Tijekom poučavanja o promjenama tvari potaknite učenike na ovu aktivnost. Na samom početku raspravite o povratnim i nepovratnim promjenama i učenicima prikažite videozapis 22 Sinteza zeljezova sulfida (6:10 min). Je li prikazana povratna ili nepovratna promjena tvari? Zašto? Uputite ih da obrate pažnju na uvodni dio videa i na zapis koji između ostalog upozorava da je video objavljen kako bi se koristio za osobne potrebe. Upitajte ih jesu li ikada na neki od videa, koji su negdje objavili, naznačili i da zabranjuju neovlašteno dijeljenje i umnažanje tog videozapisa. Jesu li?
Potaknite ih da nasumično odaberu neki od pokusa kojima će prikazati neke od povratnih promjena tvari i da ih snime. Primjerice, jedna grupa može snimiti video o otapanju i kristalizaciji kuhinjske soli, druga grupa o otapanju i kristalizaciji modre galice, treća grupa o isparavanju i ukapljivanju vode, a četvrta o zagrijavanju modre galice. Svaka grupa neka pri obradi svog videa odluči o tome na koji će način zaštititi svoja autorska prava i neka to na videu zapišu. Video mogu urediti u alatu Kizoa ili sl.
Prikažite njihove radove i zajedno raspravite o tome zašto su se odlučili na određenu razinu zaštite svog rada. Na kraju odlučite gdje ćete objaviti učeničke radove u dogovoru s njima. Ako se odlučite za javnu objavu učeničkih radova, prikupite i suglasnosti roditelja za objavu učeničkog rada.
Tijekom gledanja videozapisa učenika s oštećenjem vida stavite sjediti ispred ekrana, detaljno mu opisujte sadržaj videozapisa ili mu omogućite podršku učenika iz razreda. Tijekom podjele učenika u grupe učenika s teškoćama stavite u grupu učenika koji mu mogu pomoći te jasno definirajte njegovu ulogu i zadatak unutar skupine. Skupini gdje je učenik s intelektualnim teškoćama možete dati jednostavniji pokus kako bi učenik s intelektualnim teškoćama mogao ravnopravno sudjelovati. Prije svake aktivnosti važno je dati jasnu, kratku, preciznu uputu razumljivu učeniku s teškoćama. Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u digitalnom alatu te im pripremite pisanu uputu po koracima kako bi mogli samostalno koristiti alat i urediti video. Sve učenike u razredu pa tako i učenike s teškoćama važno je upoznati s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izrade pokusa te mogućim posljedicama u slučaju nepravilnog rukovanja alatima ili materijalima. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti o razinama zaštite autorskih prava i o sankcijama koje očekuju kršitelje autorskih prava u svijetu i kod nas. Osim toga, uputite ih da pronađu i videozapise pokusa iz kemije koji su objavljeni bez ikakve zaštite autorskih prava, kao i one s određenim stupnjevima zaštite autorskih prava. Tko najčešće objavljuje videozapise bez zaštite autorskih prava?
Podijelite učenike u parove. Svakom paru dodijelite ime jednog umjetnika te ih uputite da na internetu (mrežnim stranicama Wikimedia Commons i Google Arts project) istraže njihova djela i pronađu primjer portreta ili autoportreta navedenog umjetnika (Prijedlog; Hans Holbein, Albrecht Dürer, Jan van Eyck, Rembrandt van Rijn, Leonardo da Vinci, Frida Kahlo, Andy Warhol, David Hockney, J. A. D. Ingres, Vincent van Gogh…). Upozorite ih na uvjete korištenja fotografija.
Jedan odabrani primjer portreta ili autoportreta učenici neka objave na unaprijed pripremljenom Padlet zidu. Uz objavljenu sliku učenici upisuju i osnovne podatke o djelu: naziv djela, ime autora, godina ili stoljeće nastanka, tehnika, muzej i grad u kojem se djelo nalazi te ponekad i dimenzije djela. Uputite ih u način na koji će navesti izvor i licencu pod kojem se sadržaj dijeli. Učenici neka upišu u nekoliko natuknica i svoj dojam o djelu.
Na primjeru dva, tri djela objasnite učenicima značenje različitih licenci. Kako bi provjerili razumijevanje licenci, ponudite učenicima tri medija i kontekst unutar kojih se može koristiti djelo: interna prezentacija unutar razreda, školski list, tv reklama. Učenici neka za svako djelo na osnovi njegove licence odrede u kojim se od predloženih medija smije ili ne smije koristiti.
