Predmet
Hrvatski jezik 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Jezik, identitet i globalizacija

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 4

Razred
4. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • globalizacija
  • individualizam
  • raspravljački tekst
  • recenzija
  • kritika
  • raspravljački esej
  • masovni medij
  • javni medij
  • visoka kultura

Jezik i globalizacija

Počnite razgovor s učenicima o pojmovima mali i veliki jezik. Neka iznesu mišljenje o jeziku i o tome čini li nas jezik kojim govorimo onim što jesmo. Zatim pripremite zadatak usporedbe dvaju raspravljačkih tekstova: raspravljačkog eseja Ive Kalinskog Svaka dva tjedna nestaje po jedan mali jezik i književne kritike Joška Žanića Jezik, um, evolucija.

Zadajte učenicima neka u alatu Coggle naprave umnu mapu s obilježjima raspravljačkih tekstova – raspravljačkoga eseja i kritike. Obavezno iz polaznih tekstova trebaju oprimjeriti tezu, argument, protuargument, zaključak, prepoznati namjenu, autorov stav te pravilno rasporediti primjere u umnoj mapi. Svaki učenik postavit će svoju umnu mapu u zajednički razredni oblak i pregledati rezultate drugih učenika. Naglasite kao obveznu sastavnicu umne mape navođenje primjera leksema koji su prisutni u leksiku, a odraz su globalizacijskih procesa (čime će dodatno učiti o leksičkoj normi). Najbolja umna mapa bit će projicirana u razredu kao smjernica za pisanje plana raspravljačkoga eseja. Tijekom aktivnosti učenici razvijaju kulturu tolerancije, prepoznavanja i uvažavanja različitih mišljenja i stavova, uče o snazi argumentacije i svrhovitosti sudjelovanja u raspravljačkim diskursima prema načelima slobode misli i izražavanja. Suradnjom s nastavnikom Sociologije možete potaknuti učenike na kritičko propitivanje društvenih pojava, procesa i odnosa u neposrednoj okolini.

Zadajte učenicima zadatak pisanja plana eseja i temu, primjerice Autori novinsko-publicističkog diskursa izravno potiču anglizaciju hrvatskoga jezičnog korpusa, Nesustavno pisanje stranih riječi u medijima rezultat je i nejedinstvenosti hrvatskoga pravopisa, Mediji bi trebali djelovati obrazovno, ne samo sadržajem nego i izrazom svojih tema i slične teme. Učenici mogu istraživati mrežne izvore, a možete im ponuditi dvostruko izdanje časopisa Kolo, s nizom članaka koji su posvećeni Temi broja: Položaj hrvatskoga jezika – jučer, danas, sutra, koje je dostupno na mrežnoj stranici Matice hrvatske.

Planove pisanja raspravljačkoga eseja učenici također postavljaju u razredni oblak gdje ih možete formativno vrednovati povratnom informacijom o uspješnosti napisanog.

Aktivnost zaokružite održavanjem virtualnog susreta sa stranim studentom ili studenticom hrvatskoga jezika tijekom kojeg bi se vidjeli razlozi odluke za studiranjem hrvatskoga jezika te izazovi s kojima se strani student susreće tijekom prilagodbe na život u Hrvatskoj. Također možete održati virtualni susret sa studentima kroatistike s inozemnih studija koji mogu govoriti o različitostima u kulturnim identitetima.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Aktivnost možete prilagoditi za izvođenje u online okruženju ako učenicima postavite smjernice u alatu Office 365 te ih podijelite u grupe (od dva do četiri učenika) koje će prema smjernicama izraditi plan pisanja eseja. Plan pisanja trebaju postaviti u zajednički dokument kako biste ga mogli vrednovati. Tijek aktivnosti možete pratiti održavanjem videokonferencijskih sastanaka s razredom, u istom alatu kao i završnu aktivnost – virtualni sastanak sa stranim studentom ili studenticom kroatistike.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika. Tijekom planiranje postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole.

Učeniku s teškoćama ranije najavite aktivnost, kako bi se mogao pripremiti za sat. Tijekom uvodne rasprave ne inzistirajte na sudjelovanju ako se učenik sam ne javi. Učeniku s teškoćama pokažite rad u digitalnom alatu i kako može oblikovati umnu mapu. Pripremite mu pisane upute za izradu umne mape. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Tijekom izrade umne mape provjerite kako napreduje te mu pružite podršku. Kod pisanje eseja pripremite mu pisane smjernice, kao i mrežne izvore i članke koji su mu potrebni za pisanje eseja.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina. Provjerite služi li se zadanim digitalnim alatom Coggle.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu pročitati knjigu Hrvatski ni u zagradama: globalizacijska jezična teturanja, autorice Nives Opačić. Nakon čitanja mogu napisati svoj doživljaj knjige.

