Na početku aktivnosti, koristeći se digitalnim alatom Mentimeter, zadajte učenicima da olujom ideja navedu što više prednosti koje pruža život uz more i djelatnosti kojima se ljudi mogu baviti uz more ili na moru. Neka istaknu što bi njima bilo dobro i privlačno da žive uz more, odnosno, ako učenici žive uz more, koji dio života uz more im je najdraži i najvažniji.
Zatim ih podijelite u grupe po tri učenika kojima je zadatak izraditi prezentaciju u digitalnom alatu Canva. Svaka grupa treba imati računalo. Učenici će podatke proučiti i izdvojiti koristeći se udžbenikom, a potrebne fotografije mogu preuzeti sa stranice Pixabay. Sastavite im rubriku što sve treba sadržavati prezentacija (npr. važnost Sjevernog mora u ribarstvu, nalazišta nafte i zemnog plina u podmorju te industrijska postrojenja u obalnim gradovima, prometnu važnost, luke, vjetroelektrane na moru i u obalnom području te elektrane pokretane snagom mora, turizam, reljef i klimu obalnog područja). Jedna grupa, vodeći se uputom, neka sastavi interaktivni listić za provjeru usvojenosti ishoda u alatu Wizer. Prozovite jednu grupu za prezentiranje i zajednički komentirajte. Možete se kratko osvrnuti na početna razmišljanja, koliko su slična s važnosti i gospodarskim iskorištavanjem Sjevernog mora. Na kraju neka učenici riješe listić u alatu Wizer.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru s njim) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću potporu i pomoć pri zadavanju i provedbi aktivnosti.
Za učenike s teškoćama u uvodnom je dijelu sata potrebno upotrijebiti vizualne prikaze (djelatnosti na moru, život na moru i sl.), koji će pomoći u stvaranju asocijacija, ideja i davanju odgovora.
Tijekom rada u grupi i podjele zadataka vodite računa o interesima i jakim stranama učenika s teškoćama kako bi bio aktivan sudionik u svim aktivnostima, a nikako pasivan promatrač. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere grupu u kojoj želi biti te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira grupa u kojoj je učenik s teškoćama.
Prije početka rada u grupi upute trebaju biti izrečene jasno i sažeto, pogotovo učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje te učeniku sa specifičnim teškoćama učenja kako bi točno znali na što će usmjeriti pozornost. Za učenike s teškoćama, posebno učenike s poremećajem iz autističnog spektra, poremećajem aktivnosti i pažnje te specifičnim teškoćama učenja, za prikupljanje informacija preporučuje se dati popis s ključnim riječima ili pojmovima koji će im olakšati pretragu i prikupljanje podataka. Važno je da odredite dio zadatka i vrstu podataka za koje će biti zadužen učenik s teškoćama s obzirom na razinu funkcioniranja i njegove jake strane.
Za učenike s teškoćama, osobito učenike s oštećenjem vida, oštećenjem mišićno-koštanog sustava i specifičnim teškoćama učenja, bit će potrebno pripremiti prilagođeni tekstualni sadržaj iz udžbenika s pomoću kojeg će se prikupljati podatci za izradu prezentacije. Primjerice, učeniku s oštećenjem vida možete pripremiti uvećan tisak ili prijevod na brajicu.
Na kraju aktivnosti učeniku s teškoćama treba dati sažetak sadržaja u kojem je važno izdvojiti ključne pojmove i njihovo značenje pazeći na oblikovanje teksta i sadržaja s obzirom na individualnu teškoću i potrebe učenika povezane s ishodima učenja. Tekst je potrebno jezično prilagoditi tako da su rečenice kraće, uz uobičajen poredak riječi i jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Također, tekst podrazumijeva i grafičku prilagodbu poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja. Pri pripremi pisanog materijala učenicima s intelektualnim teškoćama na umu treba imati i količinu sadržaja.
Prije rada u digitalnim alatima Canva, Pixabay, Wizer i Mentimeter provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u tim alatima i njihovoj pristupačnosti značajki za učenike s teškoćama. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak prikaz upotrebe ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Učenici koji žele više neka istraže o suvremenom uzgoju cvijeća i burzi cvijeća u Nizozemskoj. Predložite im mrežne stranice i kratke videozapise (možete upotrijebiti predloženo). Neka o tome izrade prezentaciju u alatu Canva u koju će umetnuti i dijelove videopriloga i zatim je predstave učenicima.
