Temu prijevoznih sredstava možete uvesti tako da u alatu za komunikaciju (Mentimeter - Word choice) navedete pojam prijevozna sredstva (les transports en commun). Učenici trebaju otvoriti poveznicu menti.com i prepisati kod kako bi ušli u sam alat.
Učenici potom trebaju napisati tri do pet prijevoznih sredstava (ovisno o tome koliko postavite polja koja učenici trebaju ispuniti unutar digitalnog alata Mentimeter), koje znaju navesti na francuskom jeziku. Ovisno o uputi, prijevozna sredstva učenici mogu napisati bez člana ili s članom, na primjer: voiture, avion ili le train, le vélo. Nakon što učenici napišu pojmove, ti se pojmovi pojave na glavnom ekranu u različitim bojama. Slijedi rad u paru. Parovi trebaju odabrati jedno prijevozno sredstvo iz ponuđenih odgovora te istražiti francuske marke određenoga prijevoznog sredstva (npr. automobil – Renault; vlak – TGV; zrakoplov – Dassault Rafale…). Također, učenici mogu pronaći informacije o prednostima i nedostatcima odabranoga prijevoznog sredstva (primjerice, stupanj zagađivanja vezan za pojedino prijevozno sredstvo). Učenici izrađuju prezentaciju o odabranome prijevoznom sredstvu u alatu PowerPoint. Prezentacija treba sadržavati od pet do deset slajdova, a svaki slajd treba sadržavati od tri do pet rečenica. Slajdovi trebaju sadržavati slike, pri čemu početni slajd treba sadržavati naslovnu stranicu (naslov, ime i prezime učenika), a zadnji slajd popis literature.
Nakon istraživanja učenici usmeno izlažu svoju prezentaciju pred ostalim učenicima u razredu. Savjetujte im na koji način mogu poboljšati usmeno izlaganje i obogatiti sadržaj.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Učenike s teškoćama valja motivirati za sudjelovanje u zadatku nabrajanja prijevoznih sredstava komentiranjem osobnih iskustava u sličnim situacijama. Prilikom podjele učenika u parove vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku pri korištenju digitalnim alatom PowerPoint. Važno je voditi brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u izradi prezentacije te da nipošto ne bude samo pasivni promatrač. Na primjer, učenik sa specifičnim teškoćama u učenju može pretraživati informacije na internetu, a učenik urednoga razvoja može sastavljati prezentaciju i biti zadužen za pravopisnu i gramatičku provjeru. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je ne inzistirati na tome da učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa govori pred ostalim učenicima u razredu (primjerice, učenik s poremećajem u ponašanju i osjećanju). Uvažite utjecaj poremećaja jezično-govorne glasovne komunikacije na učenje stranoga jezika i izgovor. Kako biste učenicima s teškoćama koji ne želi prezentirati pred ostalim učenicima u razredu mogli pružiti povratnu informaciju o izlaganju i obogaćivanju sadržaja, predložite izlaganje pred manjom skupinom učenika u kojoj se učenik osjeća prihvaćeno.
Učenici koji žele znati više mogu napraviti promidžbeni letak u alatu Canva o jednoj hrvatskoj (Rimac – Nevera) ili francuskoj (Renault, Peugeot...) robnoj marki prijevoznoga sredstva. Promidžbeni letak pisan na francuskom jeziku treba sadržavati atraktivan slogan koji će privući publiku da se služi određenom markom prijevoznoga sredstva. Letak možete podijeliti u razredu te se može usmeno predstaviti kao reklamni sadržaj.
Upitajte učenike kako putuju do škole, kojim se prijevoznim sredstvom koriste i koriste li se katkad i drugim prijevoznim sredstvima. Pitajte ih koje je njihovo najdraže prijevozno sredstvo i zašto im je najdraže. Na sljedećoj poveznici nalazi se videolekcija izrađena u sklopu projekta Škole za život (nastava na daljinu): Francuski jezik, 5. r. OŠ - Comment se déplacer en ville. Učenici slušaju i gledaju videolekciju.