Projicirajte zatim učenicima usporedo sliku Las Meninas, Diega Velazquesa i sliku Pabla Picassa, rađenu prema Velazquesovom originalu. Potaknite učenike da usporede slike te postavite pitanje koja je od njih original, a koja kopija ili su obje originalna djela? Možete potaknuti raspravu poznatim citatom Pabla Picassa „Loši umjetnici kopiraju, dobri umjetnici kradu“ i pitanjem na kakvu krađu misli Picasso. (Možete potaknuti da se prisjete i vlastitih iskustava vezano uz „kopiranje nečijeg rada“.) Objasnite učenicima da umjetnici često reinterpretiraju djela drugih autora kako bi i sami istražili određene ideje koje su u tim djelima prepoznali. Za razliku od doslovnog kopiranja, u reinterpretaciju umjetnik unosi i svoje, originalne ideje što čini i njegovo djelo originalnim.
Svaki učenik neka zatim odabere jedno djelo s Padlet zida i preuzme ga na svoj tablet ili računalo.
Zadatak je reinterpretirati djelo intervenirajući u njega u nekom od programa za crtanje i obradu fotografija, primjerice Pixlr. Uputite učenike da se pri reinterpretaciji vode onime što je za djelo specifično. Primjerice, ako je to kompozicija, neka dodavanjem ili oduzimanjem određenih elemenata na slici promijene kompoziciju, a time doživljaj i značenje cjeline. Učenici mogu intervenirati dodavanjem ili mijenjanjem izvornog kolorita i osvjetljenja na slici, kolažiranjem i izrezivanjem elemenata, docrtavanjem i sl.
Završen rad učenici neka objave uz originalno djelo na Padletu. Uputite ih kako da potpišu radove: svoje ime, naziv rada i ime originalnog (reinterpretiranog) djela, datum kada je rad nastao i tehnika u kojoj su načinjene promjene. Zajedno s učenicima analizirajte na koji način je koja intervencija promijenila značenje i njihov doživljaj djela.
Neka učenici potraže i prouče što je s autorstvom prerada autorskih djela te neka donesu odluku na koji način će postupiti sa svojim radom.
Aktivnost vrednovanja možete provesti na način da kažete učenicima da zamisle da su vodiči u muzeju koji posjetiteljima trebaju ukratko objasniti na koji način njihov rad reinterpretira određeno umjetničko djelo; što im je na djelu umjetnika bilo zanimljivo, što su “ukrali” i na koji način su to mijenjali tj. što su njihove originalne ideje koje su unijeli u svoj rad.
Omogućite učenicima s teškoćama ravnopravno i aktivno sudjelovanje u radu u grupi. Po potrebi omogućite i rad u paru unutar skupine, posebice za učenike s oštećenjem vida kod opisivanja slika i korištenja digitalnih alata. Jasno definirajte zadatak i ulogu učenika s teškoćama unutar skupine. Pripremite im jasne i kratke upute, kao korake u rješavanju zadataka u skupini (posebice za učenike s teškoćama u pažnji i koncentraciji i za učenike s intelektualnim teškoćama). Tijekom rada u paru/grupi provjeravajte razumiju li učenici s teškoćama zadatke te im pružite podršku. Za korištenje digitalnih alata kod učenika s teškoćama pripremite pisane/slikovne upute po koracima kako bi bili samostalniji i uspješniji u radu. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Objasnite učenicima koji žele znati više da je tijekom povijesti kopiranje određenih djela ili stila nekog majstora bio način učenja u umjetničkim školama, a mnogi muzeji ni danas ne mogu s preciznošću utvrditi radi li se o originalu ili kopiji nekog djela. Ponudite im zatim imena desetak umjetnika (primjerice Vincent van Gogh, Henri Matisse, Gustav Klimt, Jackson Pollock, rani Vasilij Kandinski i sl.) te ih uputite da na platformama kao što su Wikimedia Commons i Google Arts project pronađu i odaberu neko njihovo djelo koje im se sviđa. Djelo mora biti u dovoljno velikoj rezoluciji kako bi ga učenici mogli uvećavati prema potrebi. Kratko analizirajte s učenicima osobine tih djela: slikarski rukopis, osobine kolorita, način prikaza volumena i sl. Zadajte im da na osnovu tog iskustva imitiraju stil ili rukopis umjetnika i naprave svoj rad. Po završetku, rad neka fotografiraju i objave na Padlet ploči uz djelo autora kojeg su „imitirali“ te kratko opišu što su naučili tijekom imitacije i u kojoj su mjeri bili uspješni „plagijatori“.
