Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Navigiram kroz složene sustave

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GEO: permakultura, zone 0-5
  • TZK: priroda, vježbanje, poligon prepreka
  • HRV: permakultura, rasprava, javni govor
  • BIO: plod, sjemenka, kontrolirano križanje
  • IZVAN: biofilija, vertikalni vrt, dizajn
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Život u zoni

Pripremite razred na način da ga fizički podijelite na zone 0 - 5. Svaku zonu predstavlja jedna koncentrična kružnica koja se poput mete širi iz središta. Kružnice na podu možete označiti samoljepljivom trakom i označiti ih brojevima 0 - 5. Učenike rasporedite tako da na početku aktivnosti sjede u krugu oko kružnica. Unaprijed odredite timove i postavite imena učenika u pojedine koncentrične kružnice te im pripremite materijale za izradu modela (papir, škarice, samoljepljiva traka, karton, flomasteri i slično).

Na početku aktivnosti pogledajte video s poveznice Permakultura i pitajte učenike jesu li se do sada susreli s pojmom permakulture. Potaknite ih da u digitalnom alatu Mentimeter, s obzirom na sadržaj videa, zapišu svoju definiciju permakulture. Pročitajte nekoliko definicija i komentirajte ih zajedno s učenicima.

Recite učenicima da pronađu svoje ime i da oforme timove, pri čemu svaki tim predstavlja jednu zonu permakulture. Zamolite učenike da unutar tima podijele zadatke preko kojih će predstaviti svoju zonu permakulture. Uputite ih na provjerene poveznice o permakulturi kao Dizajn permakulture.

Učenici predstavljaju zonu kroz sljedeće elemente: a) 3D model ili crtež koji predstavlja njihovu zonu (npr. zona 0 pripremit će 3D model kuće ili će nacrtati kuću); b) kratki opis zone – učenici pripremaju opis zone na papiru ili kreiraju QR kod s informacijama o zoni; c) prijedlozi kako u zoni dodatno pospješiti održivost; d) opis veza koje stvaraju sinergiju sa susjednim zonama (npr. kompost – iz zone 0 ide u zonu 1 ili 2).

Nakon što su timovi pripremili svoje materijale, učenici predstavljaju rezultate svog rada ostatku razreda tako da ponovno sjednu u krug, a tim koji predstavlja pojedinu zonu, to radi iz svoje koncentrične kružnice. Pritom vodite i mentorirajte komunikaciju, postavljajte dodatna pitanja: Kako se još možemo sinergijski povezati među zonama? Kako to doprinosi lokalno prilagođenoj poljoprivredi? Kako to doprinosi ravnomjernoj dostupnosti hrane u svijetu? Potičite učenike na raspravu i po potrebi nadopunjujte sadržaj.

Po završetku predstavljanja učenici postavljaju svoje crteže, modele i ostale rezultate u svoje zone te fotografiraju cijeli model permakulturnih zona. Fotografiju mogu uvećati i postaviti u školski hol kako bi bila vidljiva svim ostalim učenicima.

Postupci potpore

Ukoliko u razredu imate slabovidne učenike, kod izrade kružnica koristite traku za označavanje koja je dovoljno široka i u jasnom kontrastu s podom kako bi im bila uočljiva. Za slijepe učenike možete na pod zalijepiti uže, koristiti hrapavu traku ili drugi taktilno osjetljiv materijal koji će učenici moći osjetiti štapom za kretanje. Omogućite ovim učenicima da prije početka sata istraže prostor i dobiju predodžbu označenih kružnica.

Učenicima s motoričkim teškoćama, osobito onima u kolicima, tijekom aktivnosti omogućite neometano kretanje po razredu, sklonite prepreke u učionici i pružite fizičku podršku u kretanju ako je potrebno.

Modificirajte aktivnost pronalaženja kartice s imenom na način koji neće izdvajati slijepe učenike i učenike s motoričkim teškoćama koji to ne bi mogli učiniti samostalno. Možete, primjerice, u kružnice postaviti kartice s popisom članova pojedinog tima i odrediti jednog člana koji će je pronaći i pročitati imena ostalih u timu.

Tijekom rada u grupi neka učenici s oštećenjem vida i učenici s motoričkim teškoćama dobiju zadatke u kojima će moći aktivno sudjelovati uz podršku vršnjaka i asistivne tehnologije koju imaju.

