Predmet
Francuski jezik 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Bon appétit

Naziv predmeta
Francuski jezik 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Razina učenja jezika
2. godina učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • voće i povrće
  • porijeklo namirnica
  • kupovina namirnica
  • jelovnik
  • restoran

Odakle voće na mom stolu?

Prije sata pripremite u alatu Wizer.me nastavni listić s nazivima voća i povrća koji učenici trebaju riješiti također prije sata. Pritom se možete koristiti zadatcima koji se nalaze u e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.1, podnaslov Les fruits et les légumes Activité 1, Activité 2 i Activité 3. Provjerite kako su ih učenici riješili pa na satu ukratko prokomentirajte zadatke te razriješite možebitne dvojbe. Potaknite učenike na razgovor te im postavite pitanja poput ovih: Quel est votre fruit préféré? Votre légume préféré? Nastavite razgovor na francuskom jeziku pa ih pitajte gdje oni i njihovi roditelji kupuju voće i povrće te znaju li odakle dolaze pojedine vrste voća i povrća.

Zajedno pročitajte tekst koji se nalazi u e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.1, podnaslov Le coin des curieux (oznaka sovice), u kojem se navodi koje je porijeklo nekih namirnica. Potaknite učenike da sami istraže iz koje države i s kojeg kontinenta potječe njihovo omiljeno voće i/ili povrće ili neke druge omiljene namirnice.

U tu svrhu podijelite ih u timove te im ponudite nekoliko mrežnih stranica na kojima će napraviti istraživanje. Rezultate istraživanja trebaju prikazati u alatu ThingLink, u koji ćete staviti kartu svijeta, a oni će dodavati tagove na određene zemlje u koje će umetnuti fotografiju namirnice zajedno s rečenicom poput ove: Le citron vient d'Inde. Naglasite im da paze na nazive država na francuskom jeziku i na prijedlog de koji se mijenja ovisno o rodu naziva države. U tročlanom timu svaki učenik ima jednu od sljedećih uloga: vođa tima, koji vodi brigu o tome da svi u timu rade, da izvrše zadatak na vrijeme te da pronađu fotografiju i postave je na pravo mjesto na karti; istraživač, koji će pretraživati stranice i tražiti podatke; tajnik, koji treba pronaći fotografiju namirnice i napisati rečenicu. Naglasite im da je važno da se fotografijama koje pronađu smiju koristiti, odnosno da nisu zaštićene autorskim pravima. Na kraju, prikažite kartu sa svim podatcima koje su učenici naveli te ukratko prokomentirajte u razredu jesu li iznenađeni podatcima. Možete im na kraju aktivnosti ponuditi listić za vrednovanje za učenje na kojem će, primjerice, navesti tri podatka koji su ih iznenadili, dva podatka koje su naučili, jedan podatak koji su znali otprije.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Tijekom uvodne rasprave o voću i povrću omogućite vizualnu podršku koja će učenicima s poremećajem iz autističnog spektra olakšati razumijevanje ključnih riječi i pomoći u lakšem praćenju rasprave. Učenike s poremećajima jezično-govorne glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte u govoru ako su pogreške posljedice njihovih primarnih teškoća te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele. Tijekom čitanja teksta koji se nalazi u e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.1, podnaslov Le coin des curieux učenike sa specifičnim teškoćama u učenju uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike s oštećenjem vida uputite na opciju povećanja fonta i prilagodbu kontrasta. Prilikom podjele učenika u timove za prikazivanje rezultata istraživanja u digitalnom alatu ThingLink vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i slikovne upute pri korištenju digitalnim alatom ThingLink. Podijelite zadatke unutar tima u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Primjerice, ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima ulogu tajnika, neka učenik urednoga razvoja u skupini bude dodatno zadužen za pravopisnu i gramatičku provjeru rečenica. Neka se uloge unutar tima međusobno nadopunjuju na taj način.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti na koje sve načine utječe uvoz namirnica iz drugih zemalja, posebice onih udaljenih, te koliki je ekološki otisak. Mogu pripremiti tekst ili prezentaciju kako bi svoja saznanja mogli izložiti ostalim učenicima u razredu. Zatim mogu zajedno razmisliti o tome što bi oni i njihove obitelji mogli napraviti kako bi se smanjio ekološki otisak.

