Kako u ovoj aktivnosti učenici trebaju baratati pojmom kuta, označavanjem kuta i vrstama kuta, ponovite te sadržaje s njima koristeći se e-Škole DOS Matematika 6, Modul 2, Jedinica 2.1.
Pripremite predložak u dokumentu MS Word ili apletu GeoGebra na kojem je nacrtana zamišljena putanja kretanja izlomljena po dijelovima pravocrtnom linijom. Uvjet je da dijelovi putanje tvore sljedeće kutove: šiljasti, pravi, tupi i izbočeni. Svaki vrh kuta imenovan je velikim tiskanim slovom. Duljine pravocrtnih dijelova zadane su u centimetrima, a mjere kutova u stupnjevima. Putanja kretanja može biti zatvorena (početak i kraj putanje je u istoj točki) ili otvorena (početak i kraj putanje je u različitim točkama).
Pripremite i podijelite mrežnu prezentaciju u MS PowerPointu u koju unesete svoju putanju i ispravan zapis putanje matematičkim simbolima.
Podijelite ili projicirajte učenicima izrađeni predložak. Učenici moraju riječima opisati kretanje koristeći se duljinom dužine i zakretanjem za kut zadane mjere te navođenjem vrste kuta. Nakon što riječima napišu uputu kretanja, to moraju zapisati i u natuknicama matematičkim oznakama za dužinu i duljinu dužine te oznaku kuta i mjeru kuta. Zajednički pročitajte nekoliko primjera te nakon korekcija zadanu putanju ispravno zapišite matematičkim simbolima, na ploči ili u mrežnoj dijeljenoj prezentaciji MS PowerPoint.
Nakon toga učenici sami crtaju zamišljenu putanju prema modelu koji ste izradili. Opisuju putanju riječima, a matematičkim je simbolima zapisuju na odvojenom potpisanom papiru. Pokupite papire s uputama i nasumično razdijelite ostalim učenicima u razredu. Svaki učenik sad treba prema dobivenim uputama nacrtati putanju. Kad nacrta putanju, učenik potraži vlasnika i usporedi svoj crtež s originalom. Ako su crteži identični, znači da su i upute bile jasne i dobre. Ako putanje nisu identične, zajedno traže gdje je nastala pogreška, u uputama ili u crtanju putanje.
Nakon što završe aktivnost, učenici svoju putanju zajedno s matematičkim simbolima zapisanim opisom podijele u mrežnoj dijeljenoj prezentaciji MS PowerPoint na zasebni slajd sa svojim imenom u naslovu.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri rješavanju zadatka.
Za učenike s intelektualnim teškoćama potrebno je smanjiti količinu pojmova u skladu s njima postavljenim ishodima.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Prema potrebi osigurajte podsjetnike ili potaknite učenike da kod kuće izrade podsjetnike s vrstama kutova.
U samostalnom radu predvidite da će učenicima s diskalkulijom trebati dulje vrijeme za rješavanje zadataka i zbog toga se preporučuje da imaju manji broj zadataka. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma te učenicima s diskalkulijom možete ponuditi i rješavanje zadataka prema ponuđenome modelu tako da imaju riješeni primjer zadatka s drugim brojevima i slikama koji će im služiti kao primjer pri rješavanju drugih zadataka iz te aktivnosti.
Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi zadatak ili dio zadatka, mogu raditi u paru s drugim učenikom iz razreda tako da podijele posao, ovisno o jakim stranama učenika.
S učenicima s teškoćama provjeravajte kako se snalaze u digitalnim alatima. Prema potrebi pružite potporu, npr. vršnjačka potpora kao što je opisano (rad u paru).
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju ‒ savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Prije provođenja aktivnosti s učenicima ponovite snalaženje u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini s pomoću apleta Koordinatna noć alata GeoGebra iz e-Škole DOS Matematika 6, Modul 6, Jedinica 6.3.
Pripremite alat GeoGebra s cjelobrojnom kvadratnom mrežom i alatima točka i dužina te bojenje unutrašnjosti mnogokuta. Nemojte odabrati ispis koordinata točaka jer to učenici moraju sami odrediti.
Nakon uvodnog ponavljanja o crtanju točaka u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini, učenici u pripremljenom alatu GeogGebra crtaju siluetu zamišljenoga grada. Takva silueta je u primjeru apleta Koordinatna noć.
Učenike podijelite u parove. Nakon što svaki učenik nacrta siluetu zamišljenoga grada, ispisuje koordinate čvorišta u tablicu u dijeljenom dokumentu, a crtež zadrži za sebe. Učenici izmijene nacrtane siluete gradova te zapisuju koordinate čvorišta za dobivenu siluetu. Svoj uradak predaju autoru koji provjeri rješenje. Nakon povratne informacije kolege ispravljaju moguće pogreške.
