Predmet
Sociologija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Društvo kao piramida

Naziv predmeta
Sociologija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • društvena stratifikacija
  • društvene nejednakosti
  • društvene klase
  • životne šanse
  • meritokracija
  • društvena pokretljivost

Pogled s vrha uvijek je bolji

Podijelite učenike u grupe te ih uputite da metodom vruće olovke u jednoj minuti navedu što više različitih zanimanja te ih zapišu koristeći se alatom Padlet. Nakon isteka vremena svaka grupa treba izraditi zamišljenu piramidu društvenih položaja u kojoj će prikupljena zanimanja klasificirati u tri skupine: viši, srednji i niži. Usporedite dobivene popise zanimanja i piramide položaja po grupama. Upitajte učenike da promisle o kriterijima kojima su se vodili u raspodjeli zanimanja. U kojoj je mjeri obrazovanje presudni čimbenik klasifikacije u odnosu na pretpostavljenu visinu prihoda ili ugled pojedinog zanimanja u društvu?
Nakon ove uvodne aktivnosti uputite učenike da na stranicama Državnoga zavoda za statistiku potraže informacije o prosječnim neto i bruto plaćama u Hrvatskoj prema stupnju stručne spreme i djelatnostima. Na temelju rezultata pretraživanja učenici nadopunjuju podatke o zanimanjima koje su naveli u uvodnoj aktivnosti i revidiraju inicijalnu klasifikaciju. Podatke mogu unositi u alatu Microsoft Excel. Uputite učenike da se koriste internetskom tražilicom kako bi potražili dodatne informacije o opisu radnog mjesta, potrebnim kvalifikacijama i prosječnim prihodima različitih zanimanja koja su popisali u uvodnoj aktivnosti. Učenici mogu posjetiti informativni portal mojaplaca.hr u potrazi za dodatnim informacijama. Upitajte učenike koliko se razlikuje piramida koju su inicijalno izradili od piramide koja se temelji na prosječnoj visini prihoda po zanimanjima.
Uputite učenike da istraže razlike između pojedinih oblika društvenog raslojavanja u modernim društvima: ekonomskog, obrazovnog i raslojavanja prema zanimanjima. Uputite učenike da na stranici Enciklopedija.hr potraže definiciju društvene klase, a zatim da u istraživanju pronađu informacije o klasnoj strukturi hrvatskoga društva (str. 14–19). Služeći se alatom Conceptboard, svaka grupa učenika izrađuje digitalnu infografiku u kojoj će prikazati klasnu piramidu hrvatskoga društva. Infografika treba sadržavati informacije o prosječnim plaćama, stupnju obrazovanja i životnim šansama pojedinih klasa. Povedite raspravu s učenicima o povezanosti klasne strukture društva sa životnim šansama i društvenim nejednakostima.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i potaknuti na rad, biti mu pozitivan primjer, ali mu i pružiti potporu kada je potrebno. Učeniku s teškoćama osigurajte dovoljno vremena za rješavanje zadatka i u skladu s tim prilagodite vrijeme za nabrajanje različitih zanimanja. Prije nego što učenici krenu s radom, dajte im nekoliko minuta da se pripreme za zadatak. Provjerite kako se učenik snalazi u digitalnom alatu Padlet te omogućite podršku drugih učenika iz grupe.
Unaprijed pripremite materijal za sudjelovanje u aktivnosti, vizualnim sadržajem popratite piramidu društvenih položaja (učeniku koji ima teškoće s apstraktnim mišljenjem pomoći će crtež piramide). Pripremite jasne, pisane i vizualne upute te dogovorite s učenicima uloge u grupi, neka učenik s teškoćama ima jasno određen zadatak koji će moći izvršiti. Upute za učenika s teškoćama trebaju biti grafički prilagođene, što se odnosi na lijevo poravnanje teksta, dvostruki prored, upotrebu boje u označivanju ključnih riječi, uvećan font i slično.
Neka materijal za istraživanje bude dostupan učenicima s teškoćama. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte pregled sadržaja na tabletu s mogućnosti prilagodbe kontrasta, svjetline i veličine. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, ali i učenike s oštećenjem vida osigurajte upotrebu programa za čitanje teksta naglas.
Pripremite učeniku s teškoćama pisane i vizualne upute za upotrebu programa Microsoft Excel te omogućite zorni prikaz, a ako je potrebno, i potporu drugog učenika.
Potaknite učenika s teškoćama na sudjelovanje u raspravi. Unaprijed mu osigurajte pitanja kako bi se mogao pripremiti. Omogućite mu alternativno sudjelovanje u raspravi, neka odgovore na pitanja zapiše ili snimi digitalnim alatom za snimanje audiozapisa. Važno je učenika s teškoćama poticati na spontano sudjelovanje u raspravi i razgovoru, dati mu pozitivnu povratnu informaciju i uključiti ga onda kada je on spreman na sudjelovanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike uputite da istraže posljedice najnovijih tehnoloških promjena, uključujući razvoj umjetne inteligencije, ekonomsku digitalizaciju i pojavu digitalnih platformi (npr. Upwork), na ekonomske nejednakosti u društvu. Koristeći se alatom Canva, učenici mogu izraditi plakat na kojem će prikazati kako bi klasna piramida hrvatskoga društva mogla izgledati za deset godina.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pogled s vrha uvijek je bolji

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje klasnu strukturu hrvatskoga društva.
  • Učenik identificira različite klasne položaje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Gdje se vidiš sutra?

