Služeći se digitalnim alatom za animaciju PowToon, napravite animirani video koji objašnjava moralna načela prema Kantu, odnosno video koji vizualno prikazuje i objašnjava deontološku etiku. Video treba sadržavati definiciju, primjere i ilustracije kako bi učenicima bio jasan koncept, a možete u njega kopirati i smjernice za svaku grupu.
Podijelite učenike u 4 grupe. Svaka grupa izrađuje svoj video u digitalnom alatu za animaciju PowToon stvarajući zajedno animirani video koji će vizualno prikazati osnovne principe Kantove filozofije. Podijelite zadatke grupama kako bi stvorili koherentan video (identifikacija apsolutnih moralnih pravila, razmatranje univerzalnosti principa, razmatranje moralnih dužnosti i obveza te testiranje moralnih principa). Nakon izrade svaka će grupa prikazati svoj animirani video i s pomoću njega objasniti Kantov koncept.
Grupe s pomoću smjernica izrađuju animirani video.
U alatu Microsoft Teams otvorite grupu i upišite korisnički račun (ime i prezime@skole.hr) svojih učenika. Stvorite podgrupe i podijelite učenike u podgrupe. U ikoni Zadatci postavite zadatke za svaku grupu, odredite rok predaje i napišite dodatne upute. Učenici će u podgrupama surađivati i stvoriti zabavnu animaciju. Svaka će grupa prikazati izrađenu animaciju u alatu PowToon ostalim grupama.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) te samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane za prikazani animirani video. Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte mjesto blizu izvora zvuka i stavite titlove uz spomenuti video.
Učenika s teškoćama uključite u grupu koja mu može, prema potrebi, pružiti podršku i čiji su članovi spremni na suradnju. Jasno odredite koja je uloga učenika s teškoćama u radu grupe.
Provjerite s tim učenikom razumije li uporabu zadanog alata PowToon. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu.
Učeniku s teškoćama možete pripremiti pisani materijal sa smjernicama za izradu animiranog videa u kojem ćete istaknuti bitne pojmove.
Svi pisani materijali za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođeni njegovim potrebama (uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Ako izvodite aktivnost u online okruženju, provjerite s učenikom s teškoćama razumije li uporabu zadanog alata PowToon i uputite ga unaprijed u zadatak. Pružite mu podršku i provjerite je li razumio upute za izvođenje zadatka. Potaknite učenike na suradnju u grupi i osigurajte da se učeniku s teškoćama pruži podrška pri izradi animacije ako mu je ona potrebna. Omogućite tom učeniku dovoljno vremena za izvršavanje zadatka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručnicima Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenicima podijelite poveznicu za videozapis PHILOSOPHY - The Good Life: Kant (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama videozapisa odaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski). Predložite učenicima da odgovore na sljedeća pitanja i oprimjere načela: Što znači djelovanje iz nagnuća prema Kantu? Koji su motivi za doniranje novca dobrotvornoj organizaciji? Koja je razlika između djelovanja iz nagnuća i djelovanja iz slobode prema Kantu? Zašto Kant smatra da djelovanje iz nagnuća nije moralno relevantno? Što je, prema Kantu, djelovanje iz slobode? Zašto je Kant istaknuo važnost djelovanja iz slobode u moralnom kontekstu? Svoje odgovore neka izlože u razredu. Na kraju možete potaknuti učenike na angažman u nekoj udruzi.
Potaknite učenike na raspravu sljedećim pitanjima: Prepoznajete li i prihvaćate li stvarnost u svojem razrednom okruženju? Je li stvarnost u razredu u vašoj kontroli ili izvan vaše kontrole? Možete li razvijati odlučnost razmišljanjem? Njegujete li umjerenost samokontrolom i usklađujete li svoje postupke s nekim moralnim načelima? Jeste li iz svoje pogreške nešto naučili pa promijenili u svojem životu? Jeste li iz neumjerenosti neke osobe nešto shvatili? Možete li ne primjećivati i ravnodušno prihvatiti različite oblike nepravde bez (nepotrebnog) žaljenja i prigovaranja? Jeste li nakon određenog napora uspjeli nešto produktivno napraviti ili naučiti? Suosjećate li s drugima i brinete li se o ljudima s kojima ste u svakodnevnom kontaktu? Pokušavate li im pružiti podršku i razumijevanje? Donese li vam takvo djelovanje unutarnji mir, sreću ili kakav oblik slobode?
Najavite učenicima da se aktivnost sastoji od 5 zadataka i da će izvršene zadatke prezentirati koristeći se digitalnim alatom PowToon.
