Razgovarajte s učenicima o njihovoj omiljenoj glazbi i o uređaju kojim se najčešće koriste za slušanje glazbe. Pitajte ih imaju li svoju zbirku glazbenih datoteka. Najavite učenicima zadatak – snimanje intervjua o najdražoj pjesmi i pjevaču te o omiljenoj vrsti glazbe. Podijelite učenike u parove. Učenici trebaju sastaviti pitanja koja će postaviti prilikom intervjuiranja svog para. Učenik koji provodi intervju snima ga pomoću tableta ili mobitela. Nakon toga učenici mijenjaju uloge. Svaki učenik treba dati i snimiti intervju.
Sada slijedi preslušavanje snimaka. Raspravite s učenicima o kvaliteti snimljenih intervjua. Potaknite učenike da promisle o kvaliteti svojih audiozapisa. Mogu li se poboljšati? Što bi trebalo napraviti da se audiozapisi poboljšaju? Sada s učenicima prebacite audiozapise na računalo spajanjem uređaja i računala ili slanjem datoteke pomoću nekog od servisa u oblaku (e-pošta, OneDrive, Google Disk i sl.). U alatu Padlet pripremite popis s odjeljcima. Svaki učenik neka u svoj odjeljak stavi neuređeni audiozapis.
Potaknite učenike na uočavanje formata audiodatoteke koju su snimili. Neka učenici na repozitoriju Edutorij pročitaju o različitim formatima audiodatoteka te o mogućnostima konverzije pomoću mrežnog servisa aconvert.com. Učenici trebaju audiozapis konvertirati u oblik MP3.
Sada upoznajte učenike s alatom za snimanje i obradu audiozapisa Audacity. Učenici trebaju urediti svoje audiozapise kako bi im poboljšali kvalitetu. Kada završe s uređivanjem, audiozapis stavljaju na ploču izrađenu u alatu Padlet ispod neuređenog audiozapisa.
Organizirajte predstavljanje intervjua. Svaki učenik predstavlja svoj intervju razredu. Nakon predstavljanja organizirajte raspravu i davanje savjeta za poboljšanje audiozapisa koje su učenici predstavili. Nakon rasprave učenici dorađuju svoje radove prema prijedlozima drugih učenika te dorađene radove ponovno stavljaju na ploču izrađenu u alatu Padlet. Pripremite rubrike za vrednovanje intervjua. Svakom učeniku dodijelite tri do četiri rada drugih učenika za vrednovanje. Jedan od elemenata vrednovanja neka bude razina dorađenosti rada u odnosu na snimljeni materijal te dorađenost prema prijedlozima dobivenima nakon predstavljanja rada. Na kraju učenicima dajte sveobuhvatnu povratnu informaciju o uspješnosti njihova rada.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pri podjeli u parove učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu, bude li potrebno, pružiti vršnjačku potporu.
Učeniku s oštećenjem sluha omogućite alternativni način provedbe zadatka snimanja audiointervjua.
Potaknite učenike da naprave zapis teksta intervjua kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao aktivno sudjelovati.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanim alatima Padlet i Audacity. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatima i pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u njima. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik u provedbi zadataka.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li sve elemente vrednovanja intervjua te mu ih, ako je potrebno, dodatno pojasnite služeći se primjerima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Neka učenici prouče kako se u digitalnom alatu Audacity koriste različite audiosnimke, instrumenti ili virtualni instrumenti za stvaranje vlastite glazbe. Neka isprobaju aranžmane, dodavanje efekata, promjene tonaliteta ili ritma, a zatim neka u tom alatu izrade vlastitu glazbenu kompoziciju. Na kraju neka izvezu svoju kompoziciju u formatu MP3 i podijele je s drugima na ploči izrađenoj u alatu Padlet.
Na početku sata pokažite učenicima nekoliko animacija izrađenih različitim tehnikama stop-animacije. Razgovarajte s učenicima o animacijama koje ste im pokazali. Što se sve može prikazati animacijom? Kako bi se animaciju moglo iskoristiti u nastavi? Potaknite raspravu o načinima na koje se mogu izraditi stop-animacije. Objasnite učenicima korake u izradi stop-animacije: pretprodukcija (u kojoj se izrađuje tzv. storyboard), produkcija i postprodukcija. Vođenom vježbom s učenicima izradite jednostavnu animaciju u programu Brush Ninja te analizirajte korake u izradi (pretprodukcija i produkcija).
Podijelite učenike u parove ili manje grupe te im zadajte zadatak u kojem trebaju osmisliti stop-animaciju, odabrati vrstu stop-animacije i izraditi je. Kako biste mogli pratiti rad učenika i njima olakšali stvaranje dnevnika izrade rada, izradite razrednu bilježnicu u alatu OneNote. Uputite učenike da u dijeljenom prostoru bilježnice, u odlomku svoga para ili grupe, bilježe korake u izradi animacije (pretprodukciju, produkciju i postprodukciju). Nakon što učenici izrade storyboard za svoju animaciju, upoznajte ih s alatom Stop Motion Studio, u kojemu će izrađivati animaciju. Dovršena animacija treba sadržavati zvuk (priprema zvuka opisana je u prethodnoj aktivnosti). Podsjetite učenike na važnost poštovanja autorskog prava – ako sami ne izrađuju glazbu za svoju animaciju, moraju paziti s kojih mjesta i pod kojim dopuštenjem mogu preuzeti glazbu te za što se točno mogu njome koristiti.
