Učenicima pokažite videozapis o nekom neobičnom zanimanju. Nakon gledanja videozapisa učenici neka iznesu svoja razmišljanja i zapažanja o zanimanju koje su vidjeli u videozapisu te podijele svoje interese povezane sa zanimanjima koja ih privlače.
Učenicima podijelite zadatak napisan u digitalnom alatu Word. Učenici zadatak mogu raditi u paru. U zadanom tekstu, preuzetom iz videozapisa, učenici trebaju odrediti objekte pa u tablicu napisati objekt, glagol koji mu otvara mjesto, padež, vrstu objekta i vrstu riječi kojom je objekt izrečen. Slijedi objava i vrednovanje rezultata. Učenici naglas čitaju rezultate te ispravljaju jedni druge ako je potrebno.
Učenici zatim na istom tekstu određuju glagole po predmetu radnje s pomoću igre. U učionici na različitim mjestima postavite oznake s vrstama glagola po predmetu radnje. Prozovite onoliko učenika koliko ima glagola u tekstu. Svaki učenik dobiva jedan glagol i s obzirom na vrstu glagola koji je dobio, treba stati na odgovarajuće mjesto u učionici, pokraj oznake na kojoj je navedena vrsta glagola po predmetu radnje. Ostali učenici usmjeravaju učenika pomažući mu potpitanjima ako vide da je krenuo prema pogrešnoj oznaci s obzirom na glagol koji je dobio.
Na kraju aktivnosti učenici trebaju osmisliti zanimanje za koje smatraju da je potrebno, a nisu čuli da postoji. Zanimanje neka opišu u tekstu od 50 riječi. Učenici zadatak mogu raditi u grupama. Nakon što napišu tekst, učenici neka u krug po grupama zamijene tekstove. Zatim im zadajte da pročitaju dobiveni tekst i u njemu označe objekte i odrede im vrstu. Na kraju zajedno s učenicima odaberite zanimanje koje je najbolje opisano.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Osigurajte osobu/učenika koji će učeniku s oštećenjem vida opisati viđeno na videozapisu. Pomoćnik će biti potreban i u završnoj aktivnosti − igri. Za neke učenike s teškoćama pripremite tekst koji se izgovara u videozapisu kako bi ga mogao pratiti.
Prilagodba teksta na kome će učenici raditi: povećajte font (12pt i veći) i prored između rečenica, Arial, Verdana,Comic Sans, lijevo poravnanje. Rabite pozadinu i boju teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Višestruko složene rečenice razlomite na odjeljene jednostavne rečenice. Svaku rečenicu pišite u novi red. Odvojite naputke i pitanja od tijela teksta. Prema potrebi učinite ga dostupnim na Brailleovu pismu. Odredite i kriterije i postupke vrednovanja i samovrednovanja tijekom rada u grupi.
Nekim učenicima s teškoćama bit će izazovno osmisliti i opisati novo zanimanje koje ne postoji.
Smanjite zahtjeve u broju riječi koje učenici trebaju napisati, a zadatak im možete olakšati slikovnim poticajem.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima
Učenici koji žele mogu u svojoj okolini istražiti rijetka zanimanja kojima se ljudi bave. U digitalnom alatu Word mogu napraviti katalog u kojem će opisati rijetka zanimanja u svojoj okolini. U opisu zanimanja trebaju koristiti izravne i neizravne objekte koje će označiti drugom bojom.
S učenicima razgovarajte o njihovim hobijima i interesima. Podijelite s učenicima poveznicu na digitalni alat ThingLink. Učenici u digitalni alat trebaju umetnuti fotografiju koja predstavlja njihov hobi ili ono čime bi se voljeli baviti te u nekoliko rečenica opisati i objasniti zašto su odabrali taj hobi, što im je u vezi njega zanimljivo i slično. U rečenicama koje su napisali trebaju podcrtati objekte i odrediti im vrstu. Učenici zatim predstavljaju svoje radove čitanjem teksta koji su napisali. Vršnjačkim vrednovanjem provjerava se točnost podcrtanih objekata i ispravljaju pogreške ako je potrebno.
U nastavku aktivnosti učenici trebaju napisati jednu rečenicu o hobiju koji im se učinio zanimljiv, a kojim se bavi neki drugi učenik iz razreda. Rečenica treba sadržavati izravni i neizravni objekt te u rečenici trebaju podcrtati glagol i odrediti ga po predmetu radnje. Učenici zatim sjede na stolicama u krugu. Jedan učenik stoji u sredini kruga i započinje igru čitanjem rečenice koju je napisao. Učenik koji je prepoznao svoj hobi treba ustati i u rečenici koju je čuo odrediti izravni i neizravni objekt te glagol po predmetu radnje. Učenici zatim mijenjaju mjesta pa sljedeći učenik čita svoju rečenicu i tako redom. Ako se dogodi da više učenika ima isti hobi, svi učenici koji se bave hobijem spomenutim u rečenici trebaju zamijeniti mjesta, uključujući i učenika koji čita rečenicu. Učenik koji ne uspije zauzeti stolicu analizirat će zadanu rečenicu.
