te ispod QR koda napišite pitanje koje će učenike dovesti do sljedećeg traga (npr. Koliko ispitanika vidite na fotografiji? – nađite taj broj u razredu.). U navedenom primjeru, brojeve možete postaviti po učionici u obliku neke jednostavne računske operacije.

Na poleđini listića s brojem nalazi se sljedeći trag, npr. poveznica na videozapis, u obliku QR koda, koji prikazuje traženi eksperiment:

Ash: Eksperiment o konformizmu - video zapis prikazuje Aschov eksperiment kojim je ispitivao konformizam.

Darley i Latane: Difuzija odgovornosti - u filmu je prikazan koncept difuzije odgovornosti, pojave kod koje se osjećaj odgovornosti za pružanje pomoći u slučaju neke nesreće smanjuje s povećanjem prisutnih svjedoka.

Milgram: Eksperiment o podložnosti autoritetu – video zapis prikazuje Milgramov eksperiment o podložnosti autoritetu.

Sherif: Razbojnička špilja - film prikazuje eksperiment Muzafera Sherifa u kojem je ispitivao kako se javljaju sukobi među grupama.

Zimbardo: Stanfordski zatvorski eksperiment - ovaj film prikazuje Zimbardov eksperiment koji je proveo s ciljem utvrđivanja na koji način igranje uloga utječe na promjenu našeg ponašanja i kognitivnog funkcioniranja.

Druga opcija za navedeni zadatak je na temelju predloženih filmova izraditi Google dokument u kojem ćete opisati svaki eksperiment te mu putem alata bitly dodijeliti skraćeni naziv. Poveznicu na Vaš Google dokument možete staviti u obliku QR koda na poleđinu papira s brojem (rezultatom prethodnog zadatka) umjesto QR koda koji vodi na određeni film. Kada učenici pročitaju Vaš opis pojedinog eksperimenta iz Google dokumenta ili pogledaju videozapis navedenog eksperimenta, prezentirajte sljedeći trag koji ćete postaviti na kraj Google dokumenta ili ispod QR koda koji vodi na traženu poveznicu (film ili Google dokument):

  • Nađite u razredu pojam koji objašnjava zašto biramo naočigled pogrešne odgovore samo zato što su ih svi oko nas odabrali (odgovor ispišite na list papira i istaknite na vidnom mjestu u učionici: konformizam).
  • Nađite u učionici pojam koji objašnjava zašto ne pomognemo ljudima u nevolji kada smo okruženi drugim ljudima (odgovor izvjesite u učionici: difuzija odgovornosti).
  • Nađite u učionici pojam koji objašnjava zašto dolazi do sukoba među grupama (odgovor istaknite na vidnom mjestu u učionici: percipirana nepravda).
  • Nađite u razredu pojam koji objašnjava zašto igranje određenih uloga utječe čak i na promjenu kognitivnog funkcioniranja pojedinca (odgovor zalijepite u učionici: kognitivna disonanca).
  • Nađite u razredu pojam koji objašnjava zašto su nacisti ubijali Židove u II. svjetskom ratu (odgovor zalijepite u razredu: podložnost autoritetu).

Na poleđini lista na kojem piše zadani pojam, postavite ključno pitanje: Tko je radio eksperiment ispitujući zadani pojam? Nađite njegovu fotografiju u razredu, zalijepite je na ploču i napišite njegovo prezime ispod fotografije.

Ona grupa koja prva nađe zadanu sliku u razredu i napiše traženo prezime je pobjednik te dobiva predviđenu nagradu.

Postupci potpore

Postupke prilagodbe za rad u grupi možete potražiti a poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Na istoj poveznici ćete pronaći i postupke potpore o korištenju IKT-a (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).

Učenicima s teškoćama omogućite rad u paru unutar grupe. Podrška učenika u paru odnosi se na usmjeravanje učenika s teškoćama pažnje kroz aktivnosti, a učenicima s teškoćama učenja (čitanje, pisanje, računanje) u rješavanju zadataka.