Nakon što poslušaju i pogledaju videolekciju, učenici trebaju u bilježnicu zapisati navedena prijevozna sredstva u dvije tablice. Prva tablica obuhvaća prijevozna sredstva koja se koriste uz prijedlog à, dok druga tablica obuhvaća prijevozna sredstva koja se koriste uz prijedlog en. U alatu za suradnju LearningApps izradite dvije tablice (prvu tablicu s prijedlogom à, a drugu s prijedlogom en) te učenicima ponudite pojmove kojima se imenuju različita prijevozna sredstva. Učenici trebaju nazive prijevoznih sredstava uvrstiti u odgovarajuću tablicu. Aplikacija automatski nudi rješenja pa nastavnik i učenici mogu odmah vidjeti je li gradivo dobro svladano.
Slijedi rad u parovima. Iz napravljene tablice učenici trebaju odabrati tri prijevozna sredstva i napisati primjere rečenica. Potrebno je napisati jedan primjer za odabrano prijevozno sredstvo. Primjerice: Je vais à l'école en bus. Savjetujte učenicima da primjere smišljaju na temelju svojih svakodnevnih aktivnosti (putovanje u školu autobusom, putovanje na more vlakom i slično). Učenici primjere pišu u alatu Padlet. Rečenice su dostupne svim učenicima te ih možete zajedno pročitati i komentirati njihovu pravilnost.
Zakažite učenicima videosastanak u digitalnom alatu MS Teams. U grupi za čavrljanje podijelite poveznicu na videolekciju izrađenu u sklopu projekta Škole za život (nastava na daljinu): Francuski jezik, 5. r. OŠ - Comment se déplacer en ville. Učenici slušaju i gledaju videolekciju.
Nakon što poslušaju i pogledaju videolekciju, podijelite im poveznicu na zadatak uparivanja koji ste prethodno izradili u digitalnom alatu LearningApps. Učenici trebaju pojmove kojima se imenuju različita prijevozna sredstva spojiti s prepozicijom à ili en. Aplikacija automatski nudi rješenja te učenici mogu odmah vidjeti je li odgovor točan.
Na kraju aktivnosti učenici odabiru tri prijevozna sredstva i zapisuju rečenice na ploču u alatu Padlet koji ste prethodno pripremili. Potrebno je sročiti jedan primjer za svako prijevozno sredstvo. Savjetujte učenicima da primjere smišljaju na temelju svojih svakodnevnih aktivnosti (putovanje u školu autobusom, putovanje na more vlakom i slično). Ostali učenici mogu čitati i komentirati pravilnost napisanih rečenica.
Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj početnoga videozapisa Francuski jezik, 5. r. OŠ - Comment se déplacer en ville. Kako bi učenici s oštećenjem sluha lakše pratili videozapis, omogućite uručak s grafički prilagođenim prijepisom teksta koji se reproducira u videozapisu. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju, oštećenjem sluha i poremećajem aktivnosti i pažnje omogućite grafički prilagođen uručak s tablicom uporabe prepozicija kako ne bi propustili informacije tijekom samostalnog zapisivanja. U zadatku konstruiranja rečenica od zadanih riječi omogućite učenicima s teškoćama rad u paru. Imajte na umu da učenik s teškoćama radi u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Za učenike s teškoćama pojednostavite zadatak tako da im omogućite primjere fraza koje se mogu koristiti u rečenicama s pojedinim prijevoznim sredstvima. Neka njihov zadatak bude prepoznavanje i povezivanje fraza i prijevoznog sredstva, uz vizualnu podršku. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje pri korištenju digitalnim alatom Padlet. Unutar para jasno odredite uloge učenika. Neka učenik s teškoćama bude zadužen za prijedlog sadržaja rečenice koja se upisuje u digitalni alat, a učenik urednog razvoja zadužen za gramatičku i pravopisnu provjeru sadržaja. Uvažite utjecaj poremećaja jezično-govorne glasovne komunikacije na učenje stranoga jezika i izgovor. Prilikom provedbe aktivnosti u mrežnom okružju imajte na umu smanjenu mogućnost kontrole nastavnika te dodatno, potpitanjima, provjerite aktivnost učenika s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu o prijevoznim sredstvima pronaći članak u francuskim novinama 1jour1actu.com te mogu izlučiti i grupirati prijevozna sredstva o kojima je riječ u članku. Mogu napraviti više skupina, primjerice: najbrža, najsporija, najsigurnija, najudobnija prijevozna sredstva.