Uputite učenike da prouče rezultate istraživanja o razlikama među učenicima s obzirom na namjeru upisivanja fakultetskog obrazovanja nakon završene srednje škole (str. 123–138). Potaknite učenike da, koristeći se internetskom tražilicom, pronađu i dodatne informacije o obrazovnim nejednakostima u Hrvatskoj.

Povedite s učenicima raspravu o utjecaju obrazovnog sustava u Republici Hrvatskoj na društvenu pokretljivost i životne šanse mladih. Postavite im pitanja poput sljedećih: Kako obrazovni sustav potiče međugeneracijsku mobilnost u društvu? Pomaže li obrazovni sustav prevladavanju društvenih nejednakosti? Utječu li obrazovanje i prihodi roditelja na obrazovno postignuće njihove djece? Na koji bi način obrazovni sustav mogao biti inkluzivniji i pravedniji? Učenici se tijekom rasprave trebaju upoznati s pojmovima horizontalne i vertikalne pokretljivosti te međugeneracijske i unutargeneracijske mobilnosti.
Učenici u grupama pripremaju kratki anketni upitnik o namjeri nastavka školovanja i odabiru studija koristeći se alatom Google Forms. Svaka grupa učenika treba odabrati jednu tematsku cjelinu: namjera studiranja i odabir studija; obrazovanje, društveni položaj i prihodi roditelja; vrijednosti i očekivanja učenika od obrazovanja. Anketni upitnik može sadržavati neka od sljedećih pitanja:
– Gdje se vidiš nakon završetka srednje škole?
– Namjeravaš li upisati fakultet?
– Koji bi fakultet volio/voljela upisati?
– Koji je najviši stupanj obrazovanja tvojih roditelja?
– Koliko ti je važno upisati i završiti dobar studij?
Anketni upitnik treba biti anoniman, a učenici ga mogu provesti unutar svoje škole, ali i u drugim školama u svom gradu.
Na temelju rezultata istraživanja učenici pripremaju digitalni poster služeći se alatom Canva, u kojem će izložiti najvažnije rezultate istraživanja te će ih pomoću platforme MS Teams podijeliti s ostalim učenicima.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Učeniku s teškoćama pripremite pisane i vizualne upute koje su grafički prilagođene, što se odnosi na lijevo poravnanje teksta, dvostruki prored, upotrebu boje u označivanju ključnih riječi, uvećan font i slično. Upute za učenika s oštećenjem vida ili teškoćama učenja mogu biti snimljene u obliku audiozapisa. Neka upute budu kratke i jasne, a nepoznate riječi zamijenite poznatima i objasnite ih. U pisanim uputama označite ključne riječi. Učeniku s teškoćama zadatke podijelite na manje korake i pripremite listu praćenja za lakše snalaženje. Neka materijal za istraživanje bude učenicima dostupan u digitalnom obliku kako bi mogli upotrijebiti program za čitanje teksta naglas.
Potaknite učenika s teškoćama na sudjelovanje u raspravi. Unaprijed mu osigurajte pitanja kako bi se mogao pripremiti. Omogućite mu alternativno sudjelovanje u raspravi, neka odgovore na pitanja zapiše ili snimi digitalnim alatom za snimanje audiozapisa. Važno je učenika s teškoćama poticati na spontano sudjelovanje u raspravi i razgovoru, dati mu pozitivnu povratnu informaciju i uključiti ga onda kada je on spreman na sudjelovanje.
Prilikom podjele učenika u grupe, vodite brigu o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i potaknuti na rad, biti mu pozitivan primjer, ali mu i pružiti potporu kada je potrebno.
Za rad u grupi važno je pripremiti jasne i konkretne pisane i vizualne upute. Zadatke je važno oblikovati u kratke i jasne manje korake te pripremiti listu praćenja kako bi učenik mogao samostalno pratiti vlastiti napredak. Važno je po potrebi ponoviti uputu, dodatno objasniti i provjeriti razumijevanje učenika s teškoćama. Važno je za učenika s teškoćama predvidjeti ulogu koju će imati u grupnom radu kako bi se mogao pripremiti na sudjelovanje. Pritom treba voditi brigu o tome da učenik s artikulacijskim teškoćama ne mora govoriti pred razredom, a učenik s disgrafijom ne mora obaviti zadatak isključivo pismeno.
Ako se učenik ne snalazi u digitalnom alatu Canva, omogućite mu upotrebu nekog drugog digitalnog alata ili izradu postera na papiru. Potpora može biti i rad u paru s drugim učenikom ili neki drugi oblik prezentacije (primjerice, prezentacija izrađena u alatu Prezi ili PowerPoint).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu na temelju provedenoga anketnog istraživanja pripremiti školsku tribinu na kojoj će predstaviti rezultate istraživanja i potaknuti raspravu o međugeneracijskoj mobilnosti u hrvatskom društvu te o utjecaju obrazovnog sustava na životne šanse mladih. Na tribinu mogu pozvati bivše učenike svoje škole koji će izložiti svoja iskustva s nastavkom školovanja i odabirom zaposlenja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gdje se vidiš sutra?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik kritički vrednuje utjecaj obrazovnog sustava na životne šanse mladih.
  • Učenik izrađuje malo sociološko istraživanje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Koliko nejednakosti možemo podnijeti?

