Predmet
Hrvatski jezik 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

I jednostavno može biti složeno

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 2

Razred
2. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • jednostavne rečenice
  • složene rečenice

Rečenica po rečenica…

Na početku aktivnosti s učenicima kratko ponovite promjenjive i nepromjenjive vrste riječi i gramatičke kategorije. Prisjetite se službi (funkcija) koje pojedine riječi mogu imati u rečenici. Potaknite ih na razgovor o tome koje sve službe „funkcije“ oni imaju u životu (npr. kod kuće, u školi, u izvannastavnim aktivnostima, u užoj i široj obitelji i sl.) i kako tim svojim službama pridonose užoj i široj društvenoj zajednici. Neka prilikom razgovora osvijeste različite službe (funkcije) riječi tako što će na kraju svakoga govora ostali učenici istaknuti po nekoliko službi riječi koje je učenik u svojem govoru upotrijebio i navesti primjere iz govora. Nakon toga učenike potaknite na samostalno istraživanje tako da na mreži, npr. na mrežnoj stranici Hrvatska školska gramatika ili u svome udžbeniku Hrvatskoga jezika pronađu informacije o rečenicama po sastavu. Zatim im skrenite pozornost na strukturu jednostavnih i složenih rečenica. Neka u svojim bilježnicama izrade bilješke u kojima će sažeti bitne informacije iz pročitanoga vezane uz jednostavne (proširene i neproširene) rečenice te složene (nezavisnosložene, zavisnosložene i višestruko složene) rečenice.

Nakon toga zadajte učenicima da svatko za sebe usustavi sadržaje tako da izradi umnu mapu na temelju zabilježbi u bilježnici u digitalnom alatu Xmind. Digitalna umna mapa omogućuje bolju preglednost te se gotova može podijeliti s drugim učenicima u razredu i u školi putem uobičajenih načina komunikacije i suradnje na mreži.

U nastavku aktivnosti podijelite učenike u manje grupe (tri do četiri učenika) i najavite im novu aktivnost u kojoj će od zadanih riječi oblikovati različite vrste rečenica i od njih sastavljati tekstove različitih (zadanih) funkcionalnih stilova. Prije početka aktivnosti dogovorite s učenicima zajedničku temu teksta koja može biti pogodna za sastavljanje tekstova koje ćete im ponuditi. Podijelite im kuverte različitih boja koje ste im prije pripremili i u njih stavili različite promjenjive riječi. U svaku kuvertu stavite jednak broj riječi i pripazite na to da se riječi ne ponavljaju, odnosno da u svakoj kuverti budu druge riječi koje su vezane uz temu koju ste prije aktivnosti dogovorili. Svakoj grupi dajte jednu kuvertu. Učenicima ponudite različite vrste tekstova kako bi mogli odabrati tekst koji će pisati. Neka budu ponuđeni tekstovi različitih funkcionalnih stilova. Zatim učenike uputite na to da rečenice koje su sastavili od zadanih riječi zapišu u Word ili Word Online. Napomenite im da trebaju sastaviti i jednostavne i složene rečenice te da mogu sami dodavati nepromjenjive vrste riječi koje im trebaju. Zapisanim rečenicama neka odrede vrstu. Zatim neka zamijene kuverte i sastave rečenice od riječi iz te kuverte te ponove postupak sve dok ne završe sve kuverte. Na kraju aktivnosti na pametnoj ploči ili projekcijskom platnu pokažite sve rečenice. Učenici neka u grupama pregledaju zapisane rečenice drugih grupa i po potrebi upozore na pogreške. Nakon toga svaki učenik treba sastaviti tekst koji je odabrao služeći se rečenicama koje su sastavili. Napomenite im da trebaju voditi računa o koheziji teksta i da mogu preoblikovati rečenice tako da ih veznim sredstvima uklope u tekst. Nakon toga tekst daju učeniku do sebe da ga pregleda i upozori na moguće pogreške.

Za kraj aktivnosti zadajte im da bez pomoći nastavnih materijala riješe kviz koji ste prethodno pripremili u digitalnom alatu Quizlet kojem učenici pristupaju uz pomoć vlastita Google korisničkoga računa. Sadržaj u spomenutome digitalnom alatu možete oblikovati na nekoliko ponuđenih načina. Da biste s učenicima napravili malo natjecanje, odaberite način pisanjem u kategoriji „igra“. Učenicima možete zadati da unesu odgovore vezane uz strukturu jednostavnih i složenih rečenica, vrste složenih rečenica, veznike kojima se ishodišne rečenice sklapaju u složene, pisanje zareza u zavisnosloženim, nezavisnosloženim i višestruko složenim rečenicama i sl. Alat će označiti točno i netočno unesene odgovore. Rezultate kviza možete prikazati putem dijaprojekcije da bi učenici vidjeli kako su riješili zadatke. Grupu koja je najuspješnije riješila kviz možete nagraditi na primjeren način, npr. motivirajućom bilješkom i sl.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da se odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio primjerenu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Za neke učenike s teškoćama bilo bi dobro izraditi podsjetnik na sadržaje koje ponavljate na početku sata. Učenike s teškoćama usmjerite točno na sadržaj koji trebaju istraživati na mrežnoj stranici. Možete im unaprijed pripremiti tekst za istraživanje te ga grafički i sadržajno prilagoditi.

