Predmet
Engleski jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tko i što ću biti?

Naziv predmeta
Engleski jezik 1

Razred
1. razred srednje škole

Razina učenja jezika
Početak učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • budućnost
  • život u budućnosti
  • razne životne faze
  • Future simple

A što kaže kristalna kugla?

Uputite učenike na mrežne stranice e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.2, Zadatak 1. Učenici slušaju zvučni zapis u Zadatku 1 i, nakon toga, navode životne faze uobičajenim kronološkim redoslijedom. Zamolite nekoliko učenika da usmeno objasne jesu li ta životna razdoblja za njih osobno važna i zašto. Pitajte ih što im se lijepo ili važno dogodilo u nekoj od tih faza ili što će se vjerojatno dogoditi. Komentirajte s njima sličnosti i razlike u odgovorima.

Ohrabrite učenike da u parovima, u digitalnom alatu Mentimeter u Oblak riječi dodaju još nekoliko uobičajenih životnih faza koje su njima trenutačno bliske, npr. završetak nastavne godine, opći uspjeh na kraju nastavne godine, ljetni praznici, novi prijatelji i sl. Svrha korištenja alatom Mentimeter u ovoj je aktivnosti ta što omogućuje prikupljanje mišljenja većeg broja učenika tako što je njihovo mišljenje anonimno pa će ga bez zadrške podijeliti s ostalima, a istodobno je mišljenje vidljivo svima u razredu. Neka učenici poredaju događaje prema važnosti, od najvažnijeg do najmanje važnog. Komentirajte liste i pronađite što je zajedničko i važno većini učenika, razgovarajte o tome i pitajte ih razloge zbog čega im je to važno. Usporedite odgovore dječaka i djevojčica i potaknite ih na uočavanje sličnih obrazaca - završetak fakultetskog obrazovanja, putovanje, udaja, djeca i sl. Potaknite učenike na razmjenu mišljenja i međusobno poštovanje pri različitim odgovorima. Istaknite da ljudi imaju različite prioritete u životu koje moramo poštovati.

Recite učenicima da ćete s njima odigrati kratku igru riječima i pogađanjima. Svaki od parova treba smisliti i napisati u bilježnicu dvije riječi koje najbliže opisuju njihova predviđanja za budućnost, npr. doctor, astronaut. Ostali učenici nagađaju i stvaraju pretpostavke na koga se riječ u tom paru odnosi i što ona predstavlja. Npr., Fran wants to be a doctor but Ivan will never be an astronaut because he is afraid of flying.

Komentirajte s učenicima njihove želje i nadanja, pitajte ih koliko jako žele da se njihovi snovi ostvare i zamolite ih da komentiraju koji bi se planovi i nadanja, prema njihovu mišljenju, mogli i ostvariti. Potaknite raspravu o tome što su uobičajeni kronološki događaji u životu većine ljudi (obitelj, dobar posao, zdravlje) i pitajte ih koja im se čine najvažnija za njihovu budućnost.

Ideje možete pohraniti u razrednu bilježnicu One Note/Class Notebook i reći im da njihova predviđanja o vlastitoj budućnosti možete komentirati na nekoj od budućih proslava školskih godišnjica.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…) te na značajkama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.

Učenicima s teškoćama osigurajte ponovno slušanje zvučnog zapisa. Učenicima s oštećenjem sluha, prema potrebi, osigurajte prijepis slušnog zapisa.

Tijekom razredne rasprave i poslije iznošenja pretpostavki, ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama govore osim ako se za to ne jave sami.

Tijekom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.

Provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli upute i, prema potrebi, pružite dodatna objašnjenja uz još nekoliko primjera. Učenicima s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju igre riječima nerijetko su prepreka, zato je važno dati dovoljno jasne upute te dovoljno vremena za osmišljavanje zadatka.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da izrade strip o svom životu u digitalnom alatu Pixton u kojem glume, odnosno prikazuju sebe kao čovjeka koji stari unatrag, npr. kao u filmu The Curious Case of Benjamin Button. Neka zamisle svoj život i određene životne faze, postignuća, događaje i neka ga prikažu pomoću slika i crteža. Ohrabrite učenike da u razredu predstave svoj sadržaj.

