Predmet
Informatika 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Radovi moji mili, čuvam vas kao oči u glavi

Naziv predmeta
Informatika 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi

Čudne li riječi…

Otvorite alat Mentimeter u kojem će učenici upisivati riječi kojih se sjete kada čuju pojam e-portfolio. Povedite raspravu o tome što se krije iza tog pojma.

Ako učenici prije nisu radili u tom alatu, prije nego što im zadate zadatak, pokažite im na jednom primjeru kako pristupiti alatu pomoću kôda i poveznice.

Zajednički pogledajte e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.2. E-portfolio, početni videosadržaj pa definirajte pojam e-portfolio.

Neka učenici u alatu Tricider podijele dosadašnja iskustva pohrane svojih radova pa glasaju za ideje koje im se sviđaju (poveznica s međupredmetnim temama Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije te Osobni i socijalni razvoj). Zajedno prokomentirajte napisano i zaključite na koje se sve načine mogu pohraniti radovi te zašto to činimo. Dakle, zašto spremamo uratke kada ih napravimo? Možemo li im ponovno pristupiti i koristiti ih? Hoće li nam još nekad trebati referat iz Geografije ili nekog drugog predmeta koji smo napravili u 5. razredu? Za nekoliko godina sjetite se pogledati svoje radove koje ste spremili pa ćete uočiti kako ste napredovali i razvijali svoje spoznaje te upotpunjavali znanja.

Ako učenici prethodno nisu radili u alatu Tricider, prije nego što zadate zadatak, pokažite im na jednom primjeru kako pristupiti alatu, dodati ideje i glasati za njih.

Naglasite učenicima da je, u današnje vrijeme, vrlo važno imati e-portfolio kako bismo bili konkurentni u svim segmentima društva. Time ih potaknite da razviju svoj stav o važnosti kreiranja i ažuriranja e-portfolija.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Povežite se s učenicima pomoću videopoziva kroz alat Teams . Potrebne poveznice za alate Mentimeter i Tricider podijelite s učenicima putem chata unutar poziva. Za one koji ne mogu otvoriti poveznicu, podijelite svoj zaslon kako bi pratili odgovore drugih učenika. Takvi učenici mogu upisati svoje odgovore u chat, a vi ih dodajte na tražene platforme.

Prilikom rasprave i učeničkih odgovora na vaša pitanja, potaknite ih da koriste alat podizanja ruke kako biste izbjegli buku u pozivu. Svakako ih podsjetite na to da nakon odgovora ruku "spuste".

Pustite videosadržaj dijeljenjem svog zaslona kako biste omogućili svim učenicima da gledaju video istovremeno. Pripazite da, prilikom dijeljenja, podijelite i zvuk svog računala.

Postupci potpore

Uoči provedbe aktivnosti provjerite znaju li učenici s teškoćama koristiti alat Mentimeter te im, ako treba, osigurajte vršnjačku pomoć.
Za učenike s disleksijom, jezičnim teškoćama i poremećajem pažnje/hiperaktivnim poremećajem osigurajte vizualnu podršku te pokušajte povezati definicije s konkretnim pojmovima i situacijama.

Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima (Tricider). Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.

Učenicima s teškoćama, koji ne sudjeluju u raspravama, možete postaviti konkretna potpitanja.

Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koje mu je dodijeljeno (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).

U okviru Provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika - poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se bolje vidjelo lice; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da nastavni materijali sadrže titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Na kraju, osigurajte učenicima s teškoćama uručak s važnim pojmovima i temama koje su obrađene tijekom sata.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima, koji su posebno zainteresirani za temu, zadajte da na internetu istraže značenje engleske riječi portfolio (poveznica s Engleskim jezikom).

Nastavna aktivnost za predmet X

Čudne li riječi…

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prikazuje svoja iskustva pohrane radova.
  • Učenik zna što je e-portfolio.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i društveni razvoj
  • Engleski jezik
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Složi me najbolje što znaš

Komentirajte s učenicima zbog čega je važno smisleno pohraniti i organizirati svoje radove (radi bolje organizacije i snalaženja te uštede vremena) i gdje sve to možemo primijeniti u svakodnevnici (kad slažemo odjeću u ormaru, pribor u radnom stolu, kovčeg za putovanje, školsku torbu) (poveznica s međupredmetnom temom Osobni i socijalni razvoj).

Potaknite učenike da organiziraju svoju mapu na računalu tako da mogu lako pronaći radove koje su pohranili i za 15 godina. Pokažite im e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.4. Mape i datoteke, videosadržaj Razvrstavanje datoteka i njihova organizacija. Uputite ih da im taj sadržaj može koristiti kao podsjetnik pri organizaciji digitalnih uradaka (poveznica s međupredmetnom temom Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije).

Zatim im zadajte da istraže koji su alati pogodni za izradu e-portfolija. Neka svoje pronalaske zabilježe na ploči Padlet. Pozovite ih da pogledaju e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.2. E-portfolio, sliku Alati za e-portfolio. Neka tim alatima dopune svoje bilješke.

