Učenike potaknite na razgovor o obrocima tijekom dana (npr. koji je prvi obrok u danu, koji je glavni obrok u danu, koji se obrok jede navečer te kako se zovu međuobroci). Pitajte ih, također, u koliko sati jedu koji obrok, preskaču li katkad obroke ili imaju redovitu prehranu i slično. Naglasite važnost pravilne prehrane i potaknite ih na proučavanje piramide zdrave prehrane. Tijekom razgovora učitelj bilježi na ploči pojmove, a učenici ih zapisuju u bilježnice.
Uputite zatim učenike na slušanje zvučnog zapisa Pausa pranzo i rješavanje kolekcije zadataka pod A za provjeru razumijevanja slušanoga na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.3. Potrebno je označiti točne i netočne tvrdnje izrečene u zvučnom zapisu. Zatim neka još jedanput poslušaju isti zvučni zapis kako bi mogli povezati dva dijela rečenice ovisno o informacijama koje čuju.
U alatu Educandy učitelj osmišljava igru vješala. Pojam koji učenici moraju pogoditi, vezan je za temu aktivnosti, a može biti posve jednostavan poput naziva za kakvo poznato talijansko jelo (spaghetti alla bolognese, tortellini) ili desert (amaretti, la torta di mele).
Učenike podijelite u 3 grupe te svakoj od njih kao temu zadajte jedan obrok. Grupa "Colazione" treba osmisliti 3 kompletna doručka (npr. cereali con frutta secca, cappuccino e aranciata), druga će grupa biti zadužena za ručak, a treća za večeru. U Wordu će zapisati svoje prijedloge te će, radeći u novim trima grupama koje imaju po jednog člana iz različitih početnih grupa, u alatu Canva kreirati jelovnik. Zajedno će se dogovoriti o dizajnu i nazivu svojeg restorana te će grupno unositi obroke. Na kraju grupe prezentiraju svoj rad u razredu.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i na obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifični poremećaj učenja i anksioznost). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi taj učenik lakše pratio raspravu o prehrani. Preporučuje se da učenik s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti sjedi pokraj učenika koji je dobar model ponašanja ili da sjedi sam u prvom redu, blizu nastavnika, odmaknut od buke (ne pokraj vrata ili prozora ako se nalazi uz ulicu). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz spektra autizma, važno mu je najaviti i pojasniti strukturu i redoslijed aktivnosti. Tijekom bilježenja pojmova na ploču za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenike s oštećenjem sluha važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje. Također, možete im pripremiti i grafičke organizatore u koje mogu upisivati željene podatke. Za učenike s oštećenjem sluha i učenike sa specifičnim teškoćama učenja treba unaprijed pripremiti natuknice vezane za tekst koji se reproducira u zvučnom zapisu u Edutoriju. Također, bilo bi poželjno prije nastavne jedinice pripremiti na papiru prijevod svih novih pojmova koji će se spominjati. Tijekom igre vješala pohvalite učenike s teškoćama za sudjelovanje čak i ako nisu bili uspješni. U grupnom zadatku izrade jelovnika važno je da i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke kao i učenici urednog razvoja koji se nalaze u grupi. Primjerice, učenik urednog razvoja može izdvajati ključne činjenice, a učenik s oštećenjem sluha ili specifičnim teškoćama učenja može grafički urediti jelovnik u Canvi.
Učenici će na satu osmisliti razgovor u restoranu, podijeliti uloge (jedni će biti osoblje u restoranu, a drugi će biti gosti) i uvježbati ga. Jedan će učenik biti zadužen za osmišljavanje scenografije, a drugi za snimanje videa. Video je potrebno obraditi u programu Flipgrid te ga prikazati ostalim učenicima u razredu.
Povedite s učenicima razgovor o razlikama u prehrani Hrvata i Talijana. Potaknite ih na to da se prisjete nekih tradicionalnih talijanskih jela koja su popularna i u nas. Usto, ako su bili u Italiji, neka navedu jesu li primijetili neke razlike, primjerice, u doručku. Pitajte ih, primjerice, jesu li im poznati pojmovi primo piatto i secondo piatto te znaju li što znače. Objasnite im nove pojmove služeći se unaprijed pripremljenom prezentacijom u PowerPointu.
Nakon uvoda u temu učenici rješavaju zadatak D na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.3. i uočavaju što Talijani jedu za doručak. S učiteljem i međusobno ponovno komentiraju koliko se i po čemu tipični talijanski doručak razlikuje od hrvatskog.
Podijeljeni u grupe po četiri učenika u Canvi izrađuju poster sa slikama jela i pića tipičnih za obroke Talijana. Neka svaka grupa ima donekle drukčiju temu, a broj jela ograničite na 5. Primjerice, jedna grupa može izraditi plakat s desertima (npr. panettone, cantuccini, cannoli...), druga se može usredotočiti na vrste tjestenine (pipe, farfalle, rigatoni...), a treća na vrste kave (espresso, macchiato, corretto...). Tijekom izrade plakata budite im na raspolaganju za potencijalna pitanja ili ih dodatno usmjerite. Uza svako jelo neka dodaju i opis u jednoj rečenici (npr. Il macchiato è un espresso con solo un po' di latte montato.). U digitalnom alatu Artsteps kreirajte virtualnu izložbu radova te pozovite i druge razrede da ju posjete.
Nakon što završe s izradom plakata, neka ih predstave u razredu opisujući slike i navodeći sastojke ili tehniku izrade ako je jednostavna.
