Predmet
Likovna kultura 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Svijet budućnosti

Naziv predmeta
Likovna kultura 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • koloristička perspektiva
  • prostorno djelovanje boja
  • atmosferska perspektiva

Prikažimo prostor bojama i različitim odnosima veličina

Na početku sata ponovite značenje pojma perspektive. U kratkom će se razgovoru učenici prisjetiti što su učili o načinima perspektivnih prikaza, odnosno ponovit će da je perspektiva način prikaza volumena i prostora na dvodimenzionalnoj plohi. Zatim detaljno ponovite znanje o perspektivama te uvedite nova znanja s pomoću niza povezanih zadataka aktivnog promatranja umjetničkih djela u digitalnom alatu H5P.

Pripremite niz tvrdnji koje se odnose na načine perspektivnog prikaza (način na koji su prikazani planovi, načini nizanja planova, načini skraćivanja koji se pojavljuju na slici, vrste boja koje se pojavljuju, odnosi i smještaj boja na slici i način na koji boje ili tonovi boja stvaraju dojam dubine prostora na plohi). Zadatke formirajte tako da se uza svaku sliku pojavljuju sve tvrdnje, a učenici trebaju odrediti koje se među njima odnose na pojedinu sliku. Odaberite slike s prikazom pejzaža. Predloženi su autori Maurice de Vlaminck, Henri Matisse, Claude Lorrain i Giorgione te primjeri egipatskog slikarstva. Kad učenici riješe zadatke, pokažite im nazive, odnosno definicije ili opise promatranih perspektiva.

Rješavajući zadatke, učenici će uočiti kako umjetnici kombiniraju principe prikaza linearne perspektive s principima kolorističke i atmosferske perspektive. Navedeno dodatno komentirajte promatrajući neposrednu okolinu – potaknite učenike na to da u učionici i u prostoru koji vide kroz prozor uoče principe koje umjetnici rabe u svojim prikazima – privid smanjivanja veličine predmeta usporedno s udaljavanjem od promatrača, količina zasićenosti boje koja se mijenja usporedno s udaljavanjem od promatrača. Diskutirajte o tome kako neke principe možete uočiti u neposrednoj okolini, dok drugi upotrebljavaju dinamičko djelovanje boja ili kombiniraju prikaze različitih kutova gledanja na jednoj slici.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim podlogama poput ilustracija ili dijagrama kako biste vizualno prikazali pojmove i koncepte vezane za perspektivu. Te vizualne podloge mogu pomoći učenicima u boljem razumijevanju i povezivanju informacija. Prilagodite opise i definicije perspektive sposobnostima učenika. Rabite jednostavan jezik i izbjegavajte tehničke ili složene termine koji bi mogli zbuniti učenike. Kad objašnjavate načine perspektivnog prikaza, služite se primjerima umjetničkih djela koja jasno prikazuju različite aspekte perspektive. Možete rabiti slike umjetničkih djela ili digitalni alat (npr. H5P) kako biste prikazali slike i povezane tvrdnje. Postavite pitanja koja potiču na usporedbu različitih slika i njihovih karakteristika vezanih za perspektivu. To može uključivati ​​traženje sličnosti i razlika u načinu prikazivanja planova, ali i skraćivanja, boja i odnosa na slici. Koristite se interaktivnim aktivnostima u digitalnom alatu H5P kako biste omogućili učenicima aktivno sudjelovanje u rješavanju zadataka i provjeri razumijevanja (pomicanje elemenata na slici, označavanje odgovora ili odabir točnih tvrdnji). Povežite poznate primjere perspektive iz okoline učenika. To će im olakšati razumijevanje koncepata. Potaknite ih na uočavanje primjera perspektive u učionici ili u prostoru koji vide kroz prozor, poput smanjivanja veličine predmeta usporedno s udaljavanjem od promatrača ili promjenu boje u istoj situaciji.
Za učenike s oštećenjem vida prilagodite opise i definicije perspektive tako da ih možete prenijeti u obliku audiozapisa. Opisujte detalje i obilježja perspektive na jasan i razumljiv način kako bi učenici mogli vizualizirati koncept. Prilagodite aktivnosti i materijale individualnim potrebama svakog učenika s oštećenjem vida. Razmotrite mogućnosti kao što su povećani fontovi, kontrastne boje ili drugi prilagođeni formati čime će se poboljšati pristupačnost informacija.
Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnom alatu H5P, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete izraditi korak-po-korak upute ili im osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Prikažimo prostor bojama i različitim odnosima veličina