Učenici će samostalno napisati esej u kojem objašnjavaju važnost dobrog karaktera i moralnih vrijednosti. Objasnit će kako karakter utječe na naše postupke i odluke te kako moralne vrijednosti oblikuju našu osobnost. Navest će primjere iz svakodnevnog života kako bi ilustrirali svoje argumente. Eseje je važno vrednovati.
U alatu Microsoft Teams otvorite grupu i upišite korisnički račun (ime i prezime@skole.hr) svojih učenika. Stvorite podgrupe i podijelite učenike u podgrupe. U ikonu Zadatci postavite zadatke za svaku grupu, odredite rok predaje i napišite dodatne upute. Učenici će u podgrupama surađivati i stvoriti zabavnu animaciju. Svaka će grupa prikazati izrađenu animaciju u PowToonu ostalim grupama. Napisani esej neka proslijede Vama na pregled i vrednovanje.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) te samim učenikom s teškoćama.
Potaknite učenika s teškoćama na sudjelovanje u raspravi postavljajući mu potpitanja vezana za temu aktivnosti.
Provjerite s tim učenikom razumije li uporabu zadanog alata PowToon. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu.
Učenika s teškoćama uključite u grupu s kojom i inače dobro surađuje i koja će mu, prema potrebi, rado pružiti podršku.
Pri izradi animiranog videa omogućite učeniku s oštećenjem vida podršku učenika koji će mu opisati vizualne informacije vezane za video. Ako je u razredu učenik s oštećenjem sluha, potaknite članove njegove grupe da mu opišu zvukove animacija ili da ih povežu s nekom emocijom kako bi taj učenik dobio bolju percepciju zvuka i mogao aktivnije sudjelovati u grupnom radu.
Osigurajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena za pisanje eseja.
Ako izvodite aktivnost u online okruženju, provjerite s učenikom s teškoćama razumije li uporabu zadanog alata PowToon i uputite ga unaprijed u zadatak. Osigurajte mu podršku učenika iz grupe pri izradi animacije. Omogućite učeniku s teškoćama dovoljno vremena za izvršavanje zadatka i pisanje eseja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručnicima Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenik koji se zainteresirao za temu, može pročitati knjigu Fernanda Savatera Etika za Amadora. Svoja zapažanja može izraditi u digitalnom alatu PowToon i prezentirati u razredu.
Pogledajte s učenicima videozapis Kant's Categorical Imperative (Deontology) (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama videozapisa odaberete engleski, zatim „automatski generirano“ i na kraju hrvatski). Kad pogledaju videozapis, neka u parovima rasprave o istaknutim problemima i svoja zapažanja zabilježe u umnu mapu u programu Xmind mentalne mape. Nakon izrade pojedinačnih mapa slijedi izrada objedinjene metalne mape koju možete pripremiti u strukturi pod nazivom Riblja kost.
Zajedničku izradu složene umne mape možete pokrenuti motivacijsko-raspravljačkim pitanjima: Kako Kant definira dužnost? Koje zapovijedi navodi? Zašto je važno poštovati ljudsko dostojanstvo, prava i autonomiju drugih osoba? Kako to utječe na međuljudske odnose? Što znači moralna dužnost iskrenosti? Zašto je važno biti iskren u komunikaciji s drugima? Kako biste objasnili dužnost pravednosti prema drugima? Što mislite o jednakom tretmanu svih ljudi? Koje su moralne obveze u vezi s brigom za druge? Zašto je važno prepoznati potrebe drugih ljudi i pružati im podršku? Što mislite o moralnoj dužnosti poštenja? Kako poštujete pravila, ugovore i obećanja u svojem životu? Kako shvaćate moralnu dužnost samorazvoja? Zašto je važno raditi na vlastitom osobnom rastu i razvoju? Kako se moralne dužnosti prema drugima međusobno povezuju? Je li moguće ostvariti jednu dužnost, a zanemariti druge? Kako biste primijenili te moralne dužnosti u svakodnevnom životu? Možete li navesti primjere situacija u kojima biste primijenili te principe?
Učenici će u raspravi iznositi primjere iz povijesti ili vlastitog života u kojima je dužnost realizirana i primjere u kojima je bila ugrožena.
Zatim će u Wordu napisati esej o svojim spoznajama i vrijednostima koje su stekli. Vrednujte eseje prema kriteriju koji ćete predstaviti učenicima.
