Predmet
Informatika 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Nema partyja do LAN partyja

Naziv predmeta
Informatika 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • mreža
  • IP adresa
  • MAC adresa
  • superračunalo
  • flops
  • Minecraft
  • LAN party

Mreža je sve što nas okružuje

Nakon što ste s učenicima obradili drugi dio jedinice Edutorija e-Škole DOS Informatika 1, Modul 1, Jedinica 1.5, Vrste računala i njihova povezivost, podnaslov Povezivost računala, podijelite razred u parove.

Neka svaki par sjedne za svoje računalo te otvori aplikaciju za skeniranje mreže (primjerice, Advanced IP Scanner) koju ste prethodno preuzeli i instalirali. Zadajte im zadatak da, pritiskom na gumb Pretraži, skeniraju mrežu, označe aktivne i neaktivne IP adrese te desnim klikom kopiraju sve podatke u tablicu Google Drive. Neka usporede rezultate. U slučaju da nemaju svi iste rezultate, raspravite s učenicima mogućnost da nisu sva računala na istoj mreži. Tijekom razgovora potaknite učenike na međusobno uvažavanje.

Prokomentirajte imena uređaja na mreži, njihove IP adrese, imena proizvođača te MAC adrese. Neka učenici zaključe koji uređaj predstavlja koje ime (primjerice, usmjerivač, preklopnik, pametni telefon, prijenosno računalo, stolno računalo itd.).

Neka učenici za domaći rad instaliraju sličnu aplikaciju i identificiraju sve uređaje koji su na lokalnoj mreži. Ako se pojavi neki uređaj koji ne mogu identificirati, neka istraže njegovo porijeklo.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Za učenike s oštećenjem vida također valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu, kontrast, učionički prostor te mjesto sjedenja tako da odgovara učeniku.

Tijekom obrade jedinice Edutorija e-Škole DOS Informatika 1, Modul 1, Jedinica 1.5, Vrste računala i njihova povezivost učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike s oštećenjem vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Pri odabiru para za učenika s teškoćom vodite računa o obilježjima svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama koristiti aplikacijom za skeniranje mreže i razumiju li zadani zadatak. Kako bi učenici mogli ispuniti domaći rad instaliranja slične aplikacije kod kuće, omogućite pisane upute ili video u kojem se objašnjava kako obaviti zadatak.

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji žele znati više, neka preuzmu i instaliraju na svoj pametni telefon aplikaciju Fing te neka vode bilješke o mrežama na koje su se spojili tijekom dana. Istom aplikacijom mogu izmjeriti i brzinu veze, zapisati je te je usporediti s brzinama koje su zabilježili drugi učenici.

Nastavna aktivnost za predmet X

Mreža je sve što nas okružuje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik skenira mrežu te identificira uređaje na njoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj

Batcomputer vs Supercomputer

Nakon što ste s učenicima obradili dio jedinice Edutorija e-Škole DOS Informatika 1, Modul 1, Jedinica 1.5, Vrste računala i njihova povezivost, podnaslov Superračunala, podijelite razred u skupine.

Uputite učenike na mrežnu stranicu TOP500, stranicu koja se bavi rangiranjem superračunala. Zadajte svakoj skupini jedno od deset trenutno najsnažnijih superračunala. Neka skupine naprave plakat u alatu Canva (ili sličnom) u kojem će biti informacije o zemlji u kojoj se superračunalo nalazi, snazi u flopsima, broju jezgri, količini struje koju troši te koja mu je namjena. U slučaju da se učenici nisu ranije susreli s alatom, ukratko im prikažite rad u njemu. Neka učenici pronađu i videozapis o zadanom superračunalu (Youtube ili slično) te ga, također, postave na plakat.

Nakon što su učenici podijelili plakate u razrednom kanalu na, primjerice, alatu Google Classroom, započnite raspravu o ulozi superračunala u suzbijanju pandemije koronavirusa, a zaključke zapišite na virtualnu ploču.

Postupci potpore

Tijekom obrade jedinice Edutorija e-Škole DOS Informatika 1, Modul 1, Jedinica 1.5, Vrste računala i njihova povezivost učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike s oštećenjem vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Kako je podnaslov Superračunala pri kraju lekcije, provjerite jesu li ga svi učenici s teškoćama uspjeli pronaći te ih uputite da se koriste pretraživačem upisujući naziv podnaslova. Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s onima s teškoćama. Za učenike s disleksijom, jezičnim teškoćama ili poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite smjernice, konkretna pitanja ili obrazac za istraživanje. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru skupine s obzirom na njegove jake strane. Učenici s motoričkim teškoćama mogu, primjerice, pretraživati baze slika i videa potrebne za izradu plakata.