Nastavna aktivnost za predmet X

Odakle voće na mom stolu?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razumije tekst o porijeklu voća i povrća.
  • Učenik traži informacije na ponuđenim mrežnim stranicama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Idemo na tržnicu

Na početku aktivnosti povedite razgovor s učenicima na francuskom jeziku da saznate koje su navike učenika i članova njihovih obitelji kad je riječ o kupovini namirnica. Primjerice, pitajte učenike idu li katkad na tržnicu i s kim idu, što ondje kupuju, mogu li usporediti kupovinu na tržnici s kupovinom u supermarketu, što im je privlačnije i zašto.

Nakon uvoda učenike podijelite u dvije grupe. Jedna će grupa pogledati animaciju En achat des aliments koja se nalazi u e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.1, podnaslov Allons au marché u Activité 5, a druga će grupa riješiti zadatak Activité 12 koji se nalazi u e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.1, podnaslov Au marché. Svaka grupa treba zabilježiti izraze i riječi koje su korisne prilikom kupovine voća i povrća na tržnici ili kod lokalnih proizvođača. Možete im reći da izraze bilježe u dvije kolone, u jednoj ono što govori prodavač, a u drugoj ono što govori kupac. Kada zabilježe sve što smatraju potrebnim, podijelite ih u parove vodeći brigu o tome da u svakom paru budu članovi iz obiju grupa. Zadatak im je da zamisle da su u Francuskoj te da trebaju kupiti voće i povrće za svoju obitelj za tjedan dana. Odlaze na tržnicu i kupuju sve što je potrebno. U paru se trebaju dogovoriti tko će preuzeti ulogu kupca, a tko prodavača. Kupci trebaju napraviti svoju listu namirnica koje će tražiti, a prodavači trebaju sastaviti svoju ponudu namirnica te za svaki prehrambeni artikl navesti i cijenu. Nakon priprema neka isprobaju razgovor. Potaknite ih da se pritom ne koriste hrvatskim jezikom, nego da sve pokušaju reći na francuskom. Ako je potrebno, podsjetite ih što je sve važno za dijalog, primjerice, neka imaju na umu pozdrave na početku i na kraju, neka postavljaju pitanja na ljubazan, formalni način, neka zahvale i neka obvezno plate. Kada osmisle dijalog, trebaju ga ilustrirati u alatu Make Beliefs Comics, u kojemu trebaju snimiti i zvučni zapis sebe u ulozi kupca odnosno prodavača. Nakon što izrade strip, učenici ga prikazuju pred svima u razredu. Možete odlučiti da na kraju svi zajedno odaberete, primjerice, najoriginalniji, najduži ili najsmješniji strip.

