Na početku sata ponovite značenje pojma perspektive. U kratkom će se razgovoru učenici prisjetiti što su učili o načinima perspektivnih prikaza, odnosno ponovit će da je perspektiva način prikaza volumena i prostora na dvodimenzionalnoj plohi. Zatim detaljno ponovite znanje o perspektivama te uvedite nova znanja s pomoću niza povezanih zadataka aktivnog promatranja umjetničkih djela u digitalnom alatu H5P.
Pripremite niz tvrdnji koje se odnose na načine perspektivnog prikaza (način na koji su prikazani planovi, načini nizanja planova, načini skraćivanja koji se pojavljuju na slici, vrste boja koje se pojavljuju, odnosi i smještaj boja na slici i način na koji boje ili tonovi boja stvaraju dojam dubine prostora na plohi). Zadatke formirajte tako da se uza svaku sliku pojavljuju sve tvrdnje, a učenici trebaju odrediti koje se među njima odnose na pojedinu sliku. Odaberite slike s prikazom pejzaža. Predloženi su autori Maurice de Vlaminck, Henri Matisse, Claude Lorrain i Giorgione te primjeri egipatskog slikarstva. Kad učenici riješe zadatke, pokažite im nazive, odnosno definicije ili opise promatranih perspektiva.
Rješavajući zadatke, učenici će uočiti kako umjetnici kombiniraju principe prikaza linearne perspektive s principima kolorističke i atmosferske perspektive. Navedeno dodatno komentirajte promatrajući neposrednu okolinu – potaknite učenike na to da u učionici i u prostoru koji vide kroz prozor uoče principe koje umjetnici rabe u svojim prikazima – privid smanjivanja veličine predmeta usporedno s udaljavanjem od promatrača, količina zasićenosti boje koja se mijenja usporedno s udaljavanjem od promatrača. Diskutirajte o tome kako neke principe možete uočiti u neposrednoj okolini, dok drugi upotrebljavaju dinamičko djelovanje boja ili kombiniraju prikaze različitih kutova gledanja na jednoj slici.
Služeći se istim primjerima, izradite zadatak za učenike u digitalnom alatu Mentimeter. Formirajte ga tako da učenici u njega trebaju upisati dojmove/doživljaje koje na njih ostavlja prikazani primjer. Koristite se opcijom Word cloud koja omogućuje da se na ekranu pokažu sve asocijacije koje su učenici upisali. Asocijacije koje se ponavljaju na ekranu, prikazat će se uvećano pa će odmah biti vidljivo koji su dojmovi učenicima zajednički. Analizirajte dojmove učenika s obzirom na ono što im je zajedničko te na ono što je svaki učenik specifično uočio. Raspravom dođite do zaključka o tome kako različiti perspektivni prikazi ostavljaju drukčiji dojam na promatrača, kako njihova upotreba utječe na oblikovanje atmosfere te kako s pomoću njih prenosimo različite poruke.
Nastavite razgovarati o različitostima uočenima u zadatku. Pokrenite govorni lanac s pomoću kojeg će učenici navesti atmosfere, odnosno tipove doživljaja koji su im važni u odabiru sadržaja kojim ispunjavaju svoje slobodno vrijeme (kakve filmove gledaju, koje knjige čitaju, kakve videoigre igraju). Govorni lanac nastavite putovanjem u maštu. Učenici će zatvoriti oči i zamisliti imaginarni svijet budućnosti koji bi voljeli oblikovati te će ga prikazati u svojoj videoigri. Učenici će razmisliti o atmosferi koja bi u njemu vladala, ali i o načinu života ljudi i izgledu gradova.
Nakon toga usmjerite ih na to da zamišljene prizore prikažu likovnim radom. Odabrat će jedan od perspektivnih prikaza koje su ponovili ili naučili. Rad će izraditi temperama, stoga prije početka ponovite način rada u toj tehnici. Navedite im mogućnosti i načine na koje mogu dobiti različite tonove i nijanse boja.
Neka učenici zamisle kako bi se njihovi gradovi mogli mijenjati. Također, neka razmisle i o tome bi li ih i promijenjene naslikali rabeći isti perspektivni prikaz. Zamišljeno zatim trebaju i naslikati.
Gotove likovne radove učenici će pokazati drugima s pomoću digitalnog alata Padlet. Usmjerite ih na organizaciju radova nakon odabira perspektivnih načina prikaza.
Zatim organizirajte igru. Jedan će učenik odabrati jedan rad i opisati osobine prikazanog prostora, a ostali će učenici pogađati koji rad opisuje. Nakon toga autor rada treba reći je li onaj koji je opisivao točno pogodio dojam koji je želio prenijeti. Igru ponovite nekoliko puta. Diskutirajte i o tome na koji su način različite mogućnosti perspektivnih prikaza pridonijele jasnoći prijenosa poruke.
Na kraju prikažite nekoliko primjera videoigara koje su posebne po svojim vizualnim rješenjima te raspravite o ulozi perspektivnog prikaza u prijenosu ideje. Predloženi su sljedeći primjeri: videoigra Gris, Nomada Studio; videoigra Monument Valley, Ustwo Games.
Gotove likovne radove učenici će pokazati drugima s pomoću digitalnog alata Padlet. Usmjerite ih na dva načina organiziranja radova:
Učenici neka isprobaju oba načina navedenim redoslijedom. Drugi način neka ostane na Padlet ploči te neka učenici uz njega napišu osobine prostora, odnosno neka navedu dojam koji na njih ostavlja. Posebno naglasite da autor rada ne smije upisivati obilježja svojeg rada.
Raspravite zatim o tome jesu li se lako odlučili za način grupiranja te koliko su se prijedlozi upisanih obilježja razlikovali. Nadalje, pojedini autor rada neka kaže slaže li se s načinom klasifikacije svojeg rada te jesu li u toj skupini navedena obilježja koja opisuju dojam koji je htio njime prenijeti.
Diskutirajte i o tome na koji su način različite mogućnosti perspektivnih prikaza pridonijele jasnoći prijenosa poruke.
Na kraju prikažite nekoliko primjera videoigara koje su posebne po svojim vizualnim rješenjima te diskutirajte o ulozi perspektivnog prikaza u prijenosu ideje. Predloženi su sljedeći primjeri: videoigra Gris, Nomada Studio; videoigra Monument Valley, Ustwo Games.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.