Uputite učenike da pogledaju videosnimku u kojoj se objašnjavaju dvije temeljne sociološke perspektive o stratifikaciji: funkcionalistička i konfliktna.
Zatim povedite s učenicima raspravu o temeljnim argumentima jedne i druge teorijske perspektive.
U alatu Kialo pripremite debatu. Debatna teza može glasiti: Nejednakost je štetna za društvo. U debati sudjeluju dva tima učenika, afirmacijski i negacijski, voditelj debate, neparan broj sudaca, učenik koji mjeri vrijeme i publika. Prije početka debate uputite članove debatnih timova na dodatno pretraživanje izvora, uključujući videosnimku o teorijskim perspektivama u sociologiji i udžbenik. Oba tima pripremaju argumentaciju kojom će nastojati uvjeriti publiku u ispravnost svoga motrišta. Afirmacijski tim treba se osloniti na konfliktnu perspektivu i upotrijebiti sljedeće pojmove: moć, klasni sukob, otuđenje, privilegirane skupine. Negacijski tim u svojoj se argumentaciji treba osloniti na funkcionalističku perspektivu i pritom upotrijebiti sljedeće pojmove: meritokracija, funkcionalna važnost položaja, talenti, nagrade. Kako bi još uvjerljivije predstavili svoje argumente publici, članovi timova mogu u alatu Coggle izraditi umne mape u kojima će prikazati najvažnije argumente koje su iznijeli u debati. Nakon što su oba tima predstavila svoje argumente te iznijela protuargumente, publika može glasati za pobjednika debate koristeći se alatom KwikSurveys.
Nakon debate istaknite učenicima da je društvena nejednakost kompleksan problem s kojim se društva suočavaju na različite načine, pri čemu se u većini demokratskih društava nastoji postići ravnoteža između poticajnih i štetnih učinaka nejednakosti.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Učeniku s teškoćama najavite videozapis kako bi ga mogao pogledati unaprijed i biti spremniji na sudjelovanje na nastavi. Pripremite za učenika s teškoćama smjernice za gledanje videozapisa, objasnite važne pojmove (funkcionalističku i konfliktnu sociološku perspektivu), istaknite teme za raspravu te najvažnije odrednice sadržaja na koje učenik treba obratiti pozornost prilikom gledanja. Provjerite razumijevanje učenika. Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje povremeno je potrebno usmjeriti na aktivnost (tiha govorna uputa, dodir po ruci ili ramenu). Neka učenici s oštećenjem vida imaju osigurano mjesto s kojeg najbolje mogu vidjeti videosnimku. Osigurajte im prijenos svih vizualnih informacija usmeno. Za učenike s motoričkim teškoćama prilagodite mjesto sjedenja kako bi mogli što bolje pratiti videozapis.
Potaknite učenika s teškoćama na sudjelovanje u raspravi. Unaprijed mu osigurajte pitanja kako bi se stigao pripremiti. Omogućite mu alternativno sudjelovanje u raspravi, neka odgovore na pitanja zapiše ili snimi digitalnim alatom za snimanje audiozapisa. Važno je učenika s teškoćama poticati na spontano sudjelovanje u raspravi i razgovoru, dati mu pozitivnu povratnu informaciju i uključiti ga onda kada je on spreman na sudjelovanje.
Ako se u razredu organizira debata o određenoj temi, učenika s teškoćama potrebno je unaprijed pripremiti na aktivnost. Pripremite mu temu debate, pitanja koja ćete postavljati, definiciju debate te vodič za debatu. Neka vodič sadržava upute kako se provodi debata, osnovne informacije o debatnim timovima te mogućim afirmacijskim i negacijskim argumentima. Pripremite učeniku s teškoćama pisane i vizualne upute za korištenje digitalnim alatima Coggle i KwikSurveys te omogućite potporu drugih učenika pri služenju tim alatima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu potražiti informacije o univerzalnom temeljnom dohotku te izraditi digitalni poster u alatu Piktochart, u kojem će iznijeti argumente za uvođenje univerzalnog temeljnog dohotka te argumente protiv njegova uvođenja kao instrumenta za smanjenje društvenih nejednakosti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koliko nejednakosti možemo podnijeti?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje pojedine sociološke pristupe stratifikaciji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Doolan, K., Cepić, D., Tonković, Ž. (2023). Što (ni)je dobiveno revitalizacijom klasne analize u hrvatskoj sociologiji? Revija za sociologiju, 53 (1): 155-165.

Petrić, M. i dr. (2022). Klasa u suvremenom hrvatskom društvu: postbourdieuovska analiza. Sociologija i prostor, 60 (1): 39-88.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.