Zamolite učenike da podignu palac ispred svojih zatvorenih očiju. Neka ga pogledaju najprije lijevim okom dok desno drže zatvorenim. Zatim neka sklope lijevo oko i pogledaju ga desnim okom. Pitajte ih što su primijetili. Učenici će uvidjeti da im se učinilo da je palac promijenio uporište. Problematizirajte situaciju kako bi mogli povezati povezati tu pojavu sa svojim gledištem na ljude koji ih okružuju, događaje koje su doživjeli ili osjećaje koje su osjetili.
Podijelite učenike u četveročlane grupe. Svaka grupa čita različitu pjesmu, priču ili dramski prizor koji tematizira određeni problem zlostavljanja, zanemarivanja, društvenoga ili osobnoga pritiska ili ovisnosti. Za to su pogodni tekstovi Jorge Bucaya iz zbirke Pričam ti priču, pripovijetka E. Hemingwaya Snjegovi Kilimandžara, priča A. P. Čehova Na blagdane, pjesme Viktora Vide, Borisa Marune, W. Szymborske, tragedije i dr. Učenici čitaju tekst tehnikom podloška (placemat). Svaki učenik najprije u svoj dio lista papira piše svoja zapažanja o tekstu prema smjernicama. Smjernice pripremite u digitalnoj aplikaciji Sway (obrazac Praktičan projekt) i podijelite s učenicima poveznicu ili ih prikažite na školskoj ploči. To mogu biti sljedeća pitanja i upute: Kakav je dojam na tebe ostavio tekst? Koje su te pojedinosti potaknule na promišljanje? Što bi se dogodilo s promjenom gledišta na isti događaj ili lik? Kako bismo mogli reagirati na mjestu lika? Što možemo naučiti iz postupaka likova ili iz njihovih osjećaja? Napiši tekst s promjenom gledišta na problem i mogućim rješenjem. Nakon što učenici samostalno zapišu odgovore, uspoređuju ih i dopunjuju u grupama te na kraju u zajednički dio papirnatoga podloška upisuju svoje zajedničke odgovore. Na kraju aktivnosti predstavnici grupa čitaju tekst o kojem su razgovarali te zajedničke zaključke, prijedloge i rješenja problemske situacije objavljuju na zajedničkoj digitalnoj ploči Conceptboard.
Zaključni refleksivni razgovor provedite u krugu s učenicima. Ukratko objedinite prijedloge i rješenja objavljena na virtualnoj ploči i razvrstajte probleme na one koji se odnose na primjenu strategija samozaštite i izbjegavanja rizičnih ponašanja, zatim na probleme koji se odnose na vršnjačku potporu pri situacijama vršnjačkoga nasilja ili društvene deprivacije. Pri tome ih zamolite da osmišljene strategije samozaštite razvrstaju na učinkovite i neučinkovite, upisujući ih na post-it papiriće.
Učenici samovrednuju svoje razumijevanje teme izradom stripa prema odabranoj priči ili pjesmi s promjenom gledišta i primjenom neke od predloženih strategija ili uključivanjem poziva nekoj od služba koje pružaju pomoć i zaštitu. Popis služba za mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti učenici mogu pregledati na stranici Javno zdravlje Hrvatskoga zavoda za javno zdravstvo.
Predložak s redoslijedom aktivnosti već na početku sata osigurava učeniku s PSA-om ili ADHD-om lakše održavanje pažnje tijekom aktivnosti. Potrebno je voditi računa da su učenici s teškoćama kojima će trebati podrška tijekom rada (teškoće učenja, učenici s jezičnim i komunikacijskim teškoćama, ADHD, PSA) u grupi s vršnjacima koji su spremni pružiti podršku. Dobro je da rade u paru, primjerice, ako učenik ima teškoće čitanja i pisanja, neka vršnjak čita i pruža podršku pri zapisivanju zabilješki. Upute i smjernice perceptivno su prilagođene, bilo na posebnoj poveznici ili na predlošku učenika s teškoćama.
