Motivirajte učenike za rad projicirajući fotografije koje prikazuju posljedice Drugoga svjetskog rata. Napomenite im da bi grafički sadržaji koji slijede mogli biti veoma potresni. Fotografije mogu prikazivati razrušene gradove, koncentracijske logore, memorijalna groblja, oblak u obliku gljive nakon bacanja nuklearne bombe, izmijenjenu kartu Europe i slično. Fotografije preuzmite s pomoću digitalnog alata Pixabay radi poštovanja autorskih prava. U digitalnom sustavu Office 365, programu PowerPoint, možete zadati da se fotografije samostalno izmjenjuju u zadanome vremenu. Učenici promatraju fotografije, a zatim iznose svoje dojmove. Potaknite učenike da na fotografijama prepoznaju posljedice Drugoga svjetskog rata. Uputite ih na razmišljanje da rat nema stvarnog pobjednika te da su gubitci, izravni ili neizravni, uvijek veći. Pitajte ih kako se viđene posljedice odražavaju na svakidašnji život ljudi nakon rata. Ukratko im objasnite da se oružani sukobi trebaju voditi na bojištima, a civili, ranjenici i zarobljenici biti zaštićeni od zločina i genocida te im treba biti omogućena humana pomoć. Također, potaknite učenike na razmišljanje zašto često nije tako. Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa proučavat će jednu od posljedica Drugoga svjetskog rata: ljudske žrtve, materijalnu štetu, podjelu Njemačke… Uputite učenike da zadatak obave služeći se dostupnom znanstvenom literaturom i povijesnim izvorima (knjigama i člancima). Potaknite učenike da tijekom grupnog rada obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga i aktivno sudjelovanje svih članova. Grupe pristupaju digitalnom alatu Padlet i zapisuju svoja zapažanja. Učenici, uz tekstualni sadržaj, mogu postaviti i fotografije povezane sa zadanom temom. Uputite ih da se za preuzimanje fotografija koriste digitalnim alatom Pixabay radi poštovanja autorskih prava. Prozovite grupe da predstave svoj rad. Nakon toga metodom razgovora provjerite koliko su učenici pratili i razumjeli predstavljeni sadržaj. Potaknite ih na razgovor o negativnim učincima rata i izbjegavanju sukoba za rješavanje problema. Potaknite ih da osvijeste jesu li se našli u situaciji u kojoj su problem riješili na miran način umjesto sukobom. Neka zaključe koja kršenja ljudskih prava prepoznaju u istraživanim posljedicama Drugoga svjetskog rata.
Organizirajte sastanak izrađujući poveznicu kojom učenici pristupaju digitalnom alatu MS Teams. Unaprijed pripremite fotografije koje prikazuju posljedice Drugoga svjetskog rata. Fotografije mogu prikazivati razrušene gradove, koncentracijske logore, memorijalna groblja, oblak u obliku gljive nakon bacanja nuklearne bombe, izmijenjenu kartu Europe i slično. Fotografije preuzmite s pomoću digitalnog alata Pixabay radi poštovanja autorskih prava. U digitalnom sustavu Office 365, programu PowerPoint, možete zadati da se fotografije samostalno izmjenjuju u zadanom vremenu. Podijelite zaslon s učenicima i pokrenite prezentaciju. Učenici promatraju fotografije, a zatim usmeno iznose dojmove. Potaknite ih da u viđenim fotografijama prepoznaju posljedice Drugoga svjetskog rata. Uputite ih na razmišljanje da rat nema stvarnog pobjednika te da su gubitci, izravni ili neizravni, uvijek veći. Pitajte učenike kako se viđene posljedice odražavaju na svakidašnji život ljudi nakon rata. Ukratko im objasnite da se oružani sukobi trebaju voditi na bojištima, a civili, ranjenici i zarobljenici biti zaštićeni od zločina i genocida te im treba biti omogućena pomoć. Također, potaknite učenike na razmišljanje zašto često nije tako. Zatim podijelite učenike u grupe koristeći se