Učenicima s oštećenjem vida opišite krajnji rezultat, odnosno cjeloviti model permakulturnih zona i sve njegove elemente.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da dodatno istraže pojam veganske permakulture te pokušaju nekoliko dana živjeti prema principima iste. Učenici na sljedećem satu mogu u obliku kratkog izvješća i nekoliko fotografija opisati ostatku razreda kako su se osjećali i koje su pozitivne i negativne strane takvog načina života.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Život u zoni

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO C.4.1. Učenik istražuje važnost poljoprivrede te analizira neravnomjernu dostupnost hrane u svijetu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Aktivna priroda

Doživjeti prirodu i osjetiti sve njezine blagodati poseban je trenutak za naše tijelo i um. Vježbanje na otvorenom pravi je izbor za zdravo i kvalitetno vježbanje. Svako vježbanje u prirodi razlikuje se od prethodnog, tako da učenici uvijek dobivaju novo iskustvo i novi doživljaj prirode.

Ovisno o okruženju škole, zajedno s učenicima proučite geološko-ekološki sustav tipičan za taj kraj (močvare, šume, škrape, jezera, rijeke...). Postavite učenicima pitanja poput: Koja je vrsta vježbi i elemenata koje ste prethodno usvojili tijekom nastave, primjenjiva za kretanje u prirodi? Jeste li upoznati s poligonom prirodnih prepreka? Znate li neki sport koji se može provoditi u prirodi uz pomoć raznovrsnih prepreka? Kako biste se kretali po šumi da ste neko drugo živo biće?

Vježbanje u prirodi kombinacija je trčanja u intervalima i treninga snage za sve mišićne skupine. Sport koji uključuje trčanje, skakanje i penjanje kroz prirodni i urbani teren zove se Parkour. Pažnja se usmjerava na pokret, disanje, napetost odnosno opuštenost muskulature.

Uputite učenike na pretraživanje mrežnih stranica o Parkouru te na preuzimanje besplatne aplikacije Parkour Moves Technique & Training for Beginners iz Google Play trgovine kako bi spoznali što više o njemu te mogli napraviti poligon prepreka koji će im poslužiti kao priprema za Parkour u prirodi vašeg kraja. (Aplikacija sadrži opise i praktične vodiče za razne tehnike Parkoura.) Poligon će postaviti u okolici škole ili u školskoj dvorani tako da prirodni elementi budu predstavljeni preprekama na kojima će vježbati jednostavno i učinkovito "svladavanje" prostora, brzo razmišljanje, donošenje odluka, koncentraciju i bistrinu te osobni razvoj. Podijelite ih u grupe. Svaka grupa neka osmisli poligon i svoj prijedlog zabilježi u Prostoru za suradnju vaše One Note razredne bilježnice. Uputite ih na relevantne vježbe snage (iskoraci, čučnjevi, sklopke, zgibovi...) i dostupnu opremu (švedske ljestve, sanduke, grede, golove, zidove...). Neka uz opis i sliku/skicu prepreke postave i sliku elementa prirodnog okruženja koji imitiraju. Vršnjačkim vrednovanjem, uz vašu pomoć, odaberite poligon koji ima najbolji omjer koristi, zanimljivosti, relevantnosti i izvedivosti. Njega učenici zatim trebaju izraditi i isprobati, a potom raspravite s njima o dobrobitima poznavanja svojeg prirodnog okruženja i uživanja u njemu, s osvrtom na načine na koji je eventualno ugrožen i na koji ga možemo dugoročno zaštititi.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem vida i učenicima s motoričkim teškoćama koji ne mogu raditi samostalno ni uz asistivnu tehnologiju, prilikom istraživanja o Parkouru osigurajte rad u paru i podršku vršnjaka koji će im pomoći s korištenjem aplikacije i opisati pojedine tehnike i pokrete prikazane u njoj te raditi prema njihovoj uputi u aktivnosti osmišljavanja poligona u One Note razrednoj bilježnici.

Učenike s teškoćama koji ne mogu sudjelovati u tehničkom dijelu izrade i isprobavanja poligona, uključite na način da daju upute ili predstavljaju poligon u ime svoje grupe.