Pri završnome objedinjavanju potrebno je da se kategorije (strategije samozaštite, izbjegavanje rizičnih ponašanja i dr.) perceptivno međusobno razlikuju. U razvrstavanju strategija samozaštite na učinkovite i neučinkovite i u samovrednovanju bit će učinkovit rad u paru s vršnjakom, posebno učenika s teškoćama u razumijevanju socijalnih situacija. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Na temelju stripova učenici mogu izraditi animirani edukacijski film s prijedlozima kako se zaštititi od društvenih i osobnih pritisaka, sačuvati osobni integritet u društvu vršnjaka uživo i na društvenim mrežama te njegovati pozitivnu sliku o sebi. Za izradu animiranih filmova pogodna je aplikacija PowToon.
Na početku pogledajte video i poslušajte rap pjesmu Knigge 2.0 (YouTube: klicksafegermany:Knigge 2.0, trajanje 3:52 minute) koja opisuje problematiku virtualnoga zlostavljanja među mladima, tzv. Cyber-Mobbing.
Pripremite učenicima radni listić koji mogu rješavati prije, tijekom i/ili nakon slušanja, primjerice, s kiticama pjesme u kojima je potrebno ubaciti ponuđene riječi i popisom riječi s hrvatskim prijevodom koje bi učenicima mogle biti nepoznate (klicksafe.de: Strophen zum Rapsong von Ben Bohnert).
Razgovarajte s učenicima o temi pjesme, o kome govori pjesma (mladi i/ili odrasli), o kojem okruženju govori (stvarno i/ili virtualno), po čemu se to može prepoznati u pjesmi, kakve situacije opisuje (pozitivne i/ili negativne), pruža li pjesma određene savjete i sl. Navedite učenike na zaključak da je riječ o virtualnome zlostavljanju, tzv. Cyber-Mobbingu i pitajte jesu li se susreli s takvim oblikom zlostavljanja u svojem okruženju, zamolite ih da opišu situaciju koju su doživjeli.
Uputite ih da posebno označe i izdvoje kitice koje opisuju situacije virtualnoga zlostavljanja i kitice koje potiču na razmišljanje o vlastitim postupcima i posljedicama te pozivaju na poštivanje sebe i drugih na internetu. Prikažite im pridjeve koji opisuju osjećaje u kiticama s virtualnim nasiljem u obliku oblaka riječi (tužan, posramljen, ljut, bijesan, razočaran, iznevjeren, shrvan, nesretan, uvrijeđen itd.) i zamolite ih da pojedinim kiticama pridruže odgovarajuće pridjeve. Možete uporabiti jedan od digitalnih alata za izradu oblaka riječi, primjerice Word Art.
Podijelite učenike u grupe i zamolite ih da na mrežnim stranicama istraže Cyber-Mobbing (pomki.de: Was ist Mobbing, klicksafe.de: Cyber-Mobbing - Was ist das?, hanisauland.de: Mobbing und Cyber-Mobbing i sl.) prema smjernicama koje ste pripremili (pr. koja je razlika između Mobbinga i Cyber-Mobbinga, koji oblici virtualnoga zlostavljanja postoje, primjeri virtualnoga zlostavljanja itd.). Učenici mogu u kiticama koje opisuju virtualno zlostavljanje odrediti oblik zlostavljanja. Omogućite im korištenje rječnika i/ili online rječnika, primjerice Crodict.
Uputite učenike da prikupljene informacije bilježe u online bilježnicu kako biste mogli pratiti njihov rad i prema potrebi pružiti pomoć i povratnu informaciju. Možete uporabiti jedan od digitalnih alata (pr. OneNote u sklopu Microsoft Office paketa).
Nadalje im možete predložiti da izrade memeove koji prikazuju oblike i primjere virtualnoga zlostavljanja (pr. Onaj osjećaj kada te drugi u objavama na Facebooku označe kao gubitnika). Predložite im jedan od digitalnih alata u kojem mogu izraditi memeove, primjerice Adobe Spark.