Temu prijevoznih sredstava možete uvesti tako da upitate učenike kojim se prijevoznim sredstvima najčešće služe. Na sljedećoj poveznici nalazi se videoprilog: C'est pas sorcier -TRANSPORTS EN COMMUN : Quand la ville change d'air. Učenici gledaju i slušaju videoprilog o povijesti razvoja prijevoznih sredstava (do 5′ 55″).
Nakon videopriloga, podijelite s učenicima interaktivni kviz izrađen u alatu Kahoot!, koji ste prethodno izradili i koji se odnosi na sadržaj iz videosnimke (vrste prijevoznih sredstava, godina u kojoj se razvilo određeno prijevozno sredstvo…). Slijedi rad u skupini. Svakoj je skupini zadano jedno prijevozno sredstvo koje se pojavilo u videoprilogu. Zadatak je da učenici istraže o povijesti razvoja određenoga prijevoznog sredstva na internetu. U alatu za izradu umne mape Mindomo učenici izrađuju umnu mapu s najvažnijim podatcima o razvoju odabranoga prijevoznog sredstva. Nakon što izrade umne mape, skupine ih razmjenjuju e-poštom. Svaka skupina dobije umnu mapu druge skupine te na temelju napisanih podataka treba sročiti kratak sažetak o navedenome prijevoznom sredstvu. Napisane sažetke skupine vam mogu poslati e-poštom. Umne mape vraćaju se izvornim skupinama zajedno sa sažetcima. Skupine naglas čitaju sažetak te komentiraju je li druga skupina pravilno izradila sažetak uključujući sve važne elemente njihove umne mape.
Svrha zamjene umnih mapa među skupinama jest to da se učenicima osvijesti jednostavnost pisanja radova pomoću isticanja najvažnijih elemenata njihova zadatka.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio grupnu raspravu o prijevoznim sredstvima na početku aktivnosti. Omogućite vizualnu podršku i prijevod ključnih pojmova kako bi učenici s teškoćama lakše pratili raspravu. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj početnoga videozapisa C'est pas sorcier -TRANSPORTS EN COMMUN : Quand la ville change d'air. Kako bi učenici s oštećenjem sluha lakše pratili videozapis, unaprijed pripremite uručak s grafički prilagođenim prijepisom teksta koji se reproducira u videozapisu. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja kviza izrađenoga u alatu Kahoot! najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja. Prilikom podjele učenika u skupine za izradu umne mape vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku pri korištenju digitalnim alatom Mindomo. Odredite ulogu učenika s teškoćama unutar grupe u skladu s njegovim jakim stranama. Primjerice, učenik s oštećenjem sluha može biti zadužen za pretraživanje interneta i usmeno predlagati sadržaj. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra motivirajte na način da sam izabere prijevozno sredstvo o kojem će izrađivati umnu mapu. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je ne inzistirati na tome da učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa govori pred ostalim učenicima u razredu (primjerice, učenik s poremećajem u ponašanju i osjećanju ili učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije).
Učenici koji žele znati više mogu usporediti razvoj pojedinih prijevoznih sredstava u Francuskoj i Hrvatskoj. U alatu Fodey učenici mogu izraditi kratki novinski članak o pronađenim usporedbama.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.