U pripremi pisanog materijala obratite pozornost na oblikovanje teksta (istaknuti bitno, veći razmak između riječi, brojeva). Pri gledanju reklama učenicima s oštećenjem vida osigurajte opis prikazanog u reklami, a učenicima s oštećenjem sluha titlovanje reklame. Učenicima s teškoćama pažnje i učenja, pripremite podsjetnike s naznačenim koracima izvođenja aktivnosti (zadataka).

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više možete zadati da kod kuće prouče dodatna istraživanja u socijalnoj psihologiji na temu altruizma i prosocijalnog ponašanja te ih na sljedećem satu prezentiraju putem alata Prezi ili u formi plakata izrađenog u alatu Canva.

Učenicima možete ponuditi sljedeće poveznice na zadanu temu:

Altruizam, emocionalna empatija i samopoštovanje kod studenata humanističkog i nehumanističkog usmjerenja

Prosocijalno ponašanje i altruizam Završni rad

Ispitivanje altruizma kod djece i čimpanzi

Nastavna aktivnost za predmet Psihologija

Ja i drugi – tko je važniji?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • PS C.2 Učenik raspravlja o različitim vrstama socijalnih utjecaja na ponašanje pojedinca.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Logika

Zaključujmo valjano

Podijelite učenike u grupe, ovisno o veličini razreda. Svaka grupa ima zadatak izaći iz escape rooma rješavajući zadatke na tabletu ili mobitelu (jedan mobitel ili tablet po grupi).
Pobjednik je grupa koja u najkraćem vremenu izađe ili osvoji najviše bodova. Svaki točan odgovor donosi jedan bod. Uvjet za prelazak na sljedeći korak je točno rješenje prethodnog.
Ovim oblikom rada može se ponavljati nastavna cjelina ili više njih, a može poslužiti i kao uvod u nastavni sat. U nastavku su navedeni primjeri zadataka za valjano zaključivanje te prijedlozi za izradu.

ZADATAK 1.
Učenici se nalaze ispred zaključanih vrata i trebaju ih otključati unošenjem “šifre”. Pokraj vrata na zidu Aristotelova je slika (ne piše da se radi o Aristotelu), a na stolu pored vrata je knjiga (Aristotel gleda u smjeru knjige). Knjizi nedostaje naslov (na koricama knjige je listić s upitnikom), tu se nalazi šifra (Organon) koju treba upisati za ulazak.
Zadatak možete pripremiti kao virtualnu sobu koristeći se alatom H5P - Course Presentation.

ZADATAK 2.
Na ulasku u sobu nalaze se tri kartice. Na svakoj je napisana po jedna numerirana rečenica. Uputa glasi: Posloži redoslijedom rečenice tako da dobiješ valjani zaključak. Nakon toga, navedi kombinacije brojeva koje ti daju valjani zaključak (naglasite im kako inače za valjan zaključak nije važan raspored premisa, ali da je u ovom slučaju to važno jer je zaključak prikazan u kanonskoj silogističkoj formi s većom premisom na prvom mjestu). Npr.: 1. Lastavica je pjevica. 2. Sve ptice koje ujesen lete na jug su pjevice. 3. Lastavica je ptica koja ujesen leti na jug.
Ispravan redoslijed je: 2, 3, 1.
I ovaj zadatak možete izraditi u alatu H5P – Course Presentation.

ZADATAK 3.
Izradite skicu Akropole s prikazom nekoliko filozofa koji razgovaraju. Jedan od njih je Protagora koji razgovara sa svojim učenikom Euatlom. Iznad Protagore je tekst u oblačiću: “Ti ćeš mi svakako platiti ostatak školarine. Jer ako izgubiš parnicu, platit ćeš po odluci suda, a ako je dobiješ, platit ćeš mi po našoj pogodbi.“ Iznad Euatla je u oblačiću: “Ako dobijem parnicu, neću ti platiti jer je sud tako presudio. Ako izgubim, neću ti platiti jer smo se dogovorili da ću ti platiti tek kada dobijem parnicu.“ Zadatak učenika je prepoznati kako se nazivaju razgovori ovog oblika, a koje su vodili sofisti.
Traženi odgovor je: sofizam.
Skicu Akropole i prikaze nekoliko filozofa možete izraditi u obliku stripa, npr. alatom Pixton.
Strip možete dodati kao ilustraciju u alat H5P – Course Presentation i zadatak oblikovati kao virtualnu sobu.