Pomozite im pri izradi bilješki u bilježnici tako da ih uputite na ono na što točno trebaju obratiti pažnju i koje ključne pojmove trebaju zabilježiti.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata- Xmind, Quizlet

Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte fon, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se u to da je učeniku ugodno. Prilikom rada u grupi učeniku s teškoćama jasno odredite ulogu i zadatke koje ima u grupi.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu izraditi kviz u alatu Wordwall. Dajte im uputu da na temelju teksta koji sami izaberu iz svojih udžbenika izrade raznovrsne zadatke koji se trebaju odnositi na rečenice po sastavu, njihovu strukturu, broj predikata, službu riječi u rečenici, pisanje zareza u rečenicama i sl. Na taj će način analizirati dobiveni tekst i primijeniti sintaktička znanja pri izradi zadataka. Izrađeni kviz mogu podijeliti s ostalim učenicima i zajednički ga riješiti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Rečenica po rečenica…

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje informacije na relevantnim mrežnim stranicama i/ili tiskanim izdanjima udžbenika vezane uz rečenice po sastavu.
  • Učenik razlikuje rečenice po sastavu.
  • Učenik analizira rečenice u tekstu.
  • Učenik primjenjuje znanja vezana uz rečenice po sastavu, službu riječi u rečenici, pravopis.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Pogled na rečenice iz drugoga kuta

Na početku aktivnosti s učenicima počnite motivirajući razgovor o njihovu učenju sadržaja različitih predmeta. Zatim neka učenici objasne što je to za njih uspješno, a što neuspješno učenje, kada i kako najčešće uče, vole li učiti u knjižnici ili kod kuće, vole li učiti s prijateljem/prijateljima, što im je lakše, a što teže učiti, pomažu li suučenicima da nešto nauče, da napišu zadaću, pomaže li njima netko u učenju. Učeničke odgovore zapišite u obliku kraćih bilješki u glagolskome obliku u kojem su ih učenici izrekli s pomoću digitalnog alata Conceptboard. Zatim zajedno s učenicima u zapisanim odgovorima podcrtajte sve predikate.

Nakon te aktivnosti podijelite učenike u manje grupe (tri do četiri učenika) i zadajte im da u digitalnom alatu Google Disk od zapisanih odgovora oblikuju jednu rečenicu za svaku vrstu jednostavnih (neproširenu i proširenu) i složenih rečenica (nezavisnosloženih – sastavnih, suprotnih, rastavnih rečenica; zavisnosloženih – predikatnih, subjektnih, objektnih, priložnih i atributnih te višestruko složenu rečenicu). Napomenite im da paze na pisanje zareza u složenim rečenicama. Zatim neka učenici rečenice koje su zapisali podijele s pomoću alata Google Disk kako bi rečenice bile dostupne svim učenicima u razredu koji trebaju lajkati sve rečenice koje su dobro razvrstane u vrstu kojoj pripadaju te navesti argumente za one koje nisu lajkali. Na kraju zajedno s učenicima pročitajte komentare.

Na kraju aktivnosti usmjerite učenike pitanjima na to da zaključe koje sve razlike postoje među rečenicama koje su napisali.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da se odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio primjerenu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Prije podcrtavanja predikata u rečenici provjerite razumiju li učenici zadatak i znaju li kako će prepoznati predikat.

Za neke učenike s teškoćama bit će korisno da imaju stalno dostupan jednostavan podsjetnik na vrste rečenica, kako bi se lakše snašli u rješavanju postavljenih zadataka.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka.

Provjerite zna li se učenik služiti navedenim digitalnim alatima: Conceptboard, Google Disk.

Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Ako je potrebno, prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu na temelju rečenica koje su oblikovali u prethodnoj aktivnosti i koje su podijelili s pomoću digitalnoga alata Google Disk napisati priču, odnosno sastavak trodijelne strukture s putopisnim elementima. Mogu promijeniti riječi u rečenici, ali vodeći računa o tome da i dalje imaju barem po jednu rečenicu od svake vrste, a po mogućnosti i više njih. Prije pisanja sastavka s učenicima ponovite koji su dijelovi sastavka, možete im zadati određen broj riječi i rečenica u svakom dijelu ili cijelom sastavku.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pogled na rečenice iz drugoga kuta

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje rečenice po sastavu.
  • Učenik razlikuje složene rečenice s obzirom na broj predikata i s obzirom na vrstu sklapanja surečenica.
  • Učenik pravilno primjenjuje pravopisne znakove u rečenici i tekstu.
  • Učenik primjenjuje sintaktička znanja pri oblikovanju teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Složimo rečenice u tekst!

