Neka učenici sjednu u krug kako bi započeli s igrom u kojoj će razgovarati o emocijama. Objasnite da je cilj igre bolje međusobno upoznavanje, ali i prepoznavanje vlastitih emocija koje su vezane uz pojedine situacije. Dok svi učenici sjede, učitelj stoji i započinje igru (pr. Neka ustanu svi učenici koje veseli gledanje nogometne utakmice!). Kad pojedini učenici ustanu, zadatak im je zamijeniti mjesto sjedenja s nekim od učenika koji su ustali. Iskoristite priliku i sjednite na nečije mjesto. Učenik/Učenica koja je ostala bez mjesta za sjedenje nastavlja igru (pr. Neka ustanu svi učenici koji se boje visine!). Svaki krug igre možete iskoristiti kao priliku za razgovor o određenoj emociji (sreća, strah, ljutnja...) i kao poticaj za spontani razgovor o emocijama.
Najavite gledanje videa u kojem će biti predstavljene osnovne (sreća, tuga, ljutnja, strah, iznenađenje, gađenje) i složene emocije (kombinacija osnovnih). Objasnite da će nakon toga razgovarati o vlastitim emocijama.
Zajedno pogledajte video Koliko složene mogu biti emocije? te pripadajući interaktivni sadržaj Krug emocija koji uz osnovne, prikazuje i složene emocije. Zamolite jednog po jednog učenika da odabere emojije (slike svojega srca) koji najbolje prikazuju njegova/njezina emocionalna stanja u zadnjih mjesec dana pa potaknite učenike da govore o svojim emocijama i situacijama koje su ih izazvale (uzroci). Možete ih poticati sljedećim pitanjima: U kojoj ste se situaciji našli kad ste osjetili tu emociju? Kako ste se ponašali u tim situacijama, tj. kako ste izrazili te svoje osjećaje? itd.
Potaknite učenike na pisanje o složenim emocijama i situacijama istodobnoga doživljavanja različitih emocija. Potaknite ih na rad u skupinama, a svaka skupina neka zamisli situaciju ili se prisjeti proživljene situacije pa neka jedna skupina sastavlja isprike, druga zahvale, treća skupina pozive, a četvrta skupina zahtjeve. Podsjetite ih da trebaju navesti tko (ili u čije ime) se ispričava/zahvaljuje/poziva/zahtijeva, komu se obraća, kojim povodom i zašto se obraća. Naglasite im važnost promicanja pozitivnih vrijednosti. Potaknite svaku skupinu na odabir jednoga govornog čina koji će usmeno predstaviti ostalim učenicima. Zajedno prokomentirajte sadržaj tih tekstova, uspješnost u radu i pohvalite zrelost u razmišljanju.
Učenici s ADHD-om i PSA-om imaju od početka sata predložak s redoslijedom aktivnosti, a učeniku s intelektualnim teškoćama osigurana je podrška vršnjaka. Potaknite učenike s teškoćama da izraze svoje osjećaje, što mogu učiniti izborom emojija, određene slike ili izrazom lica, pokretom itd.
U skupnim aktivnostima potrebno je provjeriti razumije li učenik s intelektualnim teškoćama ili PSA-om odabranu situaciju u grupi da bi se mogao aktivno uključiti u pisanje, primjerice, isprike ili zahvale.
Posebnu pažnju treba posvetiti učenicima s ADHD-om i njihovom pokušaju opisivanja emocije koja je izazvala neprimjerenu reakciju, a treba poticati i sudjelovanje u pisanju isprike. Time će doprinijeti boljem razumijevanju samoga sebe, uspješnijoj kontroli vlastitih reakcija, a vršnjacima se istovremeno omogućuje njihovo bolje razumijevanje i prihvaćanje. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu ranije pripremiti slikokaz (prezentaciju) u kojem su fotografijama prikazali sebe ili bliske osobe u različitim emotivnim stanjima. Na satu predstavljaju fotografije, a ostali učenici igrom pogađanja prepoznaju koja je emocija predstavljena, navode moguće uzroke predstavljene emocije, komentiraju različito iskazivanje emocija i mogućnosti upravljanja vlastitim emocijama.