Uputite učenike da svoje uratke objave na zajedničkome virtualnom zidu, pročitaju druge memeove i u obliku komentara napišu savjet kako postupiti u takvoj situaciji (pr. razgovaraj s roditeljima, ukloni osobe s popisa prijatelja na društvenoj mreži, ne odgovaraj na provokativne poruke i objave, obrati se učiteljima, sačuvaj dokaze, napravi snimke zaslona i sl.). Možete uporabiti jedan od digitalnih alata za izradu virtualnoga zida (Padlet). Pri otvaranju zida u Padletu omogućite reakcije i komentiranje. Poveznicu na virtualni zid s memeovima objavite na mrežnim stranicama škole povodom obilježavanja Dana sigurnijega interneta.
Poželjno je učenicima s teškoćama omogućiti pripremu za sat tako da se unaprijed upoznaju s pjesmom Knigge 2.0 (YouTube: klicksafegermany:Knigge 2.0) i njezinim značenjem. U školi popunjavaju radni listić s perceptivno prilagođenim kiticama pjesme u kojima je potrebno ubaciti ponuđene riječi s rječnikom za riječi koje očekujete da su nepoznate. Prema potrebi osigurava se podrška vršnjaka.
Tijekom razgovora dobro je da učenici s PSA-om, ADHD-om i s teškoćama učenja imaju grafički prilagođen predložak s pitanjima.
Radom u paru s vršnjakom koji pruža podršku u provedbi svih zadataka i u radu s digitalanim alatima, osigurat će se prikladna uključenost učenika.
Učenik s teškoćama uz navedenu podršku izdvaja kitice koje upućuju na virtualno zlostavljanje i zajedno pridružuju pridjeve koji opisuju osjećaje u određenoj strofi. Za vrijeme rada u grupi učenik s teškoćama nastavlja istraživati na mrežnim strancama o Cyber-Mobbingu u paru s vršnjakom, i to prema prilagođenim smjernicama napisanima na predlošku te upisuje, ako treba uz podršku, u online bilježnicu. Na isti način sudjeluje u izradi memeova koji prikazuju oblike i primjere virtualnoga zlostavljanja te u čitanju drugih memova. Učenik s teškoćama uz podršku vršnjaka upisuje svoj komentar na memeove drugih učenika. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Dodatno motiviranim i jezično naprednijim učenicima predložite da na mrežnim stranicama istraže je li Cyber-Mobbing kažnjiv, što propisuje zakon u Njemačkoj i kakva je povezanost s temeljnim ljudskim pravima (klicksafe.de: Cyber-Mobbing - Was sagt das Gesetz?, lmz-bw.de: Machen sich Bullys strafbar?). Zamolite učenike da izrade informativni poster, objave na zajedničkome virtualnom zidu i predstave ostalim učenicima. Možete im predložiti korištenje jednoga od digitalnih alata, primjerice Canva.
Potaknite učenike koji sudjeluju u ovoj izvannastavnoj aktivnosti da pišu dnevnik barem tjedan dana kako bi osvijestili koliko su duboko u svijetu igrica. Predložite im da s pomoću tablice u stupac “misli” upišu oznaku za svaki put kad se sjete igrice i razmišljaju o njoj i neka približno navedu koliko je razmišljanje trajalo (u minutama). U stupac “ometanje” mogu navesti u kojoj ih je mjeri razmišljanje o igricama ometalo u izvođenju svakodnevnih zadataka (na skali od 0 - nimalo, 1 - malo, 2 - umjereno, 3 - izrazito). Učenici mogu voditi evidenciju u zajedničkoj Excel Online proračunskoj tablici (svaki učenik na svojem listu).
Nakon tjedan dana zajedno analizirajte zapise. Možete izraditi ljestvicu koja će mjeriti razinu uživljenosti u igru. Tako za svaki put kad se učenik sjeti igrice, može si u tablici dodijeliti bodove: 1 kratkotrajno podsjećanje na igricu, 2 razmišljanje o strategiji i izmjeni strategije igranja, 3 duboko promišljanje o igrici zbog kojeg nije obavljen neki važan zadatak poput zadaće, obroka ili je došlo do odgađanja obavljanja fizioloških potreba.
