Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Zajednički stvaramo

Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: kraći cjeloviti tekstovi, vještine razgovora u skupini, stvaralačko mišljenje
  • INF: digitalni online sadržaj, virtualno okruženje, suradnički rad
  • TAL: tradicionalni recepti, pizza
  • GK: produkcija glazbe, glazbeni studio, stvaralaštvo
  • IZVAN: koreografija, virtualni kanal, prezentacija
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Stihu dašak svoje duše daj

Najavite sat zajedničkog čitanja kraćih cjelovitih tekstova (neka svaki učenik donese zbirku poezije Dobriše Cesarića) i stvaralačkog izražavanja. Unaprijed dogovorite organizaciju posebne atmosfere (npr. uz čaj, instrumentalnu glazbu, fenjer…). Na satu u ugodnoj atmosferi uputite učenike na samostalno čitanje pjesama iz zbirke pa razgovarajte o stihovima koji su ih se dojmili. Uputite ih posebno na čitanje pjesme “Balada iz predgrađa” pa ih pitajte koju bi ocjenu dali toj pjesmi. Uvedite ih potom u slušanje/gledanje te pjesme u izvedbi hrvatskog kantautora Arsena Dedića pa ih ponovno pitajte za ocjenu lirske pjesme. Potaknite ih na kritičko promišljanje pri usmenoj usporedbi - doživljaja nakon pročitane pjesme u knjizi i doživljaja pjesme koja je uglazbljena i vizualizirana. Najavite učenicima stvaralački zadatak kreiranja vizualizacija i ozvučivanja lirskih pjesama Dobriše Cesarića i objasnite da ćete svi zajednički sudjelovati u izradi jedne online publikacije u kolaboracijskom alatu Madmagz, a kojoj će naslov biti "Stihu dašak svoje duše daj!".

Objasnite učenicima da će se za stvaralački zadatak pripremiti tako što će, radeći u timovima, analizirati i interpretirati jednu pjesmu po vlastitom dogovoru unutar tima (napisati: naslov, temu, motive, osjećaje i objasniti na koji način tekst utječe na oblikovanje njihovih stavova). Razgovarajte potom s učenicima o pjesmama koje su birali, provjerite doživljaj i razumijevanje tekstova. U sljedećem zadatku potaknite ih da, radeći opet unutar svojega tima, a prema vlastitom afinitetu, pjesničke slike predstave crtežima i stihovima ili sudjeluju u pripremi izabrane pjesme za recitiranje/interpretativno čitanje/pjevanje. Kad budu spremni, pomozite im u organizaciji prenošenja ilustracija u digitalni oblik i u snimanju recitacija/interpretativnih čitanja/pjevanja u audio ili video obliku.

Predstavite učenicima online suradnički alat za izradu zajedničke publikacije - Madmagz, u kojem možete izabrati besplatan predložak publikacije. Publikaciju na kojoj će zajednički raditi svi timovi podijelite s učenicima pa ih pratite i usmjeravajte u kreiranju sadržaja. U sadržaj trebaju umetnuti: tekst izabrane lirske pjesme, slike vlastitih ilustracija, audio i/ili video zapise vlastitih recitacija/interpretativnih čitanja/pjevanja. Uputite učenike na uljudno ponašanje, uvažavanje tuđih mišljenja, važnost zajedničkog rada i suradnje u kreiranju publikacije.

Provjerite zadovoljstvo učenika ovakvim radom i pitajte ih jesu li učinili lirske pjesme privlačnijima za čitanje sljedećem sedmom razredu, a publikaciju možete javno objaviti i predstaviti, npr. na "Tulumu s(l)ova" ili na nekom drugom događanju.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama posebice učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s jezično-govornim smetnjama zadajte dvije pjesme koje će uzvježbati čitati za taj sat kako bi mogli aktivno sudjelovati na satu poezije. Tijekom gledanja pjesme "Balada iz predgrađa" učeniku s oštećenjem vida opišite vizualne sadržaje. Učenik s oštećenjem sluha ispred sebe ima pjesmu i prati video. Učenicima s teškoćama, posebice učenicima s intelektualnim teškoćama, dajte lakšu pjesmu za interpretaciju te im dajte pisani primjerak neke pjesme koji će im pomoći u analizi zadane pjesme. Učenici s teškoćama umjesto crteža mogu izabrati gotovu fotografiju koja ih podsjeća na pjesmu. Učenicima s teškoćama pripremite pisane upute za korištenje alata po koracima. Tijekom izrade publikacije pružajte im podršku i dodatna objašnjena. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka osmišljavaju vizualni identitet publikacije čije su stranice osmišljavali prema pjesmama Dobriše Cesarića snimajući zanimljive digitalne fotografije koje bi mogle biti predstavljene na naslovnici. Učenici koji žele znati više neka istraže kako se piše riječ urednika, pročitaju neke primjere u školskim časopisima pa po uzoru na njih i sami smisle te napišu riječ urednika za publikaciju "Stihu dašak svoje duše daj!".

