Predmet
Kemija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Koji si pH?

Naziv predmeta
Kemija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • baze
  • kiseline

Povratak u prošlost

Podijelite učenike u parove i pripremite im pH-skalu namirnica koje su često zastupljene u prehrani. Projicirajte im skalu koju ćete pripremiti u digitalnom alatu Conceptboard te ih uputite da mislima otputuju u nedavnu prošlost i neka se na osnovi predznanja i saznanja iz svakodnevnoga života prisjete jesu li navedene namirnice kisele, bazične ili neutralne. Neka za svaku od navedenih namirnica napišu u bilježnicu pretpostavljenu pH-vrijednost. Pregledom mrežnih stranica neka naprave provjeru napisanoga. Zatim raspravite s učenicima o uspostavljanju kiselo-bazične ravnoteže u tijelu. Možete ih, primjerice, pitati: Je li kisela hrana nezdrava? Neka objasne svoj odgovor. Potaknite ih da povežu pH-vrijednost namirnica koje su zapisali s pojmom pravilne prehrane te na osnovi toga neka u parovima osmisle jedan obrok kojim se uspostavlja ravnoteža u tijelu. Možete prozvati nekoliko parova da pročitaju svoje odgovore te potaknuti i druge da se uključe u raspravu i analizu odabranih namirnica. Zaključke zapišite u isti dokument u digitalnom alatu Conceptboard koji ćete projicirati učenicima.
Učenike uputite da će danas putovati i u daleku prošlost svojim razmišljanjima i aktivnostima. Projicirajte im sliku znanstvenika Roberta Boylea te ih zamolite da pomoću svojih pametnih telefona istraže vezu između kiselina i baza i tog znanstvenika. Nakon dobivenih odgovora, koje ćete zapisati u isti dokument u digitalnom alatu Conceptboard, podijelite učenike u grupe. Uputite ih e-škole DOS Kemija 3, Modul 2, Jedinica 2.1. Svaka grupa treba proučiti sadržaj te u digitalnom alatu Tiki-Toki izraditi lentu vremena na kojoj će prikazati znanstvenike koji su tijekom povijesti proučavali kiseline i baze. Lentu vremena objavit će u mapi digitalnog alata Conceptboard kako bi sve lente bile na jednom mjestu. Nasumično projicirajte neke lente vremena. Svi učenici neka prate projekcije te neka sudjeluju u ispravcima s objašnjenjima pojave li se netočnosti. Također, pomoću digitalnog alata Tricider učenici mogu glasati za najbolju lentu vremena koju možete objaviti na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.

Prilikom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćama ako je pogriješio. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).

Prilikom projiciranja sadržaja u digitalnom alatu Conceptboard, kao i ostalog sadržaja, za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.

Po potrebi osigurajte rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće kako bi im se pomoglo pri istraživanju veza između kiselina i baza i znanstvenika. Osigurajte da je učenik s teškoćama u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćama.

Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.

Učenike s teškoćama smjestite u grupu u kojoj je učenik koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički izradili lentu vremena.

Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike na istraživanje upotrebe prirodnih pufera u svakodnevnom životu. Pomoću digitalnog alata Canva neka izrade letak koji mogu podijeliti ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Povratak u prošlost

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira svojstva, sastav i vrstu tvari.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija

Kiselo „kemijanje“

Uputite učenike da prouče e-škole DOS Kemija 3, Modul 2, Jedinica 2.2., odlomak Kiseline. Povedite raspravu sljedećim pitanjima: Što je zajedničko navedenim kiselinama? Koji je ion nositelj kiselih svojstava kiselina? Što su reakcije ionizacije? O čemu ovisi broj stupnjeva ionizacije svake kiseline? Smislene i točne odgovore učenika zapišite u razrednu ploču u digitalnom alatu Padlet, koju ste ranije pripremili. Zatim projicirajte učenicima videozapise 3 i 4 u istom odlomku te raspravite s njima o načinu dobivanja anorganskih kiselina. Ponovno odgovore zapišite u istu razrednu ploču u digitalnom alatu Padlet. Podijelite učenike u grupe i uputite ih da pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora istraže način dobivanja octene kiseline octenim vrenjem. Neka svaka grupa u razrednu mapu digitalnog alata Padlet zapiše potreban pribor, kemikalije te postupak. Nakon što završe, provjerite s učenicima što su zapisali. Postoje li netočnosti, raspravite s njima o ispravnim načinima izvođenja pokusa. Potaknite učenike na samostalno uključivanje u raspravu i obrazlaganje svojih odgovora. Na kraju zajedno s učenicima pripremite jedan protokol pomoću kojega će svaka grupa izvesti pokus. S obzirom na to da pokus traje više dana, prethodno pripremite sav potreban pribor i kemikalije kako bi svaka grupa mogla započeti s izvođenjem pokusa. Naglasite učenicima važnost pridržavanja pravila ponašanja prilikom izvođenja pokusa. Neka učenici svojim pametnim telefonima fotografiraju etape pokusa po danima. Neka svaka grupa napravi izvještaj koji će postaviti u istu razrednu mapu digitalnog alata Padlet kako bi sve bilo na jednom mjestu. Izvještaj naslovljen Kiselo „kemijanje“ treba sadržavati tijek, opažanja i zaključak pokusa te načine primjene octene kiseline u proizvodnji i svakodnevnom životu. Proučite izvještaje te ako uočite kakve nejasnoće i netočnosti, povedite s učenicima razgovor o njima kako biste ih zajednički ispravili.