Nakon interpretacije odabranog djela za cjelovito čitanje (npr. Richard Bach, Galeb Jonathan Livingston) podijelite učenike u grupe sa zadatkom da pripreme video prezentaciju u AdobeSparku koju će objaviti na YouTube. Svakoj grupi dodijelite jednu od ponuđenih opcija da u prezentaciji koriste: a) fotografije s bilo koje stranice i citate iz djela, ali bez glazbene podloge; b) slike, svoj snimljeni govor i dijelove više skladbi (pjesama); c) dio nekog videa, tekst kritičara o djelu s neke web stranice i cijelu skladbu (pjesmu) u podlozi prezentacije i d) vlastite slike ili fotografije, snimljeni vlastiti govor i zvukove koje će učenici sami snimiti. Uputite učenike da tijekom istraživanja i preuzimanja materijala s internetskih stranica na posebnom dokumentu u Wordu zabilježe poveznice na korištene digitalne materijale. Napomenite im da će im bilješke o poveznicama biti potrebne u drugom dijelu aktivnosti. Nakon izrade prezentacije u grupama, predstavnici grupa predstavljaju svoje uratke.
Razgovarajte s učenicima o pravednosti korištenja materijala u prezentaciji: je li pošteno uzeti nečije riječi, sliku, video, glazbu? Zašto nije?
Pogledajte s učenicima videouradak pod nazivom Autorsko pravo (6:07 min). Analizirajte video materijal, a u razgovoru navedite učenike da uoče propuste vlastitog uratka u prezentacijama (nisu navedeni autori pojedinih materijala, preuzeli su materijal u cijelosti, nisu kontaktirali autora, sadržaji ulomaka nije povezan s licencom izvornog djela te nisu napisane naznake za izvršene promjene u nekom izvornom djelu). U analizi prezentacija izdvojite i objasnite onu prezentaciju koja u potpunosti zadržava autorska prava (prezentacija pod d). Na tom primjeru učenici mogu objasniti značaj autorskog prava. Vodite ih pitanjima: kako biste se osjećali da netko uzme i iskoristi trud i rad koji ste uložili u izradu svoje prezentacije? Pod kojim okolnostima biste dozvolili korištenje vašeg materijala? Objasnite pojmove komercijalno i nekomercijalno korištenje izvora te svaki od četiri elementa poštene uporabe (svrha, priroda, količina, učinak).
Učenike čija je grupa radila prezentaciju zadržavajući autorska prava (prezentacija pod d), rasporedite u ostale grupe kao konzultatne, a potom uputite učenike da preurede sadržaj u prezentacijama prema uputama: pripišite tvorca materijala; naznačite i povežite se s licencom iz bilo kojih kopija djela (poveznice); gdje ste napravili promjene na djelu, priznajte izvorno djelo i naznačite da su promjene izvršene (npr. navodeći „Ovo je francuski prijevod izvornog djela, X“). Napomenite učenicima da u svome radu iskoriste već zabilježene poveznice u Wordu. Raspravite s učenicima u otvorenom razgovoru na koje poteškoće mogu naići prilikom naknadnog pronalaženja korištenih informacija.
Svome novonastalome sadržaju svaka grupa dodjeljuje izvorne poveznice koje su koristili za izradu videomaterijala te oznaku licence pod kojim bi uvjetima objavili svoj novi uradak na YouTube. U završnom dijelu učenici dogovaraju koji bi od urađenih prezentacija koristili u nekomercijalne svrhe, koju s domenom javnog dobra, a koju s licencom zaštite autorskih prava. Objavite odabranu prezentaciju na YouTube.
Učenike s teškoćama jasnim i preciznim uputama te njima razumljivim rječnikom uvedite u zadatak. Za korištenje digitalne tehnologije pripremite im kratke upute razrađene po koracima kako bi mogli biti što samostalniji u odrađivanju zadatka. Kod učenika s oštećenjem vida važno je provjeriti podržava li njihov čitač ekrana alat, ukoliko ne podržava omogućite mu rad u paru unutar skupine. Tijekom podjele učenika s teškoćama u skupine vodite računa o težini zadatka unutar skupine gdje je učenik s teškoćama, posebice ako se radi o učeniku s intelektualnim teškoćama, jasno definirajte zadatak i ulogu učenika s teškoćama u skupini kako bi mogao ravnopravno sudjelovati u izradi zadatka. Kod gledanja videozapisa učenika s oštećenjem vida stavite sjediti ispred izvora videa te mu opisujte sadržaj videa, učenicima s oštećenjem sluha i gluhim učenicima pripremite pisani sadržaj videa ukoliko je video bez titlova.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite učenike na daljnje istraživanje teme tako da koriste različite izvore te pronađu slučajeve u Hrvatskoj i u svijetu kada je autorsko pravo bilo ozbiljno narušeno. U istraživanju učenici otkrivaju kako su se ti slučajevi riješili i jesu li se riješili. Istraživačka otkrića učenici oblikuju kao poster u alatu Canva te ujedno bilježe poveznice izvora s kojih su preuzeli informacije.