Aktivnost započnite motivacijom i ponavljanjem. Projicirajte desetak fotografija poznatih i atraktivnih prizora iz Francuske i Ujedinjenog Kraljevstva koje učenici trebaju prepoznati i odrediti kojoj državi pripadaju. Slike za motivaciju neka budu učenicima poznati prizori (npr. britanska kraljevska obitelj, Eiffelov toranj, poznati sportaši, znanstvenici, neke kulturno-povijesne baštine i sl.). Za ponavljanje upotrijebite slike kojima ćete ponoviti reljefna i klimatsko-vegetacijska obilježja.
Podijelite učenike u parove, svaki par treba tablet ili računalo. Svakom paru zadajte jednu djelatnost prema kojoj trebaju usporediti Ujedinjeno Kraljevstvo i Francusku. Podatke za usporedbu učenici će pronaći u svojem udžbeniku, a usporedbu neka prikažu Vennovim dijagramom koji će izraditi koristeći se digitalnim alatom ClassTools. Parove rasporedite na sljedeći način: jedan par radi poljoprivredu, jedan ribarstvo i šumarstvo, jedan industriju, jedan energetiku, jedan promet, jedan turizam, jednom paru zadajte članstvo u međunarodnim organizacijama (EU, NATO, G7, UN, Vijeće sigurnosti UN-a), a jednom važnost u svjetskom gospodarstvu (ukupni BNP). Ukoliko dio traženih podataka nema u udžbeniku neka ih pronađu koristeći internetsku tražilicu (po potrebi uputite ih na određene stranice).
Svaki par prezentira i tumači posebnosti država. Neka prezentiraju redom, po sektorima djelatnosti, a nakon njih članstvo u međunarodnim organizacijama te važnost u svjetskom gospodarstvu. Na kraju neka riješe zadatak razvrstavanja obilježja Ujedinjenog Kraljevstva i Francuske koji ste im pripremili u istom alatu. Objedinite Vennove dijagrame svakog para i objavite u razrednoj grupi u Teams.
Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (uz dogovor sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
U uvodnoj aktivnosti, tijekom razgovora i objašnjavanja učeniku s teškoćama, služite se jednostavnim jezikom razumljivim učeniku, izbjegavajte komplicirane izraze, apstraktne pojmove jasno objasnite, bitne informacije sažmite te radite kratke stanke tijekom govora. Pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti precizna, nedvosmislena, upućivačka, izbjegavajte negacijska). Nadalje, složenije informacije razdijelite na manje dijelove, izdvojite bitno od nebitnoga te ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja. Uvijek provjeravajte razumiju li vas učenici. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte uvećane fotografije te mu naglasite bitne vizualne informacije. Učeniku s oštećenjem sluha, sve što se tijekom sata nastavno obrađuje, treba biti napisano na nastavnim listićima (uručcima) i te mu listiće trebate dati na početku sata kako bi lakše i kvalitetnije pratio sadržaj. Nastavni listići (uručci) trebaju biti napisani kratkim i jasnim rečenicama s naglašenim ključnim pojmovima i objašnjenjima slika.
Prilikom rada u paru i podjeli zadatka, vodite računa o interesima i jakim stranama učenika kako bi i oni s teškoćama u razvoju bili aktivni sudionici.
Za učenika s teškoćama, s naglaskom na učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje, upute prije početka rada trebaju biti izrečene jasno i sažeto, posebice kako bi točno znali na što usmjeriti pažnju. Omogućite pisane upute s jasnom definiranim dijelom zadatka za koji je učenik zadužen. Prilikom pretraživanja i prikupljanja podataka osigurajte listu s ključnim riječima/pojmovima koji će im omogućiti efikasnost i usmjerenje. Za učenike s oštećenjem mišićno-koštanog sustava osigurajte puno sudjelovanje u aktivnosti služeći se vršnjačkom podrškom (pazeći pritom da je učenik, koji pruža podršku, senzibiliziran za suradnju kao i sklon radu s učenikom s motoričkim teškoćama) i podrškom asistenta u nastavi. Preporučuje se na oglednom primjeru objasniti koncept izrade Vennovog dijagrama, a zatim i dati sažeti predložak izrade koji će poslužiti kao podsjetnik tijekom rada.
Za učenike s oštećenjima vida tijekom rada u paru na tabletu/računalu prilagodite postavke na uređaju koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi, uključite i čitač ekrana.
Prilikom izlaganja radova učenika nemojte ustrajati na javnom izlaganju učenika s teškoćama, osim ako on sam ne izrazi želju za time. Ako je odlučio izlagati pred razredom, pružite mu podršku i ohrabrite ga te potaknite empatično ponašanje u ostatku razreda.
Prije rada u digitalnim alatima ClassTools i Teams provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na potrebe.