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može nabrojiti osobine različitih perspektiva (koloristička, atmosferska, linearna, poliperspektiva).
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Imaginarni grad budućnosti

Služeći se istim primjerima, izradite zadatak za učenike u digitalnom alatu Mentimeter. Formirajte ga tako da učenici u njega trebaju upisati dojmove/doživljaje koje na njih ostavlja prikazani primjer. Koristite se opcijom Word cloud koja omogućuje da se na ekranu pokažu sve asocijacije koje su učenici upisali. Asocijacije koje se ponavljaju na ekranu, prikazat će se uvećano pa će odmah biti vidljivo koji su dojmovi učenicima zajednički. Analizirajte dojmove učenika s obzirom na ono što im je zajedničko te na ono što je svaki učenik specifično uočio. Raspravom dođite do zaključka o tome kako različiti perspektivni prikazi ostavljaju drukčiji dojam na promatrača, kako njihova upotreba utječe na oblikovanje atmosfere te kako s pomoću njih prenosimo različite poruke.

Nastavite razgovarati o različitostima uočenima u zadatku. Pokrenite govorni lanac s pomoću kojeg će učenici navesti atmosfere, odnosno tipove doživljaja koji su im važni u odabiru sadržaja kojim ispunjavaju svoje slobodno vrijeme (kakve filmove gledaju, koje knjige čitaju, kakve videoigre igraju). Govorni lanac nastavite putovanjem u maštu. Učenici će zatvoriti oči i zamisliti imaginarni svijet budućnosti koji bi voljeli oblikovati te će ga prikazati u svojoj videoigri. Učenici će razmisliti o atmosferi koja bi u njemu vladala, ali i o načinu života ljudi i izgledu gradova.

Nakon toga usmjerite ih na to da zamišljene prizore prikažu likovnim radom. Odabrat će jedan od perspektivnih prikaza koje su ponovili ili naučili. Rad će izraditi temperama, stoga prije početka ponovite način rada u toj tehnici. Navedite im mogućnosti i načine na koje mogu dobiti različite tonove i nijanse boja.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte jasan i jednostavan prikaz zadatka na ekranu s pomoću velikog fonta i kontrastnih boja kako bi ga učenici mogli lako pročitati. Prilagodite očekivanja i vrijeme tijekom kojeg učenici trebaju unijeti svoje dojmove u Mentimeter. Neki od njih možda trebaju više vremena ili poticaja kako bi mogli izraziti svoje asocijacije ili dojmove. Koristite se vizualnom podrškom (slikama ili ilustracijama koje prikazuju različite aspekte perspektive) kako bi učenicima pomogli u boljem povezivanju s prikazanim primjerima i izražavanju svojih dojmova. Ako je potrebno, prilagodite broj primjera ili zadataka. Na taj ćete način smanjiti količinu informacija koje dajete učenicima. Fokusirajte se na kvalitetu razumijevanja umjesto na kvantitetu. Osigurajte jasnu vizualnu podršku tijekom uputa i demonstracija. Rabite vizualne upute poput slika, ilustracija ili koraka u sekvencama kako bi se olakšalo razumijevanje zadataka i postupaka.
Osigurajte individualnu podršku učenicima tijekom likovnog rada s temperama. To može uključivati ​​podršku pomoćnika u nastavi ili vršnjaka pri miješanju boja, postavljanju platna ili papira te u prilagodbi četkica ili drugih materijala potrebama učenika. Osigurajte i dobro osvjetljenje te prostornu prilagodbu. Neka učenici imaju mogućnost izražavanja svojih zamišljenih prizora i dojmova ne samo likovnim radom nego i verbalnim izražavanjem, gestikulacijom ili drugim oblicima komunikacije u skladu sa svojim mogućnostima.
Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnom alatu Mentimeter, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete izraditi korak-po-korak upute ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici zamisle kako bi se njihovi gradovi mogli mijenjati. Također, neka razmisle i o tome bi li ih i promijenjene naslikali rabeći isti perspektivni prikaz. Zamišljeno zatim trebaju i naslikati.