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji žele znati više, neka istraže superračunala u Hrvatskoj. Za svako mogu zapisati gdje se nalazi, koja mu je snaga u flopsima, broj jezgri te čemu služi. Neka podatke predstave ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Batcomputer vs Supercomputer

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira snagu i primjenu superračunala.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj

Nema partyja do LAN partyja

Nakon što ste s učenicima obradili drugi dio jedinice Edutorija e-Škole DOS Informatika 1, Modul 1, Jedinica 1.5, Vrste računala i njihova povezivost, podnaslov Povezivost računala, upitajte razred jesu li se susreli sa zabavno-obrazovnim alatom Minecraft. Preuzmite te instalirajte obrazovnu inačicu alata Minecraft.

Budući je Minecraft vrlo popularan među učenicima, postoji mogućnost da će većina njih već unaprijed znati kako graditi i učiti kroz Minecraft. Možete to uzeti u obzir te podijeliti razred u skupine u kojima će biti bar jedna osoba koja ima prethodno iskustvo u tom obrazovnom alatu. Vodite računa o uvažavanju među učenicima prilikom rada u skupinama.

Neka učenici pokrenu Minecraft te odaberu Play, zatim View Library te How to play. Nakon što su pogledali videozapise, uputite ih neka odaberu Subject Kits u izborniku Play, a nakon toga, neka odaberu Computer Science. Primijetit ćete da postoji mogućnost učenja slaganja blokova naredbi te Pythona. Učenje Pythona možete koristiti i u nastavi programiranja.

U slučaju da bude potrebno, možete učenicima prikazati i Youtube video na temu obrazovne inačice alata Minecraft. Ohrabrite ih neka pokušaju sami izgraditi svoj svijet. Ako je potrebno, za početak neka koriste predloške.

Na kraju, uz pomoć videozapisa s alata Youtube, budite domaćin lekcije na temelju predloška ili, ako dobijete inspiraciju, kreirajte vlastitu. Budući da će svi učenici paralelno biti u istoj mapi, možete im pojasniti da upravo sudjeluju u LAN partyju. Vodite računa o uvažavanju među učenicima te prihvaćanju tuđih stavova prilikom zajedničke aktivnosti.

Postupci potpore

Ako neki od učenika s poremećajem iz autističnog spektra ima posebne interese u vezi alata Minecraft, dopustite mu da podijeli svoje znanje ili održi kratku prezentaciju u tome. Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s onima s teškoćama. Kod gledanja videozapisa na stranici Youtube i u aplikaciji Minecraft, učenicima s oštećenjem sluha osigurajte ključne pojmove iz videozapisa i/ili poveznicu na videozapis ranije, kako bi se s njim mogli upoznati i prije nastavnog sata. Prilikom prikazivanja videozapisa osigurajte dobru vidljivost zaslona, a ako nema opcija za titlove na hrvatskom jeziku, kasnije ponovite upute ili ih pripremite napismeno. Izbjegavajte istovremeno govorenje i produkciju videozapisa.

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji žele znati više, neka prouče Classcraft te kreiraju svoj lik i predstave ga ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nema partyja do LAN partyja

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik, surađujući, uči kroz igru.
  • Učenik izrađuje mape u alatu Minecraft.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Advanced IP Scanner: https://www.advanced-ip-scanner.com/ (14.11.2022.)

e-laboratorij, Canva online grafički editor za izradu prezentacija, infografika i postera; Jelena Valčić: https://e-laboratorij.carnet.hr/canva/ (14.11.2022.)

e-laboratorij, Classcraft; Jelena Valčić: https://e-laboratorij.carnet.hr/classcraft/ (14.11.2022.)

e-laboratorij, Google Classroom; Marin Režić: https://e-laboratorij.carnet.hr/google-classroom/ (14.11.2022.)

e-laboratorij, Google Disk; Tomislav Negulić: https://e-laboratorij.carnet.hr/google-disk/ (14.11.2022.)

Fing: https://www.fing.com/products/fing-app (14.11.2022.)

Minecraft Education: https://education.minecraft.net/en-us/get-started/download (14.11.2022.)

top500: https://www.top500.org/ (14.11.2022.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.