Nastavna aktivnost za predmet X

Jezik i globalizacija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik kritički vrednuje informacije u raspravljačkom eseju Svaka dva tjedna nestaje po jedan mali jezik.
  • Učenik kritički vrednuje informacije u književnoj kritici Jezik, um, evolucija.
  • Učenik zaključuje o globalizmu i individualizmu u jeziku kao temama u uspoređivanim tekstovima raspravljačkoga eseja i književne kritike.
  • Učenik analizira jezična i strukturna obilježja književne kritike Jezik, um, evolucija, izrađujući umnu mapu.
  • Učenik prema smjernicama iz umne mape piše plan raspravljačkoga eseja.
  • Učenik prosuđuje povezanost vlastitog kulturnog identiteta s drugim kulturnim identitetima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sociologija
  • Učiti kako učiti
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Birajmo što čitamo jer nas to oblikuje

Uputite učenike na gledanje videozapisa ulomka emisije HRT-a Dobro jutro, Hrvatska. Video možete pronaći na YouTube kanalu književnika Zorana Žmirića, autora romana Pacijent iz sobe 19. Pripremite smjernice za slušanje i gledanje – podijelite učenicima listić na kojem će nakon gledanja odgovoriti na pitanja o načinu na koji je književna kritičarka Jagna Pogačnik predstavila temu romana, kako je, s obzirom na namjenu, strukturirala recenziju.

Učenici analiziraju autoričin stav i prepoznaju posebno naglašene elemente recenzije te uočavaju trodijelnost kompozicije i informativnost teksta. Iznose svoja mišljenja o medijima kao izvorima informacija o novim knjigama, filmovima, kazališnim događajima i dojam o stilu kojim književna kritičarka obrazlaže i analizira sastavnice romana. Prepoznaju konkretnu emisiju kao vjerodostojan izvor informacija. U ovom dijelu možete surađivati s nastavnikom Sociologije, a kako bi poučavanje bilo usmjereno prepoznavanju, razvijanju i izražavanju pozitivnih društvenih i osobnih vrijednosti i socijalnoj imaginaciji, tj. pretpostavkama budućih djelovanja i biranja izvora znanja iz kojih će pojedinac doista učiti pozitivne vrijednosti.

Nakon toga uputite učenike na to da na svojim mobitelima pretražuju mrežne stranice na kojima se mogu pronaći recenzije i kritike knjiga te da postave poveznice na virtualnu ploču koju ste pripremili i projicirate je u razredu u alatu Lino. Pozovite nekoliko učenika da predstave sadržaj poveznice i upute razred u vrste informacija koje se mogu pronaći na mrežnim stranicama (primjerice, Kritika h, d, p - Portal za kulturu, stranica Književne kritičarije ili Moderna vremena).

U nastavku aktivnosti najavite čitanje kritike romana Hotel Zagorje, također autorice Jagne Pogačnik i aktivnost analize teksta. Učenici se dosjećaju sadržaja romana iz prethodnih godina učenja i već imaju očekivanja, s obzirom na kriterij informativnosti teksta. Sadržajne poveznice s romanom Pacijent iz sobe 19 mogu biti teme poput: Pitanje identiteta (individualnosti), Domovinski rat, kulturni krugovi predstavljeni u romanima, npr. punk-rock glazba kao okruženje iz kojeg likovi motivacijski djeluju, pokušaj bijega vukovarskih prognanika u svijet umjetnosti i sl.

Učenici trebaju, prema zadanim smjernicama, izdvojiti postupnost kojom autorica predstavlja i dokazuje informacije, navesti služi li se opisivanjem, kako argumentira tvrdnje, kako prosuđuje stil kojim je napisan roman te, naposljetku, kako autorica prosuđuje i vrednuje roman. Zaključke zapisuju na listić.

U završnom dijelu aktivnosti projicirajte u alatu Lino pitanje: Što je recenzija?, a učenici mogu slati odgovore u realnom vremenu i time samovrednovati točnost razumijevanja pojma recenzije (sadržajnih i strukturalnih značajki tekstova kao što su kritika i recenzija).

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite pisani popis mrežnih stranica koje treba istražiti i proučiti recenzije knjiga. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Pripremite pisane upute za zadanu aktivnost. Učenika s teškoćama ne pozivajte na predstavljanje sadržaja poveznica ako on to sam ne želi.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata Lino. Pokažite mu rad u alatu ako se njime prvi put koristi. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte zadatak pretraživanja YouTube kanala, kako bi se pronašli videozapisi posvećeni isključivo recenziranju ili kritikama knjiga. Neka poslušaju i pogledaju jednu recenziju ili kritiku prema vlastitom odabiru (može i na stranom jeziku) te neka o tome izvijeste u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Birajmo što čitamo jer nas to oblikuje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik sluša recenziju romana Pacijent iz sobe 19 književne kritičarke Jagne Pogačnik.
  • Učenik analizira jezična i govorna obilježja recenzije.
  • Učenik samostalno i argumentirano procjenjuje tekst književne kritike romana Hotel Zagorje.
  • Učenik uspoređuje informacije o tekstovima visoke kulture prema njihovoj simboličkoj vrijednosti za oblikovanje vlastitog kulturnog identiteta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sociologija
  • Učiti kako učiti
  • Osobni i socijalni razvoj

Multi-kulti

Aktivnost možete organizirati kao višemjesečni projekt u sklopu redovne nastave ili kao izvannastavnu aktivnost. Povežite se s nastavnikom i učenicima partnerske škole i dogovorite zajednički način komunikacije u alatu Yammer. U svojoj matičnoj školi aktivnost provedite u suradnji s nastavnikom Sociologije, posebno u dijelu u kojem poučavate o sličnostima ili različitostima među vršnjacima, o odgovornosti pojedinca prema društvu, aktualizirate spoznaje o društvenom angažmanu i o sličnim temama.