Postupci potpore

Tijekom uvodne rasprave o kupovanju namirnica u obitelji omogućite vizualnu podršku (npr. u obliku ilustracija namirnica i trgovina) koja će učenike s poremećajem iz autističnog spektra motivirati, olakšati im razumijevanje ključnih riječi i pomoći im u praćenju rasprave. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi lakše pratio uvodnu raspravu. Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Tijekom gledanja animacije En achat des aliments, koja se nalazi u e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.1, omogućite podnaslove za učenike s oštećenjem sluha i jezičnim teškoćama. Tijekom rješavanja zadataka na e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.1, podnaslov Au marché učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta i prilagodbu kontrasta. Tijekom izrade dijaloga u paru neka učenik s teškoćama bude u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i podršku pri korištenju digitalnim alatom Make Beliefs Comics. Ako pojedini učenici s teškoćama ne mogu sudjelovati u izradi stripa u digitalnom alatu, pružite im alternativan način izlaganja dijaloga poput izrade ilustracije crtanjem ili lutkarskom predstavom. Prilikom snimanja zvučnog zapisa ne ustrajte na tome da učenici s poremećajima jezično-govorne glasovne komunikacije ili poremećajem u ponašanju i osjećanju govore, osim ako to sami ne žele. No, odluče li se snimiti zvučni zapis, omogućite im više vremena za uvježbavanje dijaloga prije snimanja.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu istražiti gdje se kupuju određene namirnice i zabilježiti nazive tih prodavaonica, primjerice: le poisson – la poissonerie, le pain – la boulangerie. Nakon toga mogu napraviti kviz s tom temom za ostale učenike u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Idemo na tržnicu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razumije razgovor između prodavača i kupca na tržnici.
  • Učenik sudjeluje u razgovoru između prodavača i kupca na tržnici.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Idemo u restoran

Na početku sata postavite učenicima pitanja o njihovim omiljenim namirnicama, o omiljenim jelima, gdje jedu ta jela, tko ih priprema. Pitajte ih i što jedu kada su u školi te im najavite da će uspoređivati hranu u svojoj kantini s hranom u školi u Francuskoj.
Zatim zajedno pogledajte jelovnik koji se nalazi u Activité 2 u e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.3, podnaslov A la cantine du collège. Neka riješe i zadatak razumijevanja koji se nalazi ispod pa zajedno usporedite jelovnik u toj školi s jelovnikom u vašoj školi, koje su sličnosti, a koje su razlike. Ako nemate kantinu u školi, jelovnik mogu usporediti i sa svojim dnevnim jelovnikom za ručak ili za večeru. Želite li malo proširiti temu prehrane u kantini u školi, ponudite učenicima da naprave i Activité 3 u istoj jedinici.
Recite učenicima da zamisle da se nalaze u ulozi vlasnika kantine u nekoj školi te da moraju osmisliti jelovnik za taj dan. Učenici u parovima izrađuju jelovnik, u ponudu obvezno stavljaju više od jednog jela za predjelo, glavno jelo, sir i desert. U svoj jelovnik neka dodaju i pića te neka kraj svake stavke stave i cijenu. Jelovnik izrađuju u dokumentu programa Word i neka vam izrađene jelovnike pošalju elektroničkom poštom. Ispišite jelovnike jer će biti potrebni u sljedećoj aktivnosti u kojoj će učenici glumiti da su u restoranu u kojem konobar govori francuski te da moraju naručiti jelo i piće na francuskom jeziku. Učenike podijelite u parove ili u tročlane skupine te neka se sami dogovore koju će ulogu preuzeti. Prije samog dijaloga, mogu se pripremiti te razmisliti što sve govori konobar, a što govori gost u restoranu, kako se naručuje jelo, kako se nešto traži, kako se plaća i slično. Učenicima koji su preuzeli ulogu konobara dajte jelovnik koji će prilikom razgovora dati gostu da on može odabrati što želi jesti. Smatrate li potrebnim, pogledajte animaciju u e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.3, podnaslov Au restaurant.

Kada su spremni, ispred ostalih učenika u razredu učenici odigraju scenu u restoranu. Kako biste održali pozornost učenika koji gledaju i slušaju osmišljene dijaloge svojih prijatelja iz razreda, zadajte im da za svaki dijalog koji slušaju odgovore na neko pitanje, primjerice, koje jelo naručuju gosti, koja je cijena jela, koliki je cjelokupni iznos računa, odnosno da kažu neki drugi podatak za koji procijenite da bi učenici mogli zabilježiti tijekom slušanja dijaloga.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Zakažite učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata MS Teams ili nekog drugog videokonferencijskog alata. Na početku sata postavite učenicima pitanja o njihovim omiljenim namirnicama, o omiljenim jelima, gdje jedu ta jela, tko ih priprema. Pitajte ih i što jedu kada su u školi te im najavite da će uspoređivati hranu u svojoj kantini s onom u Francuskoj. Odgovore neka zapišu u grupi za čavrljanje, a nekoliko učenika prozovite kako bi svoje odgovore pročitali naglas.

