Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kako ću prepoznati nasilne osobe? Jesam li ja nasilan/nasilna u svojoj okolini?

Međupredmetna tema
Zdravlje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: objašnjavanje značenja teksta
  • ENG: vršnjačko nasilje, verbalna i neverbalna komunikacija
  • TZK: vršnjačko nasilje, verbalna i neverbalna komunikacija
  • INF: elektroničko nasilje, izrada digitalnog plakata
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Vrijedim li više ako druge ponižavam/degradiram?!

Stanite pred učenike namršteni i promatrajte ih pola minute, a potom izađite iz učionice. Vratite se veseli i s osmIjehom, pa ponovno promatrajte učenike. Pitajte ih za mišljenje o proživljenim situacijama. Mogu li donijeti zaključak o tome kako ponašanje drugih osoba djeluje na njih?

Najavite učenicima istraživanje podataka o nasilju među djecom na stranici Poliklinike za zaštitu djece i mladih grada Zagreba. Tekstualni dio s te mrežne stranice dajte učenicima u papirnatom obliku (učitelj/učiteljica preuzme sadržaj u PDF obliku i ispiše učenicima za rad na tekstu). Učenicima uz tekstove dajte i upute za rad – čitati tekst služeći se insert metodom (na rubove teksta stavljaju oznake: + nove informacije; poznato od prije; nešto proturječno; zbunjujuće ili želimo znati više). Kad učenici budu gotovi, usmeno ih pitajte koje su nove informacije saznali, što im je bilo poznato od prije, što im se čini proturječno i što im je zbunjujuće ili o čemu bi željeli više saznati.

Potom ih uputite u timski rad na tekstu Dan ružičastih majica. Kako razgovarati s djecom o vršnjačkom nasilju? (naglasite da u tom zadatku učenici zasad ne slušaju/ne gledaju spot na kraju te internetske stranice). Svaki tim treba, čitajući tekst, unijeti tražene podatke (1. tim - tri nove informacije, 2. tim - tri informacije poznate od prije, 3. tim - tri proturječne informacije, 4. tim - tri podatka o kojima bi željeli znati više) u svoj Word Online dokument. Kad učenici budu gotovi, neka vođa svakoga tima predstavi rezultate rada svojega tima. U zajedničkom razgovoru s učenicima ponovite definiciju nasilja i različite oblike nasilja te istaknite važnost borbe protiv vršnjačkog nasilja.

Na kraju s učenicima pogledajte spot i poslušajte pjesmu „Ptica“ u izvedbi Kim Verson. Pitajte učenike da navedu primjere verbalne i neverbalne zlonamjerne komunikacije koje su uočili u spotu. Potaknite ih da opišu kako su se osjećali u sličnim situacijama. Dok učenici komentiraju pjesmu i spot, možete ih pitati: Vrijedi li neki učenik više ako ponižava/degradira druge? Na taj ih način navedite da se i sami zapitaju jesu li i oni ponekad nasilni u svojoj okolini.

Postupci potpore

Tekst o nasilju među djecom učitelj može dodatno prilagoditi ističući bitno podebljavanjem ili bojom. Važno je provjeriti poznaju li učenici sve pojmove iz teksta te im objasniti značenje nepoznatih riječi (npr. verbalno nasilje, učestalost, postotke…)

Za rad u timovima, ako u timu postoji učenik s intelektualnim teškoćama, specifičnim teškoćama u učenju ili PSA, također je potrebno prilagoditi tekst koji učenici čitaju. Njihovi zadaci u timovima bi mogli biti:

  1. Izdvoji pojam koji ti nije jasan,
  2. Izdvoji riječ koju možeš objasniti,
  3. Pronađi dvije riječi suprotnog značenja,
  4. Istakni što ti je bilo zanimljivo, o čemu želiš učiti!

Učenicima s oštećenjem sluha pripremiti tekst pjesme "Ptica" koji mogu pročitati prije gledanja spota, a za učenike s oštećenjem vida osigurati osobe koje će im opisati scene.

