Predmet
Likovna kultura 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Portret – modelacija i modulacija

Naziv predmeta
Likovna kultura 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • tonska modelacija
  • koloristička modulacija
  • tonsko i kolorističko slikanje

Boja gradi oblik

Objasnite učenicima pojmove tonske modelacije i kolorističke modulacije te tonskog i kolorističkog slikanja s pomoću niza poveznih zadataka koje ćete izraditi u digitalnom alatu Genially. Koristite se opcijom interaktivne prezentacije te kombinirajte nekoliko tipova zadataka i prikaz definicija. Prvi zadatak napravite u alatu LearningApps te ga uvezite u interaktivnu prezentaciju. Taj zadatak neka bude razvrstavanje detalja koji su izdvojeni s dvaju umjetničkih djela naslikanih na različite načine. Jedno neka bude primjer kolorističkog slikanja, a drugo tonskog. Predloženi su sljedeći primjeri: mrtve prirode Henrija Matissea ili Henrija Manguina te mrtve prirode Francisca de Zurbarána.

Nakon što učenici riješe zadatak razvrstavanja, pokažite im (dalje u prezentaciji) cjelovite reprodukcije te postavite pitanja kojima ćete ih voditi prema razlikovanju tonskog i kolorističkog slikanja (npr. zadatak odabira opisa boja koje prevladavaju na prikazanim primjerima - čiste boje, tonovi, više ili manje vrsta boja itd.). Kad riješe zadatke, pokažite im i nazive. Zatim prijeđite na drugi zadatak služeći se istim primjerima. Izdvojite nekoliko detalja te zadajte učenicima da ih pronađu na cjelovitim reprodukcijama. Detalje izdvojite tako da obuhvaćaju niz boja ili tonova koji svojim nizanjem ili izmjenom oblikuju privid volumena na plohi.

Kad učenici pronađu detalje, postavite im pitanja kojima ćete ih voditi prema definiciji kolorističke modulacije i tonske modelacije. Pitajte ih o tome kako su prepoznali gdje se detalji nalaze, što je na njima prikazano i kako je prikazan privid volumena na plohi. Pitanja oblikujte tako da učenici među ponuđenima trebaju odabrati točan, a postavite ih za svaku sliku posebno. Na kraju pokažite i definiciju.

Nakon što riješe zadatak, navedite ih na to da u vlastitoj okolini potraže predmete na kojima mogu vidjeti različite tonove boje nastale zbog načina padanja svjetlosti na jednobojni predmet.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte jasne i velike slike kako bi se detalji bolje vidjeli. Povećajte kontrast boja između pozadine i teksta u cilju lakšeg čitanja. Također, možete se koristiti vizualnim oznakama ili strelicama za usmjeravanje pažnje na određene detalje. Osmislite kratke i jasne upute koje su prilagođene jeziku i razumijevanju učenika. Rabite jednostavne rečenice i izbjegavajte složene pojmove ili izraze. Osigurajte jasne i jednostavne instrukcije za postavljanje pitanja. Upotrijebite interaktivne elemente u prezentaciji u alatu Genially kako biste učenike potaknuli na sudjelovanje. Možete se koristiti kvizovima s višestrukim izborom ili elemente povlačenja i spuštanja za razvrstavanje detalja.
Prikažite cjelovite reprodukcije umjetničkih djela na zasebnim slajdovima. Naglasite i istaknite dijelove slika koji ilustriraju različite aspekte tonske modelacije i kolorističke modulacije. Dodajte definicije i tumačenja tonske modelacije i kolorističke modulacije uz ilustracije za njihovo lakše razumijevanje. Možete se koristiti jednostavnim i kratkim rečenicama, simbolima ili audiosnimkama za čitanje definicija naglas. Osigurajte dodatnu podršku ili asistenciju za učenike s teškoćama u razvoju (npr. dodatno vrijeme za rješavanje zadataka ili individualni rad s pomoćnikom u nastavi).
Ako učenici imaju teškoće pri radu u digitalnom alatu Genially, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete koristiti korak-po-korak upute ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Boja gradi oblik

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može razlikovati tonsko i kolorističko slikanje.
  • Učenik može navesti kako se kolorističkom modulacijom i tonskom modelacijom postiže privid volumena na plohi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Portret prijatelja – dojam dočaran bojom

Potaknite učenike na razmišljanje o tome u kojoj se mjeri dojam koji ostavljaju slike naslikane na tonski način, razlikuje od onog koji ostavljaju slike naslikane kolorističkim načinom. Koristite se pritom digitalnim kvizom u aplikaciji Tryinteract. Kviz formirajte tako da nema točnih odgovora, nego da učenici putem niza pitanja analiziraju svoje trenutačno raspoloženje te ga povežu s bojama. Na kraju im se kao „odgovor” prikazuje primjer umjetničkog djela koje sažima njihove odgovore u vizualni prikaz. Predloženi su sljedeći primjeri: pejzaži Mauricea de Vlamincka, Henrija Matissea, Augusta Mackea, Joachima Patinira, Claudea Lorraina i Jacoba van Ruisdaela. Kad učenici riješe kviz, povedite razgovor o dočaravanju dojma načinom slikanja. Usmjerite razgovor prema povezivanju upotrebe boja i prikaza osobina pojedine osobe.