Unaprijed pripremite PowerPoint prezentaciju s pojmovima vezanim za prehranu koji su učenicima posve novi. Prezentaciju integrirajte u digitalni alat Wooclap te dodajte različite vrste pitanja za ponavljanje kako biste aktivirali prethodno stečeno znanje učenika. Možete zadati, primjerice, oblak riječi za prisjećanje naziva tradicionalnih talijanskih jela koja su popularna i u nas, zatim brainstorming za navođenje razlika u prehrani Hrvata i Talijana ili, pak, postavite pitanja otvorenog odgovora za objašnjavanje pojmova primo piatto i secondo piatto i sl. Pokrenite videosastanak s pomoću digitalnog alata MS Teams i učenicima podijelite poveznicu za interaktivna pitanja. Podijelite ekran i zajedno komentirajte odgovore potičući ih pritom da uključe mikrofon. Zatim nastavite prikazivati prezentaciju u PowerPointu s novim pojmovima.
Nakon uvoda u temu učenici rješavaju zadatak D na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.3. i uočavaju što Talijani jedu za doručak. S učiteljem i međusobno ponovno komentiraju koliko se i po čemu tipični talijanski doručak razlikuje od hrvatskog.
Otvorite breakout sobe i podijelite učenike u grupe po četvero. Zadajte im da u Canvi izrade poster sa slikama jela i pića tipičnih za obroke Talijana. Neka svaka grupa ima donekle drukčiju temu, a broj jela ograničite na 5. Primjerice, jedna grupa može izraditi plakat s desertima (panettone, cantuccini, cannoli...), druga se može usredotočiti na vrste tjestenine (pipe, farfalle, rigatoni...), a treća na vrste kave (espresso, macchiato, corretto...). Tijekom izrade plakata budite im na raspolaganju za potencijalna pitanja ili ih dodatno usmjerite. Uza svako jelo neka dodaju i opis u jednoj rečenici (npr. Il macchiato è un espresso con solo un po' di latte montato.). Nakon što završe s izradom plakata, neka ih podijele u čavrljanju. Zatvorite breakout sobe, podijelite ekran i zatražite predstavnike grupa da predstave svoje plakate opisujući slike i navodeći sastojke ili tehniku izrade ako je jednostavna.
U digitalnom alatu Artsteps kreirajte virtualnu izložbu radova te pozovite i druge razrede da ju posjete.
Tijekom uvodne rasprave za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma nije poželjno upotrebljavati iznenadna pitanja, otvorena pitanja poput “reci mi sve što znaš o”, dvosmislene poruke ili igre riječima. Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu, kontrast, učionički prostor, mjesto sjedenja kako bi lakše pratili prezentaciju. Učenike s disleksijom uputite na to da u Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Prije aktivnosti izrade postera provjerite znaju li i mogu li svi učenici rabiti digitalni alat Canva te im dajte pisane ili slikovne upute za uporabu. Važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u izradi postera te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Na primjer, učenik sa specifičnim teškoćama učenja može predstavljati sadržaj postera usmeno, a učenik urednog razvoja može biti zadužen za pisanje i primjenu pravopisa. Tijekom predstavljanja radova učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr., ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje.
Učenici koji žele znati više, izradit će geografsku mapu tradicionalnih talijanskih jela po regijama u digitalnom alatu Genially, i to tako da se dodirom na određenu regiju otvori popis tradicionalnih jela karakterističnih za to područje.
Učenike potaknite na razgovor o tome koje im je najdraže talijansko jelo, vole li više tjesteninu ili deserte, koju vrstu kave piju, vole li tzv. tursku kavu ili varijante koje su poprimile talijanske nazive.
Učenici rješavaju zadatak K na poveznici e-Škole DOS Talijanski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.3. u kojem povezuju nazive talijanskih jela s njihovim prijevodom na hrvatski.
U parovima pronalaze jednostavan recept na talijanskom. Sastojke navode u prezentaciji izrađenoj u Powerpointu služeći se slikama s Pixabayja te ukratko objašnjavaju kako se jelo priprema. Svoj rad zatim prezentiraju u razredu. U receptima će naići i na nove glagole (npr. aggiungere, montare, condire i slično) koje dosad nisu susretali, a odnose se na određene radnje tijekom kuhanja. Neka istraže njihovo značenje, zapišu ih u bilježnice, a zatim zajedno provjerite jesu li ih točno preveli. Među glagolima koje su izdvojili iz recepta, neka odaberu njih 5 te naprave gramatički kviz za ponavljanje prezenta. Naglasite im da mogu izabrati isključivo pravilne glagole. U alatu Quizizz učenici kreiraju kviz u parovima koji će sadržavati i fotografiju kako bi oni koji ga rješavaju, lakše razumjeli značenje glagola ako se s njim prvi put susreću.
Tijekom uvodne rasprave omogućite vizualnu podršku (npr. u obliku slika talijanskih jela) koja će učenike motivirati, olakšati im razumijevanje ključnih riječi te im pomoći u lakšem praćenju rasprave. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr., nikad ne ispravljajte u govoru te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to ne žele. Pri traženju recepta u paru i izrade prezentacije o njemu u Powerpointu važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Tijekom bilježenja glagola za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenike s oštećenjem sluha važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje. Također, možete im pripremiti i grafičke organizatore za upis željenih podataka. Omogućite učenicima sa specifičnim teškoćama učenja uporabu ispunjenih podsjetnika i organizatora tijekom kreiranja kviza u digitalnom alatu Quizizz. Provjerite znaju li i mogu li svi učenici rabiti navedeni digitalni alat te im dajte pisane ili slikovne upute za uporabu.
Neka učenici pronađu recept kakva jednostavnog, tradicionalnog hrvatskog jela i zajedno ga prevedu na talijanski jezik. Zatim neka ga prikažu u Canvi te prezentiraju u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.