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više čitaju tekst Kako prepoznati cyberbullying?, a na satu izvješćuju ostale učenike iznoseći podatke iz teksta.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Vrijedim li više ako druge ponižavam/degradiram?!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.5.3. Učenik čita tekst, izdvaja ključne riječi i objašnjava značenje teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

“Agony Aunt”

Razgovarajte s učenicima o vršnjačkom nasilju i navedite ih da zaključe kako nasilje ne uključuje samo ono fizičko, već verbalnu i neverbalnu komunikaciju i zamolite učenike da je sami pokažu zauzimanjem stava tijela (prekrižene ruke, okretanje leđa, namršteni izraz lica, šaputanje, upiranje prstom, između ostalog). Uvedite potreban vokabular tako što ćete pripremiti interaktivnu vježbu u alatu Learning apps (group assignment) u kojoj će učenici razvrstati pojmove u tri kategorije, primjerice: a) fizičko nasilje, b) verbalno i c) neverbalno. Zatim možete zajedno s učenicima pročitati odlomak (npr. What is bullying) teksta o Bullyingu na ovoj poveznici.

Uputite učenike da pretraže pojam Agony Aunt i pronađu nekoliko primjera kojima će objasniti pojam te im najavite da će napisati kratko pismo s izmišljenim problemom. Problem će uključivati fizičko, verbalno ili neverbalno nasilje koje se događa kao redovna aktivnost, odnosno, morat će opisati slučaj kao aktivnost, a zatim se pisma anonimno šalju u redakciju popularnog časopisa gdje će se objaviti uz, naravno, savjet stručnjaka. Za ovu aktivnost pisanja nastavnik priprema jednostavnu rubriku za formativno vrednovanje u obliku liste za provjeru kako bi učenici upotrijebili sve potrebne sastavnice pri pisanju pisma.

Nakon što učenici napišu pisma, skupite ih, te izmiješane ponovno podijelite u razredu pazeći da učenici ne dobiju svoje pismo. Učenici zatim pišu odgovore na problem, izražavajući jednostavne upute kako riješiti problem, daju savjet ili ih upućuju na odraslu osobu koja bi im mogla pomoći.

Neka pisma i odgovori se u razredu čitaju i, ako je potrebno, dodatno raspravljaju te se istaknu na plakatu.

Postupci potpore

Za učenike s intelektualnim teškoćama ili PSA, upute rad za trebaju biti jasne, konkretne, precizne i kratke na engleskom, a potom i na hrvatskom jeziku. Učenici mogu zapisati nove riječi i njihova objašnjenja ili dobiti papir na kojem spajaju riječi s jedne strane i značenja s druge (mogu biti i sličice). Zapisano će im pomoći pri sastavljanju pisma ili odgovaranju na njih. Za istraživanje pojma "Agony Aunt" možete učenicima pripremiti kratki tekst uz slikovnu podršku koja će im pojasniti pojam. (Npr. slika žene koja drži pismo i iznad koje piše: I am here to help.)

Za pisanje pisma možete pripremiti vođena pitanja (koja mogu biti unaprijed provježbana) ili unaprijed dogovoriti jednu temu kako bi se učenik mogao pripremiti. (Potrebno je omogućiti više vremena za pripremu.) Ako je potrebno učenicima dati predložak sastavljen od pitanja / započetih rečenica koji će im pomoći da oblikuju pismo. Pismo na koje učenik treba odgovoriti može biti unaprijed pripremljeno kako učenik ne bi imao teškoća s čitanjem rukopisa drugih učenika ili razumijevanjem napisanog.

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Učenici snimaju kratki videospot kao dio propagande protiv vršnjačkog nasilja. Tijekom izrade videa mogu se koristiti cijelim tekstom o bullyingu iz uvodnog dijela aktivnosti kao i učeničkim tekstovima koje su čitali tijekom osnovne aktivnosti. U uvodu neka nabroje s kojim se vrstama nasilja učenici susreću te za kraj neka kratko upute gledatelje što svatko može učiniti da prepozna i spriječi vršnjačko nasilje. Videospot mogu napraviti u alatu Adobe Spark.

Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

“Agony Aunt”

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) EJ A.5.1. Razumije kratak i jednostavan tekst poznate tematike pri slušanju i čitanju.
  • OŠ (1) EJ A.5.7. Piše kratak i jednostavan tekst poznate tematike koristeći se vrlo jednostavnim jezičnim strukturama i razlikujući upotrebu osnovnih pravopisnih znakova.
  • OŠ (1) EJ B.5.4. Izabire prijateljstvo, suradnju, altruizam, solidarnost i prihvaćanje različitosti i posebnosti u različitim kontekstima međukulturnih iskustava.
  • OŠ (1) EJ C.5.6. Tumači osnovne informacije iz različitih izvora te izvodi kratke prezentacije jednostavnih sadržaja i upotrebljava ih.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Zadirkivanje ili nasilje?

Povedite razgovor s učenicima o tome što oni smatraju nasiljem, kakve vrste nasilja poznaju i potaknite ih da opišu vlastita iskustva povezana s nasiljem (verbalno, neverbalno, fizičko nasilje, ignoriranje).

Podijelite učenike u grupe koje će raditi na različitim radnim mjestima. Unaprijed dogovorite po dvoje učenika koji uvijek ostaju na istom radnom mjestu, objašnjavaju ostalima aktivnost, a zatim ih ometaju na različite načine u izvođenju aktivnosti. Objasnite ostalim učenicima da se natječu, da moraju uraditi zadatak najbolje što mogu, ali da svaki put kada im netko zasmeta, ne želi im pomoći ili ih ignorira, neka zazvižde u zviždaljku. Prva grupa izvodi aktivnosti šutiranja na koš. Učenici zaduženi za ometanje guraju druge učenike i peckaju ih po rukama pri šutiranju. Druga grupa izvodi aktivnost odbijanja odbojkaške lopte od zida. Učenici zaduženi za ometanje verbalno komuniciraju s učenicima govoreći im: "Nemaš pojma", "Kako si nespretan", "Kako si glup", dok učenici bacaju odbojkašku loptu u zid i hvataju. Treća grupa izvodi aktivnost pri čemu svaki učenik badminton lopticu reketom odbija u zrak i broji udarce. Učenici zaduženi za ometanje nisu objasnili što je zadatak, već učenike ignoriraju, istovremenu izvode aktivnost i šute. Četvrta grupa izvodi aktivnost gađanja rukometnom loptom na gol. U ovoj grupi je sve u sportskom duhu. Dva učenika bodre učenike, nema guranja, ruganja i ometanja.

Nakon 3-4 minute izvođenja aktivnosti, učenici se rotiraju na drugo radno mjesto, a oni koji su unaprijed zaduženi za ometanje, ostaju.

Kada učenici prođu sva radna mjesta, okupite učenike i povedite razgovor o tome kako su se osjećali u različitim situacijama, koliko često su koristili zviždaljku i kada.

Nakon razgovora, učenici rješavaju anketu, najbolje kao domaću zadaću, napravljenu u digitalnom alatu MS Forms - vezanu uz nasilje. (Npr. Jesi li ikada doživio vršnjačko nasilje? Gdje se ono dogodilo? Kako si se osjećao/la u tom trenutku? Jesi li koga tražio/la pomoć? Rezultati ankete prezentiraju se na sljedećem satu.)

Postupci potpore

Pažljivo odaberite ulogu koju će učenici s teškoćama imati pri izvršavanju ove aktivnosti (četvrta grupa, oni koji bodre, možda bi bila najprimjerenija).

Za učenike s motoričkim teškoćama aktivnost koju će izvoditi prilagodite njihovim mogućnostima. Za učenike s oštećenjem vida pripremite zvučne lopte i koševe.

