Na početku ove aktivnosti učenici rade u parovima istražujući relevantne digitalne izvore (npr. Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje, Wikipedia) u kojima dolaze do informacija o duljini radnog vijeka u odabranim svjetskim državama te istražuju potrebnu dob za punu mirovinu.
U nastavku, na temelju usporedbe podataka (za odabrane države) o minimalnoj dobi za punu mirovinu i podataka o očekivanom trajanju života, učenici procjenjuju koliko čovjek prosječno uživa u mirovini. Također, neka učenici zabilježe razlike u stjecanju pune mirovine s obzirom na neke posebnosti (npr. invalidnost, sudjelovanje u ratu itd.).
Za kraj, u alatu za izradu digitalnih sadržaja Canva učenici će rezultate svojih istraživanja predstaviti infografikom.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu prema potrebi. Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi o mirovini i da daje poznate primjere iz vlastite okoline.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljava zadani alat Canva. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Nemojte ustrajati u tome da učenik s teškoćama javno izlaže svoju infografiku ako to ne želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više neka istraže korelaciju između gospodarske razvijenosti države i očekivanog trajanja života. Rezultate istraživanja neka usporede sa stanjem u Republici Hrvatskoj.
Kao nastavak na prvu aktivnost učenici se prisjećaju do kad ljudi moraju raditi u odabranim svjetskim državama, a na temelju podataka o očekivanom trajanju života prisjećaju se i koliko godina u prosjeku ljudi uživaju u mirovini.
Učenici u parovima rade višekriterijsku analizu mogućeg načina aktivnosti u mirovini s obzirom na odabrane čimbenike. Čimbenici mogu biti društveni (bračni status, prijatelji, organizirani sportski i/ili umjetnički klubovi i/ili društva itd.) i prirodni (reljef za planinarenje, rijeke za rafting itd.). U ovom slučaju neka naglasak stave na društvene čimbenike s obzirom na to da je pretpostavka da će fizičke aktivnosti u prirodi (poput avanturizma) teže obavljati osobe u toj dobi.
Učenici pred razredom predstavljaju rezultate svojih istraživanja u prezentaciji izrađenoj u alatu za izradu digitalnih sadržaja PowerPoint.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu prema potrebi. Potaknite ih da se za istraživanje koriste stranicama koje omogućavaju inkluzivni pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično). Osigurajte dovoljno vremena za izvođenje zadatka u paru.
Ponavljajte s učenikom s teškoćama koristeći se različitim pristupima, poput ponovnog čitanja, rasprave ili primjene na primjerima, što može ojačati razumijevanje teme.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljava zadani alat PowerPoint. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Ako je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati u njegovu javnom izlaganju prezentacije ako učenik to sam ne želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više neka istraže utjecaj zanimanja tijekom radnog staža na aktivnost umirovljenika. Ispitivanje neka provedu u svojoj obitelji, među svojim obiteljskim prijateljima i/ili u susjedstvu. Cilj je saznati jesu li teški fizički poslovi pozitivno ili negativno utjecali na fizičku aktivnost u mirovini.
Kao nastavak na prvu i drugu aktivnost, učenici ovu aktivnost provode samostalno s obzirom na to da je cilj aktivnosti donijeti vlastiti sud o mogućim načinima provođenja slobodnog vremena, kao i iznijeti vlastitu želju u vezi s tim.
Na temelju prezentacija izrađenih u sklopu druge aktivnosti, učenici izrađuju analizu pozitivnih i negativnih strana odabranih aktivnosti te tako dolaze do zaključka koja bi aktivnost bila najprikladnija s obzirom na potrebe starijih osoba. Budući da provođenje aktivnosti u mirovini ne ovisi samo o umirovljenom pojedincu, već za to moraju postojati i drugi prirodni i/ili društveni preduvjeti, učenici u daljnjoj analizi u obzir uzimaju i sve ono što se nalazi u prostoru oko njih (prirodna obilježja prostora, društvenu osviještenost o potrebama starijeg stanovništva, infrastrukturu i dostupnost sadržaja itd.). Usto, mogu dati prijedloge za poboljšanje, odnosno iznijeti što bi promijenili kako bi se omogućilo bavljenje nekom od željenih aktivnosti kojom se zbog objektivnih okolnosti nije moguće baviti u njihovu okružju (npr. tereni za određene rekreacijske sadržaje ili organizirane društvene igre).
Rezultate svojih istraživanja učenici predstavljaju ostalim učenicima u razredu pomoću prezentacije izrađene u alatu za izradu digitalnih sadržaja PowerPoint. Prezentacije mogu dodati u zajednički kanal Geografije koji će za njih nastavnik izraditi u platformi MS Teams kako bi učenici mogli pogledati i komentirati radove svojih kolega.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pripremite učeniku podsjetnik s mogućim načinima provođenja slobodnog vremena i potaknite ga da izrazi svoje mišljenje o vlastitim potrebama. Svi pisani materijali koje dajete učeniku s teškoćama trebaju biti napisani u prilagođenom obliku prema potrebama učenika (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta), s istaknutim ključnim pojmovima.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljava zadani alat PowerPoint. Ako je potrebno, pokažite mu upotrebu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Osigurajte učeniku dovoljno vremena za izvršavanje aktivnosti.
Ako je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup, nemojte ustrajati u javnom izlaganju prezentacije ako učenik to sam ne želi. Ponudite učeniku s teškoćama druge moguće načine izlaganja, npr. pisani rad koji može poslati ostalim učenicima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više neka pomoću digitalnih izvora istraže aktivnosti umirovljenika drugih država te analiziraju utjecaj prirodnih i društvenih čimbenika na drukčije navike i aktivnosti umirovljenika u odnosu na one u Hrvatskoj. Svoje zaključke neka predstave ostalim učenicima u razredu pomoću postera koji mogu izraditi u alatu Canva.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.