Aktivnost provedite nakon što su se učenici upoznali s pojmovima pismo, osobno pismo, službeno pismo i javno pismo. Naglasite da intimna pisma mogu biti pisana neformalnim jezikom kojim pošiljatelj izražava osobne osjećaje i doživljaje prema bliskoj osobi, a možete ih uputiti i u pojam epistolarnoga romana. Pogledajte multimedijski videozapis Pismo i kako ga napisati, zatim neka učenici riješe kviz. Zajednički možete pročitati i ulomak iz romana Patnje mladoga Werthera,, Krležino pisma Beli,... Prisjetite se zakonitosti pisanja pisama, njegove strukture, oslovljavanja, potpisa, značenja P.S, glavnih elemenata, slijeda, oblikovanja i razrade misli... Podsjetite ih da se u javnim pismima nekome zahvaljujemo ili, pak, upozoravamo na nešto, odnosno ukazujemo na društveni problem. Prva otvorena pisma pronalazimo u Bibliji - poslanice apostola Pavla, primjerice poslanicu upućenu Rimljanima Poslanica Rimljanima - 1. poglavlje. Uputite ih neka istraže najpoznatija javna pisma Pisma koja su ušla u povijest Razgovarajte o njima, kome se pošiljatelji obraćaju, na što se u njima upozorava, kako su strukturirana, kako završavaju,...Najavite im da će pisati pisma, osobno ili javno, no ne u vlastito ime, već trebaju ući u ulogu pošiljatelja koji piše nekom primatelju pismo. Unaprijed u Wordwalu pripremite tri različita čudnovata kotača, s nazivima: pošiljatelj, primatelj, vrsta pisma te imenujte različite pošiljatelje i primatelje pisama. Učenici će zavrtjeti jedan po jedan kotač i tako doznati kome pišu, u kojem obliku pisma i tko su oni kao pošiljatelji. Mogu to, primjerice, biti - učenik 8. razreda Petru Preradoviću (osobno pismo), učenik 8. razreda ministru zdravstva, A.G.Matoš Tinu Ujeviću, A.G.Matoš (javno pismo) suvremenicima, Churchill Staljinu (javno pismo), učenik 8. razreda potpisniku Deklaracije o nazivu i položaju hrvatskoga jezika… Učenici neka pisma postave u svom kanalu u MS Teamsu kao zaseban dokument. Napisana pisma učenici mogu komentirati. Napravite anonimnu anketu u MS Formsu pomoću koje će učenici izabrati najbolje pismo. Pisma možete povezati u jedan dokument te urediti i objaviti na mrežnim stranicama škole. Predstavljanje zbirke pisama možete upriličiti uz Svjetski dan pisama 11. svibnja.
Pripremite podsjetnik u obliku kognitivne mape koja će sadržavati vrste pisama i karakteristike te primjere istih. Navedeno će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje i učenicima s intelektualnim teškoćama. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma pripremite slikovne prikaze pojmova povezane s vrstama pisama i primjerima iz učenikova života (simbol, učenikov crtež pojmova i sl). Pri zajedničkom čitanju ulomaka pripazite na učenike s teškoćama učenja, odnosno teškoća u čitanju, nemojte ih prozivati da čitaju naglas nepoznati tekst. Tekstove grafički prilagodite, odaberite primjeren font slova (Arial), veličinu, razmak između riječi, prored, istaknite bitno u tekstu. Za učenike s intelektualnim teškoćama tekst semantički pojednostavite. Provjerite razumijevanje riječi u tekstu te po potrebi dodatno pojasnite. Omogućite učenicima s oštećenjem vida sjedenje u blizini izvora zvuka tijekom prikaza videozapisa, a učenicima s oštećenjem sluha titlove videozapisa.
Pripremite podsjetnik s uputama za pisanje pisama u vidu sastavnica i koraka u pisanju. Proslijedite primjere pisama učenicima. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više, neka prouče Radionicu pisanja CV-a i motivacijskog pisma te osmisle motivacijsko pismo koje će poslati Nastavničkom vijeću ili ravnatelju željene gimnazije.
