Potaknite učenike na razmišljanje prikazujući im sliku društvene piramide srednjovjekovnog društva. Zatim dodajte sliku društvene piramide 21. stoljeća i razgovorom ih navedite da uoče razlike. Najavite temu francuskog društva u drugoj polovici 18. stoljeća te im prikažite fotografije pripadnika francuskog društva. Slike i fotografije potražite na portalima poput Pixabay. Aktivirajte prethodno znanje učenika tražeći da se prisjete kojim se poslovima bavio svaki od navedenih slojeva.
Podijelite učenike u parove i podijelite im pripremljene listiće s tekstovima o društvenim skupinama u Francuskoj u drugoj polovici 18. stoljeća. Učenici čitaju tekstove i pokušavaju pretpostaviti o kojoj se društvenoj skupini radi. Pripremljeni tekstovi trebaju sadržavati informacije o tome čime se bavi pojedina društvena skupina (ali je se ne smije imenovati), gdje i kako živi, kako privređuje, čime se hrani, koji su zadatci žena, muškaraca i djece i slično. Nakon provjere razumijevanja pročitanog, učenici se putem QR koda spajaju na kviz u alatu Wordwall u kojem moraju povezati slikovne izvore s prikazima plemića, građana, svećenika i seljaka s njihovim opisima.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskog stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u parovima s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Wordwall. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatom.
Učenik će analizirati karikaturu s prikazom francuskog društva u drugoj polovici 18. stoljeća i svoje će zaključke predstaviti razredu.
Potaknite učenike na raspravu postavivši im pitanje pomicanja unutar društvene piramide – je li ono moguće i zašto jest ili pak nije? Učenici iznose svoje stavove i pokušavaju ih potkrijepiti povijesnim primjerima ili pak onima iz sadašnjosti.
Od parova napravite male grupe, npr. spajanjem dvaju parova. Učenici će, koristeći se slikovnim i pisanim materijalima i izvorima iz prve aktivnosti, usporediti život seljaka, građana, svećenika i plemića. Svoja će zapažanja zapisati u tablicu s komponentama: Gdje živi? Kako privređuje za život? Koju ulogu ima muškarac/žena? Kako se odijevaju muškarci/žene/djeca? Kako se djeca igraju? Uočene razlike učenici će prikazati izradom infografike u digitalnom alatu Piktochart.
Grupe svoje uratke predstavljaju razredu. Objašnjavaju zašto su infografiku o francuskom društvu izradili na prikazani način. Potaknite raspravu jesu li sve grupe naglasile iste razlike među društvenim slojevima u Francuskoj uoči revolucije.
Aktivnost se može zaokružiti debatom u kojoj tražimo da učenici zauzmu stav vezan uz pitanje: Omogućava li suvremeno društvo veću mobilnost stanovnika na društvenoj ljestvici? Pritom učenici zauzimaju stav i iznose svoje viđenje društva u kojem danas živimo.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Pri prilagodbi aktivnosti uvijek je moguće savjetovanje sa školskim stručnim timom.
Neka učenici s teškoćama, kojima je to potrebno, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili potrebnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Piktochart. Ako treba, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatom. Neka učenici koji se ne snalaze u ovom digitalnom alatu i ne mogu samostalno izraditi dio grupnog zadatka, podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Tijekom predstavljanja uradaka, ako samo ne izraze želju, nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama).
Učenici koji pokazuju veći interes za ovaj sadržaj mogu pogledati emisiju Školski sat – Povijest – Francuska revolucija na platformi HRT i u kratkom predavanju razredu prenijeti svoja razmišljanja o temi. Učenicima preporučite i knjigu Francuska revolucija iz zbirke Povijest ljudskog roda (Založba mladinska knjiga, Zagreb – Ljubljana, 1991.), koju će predstaviti razredu kratkim predavanjem.
Započnite aktivnost tako da učenicima ukratko opišete svoj dan. Potaknite učenike da i oni opišu jedan dan u svojim životima.
Podsjetite ih na društvene slojeve u Francuskoj uoči revolucije. U razgovoru ponovite gdje i kako žive, kako zarađuju za život, čime se hrane i kako su odjeveni. Potaknite raspravu o sličnosti njihovih života sa životima djece sredinom 18. stoljeća. Polako uvedite učenike u treću aktivnost. Podijelite učenike u parove ili grupe. Svakoj grupi dodijelite jednu društvenu ulogu – npr. seljak, plemić, trgovac, obrtnik, svećenik, vladar… Zadatak je svake grupe smisliti priču u kojoj će osoba koju su izvukli/dobili biti glavni junak. Učenici toj osobi moraju nadjenuti ime, izmisliti članove njezine obitelji te opisati jedan njezin dan. Priču o danu u životu seljaka/građanina/plemića/svećenika/vladara prikazat će u obliku stripa izrađenog u digitalnom alatu Pixton.
Grupe će svoje uratke predstaviti razredu. Nakon predstavljanja stripova učenici će samovrednovati svoj rad i konačan uradak i vrednovati uratke ostalih skupina u razredu.
Zatim potaknite raspravu u kojoj će učenici uspoređivati uratke i činjenice o francuskome društvu koje su usvojili.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Pri prilagodbi aktivnosti uvijek je moguće savjetovanje sa školskim stručnim timom.
Neka učenici s teškoćama, kojima je to potrebno, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili potrebnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenika s jezičnim teškoćama) ako sami ne izraze želju.
Pri podjeli učenika u grupe ili parove pobrinite se da učenici s teškoćama budu s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu sa strpljivim učenicima koji će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak).
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Pixton. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Neka učenici koji se ne snalaze u ovom digitalnom alatu i ne mogu samostalno izraditi dio grupnog zadatka, podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Tijekom predstavljanja uradaka nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati ako sami ne izraze želju.
Učenici koji žele znati više neka istraže, koristeći se enciklopedijama, faktopedijama i mrežnim pretraživačima, kako su se odijevali stanovnici Francuske polovicom 18. stoljeća. Svoje će istraživanje predstaviti kratkim predavanjem u razredu. Pritom mogu upotrijebiti neki od digitalnih alata, npr. MS PowerPoint ili Piktochart ili izraditi plakat.
Hrvatska enciklopedija, natuknica Francuska revolucija
Vekić, Ivan, Hrvatska percepcija francuske revolucije prije uspostave francuske vlasti u hrvatskim zemljama, Rostra, Zadar, 2012.
Ekonomska enciklopedija, natuknica Francuska revolucija
Kale, Eduard, Francuska revolucija i novo doba, Politička misao, Zagreb, 1989.
Turk, Ivana, Francuska revolucija i 1789. i njene posljedice, Završni rad, Fakultet hrvatskih studija, Zagreb, 2019.
Treći stalež nosi Prvi i drugi stalež, karikatura
https://en.wikipedia.org/wiki/French_Revolution#/media/File:Troisordres.jpg
Francuska revolucija iz zbirke Povijest ljudskog roda, Založba mladinska knjiga, Zagreb – Ljubljana, 1991.
Emisija Školski sat - povijest - Francuska revolucija, HRT
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.