Nastavna aktivnost za predmet X

A što kaže kristalna kugla?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izražava svoje pretpostavke o budućnosti.
  • Učenik primjenjuje vokabular za razne životne faze.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i društveni razvoj

Nacrtaj me ako možeš!

Na samom početku aktivnosti uputite učenike na mrežne stranice e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.2, Zadatak 2, u kojem učenici slušaju zvučni zapis i, nakon toga, biraju točan odgovor o različitim životnim planovima i fazama.

Podijelite učenike u 4 grupe i ohrabrite po jednog dobrovoljca u svakoj od grupa kako bi ostale mogle opisati svoje pretpostavke u vezi s njegovom budućnošću. Učenici predviđaju budućnost dobrovoljca u 4 različite kategorije, npr. školovanje, obitelj, posao, putovanja i sl.

Zadatak je da svaka grupa opiše pojedinca iz neke druge grupe i da, na kraju, svaka grupa predstavi svoja predviđanja.

Svoja predviđanja učenici crtaju u digitalnom alatu Padlet u obliku crteža, skice, predmeta i sl. koji mogu asocirati na neka buduća događanja, npr. nacrtaju zub koji može podsjetiti na zanimanje stomatologa ili vječni strah od zubara kojeg se ta osoba nikad neće riješiti i sl. Potaknite učenike da, pokraj svake slike, napišu kratak opis ilustracije odnosno crteža s time da cijela grupa sudjeluje u kreiranju sadržaja svojim prijedlozima, dok jedan pojedinac upisuje predložene sadržaje u digitalni alat. Ohrabrite učenike i da izrade infografiku ili digitalni poster svojih radova u digitalnom alatu Piktochart koji je pogodan za za izradu infografike, izvještaja, postera i prezentacija u suradničkom učenju.

Odabrana osoba potvrđuje ili niječe ta predviđanja. Učenici uspoređuju međusobne sličnosti i razlike u predviđanju budućnosti svojih prijatelja iz razreda. Zamolite ih da slobodno iznose svoje strahove i nadanja. Usporedite odgovore i objasnite da moramo poštivati i uvažavati tuđe i različite ideje od vlastitih. Upitajte ih zašto je to važno. Potaknite raspravu o važnosti uvažavanja različitog mišljenja. Potaknite ih na razmišljanje o jednakim mogućnostima za djevojčice i dječake i pitajte postoje li neke razlike u smislu napredovanja na poslu, poželjnijih poslova za žene odnosne muškarce, biranja određenih visokoškolskih ustanova i sl. Dopustite učenicima da pročitaju opise i promotre crteže drugih učenika i ohrabrite ih da komentiraju unutar samog digitalnog alata i vršnjački vrednuju. Dogovorite sistem vrednovanja, npr. neka oznaka (srce, zvijezda) koja izražava sviđa li im se viđeno i pročitano.

Postupci potpore

Prilikom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman održati prezentaciju. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnoga spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.

Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.

Prilikom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Možete učenicima dodijeliti zadatke ovisno o njihovim jačim stranama (npr. učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ne treba zapisivati, učenik s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije ne treba izlagati, već mogu zamijeniti zadatke). Učenike s teškoćama valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da intervjuiraju osobu iz svog bliskog okruženja čiji je posao njima osobno zanimljiv (npr. pilot). Zamolite ih da naprave digitalnu audiodatoteku, podcast, u digitalnom alatu Audacity, ali bez navođenja o kojem je zanimanju riječ. Učenici komentiraju uratke u razredu i na kraju pokušavaju pogoditi zanimanje. Nakon što pogode zanimanje, slobodno iznose svoje mišljenje o tom zanimanju, navodeći njegove dobre i loše strane.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nacrtaj me ako možeš!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi životne faze uobičajenim kronološkim redoslijedom.
  • Učenik izražava određene pretpostavke o različitim životnim fazama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i društveni razvoj

Skitam i pitam!