Zadajte učenicima da razmisle o dominantnim osobinama svojeg prijatelja iz klupe te neka ih zapišu na papir. Nakon toga neka razmisle o tome koji bi način slikanja bolje odgovarao prikazu tih osobina - koloristički ili tonski. Učenici će zatim naslikati portret prijatelja koristeći se odabranim načinom slikanja. Također, ponovite zakonitosti modelacije ili modulacije koje će primijeniti za postizanje privida volumena na plohi. Učenici će slikati temperama pa im ponovite kako se slika u toj tehnici stavljajući poseban naglasak na načine miješanja boja.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Izradite zadatak s pomoću kojeg će učenici promisliti o dominantnim osobinama svojeg prijatelja iz klupe te ih povezati s doživljajem boja. Zadatak oblikujte u digitalnom alatu Google Forms. U njemu postavite pitanja koja se međusobno nadovezuju. Učenici neka najprije napišu osobine prijatelja, zatim neka zapišu koje boje povezuju s navedenim osobinama, a nakon toga neka razmisle i zabilježe koji bi način slikanja (koloristički ili tonski) bolje odgovarao prikazu tih osobina.

Neka učenici naslikaju portret prijatelja koristeći se odabranim načinom slikanja. Također, na kraju još jedanput navedite, odnosno ponovite zakonitosti modelacije ili modulacije koje će primijeniti za postizanje privida volumena na plohi.

Budući da portret trebaju naslikati temperama, ponovite im kako se slika u toj tehnici stavljajući poseban naglasak na načine miješanja boja.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte jasne i jednostavne instrukcije za sudjelovanje u kvizu i slikanju. Koristite se kratkim rečenicama i jednostavnim jezikom kako bi se olakšalo razumijevanje zadataka. Uključite vizualne elemente kao podršku za pitanja u kvizu. Možete rabiti simbole ili ilustracije kako biste dodatno naglasili pitanja i omogućili bolje razumijevanje. Ako je potrebno, pružite pomoć učenicima s teškoćama u razvoju pri odabiru odgovora u kvizu. To može uključivati ​​jasnije ilustrirane opcije ili dodatna objašnjenja. Pružite individualnu podršku učenicima kojima je ona potrebna. Primjerice, još im jedanput objasnite zadatak ili im osigurajte pomoć učitelja ili pomoćnika u nastavi tijekom sudjelovanja u kvizu ili tijekom slikanja.
Osigurajte učenicima slobodu izražavanja tijekom slikanja portreta prijatelja. Dopustite im da primjenjuju svoj stil i pristup, prilagođen njihovim potrebama i sposobnostima. Dajte vizualne primjere zakonitosti modelacije ili modulacije boja koje će primijeniti u svojim slikama. Koristite se jednostavnim ilustracijama ili grafikama kako biste im pomogli razumjeti koncept i primijeniti ga u praksi. Tijekom razgovora o dočaravanju dojma s pomoću slikanja, dajte im detaljne usmene opise umjetničkih djela, boja i stilova slikanja kako bi se učenici mogli vizualno povezati s konceptima. Prije slikanja temperama demonstrirajte im načine miješanja boja s naglaskom na različite tehnike. Rabite jasne vizualne primjere i korake kako bi se olakšalo razumijevanje postupka. Ako učenik otežano crta lik čovjeka, prilagodite mu zadatak tako da mu ponudite gotovu šablonu tijela ili dijelova tijela koju trebaju ispuniti bojama.
Ako učenici imaju teškoće u radu u aplikaciji Tryinteract, osigurajte im dodatnu podršku i vodstvo. Možete koristiti korak-po-korak upute ili im omogućiti rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi. Vodite računa o tome da grafika i tekst u kvizu imaju dovoljan kontrast kako bi bili vidljivi učenicima s oštećenjem vida. Rabite svijetle boje za pozadinu i tamnije boje za tekst kako bi se olakšalo čitanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Usmjerite učenike na razmišljanje o vlastitim dominantnim osobinama - kako o onima koje imaju, tako i o onima koje bi željeli imati. Naslikat će autoportret željenih osobina. Ponajprije neka odaberu način slikanja koji će im, zahvaljujući svojim izražajnim mogućnostima, pomoći u najboljem dočaravanju ideja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Portret prijatelja – dojam dočaran bojom