Zajednički raspravite rezultate pa potaknite učenike da argumentiraju svoje stavove o pojedinom istraženom alatu kako bi ga odabrali za izradu svoga e-portfolija.

U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenom alatu, trebate im pokazati rad u njemu za potrebe ove aktivnosti (npr. pristup alatu, objava papirića, osvježavanje ploče kako bi se vidjele nove verzije rada na njoj).

Postupci potpore

Prilikom rješavanja zadataka, npr. Organizacije mapa na računalu, učenicima s teškoćama pripremite jasne upute (pisane lako čitljivim, uvećanim fontom, uvećanog razmaka, podebljanog tiska) i/ili osigurajte im podršku u rješavanju zadatka. Imate li dodatan materijal koji nije nužno grafički, prilagođen učenicima s disleksijom niti onima s oštećenjem vida, uredite ga u aplikaciji Lexie koja nudi i mogućnost čitanja dokumenata. Provjeriti razumiju li učenici s jezičnim teškoćama sve pojmove.
Usmjerite učenike s teškoćama koje stranice i pojmove pretraživati ili im unaprijed osigurajte materijale koje mogu dodatno proučiti kako se ne bi “izgubili” tijekom pretraživanja. Provjerite znaju li se koristiti alatom Padlet.
S obzirom na to da se video Alati za e-portfolio nalazi otprilike na sredini jedinice, učenicima s motoričkim teškoćama, onima s oštećenjem vida i disleksijom predložite da sliku potraže uz pomoć opcije pretrage. Zatim provjerite jesu li je pronašli i gledaju li dobar video. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite dovoljno vremena da pogledaju video dvaput ili pripremite kratak sažetak s važnim informacijama.
Uključite u raspravu učenike s teškoćama postavljajući konkretnija pitanja.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati da se koristi pomagalima koja su mu namijenjena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima, koji pokazuju interes za temu, zadajte da provjere koji su od zabilježenih alata za izradu e-portfolija dostupni elektroničkim identitetom AAI@EduHr.

Nastavna aktivnost za predmet X

Složi me najbolje što znaš

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik organizira datoteke unutar svoje mape.
  • Učenik pronalazi alate za izradu e-portfolija.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj

Ta-na-na-naaa! Sad se i ja mogu pohvaliti

Potaknite učenike na izradu vlastitog e-portfolija u sustavu Merlin, koristeći alat Mahara. Upute su dostupne, u obliku videozapisa, u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 4, Jedinica 4.2. E-portfolio.

Vodite ih kroz postupak izrade. Time su napravili prve koraka izradu e-portfolija (poveznica s međupredmetnim temama Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije i Poduzetništvo). Potaknite ih na raspravu pitanjima: Jeste li zadovoljni učinjenim? Želite li štogod nadopuniti ili promijeniti? Naglasite im da je vrlo važno ažurirati svoj e-portfolio kako ne bi zastario i tako postao neuporabljiv.

Nakon toga, pretragom u sustavu, neka pogledaju e-portfolija drugih korisnika te ih, koristeći pripremljeni obrazac u alatu Forms365, vršnjački vrednuju. Kada završe, neka glasno pročitaju svoja zapažanja. Zaključite koje su sastavnice e-portfolija, kako napraviti pregledan e-portfolio, koga je poželjno i nepoželjno prihvatiti za prijatelja (poveznica s Građanskim odgojem) te čemu e-portfolio uopće služi.

Potaknite učenike na razmišljanje o tome da postoje svakakvi korisnici te da dobro promisle prije nego što prihvate ili pozovu nekoga za prijatelja. U tome im može pomoći i odrasla osoba u koju imaju povjerenja.

U slučaju da se učenici nisu ranije susreli ili radili u navedenom alatu, trebate im pokazati rad u njemu za potrebe ove aktivnosti (npr. pristup alatu te odabir i popunjavanje odgovora).

Postupci potpore

Prije nego što započnete aktivnost, provjerite znaju li učenici s teškoćama koristiti alat Mahara te im, ako treba, osigurajte vršnjačku pomoć. Provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli upute iz videozapisa i osigurajte dovoljno vremena učenicima s oštećenjem sluha. Pripremite uručak s jasno raspisanim uputama za korištenje i alata i ispunjavanje zadatka kako bi mogli imati podsjetnik uz sebe.
Učenike s teškoćama, kod kojih je izražena socijalna anksioznost, ne izlažite aktivnoj ulozi u okviru debate. Svaki učenik s teškoćama može dati svoj doprinos u obliku pripreme materijala.
Osim toga, napomenite podatke koje učenici trebaju zapisati ili osigurajte na kraju uručak sa svim relevantnim informacijama.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati da se koristi pomagalima koja su mu namijenjena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.

Za učenike koji žele znati više

Učenici na internetu pronalaze e-portfolija svojih idola i, čitajući ih, još bolje upoznaju njihove opuse te saznaju informacije koje do sada o njima nisu znali.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ta-na-na-naaa! Sad se i ja mogu pohvaliti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izrađuje svoj e-portfolio.
  • Učenik vrednuje svoje i tuđe e-portfolije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Poduzetništvo
  • Građanski odgoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.