Aktivnost provedite u četiri koraka:
KORAK 1: Uvod
S učenicima povedite raspravu o tome koji su bili najznačajniji vladari srednjeg vijeka u Hrvatskoj i Ugarsko-Hrvatskom Kraljevstvu. Pokušajte povezati pojedine vladare s jednim važnijim događajem tijekom njihove vladavine. Usmjerite učenike na pitanje kako su povjesničari doznali za vladare, kojim vrstama povijesnih izvora se koriste. Objasnite kako su pojedini vladari osobito u kasnijem srednjem vijeku zapošljavali svoje pisare i kroničare događaja. Iz kojeg razloga? Mogu li kroničari pisati kritički o vladaru koji ih je zaposlio i zašto? Najavite da će učenici u sljedećoj aktivnosti preuzeti ulogu srednjovjekovnih kroničara koji su zapisivali događaje važne za kraljevstvo i vladavinu vladara koji su ih zaposlili, ali i ulogu povjesničara koji te tekstove danas čitaju i njima pokušavaju rekonstruirati povijest i povijesne događaje.
KORAK 2: Zapisi
Učenike podijelite u nekoliko grupa po četiri člana. Svakoj grupi zadajte ime jednog vladara o čijoj vladavini će pisati. Ostale grupe ne smiju saznati o kojem vladaru je riječ. Odaberite jedan ključni događaj ili pojavu tijekom vladavine pojedinog vladara kojem bi se učenici detaljnije posvetili. (npr. knez Branimir – komunikacija s papom, Koloman Arpadović – stjecanje hrvatske krune, Žigmund Luksemburški – protudvorski pokret). Učenici trebaju sastaviti kraći zapis (do pola stranice) o vladaru i događaju koji im je zadan te ga postaviti na pripremljeni zid u alatu Padlet. Zapis će sastaviti iz uloge vladareva zapisničara tako da moraju uzeti u obzir što će vladar smatrati prihvatljivim da se o njemu objavi. Ujedno u svoj rad trebaju ugraditi i svoje stavove odnosno procjene vladara i njegovih postupaka koje oni kao zapisničari možda i ne odobravaju. U zapisu neka ne imenuju vladara jer će njegovo ime druge grupe trebati prepoznati po opisu. Kao pomoć i dodatni sadržaj učenicima možete ukazati na natuknice Hrvatske enciklopedije o pojedinim vladaru.
KORAK 3: Analiza
Nakon što su učenici izradili svoje zapise u Padletu, neka ih međusobno razmijene tako da svaka grupa dobije po jedan zapis druge grupe. Učenici u grupi analiziraju povijesni izvor koji su dobili. Na temelju njega trebaju odrediti o kojem je vladaru riječ te prepoznati i odrediti koji je bio najvažniji događaj njegove vladavine. Neka učenici pokušaju pronaći i koju su kritiku o tom vladaru zapisničari napisali između redova.
KORAK 4: Prezentiranje i rasprava
Predstavnici grupa neka iznesu svoje zaključke iz uloge povjesničara koji su proučavali stari pisani povijesni izvor. Grupa po grupa imenuje kojeg vladara su prepoznali, koji je središnji događaj ili pojava tog vladara u izvoru i koju kritiku vladara su prepoznali u zapisu. Nakon toga grupa koja je zapis napisala potvrđuje njihovu analizu ili je opovrgava. Nakon što su se sve grupe izredale, pokrenite s učenicima završnu raspravu.
Je li bilo teško napisati izvor? S kojim teškoćama ste se susretali u pisanju, a s kojima u analizi izvora. Mogu li se dogoditi pogreške pri analizi izvora i zašto? Kako takve pogreške mogu utjecati na naše poznavanje povijesti? Koje bi postupke predložili povjesničarima pri analizivijesnih izvora kako bi se broj pogrešaka što više smanjio?