Potaknite učenike da osmisle i prilagode pojedine elemente poligona kako bi bili dostupni i izvedivi i učenicima s većim teškoćama.

Imajte na umu da su učenici s poremećajem iz spektra autizma često motorički nespretniji od svojih vršnjaka te bi mogli imati teškoća u prolasku poligona i izvođenju pojedinih elemenata Parkoura.

Učenicima s poremećajem iz spektra autizma, ukoliko je potrebno, osigurajte podršku pri prolasku poligona i izvođenju pojedinih elemenata Parkoura.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više osmišljavaju vlastiti poligon te organiziraju školsko natjecanje. Cilj je pravilan prelazak postavljenog poligona u što kraćem vremenu, ali ne u odnosu na druge, nego u odnosu na vlastito vrijeme. Neka učenici proslave osobni uspjeh svakog natjecatelja. Sve navedeno dokumentirajte fotografijama, zvučnim i videozapisima pa izradite video koristeći alat Animoto.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Aktivna priroda

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.4.1. Učenik primjenjuje kineziološka teorijska i motorička znanja.
  • SŠ TZK G.A.4.2. Učenik izvodi složenije tehničko taktičke elemente sporta.
  • SŠ TZK G.B.4.2. Učenik osmišljava i kreira motoričke vježbe koje izvodi radi dostizanja željenih rezultata tjelesne spremnosti.
  • SŠ TZK G.D.4.1. Učenik samostalno planira vježbanje u prirodi.
  • SŠ TZK G.D.4.2. Učenik planira i primjenjuje motoričke aktivnosti u prirodi usmjerenog zdravom načinu življenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Navigiram pomoću permakulture

Pripremite slikovni materijal (nalijepljen na kartonske kartice) koji prikazuje djelovanja u skladu s permakulturnom etikom (kuće od prirodnih materijala, obnovljive izvore energije, sustave za skupljanje kišnice, bicikliranje na putu do škole/posla, sadnju stabala, urbano vrtlarstvo, ekološku poljoprivredu...). Kartice stavite u košaru, naopako polegnute. Učenicima u krugu dajte zadatak – jedan po jedan izvlače karticu i bez prekidanja svaki govori pola minute uz slikovni prikaz. Zajednički komentirajte taj izazov i razgovarajte o sadržaju koji je prikazan na karticama. Razgovarajući s učenicima o elementima permakulturne etike (kao što je, npr. briga za Zemlju, briga za ljude, pravedna raspodjela s ljudima i ekosustavom...), navodite ih na kritičko promišljanje o utjecaju našeg djelovanja na Zemlju i čovječanstvo.

Najavite gledanje videozapisa HRT-a Permakultura u Eko zoni sa zadatkom pisanja natuknica u lijevome stupcu dvostrukoga dnevnika (u papirnatom obliku ili u digitalnom alatu Google Dokumenti). Po završetku gledanja neka (u suradnji s partnerom/učenikom u paru) dopune lijevi stupac zapisujući rečenice i slike koje su im se urezale u sjećanje. Potom neka samostalno u desnom stupcu komentiraju povezujući ono što je zapisano u lijevom stupcu s vlastitim razmišljanjima i stavovima. Uputite ih na usmenu usporedbu svojega rada s radom drugih učenika i komentiranje sličnosti i razlika izdvojenih dijelova koji su im se urezali u sjećanje, a raspravu potaknite pitanjem o tome s čime se od prezentiranog učenici slažu/ne slažu. Pitajte ih koja je najvažnija poruka videa, kako je autor zadržao učeničku pažnju, koja pitanja ih još zanimaju o permakulturi.