Neka učenici izrade grafičke prikaze bodova za svaki dan u istome alatu i analizirajte situaciju sa svakim učenikom pojedinačno. Potaknite ih da proučavanjem grafičkoga prikaza osvijeste utjecaj igrica na vlastiti svakodnevni život i potaknite ih da prouče kako igrice potiču igrače na igranje.
Upoznajte ih s pojmom “razbijanja četvrtoga zida” koji se u područje videoigara ušuljao iz kazališta, a predstavlja nevidljivi zid koji dijeli glumce od publike (zid kroz koji publika vidi glumce, ali glumci ne vide publiku). U svijetu igrica radi se najčešće o likovima koji se obraćaju direktno igraču, naizgled su svjesni svojega postojanja unutar igrice, zbijaju šale na račun vlastitoga programera ili igrača, čime se postiže još veća uronjenost igrača u svijet videoigre te se brišu granice sa stvarnim svijetom. Zajedno pogledajte animirani video u kojem se tematizira navedena pojava, a koji može poslužiti i za ilustraciju uživljenosti u virtualni svijet kao da je naš vlastiti. Pitajte učenike: Biste li s jednakim žarom igrali igricu da znate da o njezinome ishodu ovisi život ili zdravlje vama bliske osobe? Pristupate li trenutno igricama kao da je to tako (igrajući s istom uživljenošću kao da je posljedica igranja toliko važna)? Ima li to smisla? Razgovarajte o mogućim opasnostima koje se kriju u prekomjernome igranju igrica i njihovim posljedicama na društveni, obiteljski i školski život kao i zdravlje (spavanje, pažnja i koncentracija).
Uputite učenike na osmišljavanje metoda kojima će si pomoći bolje kontrolirati misli, organizirati svaki dan, a igricama posvetiti toliko vremena da ne dolazi do zanemarivanja svakodnevnih obaveza.
Prije provedbe aktivnosti istražite koje ustanove na vašem području pružaju pomoć mladima u nasilnim vezama. Izradite popis ustanova s kontaktima (brojevima telefona, adresama, adresama elektroničke pošte) u jednome dokumentu koji ćete na kraju aktivnosti podijeliti svim učenicima.
Na početku aktivnosti s pomoću Mentimetra pitajte učenike kako žele da se djevojka/mladić odnose prema njima u vezi. Nakon kratkoga prikaza poželjnih oblika ponašanja, pitajte ih kako ne žele da se djevojka/mladić odnose prema njima u vezi pa i te odgovore prikažite u istome alatu. Objedinite poželjna i nepoželjna ponašanja koja se najčešće pojavljuju. Pitajte ih jesu li očekivali takve odgovore i što je možda u njima iznenadilo, koliko su se često u svojim vezama (ili u vezama svojih bližnjih, prijatelja, susjeda) susreli s poželjnim ili nepoželjnim oblicima ponašanja partnera. Podijelite učenike u pet grupa, svakoj dodijelite jednu temu koju će istražiti do sljedećega susreta.
Prva grupa istražit će uobičajena uvjerenja i činjenice o tome kako ljubavna veza treba izgledati. Možete im predložiti neka uvjerenja: Ljubomora je znak ljubavi; Prava veza ne mora nužno uključivati seksualne odnose; Ako si u vezi, prihvatljivo je zanemariti svoje prijatelje. Neka se dosjete još nekih uvjerenja i komentiraju što misle o njima.
Druga grupa istražit će koja prava imaju partneri u ljubavnoj vezi. Možete im predložiti neka od sljedećih prava: Imam pravo osjećati se sigurno u vezi; Imam pravo prekinuti vezu;, Imam pravo na vrijeme za sebe. Naglasite učenicima da je ostvarivanje prava usko vezano uz mijenjanje pogrešnih uvjerenja koja ljudi imaju o ljubavnim vezama. Potaknite ih da se dosjete što više prava koja imaju partneri u ljubavnim vezama i neka međusobno komentiraju koliko su često bili svjedoci kršenja tih prava.