U prvom koraku prije rasprave provjerite razumijevanje uloga učenika u raspravi te ih primjerima približite učenicima s teškoćama, osobito učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Za učenike s teškoćama pažnje pripremite natuknice o temi rasprave. Pripremite podsjetnik s imenima i slikama vladara kao i lentu vremena. Primjerom pojasnite pojam kroničara, osobito za učenike s intelektualnim teškoća. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma primjerom pojasnite igru uloga koja se od učenika očekuje u aktivnosti. U drugom koraku osigurajte aktivno i ravnopravno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi, po potrebi omogućite rad u paru unutar grupe. Pripremite kratke i precizne upute,u pisanom obliku, osobito za učenike s teškoćama pažnje te smjernice u koracima za stvaranje kraćeg zapisa. Primjerima situacija iz učenikova života približite pojmove stavova i kritika. Za zadatke u trećem koraku pripremite upute i primjere za analizu povijesnih izvora. Kao podsjetnik u radu, učenicima proslijedite popis s imenima vladara, s kojeg će izabrati o kojem je vladaru riječ. Vladare, povijesne izvore, događaje popratite slikovno za učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s intelektualnim teškoćama.
S učenicima koji žele više možete organizirati dodatni korak u aktivnosti. Nakon što su pisali o vladaru i događaju iz uloge vladareva pisara, isti događaj i vladara neka opišu iz uloge vladarevih suparnika. Naglasite da imaju slobodu napisati što misle i otvoreno kritizirati vladara jer zapis neće doći u vladareve ruke. Nakon izrađenog dodatnog povijesnog izvora, učenici će usporediti različita gledišta i opise istih povijesnih događaja te donijeti zaključke jesu li takvi izvori pouzdaniji i bolji za korištenje nego oni pisani za vladara. Svoje izvore i analize učenici mogu objaviti na zajedničkom Padletu.
S učenicima ponovite što je popis stanovništva, kada se i zašto provodi te koliko je bilo stanovnika u Hrvatskoj 2011. godine. Pitajte ih koja je institucija u Hrvatskoj zadužena za provođenje popisa stanovništva. Učenici neka u paru rasprave poznaju li nekoga da je iselio iz njihova mjesta u drugo mjesto u Hrvatskoj ili izvan Hrvatske. Neka objasne kako to utječe na broj stanovnika mjesta iz kojeg je osoba iselila, na broj stanovnika mjesta u koje je uselila, na broj stanovnika Hrvatske. Potom u razredu povedite raspravu zbog kojih se sve razloga mijenja broj stanovnika na nekom prostoru i zašto je sve važno znati broj stanovnika nekog prostora. Pitajte učenike radi li netko od njihovih ukućana ili članova obitelji u inozemstvu ili možda putuje na posao u drugi grad ili županiju. Potaknite ih neka razmisle i predlože neke mogućnosti lokalnih zajednica i/ili države koje bi mogle spriječiti pad broja stanovnika na nekom području.
S učenicima odaberite jednu, dvije ili tri županije, ovisno o broju učenika u razredu. Svakom učeniku dodijelite jedan grad ili općinu iz županije. Učenicima projicirajte poveznicu na digitaliziranu verziju Naselja i stanovništvo Republike Hrvatske te s njima podijelite kratku poveznicu kako bi joj lakše pristupili na tabletu ili pametnom telefonu (poveznica). Vodeći ih na jednom primjeru, potaknite učenike neka izdvoje podatke o broju stanovnika odabrane općine/grada i zapišu ih u svoje bilježnice za sve dostupne godine.
Unaprijed pripremite primjere linijskog dijagrama povezane s konkretnim pojmovima svakodnevnog života. U suradnji s učiteljem matematike, pokažite im korak po korak kako se crta linijski dijagram. Učenici potom crtaju linijski dijagram na milimetarskom papiru. Dok crtaju, obiđite ih i usmjeravajte njihov rad.
Nakon što učenici završe svoje linijske dijagrame, neka ih fotografiraju te fotografije postave na razredni zid u digitalnom alatu Padlet. Učenike podijelite u parove. Neka izaberu naziv grada ili općine koju nisu dosad radili, a čiji se naziv nalazi na zidu Padleta. Neka svom paru opišu kretanje broja stanovnika koristeći se izrađenim linijskim dijagramom.