I u ovoj aktivnosti u samostalnom radu predvidite da će učenicima s diskalkulijom i učenicima s intelektualnim teškoćama trebati dulje vrijeme za rješavanje zadataka i zbog toga se preporučuje da imaju manji broj zadataka.
Za učenike s oštećenjem vida potrebno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi zadatak ili dio zadatka, mogu raditi u paru s drugim učenikom iz razreda tako da podijele posao, ovisno o jakim stranama učenika.
Za učenike s teškoćama općenito je dobro predvidjeti rad u paru ili skupini kako bi, primjerice, suučenik prema potrebi mogao usmjeravati učenika s teškoćama ili mu pomagati. No pritom je potrebno imati na umu da pretjerano pružanje pomoći može otežati osamostaljivanje učenika u nastavi. Uvijek postoje učenici koji su senzibilniji i mogu pomoći učenicima s teškoćama usmjeravajući ih ili pomažući te je takve vršnjake važno na vrijeme prepoznati.
I u ovoj aktivnosti provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u digitalnim alatima. Prema potrebi pružite potporu, primjerice rad s učenikom u klupi. Učenicima s teškoćama omogućite dovoljno vremena za rješavanje zadatka.
Pravokutni koordinatni sustav u ravnini može biti zanimljiv za istraživanje svim učenicima. Kako su u šestom razredu ishodi vezani za cjelobrojne koordinate točaka u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini, prikladno bi bilo učenike upoznati s Pickovom formulom.
Provedite učenike u istraživanje i zaključivanje s pomoću apleta Pickova formula.
Učenike podijelite u parove ili višebrojne grupe. Podijelite im aplet Pickova formula i tražite da istražuju s pomoću apleta, zapisuju dobivene podatke te pokušaju otkriti zakonitosti Pickove formule. Preporučuje se da im prvo zadate da to rade isključivo na trokutu, a tek kad izvedu prve zaključke i na drugim mnogokutima.
Kad ocijenite da je vrijeme podjele rezultata, pozivate predstavnike grupa da prikažu tijek svojega istraživanja. Na kraju, zajednički izvedite zaključak.
Ova je aktivnost vezana za osnu i centralnu simetriju pa njezine zakonitosti ponovite s učenicima služeći se apletom Osna i centralna simetrija iz alata GeoGebra u kojem učenici mogu uočiti razlike između osne i centralne simetrije. U ponavljanju vam mogu vam biti korisni i aplet Osnosimetrična slika trokuta te aplet Centralnosimetrična slika trokuta.
Potrebno je ponoviti i znanja o pravokutnome koordinatnom sustavu s pomoću e-Škole DOS Matematika 6, Modul 6, Jedinica 6.3. i apleta Pravokutni koordinatni sustav u ravnini.
U ovoj aktivnosti provest će se istraživanje pravilnosti koordinata osnosimetričnih točaka s obzirom na osi apscisa i ordinata te pravilnosti koordinata centralnosimetričnih točaka s obzirom na ishodište. Za predstavljanje rezultata možete pripremiti Padlet ili jednostavno uratke fotografirati i projicirati na platno.
Aktivnost se provodi u tri dijela:
1. dio ‒ Koordinate vrhova osnosimetričnih likova s obzirom na os apscisa.
2. dio ‒ Koordinate vrhova osnosimetričnih likova s obzirom na os ordinata.
3. dio ‒ Koordinate vrhova centralnosimetričnih likova s obzirom na ishodište.
Nakon uvodnog ponavljanja podijelite učenike u skupine.
Skupinama pripremite različite slike mnogokuta u pravokutnome koordinatnom sustavu, s kvadratnom mrežom i cjelobrojnim koordinatama:
‒ u pravokutnome koordinatom sustavu nacrtan je lik/mnogokut unutar prvog kvadranta
‒ u pravokutnome koordinatom sustavu nacrtan je lik/mnogokut unutar drugog kvadranta
‒ u pravokutnome koordinatom sustavu nacrtan je lik/mnogokut unutar trećeg kvadranta
‒ u pravokutnome koordinatom sustavu nacrtan je lik/mnogokut unutar četvrtog kvadranta
‒ u pravokutnome koordinatom sustavu nacrtan je lik/mnogokut preko osi apscica
‒ u pravokutnome koordinatom sustavu nacrtan je lik/mnogokut preko osi ordinata
‒ u pravokutnome koordinatom sustavu nacrtan je lik/mnogokut kroz sva četiri kvadranta.
Svaka skupina odabire jedan crtež.
1. dio
Učenici trebaju nacrtati osnosimetričnu sliku zadanog lika s obzirom na os apscisa, otkriti koordinate vrhova osnosimetrične slike s obzirom na os apscisa, istražiti pravilnost i donijeti zaključak koji zapisuju riječima i simbolima.
