Predmet
Geografija 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Gospodarska razvijenost

Naziv predmeta
Geografija 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • BNP
  • HDI
  • gospodarske djelatnosti
  • održivi razvoj

Čime se ljudi bave?

S učenicima započnite vođenu raspravu o budućem zanimanju. Pitajte ih o čemu moramo razmišljati pri izboru zanimanja, postoji li razlika između zanimanja kojima su se ljudi bavili u prošlosti i današnjih zanimanja te hoće li budućnost donijeti neke nove poslove. Tražite od učenika argumentirane odgovore. Potaknite učenike na razmišljanje o budućem zanimanju. Koristeći se mobilnim uređejem ili tabletom neka upišu odabrano zanimanje u oblak digitalnog alata Mentimeter . Potaknite učenike da raspravljaju i komentiraju odabir.

Pojasnite im podjelu zanimanja u različitim gospodarskim djelatnostima. U digitalnom alatu Padlet pripremite temu koju ćete podijeliti u sekcije s označenim gospodarskim djelatnostima. Podijelite učenike u četiri grupe. Svaki član mora imati računalo ili tablet. Grupi dodijelite po jednu skupinu djelatnosti. Uputite učenike na korištenje podatcima iz udžbenika. Zadatak svakog člana je navesti zanimanje koje pripada pojedinoj djelatnosti te ga upisati u svoju sekciju prilažući fotografiju zanimanja koju će pronaći unutar tražilice u digitalnom alatu. Ostali članovi grupe međusobno surađuju pazeći na točnost unosa. Predstavnik grupe predstavlja odabrana zanimanja i objašnjava zašto su baš ta zanimanja dio te djelatnosti.

Postupci potpore

Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika.
Kako bi učenici dobili prikladnu učiteljsku podršku, preporučuje se sjedenje u prvoj klupi ili u neposrednoj blizini učitelja (u dogovoru sa samim učenikom). Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Prilikom rasprave o zanimanjima bitno je pitanja postavljati jedno po jedno; omogućite produljeno vrijeme da učenik s teškoćama razmisli o pitanju i da svoj odgovor. Učenici s teškoćama poput poremećaja jezično-govorno-glasovne komunikacije i poremećaja iz autističnog spektra, svoje odgovore mogu zapisati u bilježnicu iz koje ih učitelj može pročitati i na njih dati komentar. Isto tako, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje, ako je tijekom rasprave digao ruku za odgovor, preporučuje se prozvati među prvima da podijeli svoje mišljenje kako biste mu podržali pažnju i koncentraciju na aktivnost.
Pojašnjavanje podjele zanimanja u različitim gospodarskim djelatnostima treba biti podržano slikovnim prikazima zanimanja ili kratkim videoprikazima kako bi učenici s teškoćama, osobito učenici s poremećajem iz autističnog spektra i oni s intelektualnim teškoćama, koji možda nemaju oblikovanu ili dovoljno oblikovanu percepciju pojedinih zanimanja, što bolje usvojili sadržaj.
Za učenike s oštećenjem sluha cjelovito usmeno izlaganje nastavne cjeline treba biti dano u pisanom obliku, podržano slikovnim prikazima u obliku nastavnih listića ili prezentacije.

Rad u grupi pozitivno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer je prisutna podrška kolege učenika u obavljanju zadane aktivnosti. Važno je voditi brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje. Primjerice, da učenik s intelektualnim teškoćama ne treba izložiti cijelu prezentaciju, već može zorno prikazati određeni slajd i sl. Isto tako, učenika treba potaknuti da iznese mišljenje, ali ne i zahtijevati da to učini - naglasak na učenike s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije, poremećajem iz autističnog spektra i specifičnim teškoćama učenja. Pokažu li interes za javnim izlaganjem, odgovorite na njega i ohrabrite to. Inače, svoja zapažanja mogu iznijeti pismeno u bilježnicu koju možete dobiti na uvid.

Prije početka rada na zadatku potrebno je dati jasne i kratke upute za izradu zadatka. Isto tako, potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste i dati listu s ključnim pojmovima/riječima koja će učenika usmjeravati na bitno tijekom prikupljanja podataka. Upute dajte u pisanom obliku gdje ćete ih razdijeliti na korake pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta.

Prije rada u digitalnim alatima Padlet i Mentimeter provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u navedenim alatima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na potrebe.