Zadajte učenicima, koji žele znati više, da istraže o međusobnom prometnom povezivanju Ujedinjenog Kraljevstva i Francuske izgradnjom Eurotunela. Neka znanja i zanimljivosti prikažu kroz strip izrađen u digitalnom alatu Pixton i predstave učenicima.
Prikažite učenicima ilustraciju povijesnog razvoja industrija od prve do četvrte industrijske revolucije (od industrija 1.0 do industrija 4.0). Služeći se crtežom, neka odrede glavna obilježja pojedine faze (izvore energije, izume). Povežite razvoj industrije s Ujedinjenim Kraljevstvom te najavite zadatak.
Podijelite učenike u grupe u kojima su od tri do četiri učenika pri čemu svaka grupa treba imati računalo. Koristeći se podatcima iz udžbenika, neka opišu razvoj i promjene u industriji u Ujedinjenom Kraljevstvu. Neka prvo unutar grupa obrade i sistematiziraju tekst, a zatim izrade prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint. Uputite ih da se koriste SmartArt grafikom kako bi istaknuli i prikazali vremenski tijek industrijalizacije i utjecaja razvoja industrije na urbanizaciju. S obzirom na zahtjevnost zadatka, izradite im mapu s fotografijama koje mogu upotrijebiti u prezentaciji i postavite u razrednoj grupi u alatu Teams. Uz fotografije navedite izvor te ih potaknite da ga navedu uz fotografiju. Priložite i nekoliko fotografija bez izvora ili s licencijom koja ne dopušta javnu objavu. Poučite ih kako će ispravno navoditi izvore. Tražite da u prezentaciju uvrste kartografski prikaz s najvećim gradovima.
Prozovite jednu grupu da predstavi rad. Komentirajte i vrednujte zajednički prema rubrici koju ste pripremili. Izradite kviz u alatu Microsoft Forms kojim ćete provjeriti usvojenost ishoda.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa se odabir metoda i postupaka u poučavanju treba prilagoditi ovisno o zasebnim učenikovim potrebama i osobinama.
Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru s njim) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću potporu i pomoć pri zadavanju i provedbi aktivnosti.
Tijekom objašnjavanja i razgovora s učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije, poremećajem iz autističnog spektra i intelektualnim teškoćama, koristite se jednostavnim jezikom koji će razumjeti. Također, izbjegavajte složene izraze, važne informacije sažmite, radite kratke stanke tijekom govora te pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti jasna, nedvosmislena, upućivačka, a izbjegavajte negacijska). Nadalje, složenije informacije razdijelite na manje dijelove, ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja i provjeravajte razumiju li vas učenici. Za učenika s intelektualnim teškoćama možete ispisati ilustraciju razvoja industrije na kojoj će biti navedeni nazivi važnih značajki.
Rad u grupi pozitivno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer omogućuje potporu kolege u obavljanju zadane aktivnosti. Pri dodjeli zadatka u skupini vodite se jakim stranama i sposobnostima učenika. Važno je dati jasne i kratke upute za izradu zadatka. Pri davanju usmene ili pisane upute za rješavanje zadatka ona treba biti razložena na jednostavne, manje dijelove te slijediti nakon procesiranja prijašnje upute. Za učenika sa specifičnim teškoćama učenja, učenika s poremećajem iz autističnog spektra i učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje u upute uključite numerirane korake slijeda aktivnosti. Pisane upute trebaju biti jezično i grafički prilagođene. Pri pretraživanju i prikupljanju podataka osigurajte popis s ključnim pojmovima/riječima koji će ih usmjeriti na ono važno. Za učenike s teškoćama osigurajte smjernice za sistematiziranje teksta i navođenje citiranja izvora fotografija.
Za učenike s oštećenjem sluha unaprijed pripremite i elektroničkim putem pošaljite pisani oblik onoga što će se usmeno izložiti i zadatak koji će trebati izraditi. Cilj je da se učenik stigne pripremiti a da nastava pritom bude podržavajuća i kvalitetna.
Pri izradi kviza obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija) i potkrepljivanje pitanja slikovnim prikazima.
Prije rada u digitalnim alatima PowerPoint, Teams i Microsoft Forms provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak prikaz upotrebe ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Zadajte učenicima da istraže o plovnim kanalima koji su služili u unutarnjem prometnom povezivanju u Ujedinjenom Kraljevstvu i Francuskoj u 18. i 19. stoljeću te bili dio gospodarskog razvoja. Neka istraže funkcije i izgled tih kanala danas. Podatke trebaju potražiti služeći se mrežnom tražilicom pa im preporučite stranice i lokacije. Rezultat neka prikažu plakatom izrađenim u digitalnom alatu Canva.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.