funkcijom soba za suradnju (breakout rooms). Svaka grupa proučavat će jednu od posljedica Drugoga svjetskog rata: ljudske žrtve, materijalnu štetu, podjelu Njemačke… Materijale za učenike možete pripremiti prema dostupnoj znanstvenoj literaturi i povijesni izvorima. Unaprijed pripremljeni materijal i smjernice dodijelite svakoj grupi putem opcije chat. Grupe pristupaju digitalnom alatu Padlet i zapisuju svoja zapažanja. Učenici, uz tekstualni sadržaj, mogu postaviti i fotografije povezane sa zadanom temom. Uputite ih da se za preuzimanje fotografija koriste digitalnim alatom Pixabay radi poštovanja autorskih prava. Prozovite grupe da predstave svoj rad. Pritom podijelite zaslon kako bi njihov rad bio vidljiv ostalim učenicima. Nakon što grupe završe s prezentacijom sadržaja, metodom razgovora provjerite koliko su učenici pratili i razumjeli predstavljeni sadržaj. Pitanjima ih potaknite da donesu zaključak o negativnim učincima rata, mogućnosti izbjegavanja sukoba kao rješenju te koja su kršenja ljudskih prava prepoznali u istraživanim posljedicama Drugoga svjetskog rata.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Tijekom prikaza i promatranja fotografija putem digitalnog alata Office 365, u programu PowerPoint, pobrinite se da svi učenici dobro vide fotografije i da je svjetlost u učionici prikladna. Učenicima s oštećenjem vida omogućite pregled fotografija na tabletu, prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećanje fotografija. Također je važno da učenici s oštećenjem vida dobiju bitne informacije i detaljne opise slika te je potrebno usmeno im objasniti zadatke. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pregled fotografije unaprijed i pojednostavnite zadatak. Učenicima s motoričkim teškoćama potrebno je omogućiti pregled fotografije na vlastitom računalu jer to omogućuje bolju preglednost fotografije. Prema potrebi pružite učeniku potporu u upotrebi digitalnog alata. U početnu raspravu nakon prikaza fotografija nastojte uključiti sve učenike, osim kada se učenik osjeća nesigurno i nelagodno. Učeniku s teškoćama postavljajte pitanja na koja će znati odgovoriti.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Važno je da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u skupini koja je motivirajuća kako bi mu drugi učenici pomogli da usmjeri pozornost na zadatak. Ako je riječ o učeniku s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno je unaprijed najaviti rad u grupi. Za učenika s intelektualnim teškoćama pojednostavnite upute, zadatak objasnite na konkretnom primjeru koristeći se pisanim ili slikovnim prikazima. Prema potrebi pripremite smjernice i objasnite upotrebu digitalnog alata Padlet, u kojem će učenici zapisivati svoja zapažanja i dodavati fotografije pronađene na digitalnom alatu Pixabay. Podijelite unaprijed poslove unutar grupe kako bi svaki učenik dao doprinos grupi. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja kao što su disleksija i disgrafija, omogućite mu zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem.
Tijekom predstavljanja rada grupa neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim. Važno je omogućiti dobru pripremu za prezentaciju i dovoljno vremena za izlaganje. Neka učenik s teškoćama predstavi sadržaj koji je u skladu s njegovim sposobnostima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti razilaženje mišljenja saveznika pri kraju Drugoga svjetskog rata, pojavu straha od širenja komunizma te kao posljedicu toga utrku u oslobađanju Europe i podjelu Europe. Istraživanje će prikazati izradom prezentacije u digitalnom alatu Canva.