Kao uvod u aktivnost recite učenicima da ćete odigrati zajedničku igru.

Recite im da dolazite iz budućnosti i da namjeravate održati konferenciju za tisak na kojoj će oni biti novinari i postavljati vam pitanja - kojim ste prijevoznim sredstvom došli iz budućnosti, gdje živite, koja hrana je popularana u vašem svijetu i sl.

Nakon što ste s njima prošli niz pitanja, podijelite ih u grupe i zamolite da netko u grupi također bude putnik iz budućnosti i da mu ostali članovi postavljaju pitanja o budućnosti. Potaknite njihovu maštu, ponudite kategorije koje mogu ispitivati - o slobodnom vremenu, hrani, prijevoznim sredstvima, zabavi i sl. Važno je učenika-dobrovoljca potaknuti na igru pogađanja i smišljanje zanimljivih podataka o sebi (zanimljiv hobi, iskustvo, kućni ljubimac, neobično zanimanje i sl.) dok ostali članove grupe, za to vrijeme, ravnopravno surađuju na izradi pitanja. Odgovori obično generiraju nova pitanja, stoga dopustite učenicima da postavljaju pitanja dok žele. Cilj je učenike uvesti u razmišljanje o budućnosti i mogućim promjenama koje budućnost nosi. Potaknite ih na razmišljanje o promjenama koje će dogoditi u području obrazovanja, poslova, rodne ravnopravnosti i sl. Pitajte ih koja će zanimanja u budućnosti nestati, a koja bi mogla nastati za djevojčice i dječake, hoće li biti promjena u školama, kako će izgledati običan dan jednog dječaka ili djevojčice i sl. Raspravite s njima važnost uvažavanja različitog mišljenja i prihvaćanja tuđih ideja.

Nakon odigrane igre, uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.2, Zadatak 3, u kojem se upoznaju se s mrežnom stranicom Futureme. Zamolite učenike da pročitaju postavljena pitanja, razmisle o mogućim odgovorima o hobijima, slobodnom vremenu, omiljenoj glazbi te da napišu pismo samima sebi u budućnosti. U pismu opisuju svoju budućnost, zacrtane ciljeve, nade i očekivanja nakon završetka srednje škole. Potaknite učenike da napišu i kratku poruku osobi koju najviše vole. Pismo objavljuju na mrežnoj stranici Futureme. Pohranite ih u zajednički portfolio u razrednu bilježnicu One Note/Class Notebook. Zamolite učenike, koji to žele, da pročitaju svoja pisma i pozovite ostale učenike neka komentiraju sviđa li im se pročitan sadržaj.

Postupci potpore

Ne ustrajte na tome da u uvodnom dijelu učenici s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije postavljaju pitanja, osim ako se sami za to ne jave.

Tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Prilikom rada u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje. Primjerice, da učenik s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije u zadatku ne treba govoriti. Prema potrebi, učenicima s teškoćama osigurajte napisane kategorije koje mogu ispitivati.

U samostalnom radu predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebno odnosi na učenike kojima treba više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Učenicima po potrebi, osigurajte smjernice u obliku pitanja kako biste ih usmjerili na to da smisleno napišu pismo.

Za učenike koji žele znati više

Obavijestite učenike da mogu posjetiti Zvjezdarnicu Zagreb u kojoj mogu poslušati tradicionalna popularna predavanja iz astronomije i srodnih prirodnih i tehničkih znanosti, a koja su namijenjena najširem krugu slušatelja, npr. Kako osvojiti svemir? Postoje li druge civilizacije poput naše? Cilj je upoznati se s određenim znanstvenim događanjima koja također mogu utjecati na oblikovanje i smjer naše budućnosti. Nakon odlušanog predavanja svoje dojmove mogu prenijeti ostalim učenicima ili, čak, i održati prezentaciju na temu od osobnog interesa.

Nastavna aktivnost za predmet X

Skitam i pitam!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjenjuje vokabular za razne životne faze.
  • Učenik izražava svoje pretpostavke o budućnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i društveni razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.