Učenici u parovima ili grupama izrađuju svoju stop-animaciju i vode dnevnik izrade. U bilježnici pripremite odlomak Stop-animacija, u kojemu će se nalaziti stranice za svaki par ili grupu. Na svojoj stranici svaki par ili grupa objavljuje poveznicu na svoju stop-animaciju. Pripremite rubrike za vrednovanje i objasnite učenicima kako će vrednovati animacije drugih grupa te na kraju dajte učenicima sveobuhvatnu povratnu informaciju.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije povezane s animacijama.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li kako se koriste zadani alati Brush Ninja, OneNote i Stop Motion Studio. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatima te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u njima. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Pri podjeli u parove učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu, bude li potrebno, pružiti vršnjačku potporu. Potaknite učenika koji je u paru s učenikom s oštećenjem sluha da mu opisuje zvukove iz animacije.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik u provedbi zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike na digitalni alat za obradu vektorske grafike InkScape. Potaknite ih da prouče na koji način mogu rasterske slike (u formatu JPG ili JPEG) pretvoriti u vektorske slike (SVG). Prednosti promjene formata slike iz rasterske u vektorsku trebaju opisati u svome odlomku u razrednoj bilježnici izrađenoj u alatu OneNote.
U razgovoru s učenicima ponovite vrste multimedijskog sadržaja te način izrade audiozapisa i animacija tehnikom stop-animacije. Ponovite vrste multimedijskog sadržaja i vrste datoteka multimedijskog sadržaja te kako konvertirati datoteke (pogledajte aktivnost 1).
Ako dosad niste, upoznajte učenike sa sljedećim mogućnostima alata PowerPoint. Pokažite im kako se prilagođava veličina slajda, primjerice, u omjeru 1:1. Za animiranje objekata na slajdovima upoznajte učenike s ulaznim i izlaznim animacijama te putanjama kretanja, okidačima i mogućnostima efekta te kako prijelazi između slajdova mogu stvoriti dinamičniju prezentaciju. Pokažite učenicima kako se koristi opcija snimanja zaslona. Na kraju spremite prezentaciju i izvezite je u obliku videodatoteke u formatu MP4.
Podijelite učenike u grupe i zadajte im da osmisle videovodič za izradu animacije tehnikom stop-animacije. Učenici olujom ideja izrađuju scenarij videovodiča i pristupaju izradi pozadinske glazbe za videovodič u programu Audacity. U svome videovodiču za izradu animacije tehnikom stop-animacije učenici se trebaju koristiti programima prema vlastitom odabiru. Potaknite učenike na kreativnost u izradi videovodiča. Odaberite mjesto za pohranu videodatoteka koje je dostupno učenicima, primjerice, OneDrive, Google Disk, MS Teams. Organizirajte javno predstavljanje radova u kojemu učenici prezentiraju svoj videovodič, opisuju glavnu ideju, navode kojim su se sve programima koristili u pojedinim dijelovima videovodiča i koliko uspješno te opisuju suradnju u grupi. Prilikom davanja sveobuhvatne povratne informacije učenicima nakon predstavljanja videovodiča, posebno naglasite meke vještine koje su razvijali tijekom rada te zašto je upravo taj dio njihova rada bio posebno važan.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika mentora koji će mu opisati vizualne informacije vezane uz multimedijske sadržaje.
Pri podjeli u grupe učenika s teškoćom smjestite u grupu učenika koji mu, bude li potrebno, mogu pružiti podršku.
Učeniku s oštećenjem sluha, ako je potrebno, omogućite alternativni način ostvarivanja zadatka snimanja animacije sa zvukom. Potaknite učenike da umetnu titl na videozapise kako bi ih učenik s oštećenjem sluha lakše pratio.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li kako se koristiti zadanim alatima PowerPoint, Audacity, OneDrive i MS Teams. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada služenjem spomenutim alatima te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u njima. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik u ostvarivanju zadataka.
Ako je učeniku s teškoćama zbog prirode teškoća koje ima izazovno javno nastupati, nemojte inzistirati na javnom izlaganju, osim ako učenik sam ne izrazi želju za tim.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike na istraživanje programa Fotografije, instaliranog na računalu s operacijskim sustavom Windows. Neka učenici dodaju početnu i završnu scenu videozapisa te istraže ostale mogućnosti pomoću kojih, ako žele, svoj videovodič mogu dodatno urediti. Svoje dorađene radove neka postave na dijeljeno mrežno mjesto.
Bukovac, H., Miličić, I. (2020) CARNET-ov priručnik: Osnove izrade multimedijskih sadržaja. 2. izdanje. (Pristupljeno: 22.5.2023.)
EduBlic: Kako izraditi i uređivati audio zapis u alatu Audacity (Pristupljeno: 22.5.2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.