Kako biste potaknuli učenike na obradu novih sadržaja, zadajte im da se prisjete građe molekule DNA rješavanjem kviza koji ste prethodno izradili u digitalnom alatu Socrative. Nakon što učenici riješe kviz, napravite s njima analizu točnih odnosno netočnih odgovora. Pojave li se kakve dvojbe, ponovite s učenicima one sadržaje o građi molekule DNA koje su netočno ili djelomično točno riješili u kvizu. Zatim uputite učenike da u paru prouče e-Škole DOS Biologija 4, Modul 2, Jedinica 2.1. poglavlje Što se događa s kromosomima u mitozi, kako bi se upoznali s jednostrukim i dvostrukim kromosomima. Nakon toga neka od plastelina, koji ste prethodno pripremili, izrade jedan dvostruki i jedan jednostruki kromosom te pomoću čačkalica i papirića označe dijelove kromosoma. Neka svaki par fotografira svoj uradak i podijeli snimku s ostalim učenicima u razredu na prethodno pripremljenoj ploči u digitalnom alatu Padlet. U moderiranome razgovoru neka učenici uoče sličnosti i razlike u načinu prikaza modela te rasprave o razlikama u građi jednostrukog i dvostrukog kromosoma, kao i o njihovoj važnosti i ulozi u životnom ciklusu različitih organizama.
Kako biste ovu aktivnost proveli u mrežnom okruženju, zakažite sastanak u digitalnom alatu Teams. U najavi sastanka navedite učenicima da pripreme plastelin, čačkalice i papiriće.
Na početku sastanka najavite da ćete im pokrenuti kviz koji ste prethodno izradili u digitalnom alatu Socrative. Nakon što učenici riješe kviz, napravite s njima analizu točnih odnosno netočnih odgovora. Pojave li se kakve dvojbe, ponovite s učenicima one sadržaje o građi molekule DNA koje su netočno ili djelomično točno riješili u kvizu. Zatim uputite učenike da prouče e-Škole DOS Biologija 4, Modul 2, Jedinica 2.1., poglavlje Što se događa s kromosomima u mitozi, kako bi se upoznali s jednostrukim i dvostrukim kromosomima. Nakon toga neka od plastelina, koji su unaprijed pripremili, izrade jedan dvostruki i jedan jednostruki kromosom te pomoću čačkalica i papirića označe dijelove kromosoma. Neka svaki učenik fotografira svoj uradak i podijeli snimku s ostalim učenicima u razredu na prethodno pripremljenoj ploči u digitalnom alatu Padlet. U moderiranome razgovoru neka učenici uoče sličnosti i razlike u načinu prikaza modela te rasprave o razlikama u građi jednostrukog i dvostrukog kromosoma, kao i o njihovoj važnosti i ulozi u životnom ciklusu različitih organizama.
Prilikom provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju imajte na umu učenike s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Učenicima s oštećenjem sluha unaprijed pošaljite poveznicu na poglavlje Što se događa s kromosomima u mitozi kako bi se unaprijed upoznali sa sadržajem. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika – poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo, dok treba izbjegavati osvjetljenje s leđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da nastavni materijali sadržavaju titlove. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Učenicima s poremećajem iz spektra autizma u najavi sastanka navedite sve segmente rada (kviz, rad na poglavlju, izradu kromosoma) te im tijekom rada u mrežnom okruženju najavljujte svaki korak.
Učenicima s teškoćama unaprijed najavite da ponove sadržaj vezan za građu molekule DNA kako bi bili spremniji za kviz. Provjerite snalaze li se u digitalnom alatu Socrative te im po potrebi ponudite pomoć. Učenike s motoričkim teškoćama, one s oštećenjem vida i učenike s disleksijom usmjerite na funkcionalnosti koje postoje u materijalima e-Škole DOS Biologija 4, Modul 2, Jedinica 2.1. S obzirom na to da je izrada kromosoma zadatak motoričkoga tipa, učenicima s motoričkim teškoćama osigurajte zamjenski zadatak (npr. mrežno utvrđivanje sadržaja).
Uputite učenike da pomoću dostupnih mrežnih izvora istraže broj kromosoma u tjelesnim stanicama različitih organizama. Na temelju broja kromosoma neka zaključe postoji li povezanost između broja kromosoma i složenosti organizama. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike, koju mogu izraditi u digitalnom alatu Canva te je prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Uputite učenike na to da će nastaviti proučavati kromosome za vrijeme diobe kojom nastaju tjelesne stanice. Upitajte učenike zašto je važan proces mitoze za život organizama. Mogu objasniti i njezinu važnost u nekim situacijama iz svoga života. Primjerice, pitajte ih što bi prilikom ozlijede bilo s ranom ako se ne bi događala mitoza. Nakon kratke rasprave projicirajte učenicima videozapis o mitozi u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 2, Jedinica 2.1., poglavlje Što se događa s kromosomima u mitozi. Zatim neka odgovore na pitanja na karticama koje slijede nakon videozapisa. Kako biste riješili moguće dvojbe i pogreške prilikom zaključivanja, provjerite ispravnost odgovora učenika. Učenike podijelite u grupe. Zadajte im da pomoću dostupnih mrežnih izvora istraže broj kromosoma u tjelesnim stanicama vinske mušice. Svaka grupa treba pomoću plastelina prikazati određenu fazu mitoze za kromosomsku garnituru vinske mušice. Jedna skupina profazu, druga metafazu, treća anafazu, a četvrta telofazu. Kako bi na kraju završna kolekcija uradaka svih grupa bila smislena i jasna učenicima, odnosno kako bi predstavljala cjelovit i usklađen prikaz cijelog procesa mitoze, sve grupe trebaju se prethodno dogovoriti o načinu prikaza (upotrebi različitih boja plastelina, dimenzijama modela i slično) pojedinih faza mitoze. Neka svoje uratke fotografiraju pametnim telefonom i podijele s ostalim učenicima pomoću digitalnog alata Conceptboard kako bi svi učenici imali sve faze mitoze na jednom mjestu. Uoče li se u prikazima pogreške, potrebno ih je s učenicima ispraviti. Također, s učenicima je potrebno raspraviti o pojedinim fazama mitoze i njihovoj važnosti za rast i obnovu različitih organizama, kao i važnost opaženih pravilnosti u pojedinim fazama mitoze.