Treća grupa istražit će kakve su to kvalitetne veze, što treba biti zadovoljeno da bi se veza mogla nazvati kvalitetnom. Možete im predložiti nekoliko primjera: međusobno povjerenje, uvažavanje, zajedničko donošenje odluka. Potaknite ih da osmisle što više osobina kvalitetnih veza i promisle koliki broj veza u njihovoj okolini zadovoljava te kriterije.
Četvrta grupa istražit će uvjerenja i stereotipe koji postoje o nasilju u vezama. Predložite im neke primjere: Jedan šamar se može dogoditi i vjerojatno se neće ponoviti; Osoba koja doživljava nasilje obično je sama kriva za to; Ako voliš svojega partnera, podnosit ćeš njegovo/njezino loše ponašanje. Potaknite ih da osmisle još uvjerenja o nasilju u vezama i neka istraže činjenice o njima, jesu li uvjerenja točna ili netočna. Na kraju im prikažite interaktivni sadržaj Bliski odnosi u kojem mogu provjeriti koja su iracionalna vjerovanja o bliskim odnosima.
Peta grupa istražit će kako se može prepoznati nasilje u vezama i koje vrste nasilja postoje u vezama (fizičko, emocionalno i seksualno nasilje). Predložite im neke primjere s pomoću kojih mogu prepoznati nasilje u vezi: drastična promjena ocjena, izgleda, tjelesne težine, stalno opravdavanje partnera pred drugima, stalno provjeravanje gdje se partner nalazi. Pogledajte video Mladenačke veze i komentirajte sve dosada istraženo.
Bilješke mogu voditi u zajedničkome dijelu razredne OneNote bilježnice u kojoj ste pripremili zasebne stranice prema broju grupa sa zadatcima i smjernicama za istraživački rad. Na sljedećem susretu učenici će predstaviti svoje spoznaje. Komentirajte informacije do kojih su došle pojedine skupine. Pitajte ih što misle kako prijatelji mogu pomoći ukoliko primijete da je neka ljubavna veza nasilna. Napomenite im da je važno pokazati zanimanje za problem, potrebno je vjerovati prijatelju kada im se požali te mu biti podrška, ohrabriti ga u traženju pomoći roditelja, stručnoga suradnika u školi ili neke ustanove.
Učenici će zatim osmisliti “vezomjer”, mjerač kvalitetne veze, u obliku kratke provjerne (check) liste koja će se sastojati od tvrdnji na koja će se odgovarati potvrdno ili negativno. Svaka grupa predložit će tvrdnje koje smatraju važnima za temu koju su obrađivali (prva grupa predložiti će tvrdnje vezane za uvjerenja o vezama, druga grupa usmjerit će se na prava partnera u ljubavnim vezama, treća grupa osmislit će tvrdnje o kvaliteti veze, četvrta grupa napisat će tvrdnje o stereotipima i nasilju u vezama, a peta grupa o prepoznavanju nasilja). Napomenite im da oblikuju tvrdnje u afirmativnome obliku (više potvrdnih odgovora znači da je veza kvalitetnija). Objedinite sve tvrdnje te složite provjernu (check) listu koju će učenici riješiti i objaviti na školskoj oglasnoj ploči kako bi i ostali učenici mogli procijeniti kvalitetu svoje veze. Učenici mogu izraditi „vezomjer“ u digitalnome obliku koristeći se alatom za izradu upitnika Opinion stage. Možete podijeliti poveznicu na izrađeni test na mrežnim stranicama škole kako bi bio dostupan široj javnosti.
Na kraju aktivnosti podijelite svim učenicima pripremljeni dokument s popisom ustanova koje pružaju pomoć mladima u nasilnim vezama.