Za učenike koji žele znati više

Učenike, koji žele znati više, uputite na istraživanje razine obrazovanja i škole koju trebaju završiti za željeno zanimanje. Usmjerite ih na mrežne stranice srednjih škola i sveučilišta. Svoj odabir i istraživanje mogu predstaviti u razredu koristeći se digitalnim alatom PowerPoint Online.

Nastavna aktivnost za predmet X

Čime se ljudi bave?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici razvrstavaju zanimanja ovisno o gospodarskim djelatnostima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Koliko smo bogati?

U uvodnom dijelu aktivnosti započnite kratak razgovor s učenicima o tome kako se može znati koliko je tko bogat i je li to lako utvrditi. Usmjerite razmišljanje prema lako mjerljivim pokazateljima (količina novca, visina mjesečnih primanja), prema vidljivim pokazateljima (odjeća, automobil, stambeni prostor...), ali i prema teže mjerljivim pokazateljima kao što su zdravlje i znanje. Najavite temu aktivnosti u kojoj će učenici upoznati neke pokazatelje gospodarske razvijenosti država.

Svaki učenik treba imati računalo ili tablet. Podijelite ih u parove. Zadatak svakog para je istražiti podatke indeksa ljudskog razvoja za Hrvatsku i za tri države na različitim kontinentima. Da se učenici ne bi puno gubili u podatcima, dodijelite im države s različitim pokazateljima. Jedan učenik u paru neka za svaku državu pronađe podatke za očekivano trajanje života po rođenju, prosječan broj godina obrazovanja i očekivano trajanje školovanja. Drugi učenik neka prikupi podatke za BNP/stanovniku i udio zaposlenih po sektorima djelatnosti. Učenici mogu pronaći sve podatke na stranici The World Factbook. Uputite ih u način pretraživanja podataka. Nakon prikupljanja podataka svaki par u PowerPoint prezentaciji treba predstaviti podatke u tablici i odgovoriti na pitanje u kakvoj su vezi BNP i ostali pokazatelji ljudskog razvoja. Prozovite nekoliko učenika da predstave razredu zaključke svoje prezentacije.

Zajednički analizirajte odgovore metodom vođene rasprave. Kako biste provjerili usvojenost ishoda, kreirajte Kahoot! kviz koji će učenici odigrati samostalno.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu stoga odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.

Objašnjavajući učenicima s teškoćama koristite se jednostavnim jezikom razumljivim učeniku, izbjegavajte komplicirane izraze, apstraktne pojmove predočite kroz različite slikovne predodžbe, bitne informacije sažmite, radite kratke stanke tijekom govora, pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti precizna, nedvosmislena, upućivačka, izbjegavajte negacijska). Nadalje, složenije informacije razdijelite na manje dijelove, ponovite ključne pojmove na početku i, na kraju procesa objašnjavanja, provjerite razumiju li vas učenici. Također, veću i složeniju količinu informacija podijelite na manje dijelove radi lakšeg pamćenja te izdvojite bitno od nebitnoga. Ono što je usmeno izloženo, podržite slikovnim prikazima.

Treba voditi računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi teksta koji se koristi za prikupljanje podataka. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.

Rad u paru pozitivno će djelovati na učenika s teškoćama jer će mu kolega učenik svojom prisutnošću pomoći da se sudjeluje u cijeloj aktivnosti bez obzira na postojeća ograničenja. Upute prije početka rada u paru trebaju biti izrečene jasno i sažeto, pogotovo kako bi točno znali na što usmjeriti pažnju. Omogućite pisane upute s jasnom definiranim dijelom zadatka koji će učenik napraviti. Prilikom pretrage i prikupljanja podataka osigurajte listu s ključnim riječima/pojmovima koji će im omogućiti efikasnost i usmjerenje prilikom prikupljanja potrebnih podataka.

Ako u razredu imate učenika s oštećenjem mišićno-koštanog sustava, pobrinite se da u aktivnosti sudjeluje kao aktivan sudionik - osigurajte mu ugodan položaj za rad na računalu, dulje vrijeme rada te podršku u korištenju digitalnim alatom zbog brzoga zamora.

Prije korištenja digitalnim alatom PowerPoint i Kahoot! provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima i jesu li primjereni za učenike s teškoćama. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za učenike koji žele znati više

One učenike, koji žele znati više, potaknite da pogledaju interaktivni sadržaj BDP i HDI i riješe interaktivnu kartu i zadatke. Provjerite zadano rješenje i raspravite eventualne nejasnoće.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koliko smo bogati?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira osnovne pokazatelje razvijenosti BNP i HDI.
  • Učenik opisuje gospodarsku razvijenost.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Održivi razvoj zavičaja

Za provedbu ove aktivnosti svaki učenik treba imati svoje računalo ili tablet. Izradite kratak kviz u digitalnom alatu Kahoot!. Kroz igru, u uvodnome dijelu aktivnosti ponovite s učenicima gospodarske djelatnosti i pripadajuća zanimanja.