Uputite učenike u temu prije gledanja videa i razgovarajte o dijeljenju sadržaja s interneta. Nakon toga učenici zapisuju vokabular koji im je na tu temu od ranije poznat. Učenici potom gledaju video Creativity, Copyright, and Fair Use (4:40 min) i da zapisuju riječi koje se spominju u videu (copy, paste, download, copyright, give credit, permission, law). Provjerite razumijevanje izraza i upitajte ih jesu li se već susretali s ovim pojmovima pri korištenju različitih izvora na društvenim mrežama ili općenito na internetu. Neka navedu primjere dijeljenja fotografija, dokumenata i sl. te situacija u kojima su koristili mrežne sadržaje (priprema eseja, pisanje domaće zadaće, izrada projekata).
Pripremite nekoliko naziva knjiga, filmova i pjesama s jedne i njihovih autora s druge strane te u aplikaciji LearningApps (Spajanje parova) učenicima pripremite igru spajanja parova autora s njihovim djelima. Nakon što spoje parove, upitajte ih bi li bilo u redu da se oni potpišu kao autori tih djela i jesu li imali prilike saznati da je dio njihovog rada, objave ili fotografija bio dijeljen bez njihovog znanja.
Povedite raspravu o tome je li i kada je moguće ipak koristiti dijelove nečijeg rada. Uputite ih da će pogledati video Using Creative Commons Content (2:01 min) i objasnite im da je njihov sljedeći zadatak zapisati sve vrste licenci koje se spominju u videoisječku. Provjerite razumijevanje pojedinih izraza te pojedinih licenci. Postavite im pitanje na koji način i kada mogu koristiti pojedina autorska djela, što smiju, a što ne prilikom korištenja ili preuzimanja sadržaja s interneta. Navedite ih da koriste rečenice (You should…. shouldn’t…. must…not allowed to...). Učenicima skrenite pozornost na zakonsku regulativu o zaštiti autorskih prava u RH koju mogu istražiti na mrežnim stranicama Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo Republike Hrvatske.
Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa neka napraviti plakat u alatu Canva u kojem će, uz rečenice što se smije, a što ne smije prilikom korištenja/dijeljenja sadržaja preuzetog s interneta pod određenim uvjetima (odnosno licencom), odabrati fotografiju ili napraviti kolaž fotografija kojim će ilustrirati odabranu tvrdnju. Učenici trebaju i na svoj plakat staviti oznaku licence, odnosno uvjete pod kojim ga dijele.
Uputite učenike da tako izrađene plakate objave u zajedničkoj OneNote razrednoj bilježnici, u dijelu za suradnju kako bi svi učenici imali pristup stvorenim sadržajima te ih mogu međusobno komentirati primjenjujući vršnjačko vrednovanje. U istoj bilježnici, u biblioteci sadržaja možete objaviti sve poveznice za rad koje se koriste tijekom aktivnosti.
Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku učenika iz razreda tijekom gledanja videozapisa kako bi mu mogao opisati sadržaj. Učenicima s teškoćama vida, intelektualnim teškoćama omogućite rad u paru tijekom zadatka zapisivanja riječi iz videozapisa, spajanje parova. Provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli sve nepoznate riječi i zadatak. Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u digitalnim alatima te im pripremite pisane upute po koracima za korištenje potrebnih alata. Za učenike s oštećenjem vida provjerite podržava li čitač ekrana digitalni alat. Tijekom podjele učenika s teškoćama u grupe osigurajte im smještanje u grupe u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti podršku članova grupe. Jasno definirajte ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe kako bi mogli uspješno sudjelovati u zadatku. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Neka učenici koji žele znati više zajednički izrade e-knjigu koristeći Book Creator u kojoj će pobrojati, objasniti i ilustrirati CC licence i korake u korištenju sadržaja preuzetih s interneta prema načelu Fair use (1. Only use a small amount of the work, 2. Add new meaning to the work to make it original, 3. Rework it and use it in a totally different way, 4. Use it for non-profit purposes, 5. Give credit to the creator).
Sveučilišni računski SRCE. (2020). Pravilno korištenje tuđih i dijeljenje vlastitih obrazovnih sadržaja u e-kolegiju (17.1.2021.).
Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima. (NN 167/03, 79/07, 80/11, 125/11, 141/13, 127/14, 62/17, 96/18) (17. 1. 2021.).
Nemet, B. Ne igrajte se s autorskim pravima (17.1.2021.).
Državni zavod za intelektualno vlasništvo Republike Hrvatske. Najčešća pitanja (17.1.2021.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.