Ako učenici nisu koristili navedeni digitalni alat, uputite ih u to na koji način se koristi (slikovne ili pisane upute), Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Učenike možete potaknuti da istraže primjere vršnjačkog nasilja u različitim sportovima te da o tome izrade prezentaciju u alatu PowerPoint i predstave je na nekom od sljedećih nastavnih sati.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Zadirkivanje ili nasilje?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK A.5.1. Izvodi strukture gibanja koje su povezane s temeljnim kineziološkim teorijskim i motoričkim znanjima.
  • OŠ TZK D.5.3. Upotrebljava iz ove razine primjenu pravila, tj. iz raznovrsnih grupacija sportova i elementarnih igara koje razvijaju sposobnost samoregulacije i suradničkog odnosa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sat razrednika
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Nasilje postoji i u e-obliku!

Uputite učenika na galeriju fotografija koja prikazuje različite vrste nasilja, (vršnjačko nasilje, diskriminacija i elektroničko nasilje - cyberbullying). Učitelj pita učenike što bi to moglo biti, jesu li čuli za tu vrstu nasilja, a ako nisu, učitelj objasni. Učenici koji su prepoznali neku vrstu nasilja mogu prepričati kako je to izgledalo i kako su postupili. Uputite učenike na rješavanje interaktivnog zadatka u kojem mogu nasilničko ponašanje zamijeniti primjerenim ponašanjem.

Učenici u parovima izrađuju plakate prema fotografiji koju su izabrali u alatu Canva. Zadatak svakog para jest objasniti vrstu nasilja i ukazati ostalim učenicima kako različiti oblici elektroničkog i vršnjačkog nasilja mogu povrijediti i ponekad ostaviti trajne posljedice. Treba upitati učenike znaju li kako postupiti i kome se obratiti za pomoć u slučaju elektroničkog nasilja, cyberbullinga (poruku sačuvati i ne odgovarati na nju, obavijestiti stariju osobu, policiju-192 ili pozvati Plavi telefon-0800 0800).

Učitelj prije izrade postavlja kriterije i obvezne elemente plakata. Kriteriji mogu biti: poruka plakata, kreativnost i originalnost. Obvezni elementi mogu biti: staviti barem jednu sliku, ubaciti nekoliko elemenata, ubaciti tekst i urediti ga (font, veličinu, stil, obrub), istaknuta poruka plakata i sl.

Plakate mogu objaviti u Padletu kako bi napravili virtualnu izložbu. Učenici mogu komentirati ostale radove prema kriterijima i pohvaliti što je dobro napravljeno. Učitelj također pregledava radove i usmjerava na eventualne pogreške.

Postupci potpore

U ovoj aktivnosti osigurana je vršnjačka podrška za učenike s teškoćama što će znatno olakšati njihovo uključivanje. Učenik s teškoćama mora imati jasnu ulogu u zadacima-dio koji može samostalno odraditi. Učenici s intelektualnim teškoćama ili poremećajem iz PSA mogu samostalno odabirati sličice, a za opisivanje nekog oblika nasilja pomoglo bi im opisivanje po nizu slika. Prije upotrebe digitalnih alata treba provjeriti znaju li se učenici njima koristiti. Mogu se izraditi jednostavne pisane ili slikovne upute za korištenje.

Kriteriji za izradu plakata moraju bi učeniku vidljivi i stalno dostupni kako bi mogli više puta provjeriti svoj napredak.

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Učenici izrađuju QR kodove (mogu to učiniti pomoću QR code generator-a ili nekog drugog alata) koji vode na njihove plakate u Padletu. Kada izrade kodove, mogu ih isprintati i postaviti na razna mjesta u školi kako bi, tko god skenira taj kod, mogao vidjeti plakate i posjetiti virtualnu izložbu.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Nasilje postoji i u e-obliku!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ C.5.4. Učenik upotrebljava multimedijske programe za ostvarivanje složenijih ideja u komunikacijskome ili suradničkome okruženju.
  • OŠ D.5.1. Učenik analizira etička pitanja koja proizlaze iz korištenja računalnom tehnologijom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Enable. Vršnjačko nasilje i vaše dijete (13.8.2020.).

CBS New York (2019). Student's Science Project Experiments on Bullying Plants (13.8.2020.).

British Council. Bullying (13.8.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.