Za učenike s teškoćama pripremite podsjetnik s primjerom popisa stanovništva kao oblik podrške tijekom aktivnosti. Za učenike s intelektualnim teškoćama prilagodite podatke njihovim mogućnostima. Istaknite važne i učenicima poznate podatke. Osigurajte rad u paru učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Podatke popisa stanovništva grafički prilagodite (font, veličina slova/brojki, razmak između slova/brojki, prored, istaknite važno i sl.) za učenike s teškoćama učenja (čitanja i pisanja). Pri pretraživanju podataka o gradu, pripremite slikovne prikaze grada i njegovih znamenitosti, što će biti podrška učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Pripremite obrasce tablica s dovoljno velikim poljima za upis podataka koji se traže o gradu/općini za učenike s teškoćama pisanja i učenike s motoričkim teškoćama. Podatke istaknite različitim bojama kao orijentir u pisanju za učenike s teškoćama pisanja i učenike s teškoćama pažnje. Upute u obliku koraka pripremite za izradu linijskog dijagrama. U tom dijelu aktivnosti podršku učenicima s intelektualnim teškoćama mogu pružiti vršnjaci u paru. Za učenike s motoričkim teškoćama prilagodite podlogu za crtanje linijskog dijagrama (milimetarski papir), odnosno uvećajte podlogu i mjerilo crteža. Pružite fizičku podršku u crtanju (pridržavanje pribora, dlana, papira) a ako učenik ima veće teškoće u motorici, omogućite rad na računalu. Podršku osigurajte i tijekom fotografiranja. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka prikupljene podatke iskoriste na nastavi informatike te neka oblikuju linijski dijagram u Excelu poštujući načela geografskih grafičkih metoda.
Aktivnost provedite u 3 koraka.
KORAK 1
Učenike podijelite u tri grupe. Svakoj grupi dodijelite početak iste priče koju je potrebno završiti. U priči je opisan prekrasan sunčani dan uz potok: Ptice cvrkuću, puše lagani povjetarac, širi se miris pokošene trave. Međutim, nebo se naglo zamrači, vjetar ojača i počinje pljusak… Sve grupe pišu u prvoj osobi jednine, ali će prva grupa priču završiti iz perspektive žabe, druga iz perspektive leptira, a treća će preuzeti ulogu kiše. Nakon što učenici pročitaju svoje radove, razgovarajte o pojmu perspektive i koliko im je bilo lako ili teško preuzeti spomenute uloge. Saznajte je li im preuzimanje određene uloge olakšalo pisanje jer je time i dalja radnja djelomično zadana (žaba i leptir neće isto reagirati na kišu).
KORAK 2
Prikažite učenicima interaktivni sadržaj Metoda RAFT i upoznajte ih s tzv. RAFT (role-audience-format-topic) metodom pisanja. Metodom se određuju četiri glavna aspekta pisanog rada: uloga pisca (u gornjem slučaju to su žaba, leptir i kiša), publika kojoj se obraćamo, tekstualni oblik u kojem pišemo (osobni dnevnik, novinski članak, ugovor, govor, popis, intervju, upute…) te temu o kojoj pišemo.
Učenicima prezentirajte kratki tekst u kojem su jasno vidljive sve 4 komponente (npr. pismo dječaka Djedu Božićnjaku u kojem ga moli ps). Zajedno analizirajte tekst: definirajte pisca, publiku, tekstualni oblik i temu. Učenici će pismo iskoristiti kao primjer teksta uz pomoć kojeg će izraditi grafiku/dijagram (tzv. anchor chart) o RAFT metodi. Dijagram se može izraditi u digitalnom alatu Canva te kasnije koristiti kao referentna točka za buduće pisane zadatke. Dijagram može sadržavati kratko objašnjenje što je RAFT metoda, grananje na 4 komponente te potpitanja za svaku (primjer: pisac - Tko sam ja? Što utječe na moje mišljenje o temi?, publika - Kome se obraćam i zašto? Što želim postići?, format - U kojem obliku pišem? i popis različitih tekstualnih oblika, tema - Što znam o temi i trebao/la bih podijeliti?). Za vrijeme rada učenike usmjeravajte pitanjima. Završena grafika se može spremiti u učeničku OneNote bilježnicu kako bi bila dostupna po potrebi.