Svaka skupina zaključke predstavlja s pomoću digitalnog alata za dijeljenje Padlet. Na Padletu trebaju biti:
‒ slika lika i njegove osnosimetrične slike s obzirom na os apscisa
‒ ispisane koordinate parova osnosimetričnih točaka s obzirom na os apscisa
‒ zaključak zapisan riječima i simbolima.
2. dio
Učenici trebaju nacrtati osnosimetričnu sliku zadanog lika s obzirom na os ordinata, otkriti koordinate vrhova osnosimetrične slike s obzirom na os ordinata, istražiti pravilnost i donijeti zaključak koji zapisuju riječima i simbolima.
Svaka skupina zaključke predstavlja s pomoću digitalnog alata za dijeljenje Padlet. Na Padletu trebaju biti:
‒ slika lika i njegove osnosimetrične slike s obzirom na os ordinata
‒ ispisane koordinate parova osnosimetričnih točaka s obzirom na os ordinata
‒ zaključak zapisan riječima i simbolima.
3. dio
Učenici trebaju nacrtati centralnosimetričnu sliku zadanog lika s obzirom na ishodište, otkriti koordinate vrhova centralnosimetričnog lika s obzirom na ishodište, istražiti pravilnost i donijeti zaključak koji zapisuju riječima i simbolima.
Svaka skupina zaključke predstavlja s pomoću digitalnog alata za dijeljenje Padlet. Na Padletu trebaju biti:
‒ slika lika i njegov centralnosimetrični lik zadan s obzirom na ishodište
‒ ispisane koordinate parova centralnosimetričnih točaka s obzirom na ishodište
‒ zaključak zapisan riječima i simbolima.
Učenici i učitelji zajednički procjenjuju pravilnosti, prihvaćaju ili ispravljaju učinjeno.
Kako će zaključci biti ili na Padletu ili fotografirani i podijeljeni, svi će učenici imati izvedene zaključke.
Kad su zaključci doneseni, učitelj učenicima daje unaprijed pripremljeni nastavni listić sa zadatcima otkrivanja koordinata parova osnosimetričnih točaka s obzirom na osi te koordinate centralnosimetričnih točaka s obzirom na ishodište. Na listiću su također zadatci crtanja osnosimetričnih likova s obzirom na osi i centralnosimetričnih likova s obzirom na ishodište u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini s cjelobrojnim koordinatama.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Prema potrebi osigurajte podsjetnike ili potaknite učenike da kod kuće izrade podsjetnike.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u navedenim digitalnim alatima.
U samostalnom radu predvidite da će učenicima s diskalkulijom trebati dulje vrijeme za rješavanje zadataka i zbog toga se preporučuje da imaju manji broj zadataka. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma, učenicima s deficitom pažnje te učenicima s diskalkulijom možete ponuditi i rješavanje zadataka prema ponuđenome modelu tako da imaju riješeni primjer zadatka s drugim brojevima i slikama koji će im služiti kao primjer pri rješavanju drugih zadataka iz te aktivnosti.
Tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini pobrinite se da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na postojeće ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disgrafijom ne piše zadatke (osim ako ne izraze želju).
Zbog složenosti aktivnosti za učenike s poremećajem iz spektra autizma važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti jer imaju potrebu održavati ustaljenost i rutinu. Također se preporučuje koristiti se vizualnom potporom tako da se sadržaj jedinice unaprijed najavi putem slika ili natuknica. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih za nastavnu jedinicu.
DOS autori, Predložak za mnogokute, preuzeto s Predložak za mnogokute – GeoGebra (22. 2. 2022.)
DOS autori, Koordinatna noć (m6-06-A-08), preuzeto s Koordinatna noć (m6-06-A-08) – GeoGebra (22. 2. 2022.)
DOS autori, Koordinatni sustav ‒ cjelobrojni predložak, preuzeto s Koordinatni sustav ‒ cjelobrojni predložak – GeoGebra (22. 2. 2022.)
DOS autori, Pravokutni koordinatni sustav u ravnini (m6-06-03-22), preuzeto s Pravokutni koordinatni sustav u ravnini (m6-06-03-22) – GeoGebra, (22. 2. 2022.)
DOS autori, Simetrije i tragovi (m5-04-08-54), preuzeto s Simetrije i tragovi (m5-04-08-54) – GeoGebra, (22. 2. 2022.)
DOS autori, Osnosimetrična slika trokuta (m5-04-08-22), preuzeto s Osnosimetrična slika trokuta (m5-04-08-22) – GeoGebra, (22. 2. 2022.)
Buhiniček, T., 4. razred, XV. gimnazija, Zagreb, Pickova formula, Matka 22 (2013./2014.) br. 88, preuzeto s https://hrcak.srce.hr/file/195220, (6. 3. 2022.)
DOS autori, Pickova formula, preuzeto s Pickova formula – GeoGebra, (6. 3. 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.