Dobro je poznato koliki je utjecaj medija na odabir hrane i kako marketinški stručnjaci postavljaju hranu u prodavaonicama. Tako utječu na psihološku svijest kupaca ne bi kupili namirnice i povećali potrošnju proizvoda.
Razgovarajte s učenicima o tome kakva su njihova saznanja u vezi prekomjerne tjelesne mase (pretilosti) i poremećaja u prehrani (anoreksija, bulimija, kompulzivno prejedanje). Pitajte ih koliki je utjecaj društva i medija na kupovinu aktualnih proizvoda u prodavaonicama (čokolada, grickalice, gazirana pića), smatraju li da konzumacija navedenih proizvoda može dovesti do prekomjerne tjelesne mase (pretilosti), odnosno do poremećaja u prehrani, smatraju li da je za gubitak tjelesne mase učinkovitije vježbanje ili smanjenje dnevnoga unosa kalorija, kako se osjećaju u vlastitome tijelu, jesu li ikada bili opterećeni vježbanjem s ciljem gubitka tjelesne mase i jesu li primjenjivali kakvu dijetu (uz navođenje primjera dijete). Sve navedeno učenici iskazuju anketnim upitnikom koji treba unaprijed pripremiti u digitalnome alatu Google obrasci. Zajednički komentirajte odgovore jer se prikupljeni podatci automatski statistički obrađuju i prikazuju odgovarajućim dijagramima.
Podijelite učenike u grupe tako da jedna grupa istražuje namirnice koje se najviše ističu u prodavaonicama (pr. akcijski artikli) i koliko iznosi njihova nutritivna vrijednost, druga grupa istražuje gdje se nalaze namirnice zdrave hrane (kvinoja, bulgur, kus kus, bademovo mlijeko) i koliko iznosi njihova nutritivna vrijednost, treća grupa istražuje koliko je potrebno tjelesne aktivnosti za potrošnju unesenih kalorija odabranih proizvoda u objema kategorijama. Učenici zapisuju rezultate istraživanja u zajedničku Excel Online tablicu. Na nastavnome satu učenici u grupama kratko predstavljaju prikupljene podatke i uz pomoć nastavnika odabiru vježbe koje najviše utječu na potrošnju kalorija u organizmu (aerobne vježbe). Zajednički isplanirajte usklađen program vježbanja koji ćete moći provoditi na nastavnim satima, a koji će biti pogodan i za provedbu kod kuće.
Na kraju aktivnosti istaknite da je zdrav život prioritet, kako u tjelesnome, tako i u mentalnome pogledu. Važno je brinuti se o prehrani i tjelovježbi, no presudno je imati mjeru u pogledu odabira namirnica kao i usklađenost kalorijskoga unosa i tjelovježbe.
Učenicima s ADHD-om i PSA-om pripremi se predložak s redoslijedom aktivnosti tako da učenik već na početku sata zna koji ga zadatci očekuju kao i ono što slijedi iza pojedine aktivnosti. Za uvodni razgovor imaju podsjetnik koji im olakšava uključivanje u raspravu.
Anketni je upitnik u digitalnome alatu Google obrasci perceptivno prilagođen što odgovara i svim učenicima s teškoćama učenja. Po potrebi osigurajte podršku vršnjaka za oblikovanje i upisivanje odgovora.
Učenik s teškoćama u grupi je vršnjaka koji su spremni dati mu podršku. Ako se učenik s teškoćama, posebno učenik s PSA-om, još nije susretao s namirnicama zdrave hrane, preporuča se da sudjeluje u jednoj od preostalih grupa koja mu je tematski najbliža.
U zaključcima istraživanja i raspravi potiče se učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje i zaključak o primjeni naučenoga u svakodnevnome životu. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Neka učenici istraže koja je najbolja kombinacija, odnosno omjer ugljikohidrata, masti i bjelančevina te na temelju istraženih podataka naprave tjedni jelovnik sa zdravim namirnicama. Gotovi jelovnik izrađuju u obliku plakata s pomoću digitalnoga alata Canva kako bi svima bio dostupan.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.