ZADATAK 4.
Ispred učenika nalazi se tekst. Možete napisati vlastiti ili se poslužiti predloškom iz novina, udžbenika i sl. Odabrani tekst možete urediti poput novinskog članka u alatu fodey.com.
Učenicima dajte ovu uputu: Nakon što pročitate sljedeći tekst, navedite koju ste logičku pogrešku uočili u njemu.
U zemlji Zumbula održavaju se izbori za predsjednika države. U prvom krugu bilo je osam kandidata, a u drugi krug je ušlo njih dvoje. To su zumbul Plavko i zumbulica Rosa. I Plavko i Rosa vode jaku medijsku kampanju. Za dva dana su izbori, a nacionalna televizija je organizirala sučeljavanje predsjedničkih kandidata. Novinarka koja vodi intervju dobro se pripremila i kandidatima postavlja pitanja koja ne zadiru previše u privatni život kandidata. No Plavko, ne mogavši se oteti dojmu da je Rosa buduća predsjednica Zumbulije, ali i iznerviran njezinom dobrom predsjedničkom kampanjom pokušava je diskreditirati. Stoga, u trenutku kada novinarka Rosu pita koji je njezin stav o Etičkim kodeksima koje obvezno moraju donijeti sve škole Zumbulije, Plavko naprasito upada Rosi u riječ, glasno se smijući i govoreći: “Pomalo je smiješno da o takvoj temi pitate osobu koja se na nijednom javnom događaju nije pojavila bez dubokog dekoltea i napadne šminke! Zar mislite da netko tko se tako odijeva može reći nešto primjereno i biti uzor našim mladima?“ Napomenimo, Etički kodeksi imaju zadatak regulirati ponašanje djelatnika i učenika u školama Zumbulije.
Točan odgovor je: argumentum ad hominem.
Zadatak možete pripremiti kao virtualnu sobu tako da odabrani tekst dodate u digitalni alat H5P – Course Presentation.

ZADATAK 5.
Prikaz stola na kojem se nalazi kutija, a u njoj kratki tekst (iz udžbenika, novinski članak, kratki isječak iz odjeljka neke knjige). Ispod teksta se nalazi nekoliko teza koje su numerirane. Zadatak je odabrati temeljnu tezu teksta, odnosno upisati broj koji se nalazi ispred ispravne teze.
Nakon što odaberu ispravnu tezu, odnosno upišu broj koji se nalazi ispred nje, učenici prelaze na sljedeću razinu.
Uputa učenicima glasi: Pozorno prouči sljedeći tekst. Ispod teksta nalazi se nekoliko teza. Odaberi onu koja je prema autoru ovoga teksta temeljna.
Po mome mišljenju, rekoh ja, nastaje država zato što svaki od nas nije sebi dovoljan, nego mu mnogo toga treba. Kad dakle uzimamo jedno od drugoga, jednoga radi ove, drugoga radi one potrebe, i jer nam mnogo treba, okupimo mnoge dionike i pomoćnike na jednom mjestu, i tome zajedničkom prebivalištu nedjenemo ime država; zar ne? (Platon, Država, u Filozofija, T. Reškovac, udžbenik za 4. razred gimnazije).
1. Prema Platonu, država nastaje kada se puno ljudi nađe na istom mjestu.
2. Prema Platonu, država nastaje zato što nijedan čovjek nije sam sebi dovoljan.
3. Prema Platonu, država nastaje kada jedan čovjek uzme nešto od drugoga čovjeka.
Temeljna teza teksta je 2.
Ovaj zadatak možete izraditi u alatu H5P – Course Presentation.