Motivirajte učenike za rad projicirajući fotografiju s prikazom zastave Ujedinjenih naroda. Fotografiju preuzmite s pomoću digitalnog alata Pixabay radi poštovanja autorskih prava. Pitajte učenike prepoznaju li organizaciju koja se predstavlja tom zastavom te ih potaknite da analiziraju simbole i njihovo značenje. Pitanjima ih navedite da se prisjete sadržaja o nastanku i ciljevima Ujedinjenih naroda. Potaknite učenike na razmišljanje o važnosti postojanja organizacije za očuvanje međunarodnog mira, ali i brige o ostalim društvenim, socijalnim, ekološkim problemima u svijetu. Ukratko im objasnite da unutar UN-a djeluju i druge organizacije koje imaju različite uloge te izdvojite sastavnice UN-a koje će biti tema grupnog učeničkog rada. Podijelite učenike u onoliko grupa koliko različitih organizacija UN-a želite istražiti. Svakoj grupi dodijelite jednu organizaciju i unaprijed pripremljene smjernice s pomoću kojih će učenici istražiti dodijeljenu organizaciju, njezine ciljeve, način rada te izdvojiti primjer kako je organizacija djelovala u pojedinom povijesnom događaju – UNICEF, UNESCO, FAO, WHO... Uputite učenike da zadatak obave istražujući dostupnu znanstvenu literaturu i povijesne izvore. Učenici pristupaju digitalnom alatu Popplet i izrađuju umnu mapu kojom će prikazati svoja zapažanja. Uputite ih da tijekom grupnog rada obrate pozornost na ravnopravnu podjelu poslova i aktivno sudjelovanje svih članova. Prozovite grupe da predstave svoj rad. Nakon što učenici predstave grupni rad, potaknite ih na razmišljanje kako je zaštita kulturne baštine, čuvanje okoliša te zaštita i pomoć članovima zajednice obveza svih nas. Pitajte ih na koji način oni pridonose zajednici, jesu li upoznati s volontiranjem te na koji način mogu pomoći. Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje mišljenje.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Tijekom motiviranja učenika projiciranjem fotografije na kojoj je prikazana zastava Ujedinjenih naroda pripazite na to da svi učenici dobro vide fotografiju. Učeniku s oštećenjem vida omogućite da sjedi bliže nastavniku i ploči ili omogućite pregled fotografije na tabletu, s mogućnošću prilagodbe svjetline, kontrasta i veličine fotografije te detaljne usmene opise. Ne inzistirajte na uključivanju u razgovor učenika kojima javno izlaganje izaziva nelagodu (primjerice, učenika s jezičnim teškoćama ili izraženom anksioznošću).
Pri podjeli učenika u grupe ravnomjerno rasporedite poslove svim članovima grupe kako bi učenik s teškoćama mogao doći do izražaja i aktivno sudjelovati, ali i imati potporu drugih učenika. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), omogućite mu zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem. Prije izrade umnih mapa provjerite snalazi li se učenik u digitalnom alatu Popplet. Učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite specifične, jasne i konkretne upute za upotrebu alata i pretraživanje stranica organizacija. Prema potrebi možete pokazati kako će se koristiti alatom. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra unaprijed najavite grupne aktivnosti, omogućite odabir grupe u kojoj žele raditi te osigurajte vizualnu potporu. Rad grupe u kojoj je član učenik s teškoćama češće provjerite, ponudite dodatnu potporu i upute.
Pri predstavljanju radova grupa neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim. Omogućite mu dovoljno vremena i dobru pripremu za prezentaciju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istraživati djelovanje organizacija UN-a u Hrvatskoj, npr. UNPROFOR-a tijekom Domovinskog rata ili kulturna dobra na UNESCO-ovu popisu. Svoje istraživanje prikazat će izradom videozapisa u digitalnom alatu PowToon.