Nakon što na satu hrvatskoga jezika pogledate video Koliko složene mogu biti emocije? (dio nastavne jedinice Jezičnih djelatnosti slušanja i govorenja), na izvannastavnoj aktivnosti Knjigoljupcima/Čitalačkome klubu nastavite razgovor o emocijama koji možete potaknuti sljedećim pitanjima: Rode li se djeca s emocijama, mijenjaju li se emocije tijekom života ili se samo mijenja njihov intenzitet? O čemu ovise emocije,... pokazujemo li ih svi na isti način? Koje emocije izazivaju ugodu, koje neugodu? Može li emocija koja izaziva ugodu u nekom slučaju izazvati neugodu? Kada? Zašto? Mogu li se emocije u nama posvaditi pa nastavi vladati ona koja je “pobijedila”? Navedite ih na zaključak da ne postoje loše i dobre emocije, nego samo ugodne i neugodne. Potaknite ih da svaku emociju zamisle kao lik. Neka vizualiziraju sreću, tugu, strah... Bi li strah, primjerice, bio niži ili viši od iznenađenja? Je li dosada mršava ili debela? Recite im da će izrađivati slikovnice u kojima su likovi emocije, a namijenjene su učenicima drugoga razreda. Slikovnica treba imati 12 do 15 stranica i korice, a može biti napravljena u A4 ili A5 formatu. Napišite im upute koristeći se digitalnim alatom Wakelet: napiši plan priče; ne koristi se nepoznatim riječima ili objasni njihovo značenje ako ih moraš upotrijebiti; priča mora imati kompoziciju - uvod, zaplet, vrhunac i rasplet, pazi na pravopisnu i gramatičku točnost, osmisli gdje ćeš na stranici smjestiti tekst, a gdje slike/ilustracije.
Crteže/ilustracije mogu nacrtati sami ili ih preuzeti s besplatne baze fotografija Pixabay. Preuzete fotografije mogu nadograditi svojim crtežima u bilo kojoj likovnoj tehnici ili kombinaciji više njih. Uputite ih da tijekom stvaralačkoga procesa čitaju svoje tekstove, raspravljaju o njima, skraćuju, dodaju... Neka gotove slikovnice odnesu učenicima drugoga razreda. Nakon dogovorenoga roka organizirajte susret s tim učenicima i Knjigoljupcima. Razgovarajte o tome koje su im priče bile zanimljive, je li ih koja podsjetila na nešto što su proživjeli, s kojom bi se emocijom rado družili, jesu li se s nekom već susreli. Pitajte ih ima li netko od njih priču o emociji/emocijama koju bi rado podijelio s ostalima. Razgovarajte o njihovim dojmovima na vašoj aktivnosti, a kolekciju slikovnica Gospođice emocije izložite u školskoj knjižnici.
Podijelite učenike u grupe kojima ćete dodijeliti papir na kojem je ispisana jedna od emocija (radost, tuga, ljutnja, strah itd.). Pogledajte predloženi video Koliko složene mogu biti emocije? i razgovarajte s učenicima kako biste bili sigurni u njihovo razumijevanje emocija, a posebno onih koje su dobili ispisane na papirima unutar grupe.
Unutar grupe učenici razgovaraju o emociji koja im je dodijeljena - koliko je često doživljavaju, kako izgleda njezino ispoljavanje, što osjećaju pri tome, kako proživljavaju tu emociju itd.
Pripremite nekoliko skladbi ili pjesama različite tematike i glazbenih sastavnica (ne više od pet). Pri odabiru vam mogu pomoći stručni članci i brošure o toj temi. Poslušajte s učenicima odlomak svake odabrane skladbe/pjesme i predložite im da se u grupi dogovore o odabiru skladbe/pjesme koju bi voljeli poslušati kada dožive emociju koja im je dodijeljena kao grupi. Učenici zatim osmisle kraću dramsku radnju u kojoj trebaju pokazati da je u redu doživjeti, ali i proživjeti tu emociju, a da im glazba u tome može pomoći.
Nakon što su sve grupe izložile svoju dramsku igru, razgovarajte s učenicima o tome koja im se izvedba najviše svidjela, imaju li osjećaj da i ostali učenici u razredu slično doživljavaju određene emocije te jesu li nešto naučili što mogu iskoristiti u svojemu svakidašnjem suživotu s emocijama.
Prije početka aktivnosti nastavnik provjerava koje emocije najlakše prepoznaju učenici s PSA-om ili intelektualnim teškoćama. Grupa kojoj pripada navedeni učenik dobiva zadatak prepoznati tu emociju zapisanu na papiru. Da bi učenik s PSA-om mogao ravnopravno sudjelovati u raspravi o emociji, kada i kako je doživljava te da se kasnije uključi u izbor odgovarajuće glazbe, potrebno je i da tijekom gledanja videa ima predložak s imenovanim emocijama i različitim izrazima lica. Učenik oštećenoga vida imat će zapisanu emociju na računalu kao i videozapis koji će pratiti čitačem ekrana. U dramskoj igri i u zaključcima o ulozi glazbe u emocionalnim doživljajima učenici s teškoćama sudjelovat će uz podršku svojih vršnjaka. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Predložite učenicima da izrade svoj popis pjesama/skladbi za lakše proživljavanje ponuđenih emocija i neka ga izlože na razrednome panou.