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može odabrati način slikanja kako bi prikazao svoj dojam o osobinama prijatelja.
  • Učenik može staviti u odnos način slikanja s doživljajem koji se njime prenosi.
  • Učenik može upotrijebiti kolorističku modulaciju ili tonsku modelaciju pri izradi likovnog rada.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Opiši moje osobine

Učenici će ponoviti i provjeriti svoje znanje s pomoću kviza u digitalnom alatu Wordwall.  Pitanja u kvizu trebaju obuhvatiti znanja o načinu nizanja ili izmjenjivanja tonova ili boja pri postizanju privida volumena na plohi modulacijom ili modelacijom. Pitanja formirajte tako da učenici trebaju sami nizati boje ili tonove ovisno o tome žele li postići dojam oblikovanja zaobljenog volumena ili privid sjene koju volumen stvara. Također, neka učenici na primjerima umjetničkih djela razlikuju tonsko i kolorističko slikanje te upotrebu modelacije ili modulacije. Predloženi su sljedeći primjeri: portreti Henrija Matissea, Andrea Deraina, Francisca de Zurbarána i Jeana Augustea Dominiquea Ingresa.

Na kraju neka učenici slože sve svoje radove na ploču te ih podijele u dvije grupe: radovi na kojima je korištena modulacija te radovi na kojima je korištena modelacija. Nakon toga organizirajte vrednovanje. Jedan će učenik odabrati jedan rad i opisati osobine prikazanog lika, a autor rada treba reći je li onaj koji je opisivao, točno odredio osobine prikazanog lika. Zadatak ponovite nekoliko puta.

Diskutirajte o razlikama između ideja autora i onoga što promatrači uočavaju. Neka učenici objasne i to koliko im je odabrani način slikanja pomogao u iznošenju ideje.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualnu podršku za kviz (jasne i jednostavne grafike, slike i simbole). Koristite se vizualnim elementima koji su jednostavni za razumijevanje i koji pomažu učenicima razlikovati tonove i boje te prepoznati modelacije i modulacije. Formulirajte pitanja na jasan i jednostavan način koristeći se jezikom prilagođenim razumijevanju učenika. Izrazite pitanja na način koji olakšava učenicima odgovoriti i razumjeti što se od njih očekuje. Potičite učenike na suradnju dajući im da rade u parovima ili malim grupama. To će im pružiti podršku i olakšati razumijevanje pitanja te rješavanje kviza. Prilagodite kviz tako da učenici imaju mogućnost odabira jednog točnog odgovora među ponuđenima. To će im dati strukturu i pomoći im u usmjeravanju na točan odgovor.
Kako bi učenici mogli sudjelovati u aktivnosti promatranja radova na ploči, osigurajte jasnu i preglednu vizualnu podršku. Možete rabiti velike i kontrastne oznake za označavanje grupa radova ili dodati taktilne oznake kako bi učenicima bilo lakše pratiti. U cilju poticanja na raspravu o razlikama između ideja autora i onoga što promatrači uočavaju, organizirajte strukturirani razgovor s jasno postavljenim pitanjima. S pomoću vizualnih pomagala ili piktograma možete im olakšati razumijevanje i sudjelovanje u raspravi. Budite fleksibilni u prilagođavanju aktivnosti i vrednovanja individualnim potrebama učenika. Osigurajte da svaki učenik dobije priliku izraziti svoje ideje i razumijevanje na način koji mu je najprikladniji.
Dajte detaljne usmene opise radova i njihovih obilježja učenicima s oštećenjem vida. Koristite se bogatim i slikovitim jezikom u prenošenju važnih vizualnih informacija. Opisivanje može uključivati boje, oblike, teksture i kompoziciju radova. Osigurajte podršku pomoćnika u nastavi koji će raditi s učenicima s oštećenjem vida. Pomoćnik može pružiti dodatne opise, odgovarati na pitanja i pomoći u manipulaciji radovima na ploči.
Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnom alatu Wordwall, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete koristiti korak-po-korak upute ili im osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi. Osigurajte vizualne prilagodbe u alatu tako da povećate veličinu fonta ili omogućite prilagodbu veličine fonta u kvizu. Također, u potrijebite jasne i kontrastne boje kako bi pitanja, odgovori i slike bili jasno vidljivi te osigurajte dovoljno prostora između pitanja i odgovora kako bi se izbjegla vizualna gužva. Vodite računa o tome da sučelje Wordwalla bude prilagođeno za upotrebu različitim ulaznim uređajima poput miša, tipkovnice ili dodirnih zaslona.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Opiši moje osobine

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može demonstrirati kako se kolorističkom modulacijom i tonskom modelacijom postiže privid volumena na plohi.
  • Učenik može razlikovati tonsko i kolorističko slikanje.
  • Učenik može obrazložiti kako su načinom slikanja prikazane osobine određene osobe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.