Motivirajte učenike za rad prikazujući fotografiju Dječjeg spomenika mira u Vrtu mira u Hirošimi. Učenici promatraju fotografiju i iznose svoje dojmove. Ukratko recite učenicima da je spomenik nastao u čast djece stradale od posljedica bacanja nuklearne bombe. Objasnite simboliku prikazane djevojčice i ždrala iznoseći učenicima tešku sudbinu djevojčice Sadako. Potaknite ih na razmišljanje o posljedicama bacanja nuklearnih bombi te prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje mišljenje. Potaknite ih da zaključe kako u ratovima, odnosno bacanjem nuklearne bombe, stradaju nedužni, ali i najneviniji – djeca. Iznesite učenicima činjenicu da su Sadakine posljednje poruke bile poruke mira. Uputite učenike da razmisle je li postojao drukčiji način zaustavljanja Drugoga svjetskog rata. Potaknite raspravu organizirajući kratku debatu. Uputite učenike na pravila debatne rasprave, na međusobno slušanje i poštovanje tuđeg mišljenja. Zatim ih podijelite u paran broj grupa. Jedan dio grupa proučavat će bacanje nuklearne bombe na Hirošimu, a drugi dio bacanje nuklearne bombe na Nagasaki. Smjernicama potaknite učenike da uoče razmjere katastrofe – poginuli ljudi, materijalna šteta, zdravstvene, ekološke i gospodarske posljedice. Uputite učenike da zadatak obave istražujući dostupnu znanstvenu literaturu. Zatim grupe pristupaju digitalnom alatu Canva. Svaka će izraditi plakat na kojem će prikazati bacanje nuklearne bombe na Hirošimu i Nagasaki te njihove posljedice. Također, istaknut će proturatno stajalište i plakatom odaslati poruku mira. Prozovite nekoliko grupa da predstave svoj rad. Zatim prikupite učeničke digitalne plakate i ujedinite ih s pomoću digitalnog alata Book Creator u digitalnu knjigu. Digitalna knjiga može se objaviti na mrežnim stranicama Škole. Naslov digitalne knjige može biti – Sadako živi i dalje! Učenicima projicirajte videozapis Hirošima nekad i sad. Skrenite im pozornost na činjenicu da se grad u nekoliko godina obnovio. Pitajte kako je to bilo moguće i potaknite ih na razmišljanje o ljudskom čimbeniku. Neka razmisle o snazi, zajedništvu, nadi, oprostu bez kojih obnova i razvoj Hirošime ne bi bili mogući. Pitanjima potaknite učenike da iznesu zaključke.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Pri prikazu i promatranju fotografije Dječjeg spomenika mira u Vrtu mira u Hirošimi pobrinite se da svi učenici dobro vide fotografije i da je svjetlost u učionici prikladna. Učenicima s oštećenjem vida omogućite pregled fotografija na tabletu, prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećanje fotografija. Učenicima s motoričkim teškoćama potrebno je osigurati jasan pregled fotografije (na vlastitom računalu) te potporu u upotrebi digitalnog alata, računala ili tableta. Tijekom rasprave potaknite sve učenike na sudjelovanje, osim ako se učenik osjeća nesigurno i nelagodno. Učeniku s teškoćama postavljajte pitanja na koja će znati odgovoriti i ponudite mu pozitivnu povratnu informaciju.
Tijekom podjele u grupe pobrinite se da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i koji ga motiviraju. Unaprijed podijelite uloge unutar grupe i to u skladu s potrebama i jakim stranama učenika s teškoćama kako bi svaki učenik dao doprinos grupi i aktivno sudjelovao. Za korištenje digitalnim alatom Canva i izradu plakata unaprijed pripremite dodatne upute za upotrebu koje će učeniku s intelektualnim teškoćama jasno i konkretno davati smjernice za obavljanje zadatka. Učeniku s oštećenjem vida omogućite potporu drugog učenika koji će opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi.
Tijekom predstavljanja rada grupa neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim, omogućite dobru pripremu za prezentaciju te neka učenik s teškoćama predstavlja sadržaj koji je u skladu s njegovim sposobnostima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti i usporediti život i uzroke tragične smrti dviju djevojčica – Sadako i Anne Frank. O tome će izraditi prezentaciju u digitalnom alatu Office 365 u programu PowerPoint.
Kershaw, Ian, Do pakla i natrag. Europa 1914-1949, Fraktura, Zagreb, 2017.
Videozapis Hirošima nekad i sad, izvor: YouTube, pristupljeno 2. lipnja 2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.