Uputite učenike na gledanje unaprijed pripremljenoga dijela videa Emotions in motion od početka do 1:05 minute. Razgovarajte o pogledanome videu i provjerite razumijevanje pitanjima o dijalogu između likova. Saznajte razumiju li što je Josh napravio da bi prevladao strah.
Nakon što uvide da se bojao javnoga nastupa, upitajte ih osjećaju li kada sličan strah. Koristeći se digitalnim alatom Mentimeter neka opišu situacije u kojima osjećaju strah od javnoga nastupa (stage freight). Nakon komentara njihovih odgovora najavite dio ciljanoga rječnika za ovaj sat (nervous, sad, excited, frustrated, lonely, angry). Nakon objašenjenja pojmova pitajte ih mogu li imenovati situaciju u kojoj se tako osjećaju. Uporaba fraze: I feel….. when I….
Uputite učenike da će pokušati savjetovati učenike čije probleme mogu vidjeti u nastavku videa od 2:01 do 7:03 minute. Objasnite im da tijekom gledanja videa trebaju voditi bilješke o problemu (kako se lik osjeća, što je problem i moguće rješenje). Nakon pogledanoga videa raspravite o tome što bi savjetovali učenike iz videa. Za odgovor ih uputite da na frazu: When you feel…..you can….
Objasnite učenicima da će u nastavku napraviti infografiku emocija i savjeta na engleskome jeziku o tome kako se nositi s njima, a za to će se poslužiti digitalnim alatom Canva. Navedite ih da za svaku odabranu emociju prikažu i načine kako se mogu nositi s njom (pr. Ljutnja – brojanje do deset, duboko disanje i sl.) Uputite učenike da svoje infografike objave u zajedničkoj mapi OneNote razredne bilježnice kako bi svi učenici mogli vidjeti radove drugih učenika te svaku infografiku zajednički komentirajte i provedite vršnjačko vrednovanje.
Učenicima podijelite kartice s ciljanim pojmovima (emocije) i uputite ih da će igrati igru pogađanja pojmova, pri čemu karticu s pojmom trebaju držati iznad glave dok učenik koji vidi zadanu riječ mora opisuje situaciju u kojoj se osoba nalazi kada se tako osjeća, a učenik koji drži karticu treba pogoditi koja emociju. (npr. You feel that way when your birthday is only a few days away; odgovor: Excited).
Preporuča se učenicima s teškoćama, posebno učenicima s PSA-om, ADHD-om i intelektualnim teškoćama, najaviti gledanje videa Emotions in motion da bi ga mogli prethodno pogledati i biti spremniji na nastavi. Tijekom gledanja na satu mogu imati predložak s pitanjima ili shematskim prikazima koji će im pomoći pri odgovaranju nakon prvoga i drugoga dijela gledanja videa.
Radom u paru tijekom uporabe Mentimetra i imenovanja situacija straha od javnoga nastupa učenici će biti više motivirani, a u slučaju intelektualnih teškoća i siromašnijega znanja engleskoga jezika bit će koristan predložak s rječnikom. Nakon pogledanoga videa učenik s teškoćama može u paru savjetovati učenike iz videa.
Pri izradi infografike koristeći se digitalnim alatom Canva i njezinoj objavi u OneNote mapi poželjan je rad u paru. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Uputite učenike da pogledaju video Guessing the feelings i pokušaju pogoditi o kojoj je emociji riječ. Nakon toga uputite ih da osmisle dijalog dvaju učenika u kojem jedan učenik navodi kako se osjeća i obrazlaže zašto se tako osjeća, a drugi ga učenik savjetuje kako riješiti problem zbog kojeg se tako osjeća. Za izradu dijaloga koriste se razrednom OneNote bilježnicom koju kasnije dijele s ostalim učenicima koji žele znati više.
Pošaljite učenicima video Koliko složene mogu biti emocije? koji trebaju pogledati prije nego dođu na sat. Razgovarajte o tome kako su doživjeli video, je li im sadržaj poznat, jesu li osjetili spomenute emocije. Pitajte ih kako se osjećaju ovoga trenutka i potaknite ih na međusobno slušanje. Istaknite razliku osjećanja (dodira, topline/hladnoće, gladi, žeđi, umora i sl.) koje može i ne mora biti popraćeno određenom emocijom te ih potaknite da razmisle mogu li tu emociju povezati s nečime što im se dogodilo. Neka slobodno kažu vole li pričati o svojim osjećajima ili ih drže samo za sebe, znaju li opisati i imenovati emocije ili im je nekada teško ih odrediti, imaju li potrebu drukčije pokazati svoje emocije i kako to čine. Potaknite ih na razgovor dajući im vlastiti primjer kako ste se vi osjećali u pojedinim situacijama i objasnite im da su osjećaji prisutni u svim ljudima, ali da ne reagiraju svi jednako. Objasnite im da nema krivih i pravih emocija, da ih moramo osvijestiti, prihvatiti i na pravi način reagirati na njih.