Dajte im sljedeće smjernice u obliku pitanja:
Možemo li se pridržavati univerzalno primjenjivih moralnih principa kao što su princip poštovanja autonomije, princip pravednosti i princip nenametanja štete drugima? Možemo li donositi odluke u skladu s moralnim dužnostima? Možemo li svoje djelovanje temeljiti na moralnim normama i pravilima koja smatramo apsolutno ispravnima, bez obzira na posljedice ili koristi koje može donijeti? Možemo li univerzalno primjenjivati moralna načela, ne praviti iznimke ili diskriminirati pojedince na temelju nebitnih čimbenika kao što su rasa, spol ili socijalni status?
U alatu Microsoft Teams otvorite grupu i upišite korisnički račun (ime i prezime@skole.hr) svojih učenika. U ikoni Zadatci možete stvoriti zadatak, odrediti rok predaje, dati dodatne upute i izraditi rubriku za kriterij vrednovanja prema kojem ćete učenicima dodijeliti ocjene. Učenici će samostalno odrediti kad će s pomoću smjernica izraditi zajedničku umnu mapu. Izvršeni zadatak ostat će sačuvan s komentarima koje napišete tijekom analize rada.
Također, smjernice i nastavni sadržaj možete kreirati i podijeliti svakom pojedinom učeniku u One Note/Class Notebook.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) te samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane za videozapis koji ćete prikazati. Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte mjesto blizu izvora zvuka i stavite titlove uz spomenuti videozapis.
Učeniku s teškoćama možete unaprijed pripremiti predložak umne mape s elementima koje ona treba sadržavati. Pripazite na to da je predložak grafički oblikovan prema individualnim potrebama učenika (npr. uvećan font, Arial veličine najmanje 14 pt, prored između riječi i redaka, jasne slike dobrog kontrasta).
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li uporabu zadanog alata Xmind mentalne mape. Ako je potrebno, demonstrirajte mu korake, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada uporabom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu.
Potaknite učenika s teškoćama na sudjelovanje u raspravi.
Omogućite mu dovoljno vremena za pisanje eseja.
Ako izvodite aktivnost u online okruženju, pri davanju smjernica za izradu zajedničke umne mape provjerite s učenikom s teškoćama je li mu potrebno nešto dodatno objasniti. Pri davanju uputa za izvršavanje zadatka upotrijebite jednostavan jezik i izbjegavajte nepotrebne informacije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručnicima Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenicima koji su zainteresirani za ovu temu, pripremite smjernice i potaknite ih na dodatno istraživanje na internetu.
U istočnjačkoj kulturi moralne se dužnosti često temelje na filozofijama i religijama koje su oblikovale te kulture. Primjeri moralnih dužnosti u istočnjačkoj kulturi:
- U hinduizmu, budizmu i džainizmu, ahimsa (nenasilje) se smatra temeljnom moralnom dužnošću. To podrazumijeva izbjegavanje nanošenja bilo kakve štete drugim bićima te promicanje mira i suosjećanja sa svim živim bićima.
- U filozofiji taoizma naglašava se važnost ravnodušnosti i uravnoteženosti. To uključuje prihvaćanje promjena i protoka života te pronalazak harmonije između suprotnosti poput svjetlosti i tame, muškosti i ženstvenosti, djelovanja i nedjelovanja.
- U hinduizmu dharma (životna dužnost) se odnosi na pravilno djelovanje u skladu s univerzalnim moralnim zakonima i društvenim očekivanjima. Svaka osoba ima svoju dharmu koja je povezana s njezinim položajem u društvu i odgovornostima koje proizlaze iz toga.
- U mnogim istočnjačkim filozofijama, poput konfucijanizma, naglašava se važnost skromnosti, nesebičnosti i odricanja od materijalnih želja. To podrazumijeva fokusiranje na duhovne vrijednosti, razumijevanje društvenih uloga i brigu za dobrobit cijele zajednice.
- U budizmu se naglašava važnost meditacije i samospoznaje kao puta prema moralnom i duhovnom razvoju. Osoba je dužna uložiti napor u samoistraživanje, uvid u prirodu uma i razvijanje unutarnje mudrosti.
- U mnogim istočnjačkim kulturama uvažavanje starijih, učitelja i autoriteta smatra se moralnom dužnošću. To uključuje poslušnost i pažnju uz poštovanje mudrosti i iskustva starijih ljudi.
- Istočnjačke kulture često naglašavaju važnost življenja u skladu s prirodom i prirodnim ritmovima. To uključuje očuvanje prirodnih resursa i okoliša te shvaćanje da je čovjek samo jedan dio šireg ekosustava.
Učenici će napraviti plakat u Canvi i prezentirati svoja zapažanja ostalima u razredu.
Savater, Fernando. 1998. Etika za Amadora. Educa. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.