Imenujte mrežnu stranicu i ciljeve projekta, npr. Multi-kulti – čitajući književnost učimo o vlastitoj kulturi i o drugim kulturama.

Možete odrediti nekoliko tema ili generirati problemska pitanja, poput: Tko smo i čime se bavimo?, Što čitamo u školi i izvan škole?. Kada je u tijeku provedba teme, učenici iz obiju škola pišu i objavljuju kritike i recenzije o knjigama, manifestacijama, filmovima i kazališnim predstavama koje posjećuju. Primjerice, tijekom posjeta kulturno-umjetničkom događaju procjenjuju te nakon toga pišu koliko sam događaj utječe na njih, njihov kulturni identitet, a recenziju postavljaju na platformu. Ostali učenici mogu vrednovati recenziju s obzirom na kriterij intencionalnosti i situitivnosti samog teksta.

Dogovorite vremenik – neka učenici jednom u mjesecu postave tekstove te ih usporede s tekstovima kolega. Usmjeravajte učenike kako bi mogli prepoznati sličnosti i razlike u interesima s učenika s kojima su povezani na digitalnoj platformi. Pripremite literaturu za učenike te je postavite u alat Yammer kako bi učenici mogli čitati i istražiti o temeljnim pojmovima: kulturni idenitet, osobno i kolektivno, kolektivni identitet. Tražite od učenika pisanje prosudbe i prepoznavanje namjene teksta. Organizirajte grupe učenika (od dva do četiri učenika) koje će biti zadužene za uredništvo: podijelite ih prema vrsti tekstova (kritika ili recenzija) koje prate na projektnoj stranici i zadužite ih za praćenje primjene pravopisnih jezičnih pravila hrvatskoga standardnog jezika. Zaključna je aktivnost rad razredne grupe (zajednički rad svih učenika u razredu), npr. kratak video o provedbi projekta.

Predstavljanje radova može biti tijekom sastanka uživo ili tijekom sastanka u alatu Yammer. Provedite vršnjačko vrednovanje projekta izrade mrežne stranice i postavite poveznicu projektne stranice na mrežnu stranicu škole. Rezultat bi trebao biti pregled književnih, filmskih i kazališnih događaja, kao i prosudba njihovih sadržajnih i izraznih vrijednosti iz perspektive učeničkog razumijevanja u napisanim kritikama i recenzijama, a s obzirom na aspekt prepoznavanja, razumijevanja i prihvaćanja sličnosti i razlika u međusobnim kulturalnim interesima, običajima i navikama.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu to da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim učenikovim potrebama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Učeniku s teškoćama najavite zadatak i suradnju i komunikaciju s drugom školom. Objasnite mu upute za zadatak i provjerite razumije li ih. Možete mu omogućiti rad u paru s učenikom koji će mu tijekom rada na projektu pružati podršku. Tijekom formiranja grupa i dodjeljivanja zadataka vodite računa o učenikovim teškoćama. Omogućite mu rad s grupom učenika s kojima ima dobre odnose.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata Yammer. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu napraviti informacijsku i statističku infografiku kojom će predstaviti kratak opis aktivnosti projekta i brojčane rezultate projekta: broj sudionika, zadovoljstvo provedbom, vrste tekstova obuhvaćene projektom (podjela prema temi, prema vrsti i slično) te je postaviti na mrežnu stranicu kao svojevrsni vizualni sažetak projekta.

Nastavna aktivnost za predmet X

Multi-kulti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik tumači strukturna obilježja raspravljačkih tekstova u virtualnom okruženju.
  • Učenik kritički vrednuje informacije i prepoznaje stav autora kritike i recenzije.
  • Učenik piše kritiku i prikaz u virtualnom okruženju.
  • Učenik zaključuje o globalizaciji i individualizmu kao temama u tekstovima koje čita i piše.
  • Učenik prosuđuje povezanost obilježja vlastitog kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom o kojem uči tijekom projekta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sociologija
  • Informatika
  • Učiti kako učiti
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. http://pravopis.hr/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. http://gramatika.hr/

Školski rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga. rječnik.hr

Frančić, A. i Petrović, B. (2013). Hrvatski jezik i jezična kultura. Zagreb: Visoka poslovna škola ,,Adam Baltazar Krčelić''.

Jelaska, Z. i suradnici (2005). Hrvatski kao strani i drugi jezik. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.

Matasović, R. (2005). Jezična raznolikost svijeta. Zagreb: Algoritam.

Opačić, N. (2012). Hrvatski ni u zagradama. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada d.o.o.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.