Emocije su neodvojive od sporta. Primjerice, jedna će osoba osjetiti radost, ponos, veselje zbog pobjede dok će u istome trenutku druga osoba osjetiti ljutnju, sram ili ljubomoru zbog poraza. To su emocije koje su česte u sportu i koje nas oblikuju, na koje se moramo naviknuti i razmisliti što nam donose. Poraz nam donosi bol, ali nas tjera da se više trudimo i budemo bolji u igri. Te emocije susrećemo i u svakodnevici.
Kako biste temu emocija još više aktualizirali, na kraju svakoga sata, nakon što ste odradili sve planirane sadržaje, potaknite učenike da razmisle kako se osjećaju toga trenutka, pr. ako su igrali košarku, jesu li umorni, ljuti zbog poraza jer smatraju da nije bila poštena igra, sretni jer su uspjeli postići koš ili možda tužni jer je njihova ekipa, igrajući pošteno, ipak izgubila. Ako su učili vršno odbijanje u odbojci, jesu li zadovoljni svojom tehnikom, jesu li mislili da će uspjeti odbiti pet puta loptu i sl. Neka izraze svoje osjećaje i emocije opisujući ih u nekoliko riječi, a vi ih prikupite uporabom alata Mentimeter (Word Cloud). Upisivanje je anonimno. Na kraju sata možete pogledati upisane emocije, obratiti pažnju na to kojih ima najviše te razgovarati s učenicima o emocijema i situacijama koje su ih izazvale. Potaknite učenike na upisivanje i složenijih emocija, a za to vam može poslužiti Krug emocija. Nakon određenoga vremena, kada je upisano mnogo različitih emocija, prepišite ih na papir i odigrajte igru pantomime.
Učenike podijelite u četveročlane ili peteročlane grupe. Svakoj grupi dajte kutiju s papirima na kojoj su napisane emocije i zadatak da ih grupnom pantomimom dočaraju kroz sportske situacije (pr. dogovor oko toga tko glumi igrača koji izvodi penal, tko igrača na golu, tko sudca ili gledatelja da bi ilustrirali situaciju koja izaziva određenu emociju). Grupna pantomima može poprimiti i oblik skeča (humorističnoga sadržaja koji završava poantom). Četiri učenika izvlače po jednu emociju koju pokušavaju objasniti preostalom učeniku u grupi. Cilj je da učenici osvijeste emocije drugih osoba, da budu empatični jedni prema drugima.
U ovoj aktivnosti posebnu pažnju potrebno je posvetiti učenicima s PSA-om i učenicima s intelektualnim teškoćama. Pogledat će kod kuće video Koliko složene mogu biti emocije?, zadržavajući se samo na prvome dijelu videa koji opisuje jednostavne emocije. Poželjno je da pogledaju zajedno s članom obitelji ili vršnjakom, da razgovaraju o emocijama, kada i kako se javljaju te da ih pokušaju “odglumiti”. Učenik s PSA-om ima predložak s redoslijedom aktivnosti te podsjetnik za emocije u slikama.
Kada učenici na kraju sata TZK-a govore o tome kako se osjećaju, važno je da i učenici s teškoćama izraze kako su se osjećali tijekom određene igre ili vježbe. To mogu učiniti crtežom, pokretom, izrazom lica i sl. Ako su se loše i neuspješno osjećali, to je prilika da se o tome razgovara i raspravi što se može učiniti u organizaciji igre, ulogama vršnjaka i samoga učenika s teškoćama da bi bio zadovoljniji na kraju sata.
Učenici s PSA-om ili s intelektualnim teškoćama dobivaju u grupi papire s jednostavnim emocijama koje poznaju. O pristupu učenicima s motoričkim poremećajima i senzornim oštećenjima vidi u: Didaktičko- metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu odigrati zahtjevniju verziju igre pantomime ne pokazujući emocije pokretima, već samo jednim položajem tijela i izrazom lica.
Bićanić, J. (2009) Vježbanje životnih vještina: Priručnik za razrednike, Alinea, Zagreb
Brkić, M. i Kožić, V. (2017), Zbirka radionica "Pokreni promjenu", Forum za slobodu odgoja, Zagreb (17. 1. 2021.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.