Usmjerite ih na proširivanje znanja o načelima permakulture i permakulturnih zona istraživanjem dodatnih internetskih stranica, uz vođenje dvostrukog dnevnika u digitalnom alatu Google Dokumenti (u lijevi stupac trebaju, uz pravilno navođenje izvora u fusnotama, upisati/kopirati dio teksta koji ih podsjeća na nešto iz vlastitog iskustva, zbunjuje ili uznemiruje, a u desni stupac upisati komentare vezane uz izdvojene pojedinosti iz teksta). Kad usporede svoje rezultate s radom drugog učenika u paru, recite im da je jako bitno podijeliti svoje uvide i promicati ih u praksi različitih područja života i profesija. Zadajte im da zamisle da su partneri, zaposleni na nekim rukovodećim položajima (npr. glavni savjetnik i stručni suradnik za…; voditelj ureda i upravitelj zavoda za…) i da uskoro trebaju održati javni govor u kojem će zajedno promicati primjenu načela permakulture u djelatnostima za koje su nadležni. Ohrabrite ih na sastavljanje (najava teme, opis trenutačne situacije i problema, navođenje argumenata za rješenja koja se temelje na permakulturi, zaključak s poticajem na akciju) i potom na izvedbu javnih govora (uz poštivanje pravogovornih pravila hrvatskoga standardnoga jezika i uvažavanje verbalnih i neverbalnih vrednota govorenoga jezika), a najbolje pripremljene javne govore predstavite kao tribinu pri obilježavanju Dana planete Zemlje.

Postupci potpore

Osigurajte samostalno sudjelovanje učenika s motoričkim teškoćama i učenika s oštećenjem vida u aktivnosti izvlačenja kartica. Radi li se o učeniku s većim motoričkim teškoćama koji ne može samostalno izvlačiti kartice iz košare, postavite nekoliko kartica na stol ispred učenika (slikom prema dolje) kako bi mogao pokazati i nasumce odabrati jednu. Slijepom učeniku opišite što je sve prikazano na karticama i što je na njegovoj kartici. Na karticama može biti i opis na Brailleovom pismu. Slijepi učenici ponekad nemaju iskustva s manje poznatim pojavama i konceptima pa bi bilo dobro unaprijed provjeriti razumije li slijepi učenik prikaze na slikama te mu dati karticu koju će znati objasniti.

Učenicima s poremećajem iz spektra autizma, učenicima s oštećenjem sluha i učenicima s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije prema potrebi dajte dodatno vrijeme za proučavanje slike na kartici i pripremu onoga što će o njoj reći.

Paralelno gledanje videa i zapisivanje natuknica olakšajte učenicima s teškoćama na način da im pripremite organizatore pažnje koji će ih voditi kroz bitne odrednice videa. Dajte im dovoljno vremena i mogućnost da video pogledaju onoliko puta koliko je potrebno. Zadatak im možete dati i nekoliko dana ranije kako bi ga mogli raditi kod kuće i svojim tempom, a prema potrebi i uz podršku druge osobe. Učenicima s oštećenjem sluha objasnite kako se postavljaju titlovi na hrvatskom jeziku.

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti i učenicima s poremećajem iz spektra autizma dajte jasne smjernice za pretraživanje internetskih stranica i podataka na koje bi se trebali usmjeriti kako bi im dali strukturu i preglednost koja će pomoći da ne preskoče neke bitne informacije.

Učenicima s teškoćama (učenicima s poremećajima pažnje i hiperaktivnosti, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije) dajte strukturu koja će ih voditi prilikom pisanja govora.

Ne inzistirajte da učenici koji imaju poteškoće glasovno-jezično-govorne komunikacije izvode govor pred razredom ako to sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Ako se odluče izlagati, dajte im dovoljno vremena, ne ispravljajte ih i spriječite oponašanje i ruganje. Ocjenjujte sadržajna i strukturna, ali ne i govorna obilježja izvedbe.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu promicati pozitivne vrijednosti i djelovanja koja ne ugrožavaju naš planet ni druge ljude tako što će snimiti kratke “televizijske” videopriloge o osobama koje promiču bar neka načela permakulture u našem okruženju. Filmove mogu montirati koristeći alat Adobe Spark.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Navigiram pomoću permakulture

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ A.3.1. Učenik govori upućivačke i raspravljačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Je li plod bez sjemenke plod?

Kako biste učenike potaknuli na aktivnost, upitajte ih što je plod. Prikupite njihove ideje koristeći interaktivnu prezentaciju izrađenu u alatu Mentimeter (Open Ended tip pitanja). Upitajte ih zatim koji je smisao postojanja ploda. Raspravite o sjemenci i potom im prikažite videozapis Kako nastaju lubenice bez sjemenki? (Videozapis prikazuje muškarca koji ukratko objašnjava što je sjemenka i kad su se pojavili plodovi lubenice bez sjemenke. Prikazuje i preteču lubenice i njezino podrijetlo. Spominje poliploidiju kod biljaka i objašnjava kako su znanstvenici rabili kolhicin da bi potaknuli razvoj tetraploidnih biljaka te križanje kojim se dobiva triploide bez sjemenki. Prikazuje oprašivanje biljaka različitog broja setova kromosoma. Na kraju predstavlja još neke biljke čiji su plodovi bez sjemenki. Polemizira o tome radi li se tu o GMO-u ili ne.)

