Predmet
Hrvatski jezik 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kaj u srcu

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • kajkavsko narječje

Kaj su kajkavci samo na sjeveru?

Na početku aktivnosti odaberite tekst/tekstove na kajkavici koji/koje učenicima možete prikazati uz pomoć digitalnog alata Power Point ili im pustiti videoisječak iz, primjerice, serije Gruntovčani. Zatim upitajte učenike kojem narječju pripada tekst, odnosno videoisječak. Povedite raspravu o rasprostranjenosti kajkavskog narječja.

Učenike potom podijelite u tri grupe koje će predstaviti rasprostranjenost kajkavskog narječja interaktivnom kartom uz pomoć NatGeo MapMakera, digitalnog alata koji omogućuje kreiranje vlastitih karti dodavanjem slojeva boje, zvučnih zapisa, slika itd.
Prva grupa istražuje gdje se govori kajkavskim narječjem, druga grupa istražuje specifičnosti poput bednjanskog govora (i traži zvučne zapise ili videe u kojima se govori na bednjanskom), a treća zvučne zapise kojima će oprimjeriti govor većih središta / naseljenih mjesta te fotografije pejzaža ili većih mjesta u kojima se govori kajkavicom. Po završetku rada, grupe zajednički dovršavaju kartu na kojoj treba biti vidljivo područje u kojem se ostvaruje kajkavsko narječje, pri čemu trebaju biti označena veća naseljena mjesta te pridodani i zvučni zapisi i fotografije.

Na kraju rada na karti, učenike uputite na to da istražuju poznate osobe s kajkavskog govornog područja te im ponudite kategorije književnika i jezikoslovaca, političara i povijesnih osoba, glumaca i slikara. Dopustite učenicima da sami odaberu kategoriju koja ih zanima, zatim učenike podijelite u grupe te im zadajte da u grupi istraže i potom ostalima predstave važne osobe u obliku koji smatraju najprikladnijim.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama omogućite sjedenje u blizini zvučnog zapisa / slike. Omogućite mu podršku suučenika u opisivanju vizualnih informacija tijekom gledanja Gruntovčana. Tekstove koje ste pripremili grafički prilagodite učenicima s teškoćama. Koristite se fontom Ariel ili Calibri, veličine najmanje 14pt, a povećajte i prored i razmak među riječima. Učenika s teškoćama stavite u grupu učenika s kojima dobro surađuje, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. Unutar grupe jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama. Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku suučenika tijekom opisivanja vizualnih informacija. Osigurajte mu, ako mu je potrebno, dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li zadatak. Ako zadatak ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se digitalnim alatom NatGeo MapMakera. Pripremite pisane/ slikovne upute za njegovo korištenje. Ako je potrebno, učeniku s poteškoćama pokažite kako se radi u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu nadograditi kartu dodavanjem kajkavskih poddijalekata.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kaj su kajkavci samo na sjeveru?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uočava rasprostranjenost kajkavskog narječja.
  • Učenik prepoznaje obilježja kajkavskoga narječja na primjerima tekstova.
  • Učenik prepoznaje obilježja kajkavskoga narječja na primjerima tekstova.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Likovna umjetnost
  • Povijest
  • Osobni i socijalni razvoj

Ako se grad "beli", je li u Zagorju?

Podsjetite se područja na kojima se govori kajkavicom tako da učenicima pokažete kartu Hrvatske s označenim narječjima i dijalektima.

Potom s učenicima razgovarajte o pjesmama popularnih izvođača koji pjevaju na kajkavskom narječju te odaberite neku (po vašem ili učeničkom izboru) koju ćete pustiti na satu (primjerice, Cinkuši, Grad se beli). Nakon slušanja upitajte učenike po čemu se može prepoznati da je riječ o kajkavskom narječju. Umjesto zvučnih zapisa možete se poslužiti i tekstovima dijalektalne poezije (primjerice, Matoševim Hrastovačkim nokturnom ili Domjanićevim Belim rožama) koje učenicima možete prikazati služeći se prezentacijom u Power Pointu ako tekst želite nadograditi fotografijama koje prikazuju ključne riječi koje se koriste u pjesmama.

Potom podijelite učenike u dvije grupe koje će ostalima predstaviti obilježja narječja prezentacijom u Power Pointu. Prva grupa obrađuje fonološke i morfološke razlike između standardnog jezika i kajkavskog narječja, a druga sintaktičke i leksičke razlike služeći se, među ostalim, i tiskanim rječnikom stranih riječi. Svaka grupa treba u svoju prezentaciju uključiti i primjer teksta na kajkavskom narječju na kojem trebaju označiti razlike koje uočavaju u odnosu na standardni jezik, a koji će netko od učenika i pročitati naglas tijekom prezentacije. Prezentacije potom dijele s drugima uz pomoć Google Diska ili elektroničke pošte.