Na početku aktivnosti podijelite učenike u grupe i uputite ih na rješavanje unaprijed pripremljenih kvizova u digitalnom alatu LearningApps vezanih uz službu riječi u rečenici, rečenice po sastavu, načine nastanka složenih rečenica, pisanje zareza u složenim rečenicama. Učenicima pripremite različite tipove zadataka poput uparivanja, grupiranja, kviza višestrukog izbora, križaljke i osmosmjerke. Poveznice objavite u virtualnoj učionici.

Zatim učenike uputite na to da se prijave u digitalni alat Mindomo. U tome digitalnom alatu učenici, svaki za sebe, započinju izradu umne mape u kojoj ste im podijelili rečenice na jednostavne (neproširene i proširene) i složene (nezavisnosložene, zavisnosložene i višestruko složene). U neke oblačiće upišite primjere rečenica, a u neke nazive vrsta rečenica, samo kao primjere. Ostale rečenice učenici trebaju sami smisliti. Zatim učenicima zadajte da dovrše započetu umnu mapu i dodaju u nju primjere za sve vrste rečenica. Nakon toga potaknite učenike na raspravu o rečenicama koje su napisali i kako su ih razvrstali po sastavu i vrsti, ponavljajući tako bitne informacije o jednostavnim i složenim rečenicama, njihovoj strukturi, pisanju zareza u složenim rečenicama, načinima nastanka složenih rečenica.

U završnome dijelu aktivnosti neka učenici odigraju igru prepoznavanja vrsta rečenica. Podijelite učenike u grupe i neka svaka grupa odabere pet rečenica iz svojih umnih mapa, zapiše ih na papiriće i pomiješa. Jedan učenik ostaje u svojoj „matičnoj“ grupi, a ostali učenici iz njegove grupe odlaze u sljedeću grupu (izmjenjuju se u smjeru kazaljke na satu). U susjednoj grupi dočeka ih jedan učenik koji im daje papiriće s rečenicama. Izvlače rečenice i svakoj određuju vrstu. Pritom učenike potaknite na to da surađuju s učenicima drugih grupa te da im pomognu, ako bude potrebno, prilikom određivanja vrsta rečenica. Napomenite im i to neka ravnopravno raspodijele uloge tijekom rješavanja zadatka tako da svaki učenik bude u mogućnosti sudjelovati u aktivnosti. Rečenice trebaju biti one vrste koje su učenici učili u osnovnoj i srednjoj školi. U krug prolaze kroz sve grupe. Pobjednik je ona grupa koja je sveukupno imala najviše točnih odgovora.

Za kraj aktivnosti učenicima zadajte da u tekstu koji ste im pripremili, a koji obiluje jednostavnim i složenim rečenicama, označe jednostavne rečenice: neproširene i proširene, i složene rečenice: nezavisnosložene, zavisnosložene i višestruko složene. Zatim zajedno komentirajte rečenice po sastavu koje su učenici označili kako biste provjerili jesu li točno odredili rečenice po njihovu sastavu. Zatim neka prema uzoru na rečenice koje su označili napišu kratak sastavak. Temu sastavka možete dogovoriti s učenicima. To mogu napraviti primjerice u digitalnom alatu Word, Word Online ili OneNote. Učenici koji to žele mogu pred razredom pročitati svoj tekst.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da se odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio primjerenu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Za učenike s teškoćama nemojte ograničavati vrijeme za rješavanje kvizova. Prema potrebi smanjite broj i vrste pitanja. Odaberite kvizove za koje smatrate da će učenik imati najmanje teškoća u njihovu rješavanju. Ne postavljajte pitanja zamke.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: LearningApps, Mindomo, Word, Word Online ili OneNote.

Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Prilikom upotrebe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.

Prilikom kretanja učionicom u završnoj aktivnosti osigurajte dovoljno prostora za sigurno kretanje učenika s oštećenjem organa i organskih sustava.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu pripremiti igru memorije u digitalnom alatu Puzzel.org s pomoću koje će s ostalim učenicima ponoviti ključne pojmove vezane uz jednostavne i složene rečenice. Poveznicu na igru neka podijele ostalim učenicima u razredu. Izrađenu igru učenici igraju podijeljeni u parove. Najuspješniji par može biti nagrađen primjerenom nagradom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Složimo rečenice u tekst!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje rečenice po sastavu, vrste rečenica, načine nastajanja složenih rečenica.
  • Učenik primjenjuje sintaktička znanja.
  • Učenik primjenjuje znanja vezana uz rečenice po sastavu, službu riječi u rečenici, pravopis.
  • Učenik pravilno primjenjuje pravopisne znakove u rečenici i tekstu.
  • Učenik analizira rečenice u tekstu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. http://pravopis.hr/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. http://gramatika.hr/

Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.

Kolar Billege, M. (2020). Sadržaj, ishodi i vrednovanje u Hrvatskome jeziku – metodički pristup. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet.

Silić, J. (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.

Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika; za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

VRH – Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Skupina autora. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.