Raspravite o postupcima koji su spomenuti u videozapisu. Upitajte učenike jesu li plodovi bez sjemenke ispunili svoju svrhu na našem planetu i zatim povedite razgovor pitanjima poput sljedećih: Što bi se dogodilo da odjednom u svim plodovima na Zemlji nestane sjemenki? Zašto bi korporacijama koje proizvode sjemenke moglo biti u interesu da plodovi nemaju (plodne) sjemenke i da poljoprivrednici ne čuvaju/razmjenjuju sjemenke? Što će se dogoditi s otpornošću ekosustava i poljoprivrednih sustava u razdoblju klimatskih promjena ako imamo sjemenke za mali broj sorti? Što će se dogoditi s poljoprivrednicima, a što s kvalitetom, dostupnošću i porijeklom hrane koju jedemo te kome bi to moglo biti u interesu? Što možemo učiniti da bismo smanjili vjerojatnost za takve scenarije? Jeste li čuli za banku sjemenki i čemu služi? Možemo li izraditi svoju banku?

Potaknite svakog učenika da u školu donese sjemenke (barem 3) iz plodova koji su tipični za naše podneblje. Napomenite im da je važno da napišu točan naziv vrste (i sorte, ako je riječ o sorti) uz sjemenku koju će donijeti.

Jedan ormar u kabinetu prenamijenite u banku sjemenki i pomozite učenicima da izaberu posudice u kojima će čuvati sjemenke, dizajniraju naljepnice na kojima će napisati vrstu/sortu, datum prikupljanja, osobu koja je sjemenke prikupila i mjesto prikupljanja. U duhu recikliranja potaknite učenike da prikupe male staklenke (100 ml) u koje će pohraniti sjemenke. Neizostavan je i popis pohranjenih sjemenki koji mogu izraditi koristeći Excel Online. Banci možete dati ime, npr. “Banka sjemenki našeg podneblja”. Prilikom izrade banke može vam pomoći ova brošura (str. 9 -16).

Raspravite s učenicima zašto je važno dobro pripremiti sjemenke prije skladištenja. U raspravi vam može pomoći i članak o takvoj banci u Norveškoj. Isto tako, ima jako puno ljudi koji njeguju stare sorte povrća i voća pa, ukoliko bude zainteresiranih, možete organizirati i razmjenu sjemenki te tako obogatiti vašu banku novim vrstama i sortama.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem vida tijekom gledanja videozapisa opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja. Nije potrebno opisivati svaki dio videa u detalje, već je bitno da učenik dobije što jasniju predodžbu razvoja lubenice bez sjemenki. Učenici s oštećenjima sluha neka budu pozicionirani dovoljno blizu ekranu kako bi mogli čitati prijevod. Učenike s teškoćama pažnje i koncentracije, učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenike s poremećajima iz spektra autizma tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje ključnih odrednica.

Pripremite sažetak s postupcima spomenutim u videozapisu kako biste učenicima olakšali kasnije sudjelovanje u raspravi.

Prilikom izrade banke sjemenki uključite učenike s teškoćama u svaki korak aktivnosti, a prema potrebi, osigurajte fizičku podršku učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima oštećenog vida.

Provjerite podržava li asistivna tehnologija učenika s oštećenjem vida i učenika s motoričkim teškoćama sve predviđene digitalne alate te prema potrebi osigurajte vršnjačku podršku i rad u paru.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu se okušati u uzgoju biljke iz sjemenke. Ako imate mogućnosti, u sklopu škole možete formirati i rasadnik, a učenike potaknuti i na razmjenu mladica. Ako nemate uvjete za rasadnik, privremeno prenamijenite svoj kabinet u rasadnik, a kada biljke dovoljno ojačaju, donirajte ih ljudima koji imaju osigurane uvjete za uzgoj biljaka. Kreirajte mrežnu stranicu za razmjenu mladica i oglašavanje donacija svojih biljaka. To možete učiniti koristeći digitalni alat Wix.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Je li plod bez sjemenke plod?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO B.4.1. Analizira čovjekov utjecaj na održavanje i narušavanje uravnoteženoga stanja u prirodi i bioraznolikost povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Živi zid