Po završetku prezentiranja učenike uputite na to da pogledaju crtane filmove sinkronizirane na hrvatski jezik Princeza i žabac te SpužvaBob Skockani (odnosno, svaka grupa neka pogleda po jedan crtani film). Učenici trebaju izdvojiti likove koji govore kajkavskim narječjem, ispisati deset rečenica te za svaku rečenicu navesti barem jedno obilježje kajkavskog narječja u rečenici (fonološko, morfološko, sintaktičko ili leksičko). Svaka grupa predstavlja svoje rečenice prezentacijom u Power Pointu koja treba uključivati videozapis iz filma, napisanu rečenicu i obilježenu razliku u odnosu na standardni jezik.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku suučenika tijekom gledanja karte. Grafički mu prilagodite pripremljene tekstove. Koristite se fontom Ariel ili Calibri veličine najmanje 14pt, povećajte prored i razmak među riječima. Učenika s teškoćama stavite u grupu učenika s kojima dobro surađuje, koji su motivirani za rad i mogu mu dati podršku. Unutar grupe jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama. Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku suučenika tijekom opisivanja vizualnih informacija.

Učenicima s teškoćama, ako je potrebno, osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumiju li učenici s teškoćama zadatak. Ako ga ne razumiju, pripremite im pisane i/ili slikovne smjernice. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se digitalnim alatom PowerPoint. Pripremite mu pisane / slikovne upute za njegovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite učenicima s teškoćama kako se radi u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu istražiti najpoznatije dijalektalne pjesnike kajkavskog narječja pa ih predstaviti ostalima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ako se grad "beli", je li u Zagorju?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uočava rasprostranjenost kajkavskoga narječja.
  • Učenik prepoznaje obilježja kajkavskoga narječja u odabranim tekstovima.
  • Učenik uspoređuje obilježja kajkavskoga narječja i standardnoga jezika na fonološkoj, morfološkoj, sintaktičkoj i leksičkoj razini.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna umjetnost
  • Geografija
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti

Svoga teksta gospodar

Na početku aktivnosti učenicima podijelite početak teksta na kajkavskom narječju. Možete se poslužiti dijelovima teksta poznatih književnika (primjerice, Slavko Kolar, Breza ili Svoga tela gospodar). Nakon čitanja povedite razgovor o temi teksta/ulomka (ako odaberete navedene Kolarove tekstove, povedite razgovor o tadašnjem nepovoljnom položaju žena, ugovorenim brakovima koji su negativno utjecali na sve uključene te istaknite pozitivne propise Republike Hrvatske zbog kojih se danas situacija promijenila nabolje). Povedite razgovor o moralnom aspektu ugovorenih brakova iz današnje perspektive.

Učenicima potom zadajte da kajkavizme prevedu na standardni jezik, kako biste bili sigurni da su tekst razumjeli. Podijelite ih u grupe od otprilike četiri učenika. Grupe trebaju zajednički napisati završetak teksta koji ste im podijelili tako da njihovi tekstovi ispravljaju društvenu nepravdu naznačenu na početku teksta (odnosno u predlošku kojim ste započeli sat). Učenički tekstovi moraju sadržavati najmanje pet kajkavizama. Uputite učenika na to da u pisanju tekstova primijene svoje znanje o fonološkim, morfološkim, sintaktičkim i leksičkim razinama kajkavizama. Svoje tekstove učenici trebaju oblikovati u knjigu putem digitalnog alata Libar, kako bi tekstovi bili vidljivi svima.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama tekstove na kajkavskom narječju grafički prilagodite. Koristite se fontom slova Ariel ili Calibri. Veličina fonta treba biti najmanje 14pt, povećajte prored i razmak među riječima. Učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima dobro surađuje, koji su motivirani za rad i koji mu mogu pružiti podršku u radu. Unutar grupe jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama. Ako je potrebno, osigurajte mu dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li učenik zadatak. Ako zadatak ne razumije, pripremite mu pisane i/il slikovne smjernice. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se digitalnim alatom Libar. Pripremite pisane / slikovne upute za njegovo korištenje. Ako je potrebno, učeniku s poteškoćama pokažite kako se radi u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike potaknite na to da pročitaju ostatak teksta kojim ste započeli sat, a zatim neka tekst predstave (tema, likovi, radnja) ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Svoga teksta gospodar

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik interpretira književni tekst na sadržajnoj razini.
  • Učenik prepoznaje obilježja kajkavizama na fonološkoj, morfološkoj, sintaktičkoj i leksičkoj razini.
  • Učenik se stvaralački izražava potaknut književnim tekstom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Vjeronauk
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.

Cmuk, M. (2018.). Zvučna čitanka. Matica hrvatska, Ogranak Bizovac.

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Kolar Billege, M. (2020). Sadržaj, ishodi i vrednovanje u Hrvatskome jeziku – metodički pristup. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet.

Lisac, J. (2003.). Hrvatska dijalektologija 1. Zagreb: Golden marketing.

Lončarić, M. (1996.). Kajkavsko narječje. Zagreb: Školska knjiga.

Menac-Mihalić, Mira i Celinić, Anita (2012). Ozvučena čitanka iz hrvatske dijalektologije. Zagreb: Knjigra.

Silić, J. (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.

Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Skupina autora. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.