ZADATAK 6.
Ispred učenika se nalazi zaključak kojemu nedostaje premisa.
Kako bi napredovali na sljedeću razinu učenici pišu premisu koja nedostaje.
Premisa: Ako mama kupi Martinu skijaško odijelo, a tata skije, Martin će imati svu opremu za skijanje.
Premisa koja nedostaje: ____________________________________________.
Konkluzija: Ako tata Martinu kupi skije, Martin će imati svu opremu za skijanje.
Premisa koja nedostaje: Mama planira/će Martinu kupiti skijaško odijelo.
Ovaj zadatak možete izraditi u alatu H5P – Course Presentation.

ZADATAK 7.
I za kraj, kao izlazak iz Escape Rooma napišite primjer jednog zaključka i zadajte učenicima da kao ključ za izlazak iz sobe napišu je li valjan ili ne. Za provjeru valjanosti mogu koristiti bilo koju metodu. Za izlazak je ključno napisati točan odgovor: nije/jest valjan. Npr.:
Ako Tonka ode u trgovinu na povratku s posla, za večeru ćemo imati čokoladnu tortu. Tonka će ići u trgovinu ako ne bude kasnila. Ona neće kasniti ako autobus broj 109 bude vozio. Dakle, ako autobus broj 109 bude vozio, za večeru ćemo imati čokoladnu tortu.
Ispravan odgovor je: jest valjan.
Ovaj zadatak možete izraditi u digitalnom alatu H5P – Course Presentation.

Postupci potpore

Postupke prilagodbe za rad u grupi možete potražiti na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Učenicima s teškoćama omogućite rad u paru unutar grupe. Podrška učenika u paru odnosi se na usmjeravanje učenika s teškoćama pažnje kroz aktivnosti, a učenicima s teškoćama učenja (čitanje, pisanje, računanje) u rješavanju zadataka.

U pripremi pisanog materijala obratite pozornost na oblikovanje teksta (istaknuti bitno, veći razmak između riječi, brojeva). Pri gledanju reklama učenicima s oštećenjem vida osigurajte opis prikazanog u reklami, a učenicima s oštećenjem sluha titlovanje reklame. Učenicima s teškoćama pažnje i učenja, pripremite podsjetnike s naznačenim koracima izvođenja aktivnosti (zadataka).

Postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele proširiti svoje spoznaje mogu dobiti zadatak osmišljavanja i izrade samostalnog Escape Rooma na temu logičkih pogrešaka koje se javljaju u argumentaciji.

Nastavna aktivnost za predmet Logika

Zaključujmo valjano

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ Logika B.1. Učenik vrednuje sudove s obzirom na neko stanje stvari.
  • SŠ Logika C.1. Učenik dokazuje logičke odnose između logičkih oblika i njihova svojstva.
  • SŠ Logika D.1. Učenik analizira i vrednuje logičku strukturu tekstova različitih funkcionalnih stilova i na različite ih načine strukturira.
  • SŠ Logika D.2. Učenik prepoznaje tipične pogreške u argumentaciji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Aronson E., Wilson T. D., Akert R.M.(2005), Socijalna psihologija. MATE d.o.o i ZSEM, Zagreb

Klippert, H. (2001) Kako uspješno učiti u timu, zbirka praktičnih primjera. Educa, Zagreb

Psihologija:

Cherry, K. (2020) The Asch Conformity Experiments, Verywellmind.com časopis (5. 3. 2020.)

Cherry, K. (2019) Milgrams Experiments and Perils of Obedience, Verywellmind.com (5. 3. 2020.)

Cherry, K. (2019) The Stanford Prison Experiment, Verywellmind.com (5. 3. 2020.)

Perišić, K. (2018) Intervencija promatrača kada su drugi ljudi u nevolji: Difuzija odgovornosti, Zagrebačko psihološko društvo (5. 3. 2020.)

Robbers Cave Experiment & Autokinetic Effect:

DeLecce, T. (2013), Muzafer Sherif: Robber's Cave Experiment & Autokinetic Effect, web stranica study.com

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.