Porazgovarajte s učenicima o tome koliko vremena provodimo u zatvorenom prostoru i koje su posljedice toga. Podijelite ih u grupe i dajte im zadatak da u suradnji s nastavnicom ili nastavnikom Engleskoga jezika prouče različite izvore na internetu poput znanstvenog članka o dobrobiti kontakta s prirodom, enciklopedijskog članka o biofiliji ili članka tvrtke koja se bavi biotekturom. Potaknite ih da kritički sagledaju kako nedostatak kontakta s prirodom utječe na ljudsku dobrobit na način na koji percipiramo svoje mjesto u svijetu, ali i na način na koji se brinemo o prirodi. Neka, koristeći digitalni alat Coggle, naprave mentalnu mapu o svemu što su su doznali, raspravili i zaključili, a zatim neka ostalim grupama predstave svoje radove.

Potaknite raspravu s učenicima o tome kako školski prostori i način provođenja vremena u njima (ne) doprinose kontaktu s prirodom. Neka predlože načine na koje bi se to moglo promijeniti na razini školskog sustava i neka razmisle mogu li učiniti svoju školu zelenijom. Osvijestite im činjenicu kako školski hodnici zauzimaju velik dio prostora škole koji bi na taj način mogao dobiti novu svrhu. Upoznajte ih s vertikalnim vrtovima i brojnim prednostima takve sadnje i pokažite im različite primjere već postojećih vertikalnih vrtova kako bi dobili inspiraciju za svoj dizajn. Dajte zadatak svakoj grupi da osmisli dizajn vertikalnog vrta koji će smjestiti u hodnik svoje škole. Nacrt mogu konstruirati rukom ili u nekom programu za 3D modeliranje, primjerice Tinkercadu. Prilikom dizajniranja trebaju osmisliti sustav zalijevanja na način da zalijevanjem biljaka na najvišim policama i biljke koje su ispod, dobiju vodu. Potaknite ih na održiva rješenja i upotrebu već postojećih, svakodnevnih materijala.

Zatim neka istraže koje biljke uopće mogu saditi u vertikalnim vrtovima i kako ih rasporediti s obzirom na količinu vode koja im je potrebna. Neka se raspitaju mogu li od gradskih parkova dobiti sjeme i sadnice za svoje biljke, kao i savjete za njihovo održavanje. Neka razmišljaju i o sezonskoj sadnji, začinskom bilju ili možda povrtnicama koje mogu uspijevati u zatvorenom prostoru, a koje onda mogu ponuditi na sajmovima, Danu otvorenih vrata i sličnim manifestacijama koje se održavaju u školi. Neka to pretvore u dugoročni projekt i osmisle sustav podjele poslova i organizacije oko zalijevanja i održavanja biljaka kako bi svi učenici škole doprinosili zajedničkom vrtu. Za organizaciju poslova i praćenje razvoja projekta koristite Planner koji je dio Office 365 paketa. Organizirajte natječaj na razini čitave škole na kojemu će učenici glasanjem za jedno od ponuđenih rješenja odabrati dizajn budućeg vertikalnog vrta.

Izvannastavna aktivnost

Živi zid

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Svrha
  • Osvijestiti važnost kontakta s prirodom i njen utjecaj na ljudsku dobrobit i način na koji čovjek živi i djeluje, te osmisliti dizajn vertikalnog vrta u svojoj školi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Wahl, D. C. (2016). Designing Regenerative Cultures. Dorset, UK: Triarchy Press.

Motik, B., Rodik, D., Šimleša, D., Dragičević, G., Kardum, I., Šišak, M., … Pešak, S. (2014). Permakulturni dizajn - priručnik uz tečaj. Vukomerić: Zelena mreža aktivističkih grupa (ZMAG).

Shiva, V. (2016). Seed Sovereignty, Food Security: Women in the Vanguard of the Fight against GMOs and Corporate Agriculture. Berkeley, USA: North Atlantic Books.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.