Videozapis s temom mitoze unaprijed pošaljite učenicima s teškoćama kako bi se upoznali sa sadržajem, ali i imali priliku više puta ponoviti gledanje videozapisa. Proces mitoze što je moguće više povežite sa stvarnim događajima iz života učenika s teškoćama (npr. s ozljedom nekog od učenika).
Imajte na umu ravnomjernu raspodjelu učenika s teškoćama po grupama, kao i odabir grupe u kojima su vršnjaci koji su empatični i podržavajući. S obzirom na to da se očekuje prikaz faza mitoze od plastelina, učeniku s motoričkim teškoćama definirajte alternativnu ulogu (pretraživanje broja kromosoma u tjelesnim stanicama vinske mušice na relevantnim poveznicama). Učenik s poremećajem iz spektra autizma ili bilo koji drugi učenik s teškoćama može fotografirati sve modele i podijeliti snimke pomoću digitalnog alata Conceptboard (uz podršku prema potrebi). Definiranje različitih uloga učenicima s teškoćama doprinosi dinamici nastave, ali se i sami učenici osjećaju aktivno i korisno na nastavi.
Zainteresirane učenike uputite da uz pomoć dostupnih mrežnih izvora istraže čimbenike koji utječu na proces mitoze. Svoja saznanja neka prezentiraju u obliku infografike koju će izraditi u digitalnom alatu Piktochart te je prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Upitajte učenike: Koji događaji na razini stanice uzrokuju razlike u vašem izgledu?, Koji će način razmnožavanja dati potomke veće genske raznolikosti?, Koje su prednosti spolnog načina razmnožavanja u odnosu na nespolno? te Koja dioba omogućuje spolno razmnožavanje i kako? Nakon vođene rasprave uputite učenike da prouče e-Škole DOS Biologija 4, Modul 2, Jedinica 2.1., poglavlje Mejozom nastaju stanice s upola manje kromosoma. Raspravite s učenicima o najvažnijim obilježjima mejoze, kao što su izgled stanice i kromosoma prije ulaska u mejozu, kromatidna izmjena te izgled četiriju novonastalih stanica nakon završene mejoze II. Neka usmeno rasprave o razlikama između mitoze i mejoze, uključujući važnost tih procesa na primjeru organizama, a zatim ih uputite da riješe interaktivni element o obilježjima mitoze i mejoze koji se nalazi u istom poglavlju digitalnoga obrazovnog sadržaja. Zatim ih podijelite u grupe. Svaka grupa treba prikazati mejozu koja se zbiva u spolnim žlijezdama vinske mušice, služeći se pritom stop-animacijom koju će izraditi pomoću digitalnoga alata Stop Motion Studio. Uputite učenike da prilikom izrade stop-animacije obrate pozornost na isticanje faza mejoze koje su važne za varijabilnost i održanje vrste te da stop-animacijom vizualiziraju zašto je važno da mejozom u konačnici nastane upola manji broj kromosoma. Zajedno s učenicima pogledajte animacije te ispravite pogreške ako postoje kako ne bi došlo do miskoncepcija. Neka učenici pomoću digitalnog alata Tricider vršnjački vrednuju uratke.
Učenicima s teškoćama unaprijed podijelite poveznicu o temi mejoze kako bi se imali priliku upoznati s temom i različitim terminima koji se spominju u procesu mejoze. Pri postavljanju pitanja pojasnite termine kojima se koristite (npr. gensku raznolikost). Učenicima s disleksijom i jezičnim teškoćama skrenite pozornost na englesku inačicu termina kromatidna izmjena, no ne inzistirajte na njegovu upamćivanju. Učenicima s teškoćama skrenite pozornost na razlike između mitoze i mejoze pomoću tabličnoga prikaza ili mrežne stranice na kojoj se nalaze navedene informacije, a koja će im poslužiti za učenje. Učenicima s teškoćama pojasnite porijeklo pojmova tetrade i bivalenti te ih povežite sa značenjem, što će učenicima s memorijskim teškoćama olakšati upamćivanje (npr. bi – dva kromosoma).
Vodite brigu o podjeli učenika u grupe (ravnomjerna raspodjela učenika s teškoćama, uparivanje s podržavajućim, empatičnim učenicima, jasno definiranje uloga). Pojasnite mogućnosti koje nudi digitalni alat Stop Motion Studio (unaprijed pošaljite upute ako je potrebno podsjećanje).
Učenike koji žele znati više uputite da pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora istraže kakve veze ima mejoza s lubenicama bez sjemenki. Svoja saznanja neka prikažu u obliku stripa koji mogu izraditi u digitalnom alatu ToonDoo. Svoje stripove neka prezentiraju ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.