Objasnite učenicima pojmove tonske modelacije i kolorističke modulacije te tonskog i kolorističkog slikanja s pomoću niza poveznih zadataka koje ćete izraditi u digitalnom alatu Genially. Koristite se opcijom interaktivne prezentacije te kombinirajte nekoliko tipova zadataka i prikaz definicija. Prvi zadatak napravite u alatu LearningApps te ga uvezite u interaktivnu prezentaciju. Taj zadatak neka bude razvrstavanje detalja koji su izdvojeni s dvaju umjetničkih djela naslikanih na različite načine. Jedno neka bude primjer kolorističkog slikanja, a drugo tonskog. Predloženi su sljedeći primjeri: mrtve prirode Henrija Matissea ili Henrija Manguina te mrtve prirode Francisca de Zurbarána.
Nakon što učenici riješe zadatak razvrstavanja, pokažite im (dalje u prezentaciji) cjelovite reprodukcije te postavite pitanja kojima ćete ih voditi prema razlikovanju tonskog i kolorističkog slikanja (npr. zadatak odabira opisa boja koje prevladavaju na prikazanim primjerima - čiste boje, tonovi, više ili manje vrsta boja itd.). Kad riješe zadatke, pokažite im i nazive. Zatim prijeđite na drugi zadatak služeći se istim primjerima. Izdvojite nekoliko detalja te zadajte učenicima da ih pronađu na cjelovitim reprodukcijama. Detalje izdvojite tako da obuhvaćaju niz boja ili tonova koji svojim nizanjem ili izmjenom oblikuju privid volumena na plohi.
Kad učenici pronađu detalje, postavite im pitanja kojima ćete ih voditi prema definiciji kolorističke modulacije i tonske modelacije. Pitajte ih o tome kako su prepoznali gdje se detalji nalaze, što je na njima prikazano i kako je prikazan privid volumena na plohi. Pitanja oblikujte tako da učenici među ponuđenima trebaju odabrati točan, a postavite ih za svaku sliku posebno. Na kraju pokažite i definiciju.
Nakon što riješe zadatak, navedite ih na to da u vlastitoj okolini potraže predmete na kojima mogu vidjeti različite tonove boje nastale zbog načina padanja svjetlosti na jednobojni predmet.
Potaknite učenike na razmišljanje o tome u kojoj se mjeri dojam koji ostavljaju slike naslikane na tonski način, razlikuje od onog koji ostavljaju slike naslikane kolorističkim načinom. Koristite se pritom digitalnim kvizom u aplikaciji Tryinteract. Kviz formirajte tako da nema točnih odgovora, nego da učenici putem niza pitanja analiziraju svoje trenutačno raspoloženje te ga povežu s bojama. Na kraju im se kao „odgovor” prikazuje primjer umjetničkog djela koje sažima njihove odgovore u vizualni prikaz. Predloženi su sljedeći primjeri: pejzaži Mauricea de Vlamincka, Henrija Matissea, Augusta Mackea, Joachima Patinira, Claudea Lorraina i Jacoba van Ruisdaela. Kad učenici riješe kviz, povedite razgovor o dočaravanju dojma načinom slikanja. Usmjerite razgovor prema povezivanju upotrebe boja i prikaza osobina pojedine osobe.
Zadajte učenicima da razmisle o dominantnim osobinama svojeg prijatelja iz klupe te neka ih zapišu na papir. Nakon toga neka razmisle o tome koji bi način slikanja bolje odgovarao prikazu tih osobina - koloristički ili tonski. Učenici će zatim naslikati portret prijatelja koristeći se odabranim načinom slikanja. Također, ponovite zakonitosti modelacije ili modulacije koje će primijeniti za postizanje privida volumena na plohi. Učenici će slikati temperama pa im ponovite kako se slika u toj tehnici stavljajući poseban naglasak na načine miješanja boja.
Izradite zadatak s pomoću kojeg će učenici promisliti o dominantnim osobinama svojeg prijatelja iz klupe te ih povezati s doživljajem boja. Zadatak oblikujte u digitalnom alatu Google Forms. U njemu postavite pitanja koja se međusobno nadovezuju. Učenici neka najprije napišu osobine prijatelja, zatim neka zapišu koje boje povezuju s navedenim osobinama, a nakon toga neka razmisle i zabilježe koji bi način slikanja (koloristički ili tonski) bolje odgovarao prikazu tih osobina.
Neka učenici naslikaju portret prijatelja koristeći se odabranim načinom slikanja. Također, na kraju još jedanput navedite, odnosno ponovite zakonitosti modelacije ili modulacije koje će primijeniti za postizanje privida volumena na plohi.
Budući da portret trebaju naslikati temperama, ponovite im kako se slika u toj tehnici stavljajući poseban naglasak na načine miješanja boja.
Usmjerite učenike na razmišljanje o vlastitim dominantnim osobinama - kako o onima koje imaju, tako i o onima koje bi željeli imati. Naslikat će autoportret željenih osobina. Ponajprije neka odaberu način slikanja koji će im, zahvaljujući svojim izražajnim mogućnostima, pomoći u najboljem dočaravanju ideja.
Učenici će ponoviti i provjeriti svoje znanje s pomoću kviza u digitalnom alatu Wordwall. Pitanja u kvizu trebaju obuhvatiti znanja o načinu nizanja ili izmjenjivanja tonova ili boja pri postizanju privida volumena na plohi modulacijom ili modelacijom. Pitanja formirajte tako da učenici trebaju sami nizati boje ili tonove ovisno o tome žele li postići dojam oblikovanja zaobljenog volumena ili privid sjene koju volumen stvara. Također, neka učenici na primjerima umjetničkih djela razlikuju tonsko i kolorističko slikanje te upotrebu modelacije ili modulacije. Predloženi su sljedeći primjeri: portreti Henrija Matissea, Andrea Deraina, Francisca de Zurbarána i Jeana Augustea Dominiquea Ingresa.
Na kraju neka učenici slože sve svoje radove na ploču te ih podijele u dvije grupe: radovi na kojima je korištena modulacija te radovi na kojima je korištena modelacija. Nakon toga organizirajte vrednovanje. Jedan će učenik odabrati jedan rad i opisati osobine prikazanog lika, a autor rada treba reći je li onaj koji je opisivao, točno odredio osobine prikazanog lika. Zadatak ponovite nekoliko puta.
Diskutirajte o razlikama između ideja autora i onoga što promatrači uočavaju. Neka učenici objasne i to koliko im je odabrani način slikanja pomogao u iznošenju ideje.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.