KORAK 3
Učenike ponovno podijelite u manje grupe ili parove. Sve grupe rade na istom nastavnom sadržaju, varirajte 4 komponente RAFT metode. Nakon obrade sadržaja o ustroju feudalnog društva, neka učenici kroz pisani rad pokažu svoje razumijevanje odnosa u feudalizmu (primjeri zadataka):
Učenici razmjenjuju svoje radove te ih kritički vrednuju u odnosu na rubriku koju možete izraditi unaprijed sami ili zajedno s učenicima.
Nakon čitanja Duge Dinka Šimunovića, s učenicima potaknite razgovor o novinskim formama. Iz kojeg razloga vijest nazivamo kraljicom novinarstva? Neka se prisjete na koja pitanja mora odgovoriti novinar da bi napisao vijest? Naglasite kako proširena vijest nastaje dopunjavanjem osnovne vijesti odgovorima na pitanja: Kako? i Zašto? Koje su ostale novinske forme? Skrenite učenicima pozornost na najčešće pogreške u pisanju vijesti - započinjanje datumom ili s jučer/danas/sutra/nedavno ili, pak, pretjerivanje sa stilskim figurama,... Najavite aktivnost. Pripovijetku Duga Dinka Šimunovića moraju prikazati kroz različite novinske forme na novinskoj duplerici. Podijelite ih u manje skupine. Jedna skupina piše osnovnu vijest - utopila se djevojčica, druga skupina, primjerice, na temelju mjesta i vremena radnje pripovijetke te pretraživanja (povijesnoga i društvenoga konteksta) piše žandarmerijsko izvješće (uputite ih u pojam žandara u to doba), osim što će registrirati činjenicu samoubojstva, tekst će napisati poštujući sljedeće Naputke Medijska pažnja i samoubojstva: Kako bi se trebalo izvještavati o ovoj temi (uputite ih da se mogu udaljiti od same pripovijetke); jedna skupina piše komentar (može to biti iz uloge Pravobraniteljice za ravnopravnost spolova, psihologa ili njih samih, kao vršnjaka djevojčice Brunhilde), uputite ih da je komentar osobni tekst, u kojem se samo iznose prosudbe o nekom događaju ili situaciji (položaju djevojčica/nerazumijevanju sredine/stavovima roditelja); a jedna skupina piše intervju (s psihijatrom ili povjesničarem,...) Prema tekstu Maje Bosković Stulli, uputite ih u legendu sinjskoga kraja, koja je bila ishodište Šimunoviću za pripovijetku, a koja govori da se prolaskom ispod duge može promijeniti spol. Jedna skupina može osmisliti i napisati istraživački intervju Dinka Šimunovića sa stanovnicima sinjskog kraja, pomoću kojeg je istražio legendu. Učenici tekstove mogu opremiti fotografijama koje su preuzeli s besplatno dostupnih stranica. Novinsku duplericu mogu izraditi u digitalnom alatu Breaking News Meme Generator.
Juričić, D. (2017) Svijet prividno pismenih. Mrežna stranica skolskiportal.hr (17. 1. 2021.)
Šafarik Župić, I.i Blažičko,M. ur.(2019) InMedias ReStart 2 - Integrativni pristup poučavanju medijske, digitalne, čitalačke, prirodoslovne, višejezične i multikulturalne pismenosti, Priručnik izvannastavne aktivnosti za 5. i 6. razred osnovne škole. (17. 1. 2021.)
Šafarik Župić, I.i Blažičko,M. ur.(2019) InMedias ReStart 3 - Integrativni pristup poučavanju medijske, digitalne, čitalačke, prirodoslovne, višejezične i multikulturalne pismenosti, Priručnik izvannastavne aktivnosti za 7. i 8. razred osnovne škole. (17. 1. 2021.)
Izvannastavna aktivnost:
Ćosić Pregrad, Pregrad, J. i Puhovski, S.(2018) O samoubojstvu samo uz empatiju i znanje. Zagrebačko psihološko društvo (17. 1. 2021.)
Milković, M. (2020) O dječacima. Zagrebačko psihološko društvo (17. 1. 2021.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.