Uputite ih da samostalno prouče tekst u udžbeniku i potaknite ih da objasne pojam održivi razvoj. Inicirajte raspravu pitanjem zašto je održivi razvoj važan. Potaknite raspravu u pravcu očuvanja prirodnih resursa za buduće generacije.

Učenike podijelite u grupe od četiri člana. Svaki član grupe ima zadatak proučiti jednu gospodarsku djelatnost i navesti na primjeru iz zavičaja kako se u toj djelatnosti može ostvariti održivi razvoj. Učenicima dajte smjernice kako će prikupiti informacije pretraživanjem interneta. Izradite kontrolnu listu kriterija s uputama o izradi prezentacije i njenim osnovnim sastavnicama kao što su naslov, tekstualni prilozi, fotografije i način prezentacije rada. Nakon prikupljanja i analize podataka svaka grupa svoja razmišljanja treba prikazati u PowerPoint prezentaciji i predstaviti razredu.

Vršnjačko vrednovanje predstavljenih radova provedite putem digitalnog alata Tricider u kojem ćete od učenika tražiti argumentirano mišljenje o rezultatu rada svake grupe. Kreirajući svoje mišljenje učenici se mogu voditi listom kriterija kojom su se koristili prilikom izrade prezentacije.

Postupci potpore

Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Pri kreiranju kviza obratite pažnju na jezičnu oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija) kao i potkrepljivanje pitanja slikovnim prikazima.

Prilikom proučavanja teksta u udžbeniku omogućite listu s ključnim riječima/pojmovima koja će učeniku omogućiti učinkovitije prikupljanje potrebnih podataka. Proučavani tekst za učenike s oštećenjima vida možete prevesti na brajicu ili omogućiti čitač ekrana na tabletu preko kojeg će pretraživati tekst.

Grupa u kojoj je učenik s teškoćama zahtijeva povećanu pozornost nastavnika kako bi podržao i pospješio vršnjačku potporu i usvajanje znanja. Rad u grupi pozitivno će djelovati na učenika s teškoćama jer će mu kolega učenik svojom prisutnošću pomoći da se sudjeluje u cijeloj aktivnosti bez obzira na postojeća ograničenja. Primjerice, učenik iz grupe pružit će podršku kolegi s oštećenjem vida kao tumač vizualnih informacija ili učeniku s oštećenjem mišićno-koštanog sustava kojem će pomoći pri korištenju tabletom. Upute za rad, osobito za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje te učenike s poremećajem iz autističnog spektra, trebaju biti u pisanom obliku organizirane tako da ih vode korak po korak time što trebaju raditi. Cilj je pomoći im u vremenskoj i tehničkoj organizaciji i usmjeravanju pažnje na sadržaj. Kombinirajte različite oblike uputa, npr. ako učenik s teškoćama ne razumije pisanu uputu, pružite mu verbalnu koja je sažeta i jasna. Na kraju, uvijek provjerite je li učenik razumio dane upute. Isto tako, bitno je odrediti dio zadatka za koji će biti zadužen učenik s teškoćama s obzirom na razinu funkcioniranja.
Također, vodite računa o tome da se senzibilizirani i podržavajući kolege učenici, koji pružaju pomoć učeniku s teškoćama, izmjenjuju kako biste spriječili njihovo preopterećenje i zamor.
Kod predstavljanja grupnog rada nemojte ustrajati na tome da izlaže učenik s teškoćama, osim ako on sam to ne želi.

Prije rada u digitalnim alatima PowerPoint i Tricider provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima i jesu li primjereni za učenike s teškoćama. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike, koji žele znati više, da istraže mrežne stranice Državnog zavoda za statistiku gdje će, u rubrici Vizualizacija podataka, odabrati njima najzanimljviju infografiku povezanu s održivim razvojem. Neka prouče podatke i predstave je razredu na sljedećem satu Geografije.

Nastavna aktivnost za predmet X

Održivi razvoj zavičaja

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava važnost pojedinih djelatnosti za gospodarstvo zavičaja i Hrvatske u okvirima održivog razvoja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

The World Factbook : https://www.cia.gov/the-world-factbook/

Državni zavod za statistiku: https://dzs.gov.hr/

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.