Nastavna aktivnost za predmet X

Imaginarni grad budućnosti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može upotrijebiti osobine različitih perspektiva (koloristička, atmosferska, linearna, poliperspektiva) za prikaz svoje ideje.
  • Učenik može staviti u odnos perspektivni prikaz i atmosferu koju želi dočarati.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Opiši moj grad

Gotove likovne radove učenici će pokazati drugima s pomoću digitalnog alata Padlet. Usmjerite ih na organizaciju radova nakon odabira perspektivnih načina prikaza.

Zatim organizirajte igru. Jedan će učenik odabrati jedan rad i opisati osobine prikazanog prostora, a ostali će učenici pogađati koji rad opisuje. Nakon toga autor rada treba reći je li onaj koji je opisivao točno pogodio dojam koji je želio prenijeti. Igru ponovite nekoliko puta. Diskutirajte i o tome na koji su način različite mogućnosti perspektivnih prikaza pridonijele jasnoći prijenosa poruke.

Na kraju prikažite nekoliko primjera videoigara koje su posebne po svojim vizualnim rješenjima te raspravite o ulozi perspektivnog prikaza u prijenosu ideje. Predloženi su sljedeći primjeri: videoigra Gris, Nomada Studio; videoigra Monument Valley, Ustwo Games.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Gotove likovne radove učenici će pokazati drugima s pomoću digitalnog alata Padlet. Usmjerite ih na dva načina organiziranja radova:

  1. prema odabiru perspektivnih načina prikaza
  2. prema zajedničkim osobinama prikazanog prostora, odnosno s obzirom na dojam koji na njih ostavlja.

Učenici neka isprobaju oba načina navedenim redoslijedom. Drugi način neka ostane na Padlet ploči te neka učenici uz njega napišu osobine prostora, odnosno neka navedu dojam koji na njih ostavlja. Posebno naglasite da autor rada ne smije upisivati obilježja svojeg rada.

Raspravite zatim o tome jesu li se lako odlučili za način grupiranja te koliko su se prijedlozi upisanih obilježja razlikovali. Nadalje, pojedini autor rada neka kaže slaže li se s načinom klasifikacije svojeg rada te jesu li u toj skupini navedena obilježja koja opisuju dojam koji je htio njime prenijeti.

Diskutirajte i o tome na koji su način različite mogućnosti perspektivnih prikaza pridonijele jasnoći prijenosa poruke.

Na kraju prikažite nekoliko primjera videoigara koje su posebne po svojim vizualnim rješenjima te diskutirajte o ulozi perspektivnog prikaza u prijenosu ideje. Predloženi su sljedeći primjeri: videoigra Gris, Nomada Studio; videoigra Monument Valley, Ustwo Games.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Povećajte kontrast između teksta i pozadine u digitalnom alatu Padlet kako bi se olakšalo čitanje i razlikovanje radova. Pri opisivanju osobina prikazanog prostora u igri, pružite jasne i detaljne verbalne opise kako bi ih učenici bolje razumjeli. Koristite se jednostavnim i konciznim jezikom. Osigurajte individualnu podršku učenicima tijekom igre i diskusije. Pomoćnik u nastavi ili vršnjak može im pružiti dodatnu podršku i olakšati sudjelovanje u aktivnostima. Ako je potrebno, prilagodite broj radova ili primjera koji se upotrebljavaju u igri. Na taj ćete način smanjiti količinu informacija za učenike s teškoćama. Fokusirajte se na kvalitetu razumijevanja umjesto na kvantitetu. Osigurajte vremensku fleksibilnost za učenike koji trebaju više vremena za završetak zadataka. Dopustite im da rade svojim tempom u cilju bolje obrade informacija, razumijevanja zadataka i lakšeg izražavanja ideja bez osjećaja pritiska ili stresa. Osigurajte dovoljno vremena učenicima s teškoćama u govorno-glasovno-jezičnoj komunikaciji kako bi mogli izraziti svoje misli i odgovoriti na pitanja. Budite strpljivi i dajte im prostora da se izraze na način koji im odgovara.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Opiši moj grad

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može opisati kako je s pomoću odabranog perspektivnog prikaza naglašena ideja rada.
  • Učenik može staviti u odnos perspektivni prikaz i atmosferu prikazanog prostora.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.