Postupci potpore

Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Što se tiče videozapisa 3 i 4, provjerite jesu li uključeni titlovi kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao lakše pratiti njihov sadržaj.

Prilikom razredne rasprave ne inzistirajte na tome da govore učenici s teškoćama poput mucanja ili izražene anksioznosti osim ako se za to ne jave sami.

Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio grupe kao pasivan promatrač. Važno je da unutar grupe učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s disleksijom ne piše izvještaj (osim ako ne izrazi želju).

Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, vrlo je važno upoznati i s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama nepravilnog rukovanja određenim kemikalijama. Važno je učenike na to podsjetiti neposredno prije samog izvođenja pokusa, a to se osobito odnosi na učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti. Po mogućnosti pripremite pisane upute popraćene slikovnim sadržajem vezane za pravila ponašanja i mjere opreza tijekom izvođenja pokusa.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike uputite na istraživanje dobivanja octene kiseline procesom oksidacije iz alkohola etanola, pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora. Imate li materijalnih mogućnosti, neka učenici izvedu pokus, a izvještaj neka prikažu u obliku infografike koju mogu izraditi i podijeliti s drugim učenicima u digitalnom alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kiselo „kemijanje“

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira kemijske promjene na primjerima reakcija anorganskih i organskih tvari.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

I baze su važne

Kako biste potaknuli znatiželju u učenika, razgovarajte s njima o tome jesu li ikad imali osjećaj pečenja u želucu i jednjaku te kako se naziva to stanje. Kratko raspravite s učenicima o najčešćem uzročniku žgaravice. Potaknite ih na promišljanje o tome na koji se način može ublažiti. Ako je potrebno, potpitanjima ih usmjerite prema sodi bikarboni kao mogućem načinu ublažavanja žgaravice. Pripremite učenicima pokazni pokus reakcije neutralizacije klorovodične kiseline i otopine sode bikarbone. Zamolite nekoliko učenika da odrede pH-vrijednost otopine klorovodične kiseline i sode bikarbone te pH-vrijednost nastale otopine. Svoja opažanja te jednadžbu kemijske reakcije svi učenici neka zapišu u svoje bilježnice te neka je fotografiraju. Fotografije neka stave na ploču koju ste ranije pripremili u digitalnom alatu Padlet. Nasumično odaberite i projicirajte fotografije te zajedno s učenicima raspravite o pH-vrijednosti klorovodične kiseline i otopine sode bikarbone te provjerite je li jednadžba kemijske reakcije zapisana pravilno. Pojave li se netočnosti, potaknite učenike da svojim sugestijama ispravno napišu jednadžbu kemijske reakcije.

Zatim uputite učenike da prouče e-škole DOS Kemija 3, Modul 2, Jedinica 2.2., poglavlje Baze. Povedite vođeni razgovor o pročitanome. Upitajte ih: Koja je razlika između baza i lužina? Što je zajedničko navedenim bazama? Koji je ion nositelj bazičnih svojstava baza? O čemu ovisi jakost neke baze? Neka zapišu u bilježnice najvažnije pojmove vezane za postavljena pitanja. Zatim projicirajte učenicima videozapis 5 u istom poglavlju te raspravite s njima o načinu dobivanja baza. Podijelite učenike u grupe i uputite ih da pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora istraže načine dobivanja baza reakcijom metala i vode. Također, neka svaka grupa odabere jedan alkalijski ili zemnoalkalijski metal, osim kalija jer su reakciju kalija i vode prethodno pogledali u videozapisu 5. Rezultate svojih istraživanja neka prikažu u obliku umne mape koju mogu izraditi u digitalnom alatu Coggle sa središnjim pojmom baze. Osim skice pokusa umna mapa treba sadržavati slikovne primjere te zanimljive činjenice o dobivenoj bazi, kao i podatak može li se i gdje koristiti u svakodnevnom životu. Dogovorite s učenicima kriterije vrednovanja umne mape kako bi ih formativno vrednovali. Neka grupe predaju svoje uratke na pripremljenu ploču u digitalnom alatu Padlet, koji je prethodno već korišten u ovoj aktivnosti.

Postupci potpore

Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okruženje te dobru vidljivost lica i usana govornika kako bi mogao pratiti raspravu. Unaprijed osigurajte ključne pojmove i pitanja za raspravu kako bi se učenik s oštećenjem sluha upoznao s njima i bolje pratio sadržaj. Nakon razredne diskusije omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave, u koje će trebati upisati ključne riječi koje nedostaju.

Također, važno je učenicima s teškoćama omogućiti više vremena za rješavanje zadataka (što se osobito odnosi na učenike s disleksijom i disgrafijom prilikom pisanja najvažnijih pojmova u bilježnicu).

Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.

Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz spektra autizma, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.

S učenicima s teškoćama valja provjeriti jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatom (Coggle).

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora istražiti prednosti i nedostatke upotrebe gašenog vapna u građevinarstvu. Na osnovi saznanja neka izrade infografiku u digitalnom alatu Canva. Potaknite ih da svoja saznanja prezentiraju u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

I baze su važne

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira kemijske promjene na primjerima reakcija anorganskih i organskih tvari.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.