Na kraju aktivnosti učenike podijelite u grupe. Učenici u digitalnom alatu Canva izrađuju umnu mapu o objektu i glagolima po predmetu radnje. Umne mape mogu se objaviti u aplikaciji MS Teams i poslužiti učenicima za učenje i ponavljanje.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i karakteristikama same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Opisivanje fotografija možete olakšati započetim rečenicama. Na taj način možete učenika usmjeriti i odrediti primjeren broj zadataka ovisno o funkcioniranju učenika. Pripremite podsjetnik o vrstama objekata i glagolu po predmetu radnje. Ne izlažite učenika čitanju naglas ako on to ne želi. Igru u krugu prilagodite i učinite sigurnom za učenika s oštećenjem organa i organskih sustava − izbjegnite zamjenu mjesta više učenika i igru koja zahtijeva brzu reakciju. Za učenike s intelektualnim teškoćama možete unaprijed pripremiti riječi ili sličice koje će oni stavljati u umnu mapu.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima i izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu u digitalnom alatu Puzzel.org kreirati nekoliko križaljki u koje će učenici upisivati objekte koje najprije trebaju pronaći u zadanim rečenicama. Učenici u križaljke mogu umetnuti i druge rečenične dijelove.
Na početku aktivnosti s učenicima razgovarajte o stereotipima kojima smo svakodnevno izloženi putem oglasa koji su nam dostupni u različitim medijima.
Učenike podijelite u grupe, a zatim ih uputite na to da na mreži istraže stereotipe s kojima se svakodnevno susrećemo, a koji su povezani sa zanimanjima i poslovima. Svaka grupa oblikovat će pet rečenica o stereotipima koje su pronašli na mreži. Rečenice trebaju sadržavati izravni i neizravni objekt. Učenici rečenice upisuju u digitalni alat Padlet. Svaka grupa učenika zatim odabire jedan stereotip i u zadanom vremenu treba smisliti prizor koji prikazuje taj stereotip. Ostali učenici trebaju odgonetnuti o kojem je stereotipu riječ, odnosno koju su napisanu rečenicu učenici prikazali. Nakon što odgonetnu o kojoj se rečenici radi, učenici će odrediti službu riječi u rečenici te će rečenične dijelove zapisati u tablicu.
U nastavku aktivnosti učenici rade u grupama. U digitalnom alatu Wizer učenici izrađuju nastavni listić koji će poslužiti za ponavljanje naučenih sadržaja o objektu i glagolima po predmetu radnje. Podijelite učenicima zadatke po grupama. Ovisno o broju grupa, učenici neka naprave listić ili o glagolima po predmetu radnje ili o objektu. Učenici mogu u nastavni listić dodati pitanja i o ostalim rečeničnim dijelovima koje su učili. Nakon što učenici izrade nastavni listić, neka poveznicu podijele u digitalnom alatu MS Teams. Svaka će grupa zatim riješiti nastavni listić neke druge grupe. Na kraju aktivnosti zajedno komentirajte zadatke i rješenja u nastavnim listićima.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Za razgovor o stereotipima na primjeru pojasnite što je to stereotip (pojašnjenje možete pojačati slikovnim prikazom).
Učenicima možete ponuditi nekoliko rečenica, a njihov zadatak neka bude odrediti je li u njoj izrečen neki stereotip ili ne. Za određivanje službe riječi u rečenicama izradite podsjetnik s primjerima.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Pokažite način upotrebe, izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Zadatke oblikujte u skladu s mogućnostima učenika.
Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu u suradničkom učenju te odredite pravila ponašanja tijekom suradničkog učenja. Odredite i kriterije i postupke vrednovanja i samovrednovanja tijekom rada u paru/skupini/timu.
Važno je da u paru/skupini/timu budu učenici različitih osobina kako bi mogli učiti jedni od drugih i
pružati podršku jedni drugima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu u digitalnom alatu Canva izraditi plakat na kojem će prikazati najčešće stereotipe s kojima se susreću. Uz fotografiju koja prikazuje stereotip trebaju napisati rečenicu koja objašnjava stereotip i u njoj označiti objekt. Plakat možete postaviti na istaknuto mjesto u učionici.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.