Podijelite ekran i zajedno s učenicima pogledajte jelovnik koji se nalazi u Activité 2 u e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.3, podnaslov A la cantine du collège. Zatim neka učenici riješe zadatak razumijevanja koji se nalazi ispod pa zajedno usporedite jelovnik u toj školi s jelovnikom u vašoj školi, koje su sličnosti, a koje su razlike. Ako u školi nemate kantinu, jelovnik mogu usporediti i sa svojim dnevnim jelovnikom za ručak ili za večeru. Želite li malo proširiti temu prehrane u kantini u školi, ponudite učenicima da riješe i Activité 3 u istoj jedinici.
Recite učenicima da zamisle da se nalaze u ulozi vlasnika kantine u nekoj školi te da moraju osmisliti jelovnik za taj dan. Učenici izrađuju svoj jelovnik, pri čemu u ponudu stavljaju više od jednog jela za predjelo, glavno jelo, sir i desert. U svoj jelovnik neka dodaju i pića te neka kraj svake stavke stave i cijenu. Jelovnik izrađuju u alatu Microsoft Office 365 Word. Poveznicu na izrađeni jelovnik podijelit će u grupi za čavrljanje kako bi mu svi učenici mogli pristupiti. Podijelite ekran i prozovite nekoliko učenika da predstave svoj jelovnik.

Postupci potpore

Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi lakše pratio uvodnu raspravu o namirnicama i jelima. Tijekom rješavanja zadataka u e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.3, podnaslov A la cantine du collège učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom. Prilikom zadatka uspoređivanja jelovnika neka jelovnici, koje će uspoređivati, budu unaprijed grafički prilagođeni i neka sadrže prijevode nepoznatih riječi. Kako biste motivirali učenike s teškoćama na sudjelovanje u uspoređivanju jelovnika, pitajte ih koje je njihovo najdraže jelo u kantini i koje je njihovo najdraže jelo općenito. U zadatku izrade jelovnika neka učenik s teškoćama bude u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Tijekom izrade jelovnika u digitalnom alatu Microsoft Office 365 Word omogućite kao smjernicu prethodno pripremljen primjer jelovnika ili unaprijed pripremljen grafički organizator unutar dokumenta Word u koji će učenici s teškoćama upisivati stavke. Također, za bolju vidljivost učenike s oštećenjem vida uputite na opciju povećanja fonta i prilagodbe kontrasta. Učenike s poremećajima jezično-govorne glasovne komunikacije ne ispravljajte u govoru tijekom dijaloga u prezentacijskom dijelu aktivnosti, posebice ako su pogreške u govoru posljedica njihovih primarnih teškoća. Ne ustrajte na tome da ti učenici govore pred ostalim učenicima u razredu osim ako to sami ne žele. Prilikom prevedbe aktivnosti u mrežnom okruženju, odnosno tijekom videosastanka, obratite pažnju na sudjelovanje učenika s teškoćama, posebice učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje. Tijekom uvodne rasprave o namirnicama i jelima omogućite vizualnu podršku kako bi učenici s teškoćama lakše pratili i razumjeli sadržaj rasprave.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više predložite da na internetu pronađu jela koja nisu uobičajena, koja se jedu u nekim drugim zemljama. Imate li učenike koji vole izražavati svoju kreativnost, ponudite im da sami osmisle neki neobičan jelovnik, primjerice: najskuplji jelovnik, najčudniji jelovnik, omiljeni jelovnik.

Nastavna aktivnost za predmet X

Idemo u restoran

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik sudjeluje u razgovoru u restoranu.
  • Učenik uspoređuje jelovnike u Francuskoj s jelovnicima u Hrvatskoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.