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Stihu dašak svoje duše daj

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ B.7.1. Učenik vrednuje književni tekst tumačeći utjecaj književnoga teksta na oblikovanje stavova i vrijednosti.
  • OŠ HJ A.7.1. Učenik govori prema planu i razgovara primjenjujući vještine razgovora u skupini.
  • OŠ HJ B.7.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Virtualna vremenska kapsula

S učenicima raspravite o vremenu u kojem žive te što ga obilježava. Kako će ljudi u budućnosti gledati i promišljati o ovom vremenu, događajima i predmetima koji nas okružuju?

Učenici neka izrade virtualnu vremensku kapsulu koja će pomoći budućim generacijama da razumiju život u današnjem vremenu. Vremenska kapsula se ne smije otvoriti sljedećih 50 godina. Time učenici još za života mogu prisustvovati njezinom otvaranju.

Putem alata Tricider prikupite ideje učenika o predmetima koje će opisati u virtualnoj vremenskoj kapsuli. Usmjerite ih da razmišljaju o različitim aspektima života kao što su kultura, hrana, moda, sport, glazba, politika, svakodnevni predmeti i tehnologija.

Pri tome učenici predviđaju kako će ljudi, koji će otvoriti vremensku kapsulu, reagirati na ono što je u njoj. Hoće li pronaći nešto smiješno, čudno, iznenađujuće, revolucionarno ili staromodno? Hoće li znati koristiti predmete, odrediti njihovu funkciju? Hoće li razumjeti zašto je takav odabir predmeta bio uključen u vremensku kapsulu? Kako bi oni sami reagirali kada bi otvorili takvu vremensku kapsulu? Svoje komentare mogu zapisati te ih također pohraniti u vremensku kapsulu.

Učenici se dijele u grupe prema aspektima života - kategorije. Svaka grupa daje prijedlog nekoliko predmeta koji bi bili važni za tu kategoriju. Potom učenici glasaju u razredu o predmetu koji bi bio najbolji predstavnik svake kategorije.

Učenici odabrane predmete predstavljaju u Google Prezentaciji. Po dvoje učenika izrađuju i grafički uređuju jedan slajd prezentacije kojim predstavljaju određeni predmet kapsule (fotografija, opis, video uradak). Digitalnu verziju vremenske kapsule može se pohraniti u različitim formatima (pdf, pptx, mp4) o čemu će odlučiti učenici nakon rasprave koji od tih formata će još biti aktualan za 50 godina.

Kako bi bili što sigurniji da će se u budućnosti moći pristupiti sadržajima vremenske kapsule, učenici će ispisati poveznicu na vremensku kapsulu i ispisati sadržaj prezentacije. Premda ispisana prezentacija ne sadrži sve njezine elemente, ostaje kao inačica koja ne ovisi o formatima zapisa datoteka. Ukoliko žele, učenici mogu pohraniti i pojedini predmet koji su naveli u prezentaciji. O mjestu pohrane kapsule odlučit će učenici dogovorom.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama objasnite značenje vremenske kapsule i što se točno očekuje od njih u ovom zadatku. Ako prvi put rade u nekom od digitalnih alata dajte im pisane upute po koracima kako raditi u tom alatu, upute možete napraviti i pomoću slikovnih prikaza kako bi im jasnije predočili digitalni alat. Učenike s teškoćama sugestijama i potpitanjima usmjerite na predmete koje će upisivati u virtualnoj vremenskoj kapsuli. Učenicima s PSA priremite vizualni raspored aktivnosti te imenujte svaku promjenu aktivnosti tijekom sata. Pratite rad učenika s teškoćama u digitalnom alatu te im pružajte dodatnu podršku tijekom rada. Tijekom rada u paru učeniku s teškoćama dodijelite vršnjaka s kojim se druži i koji će mu pomoći da zajedno urede slajd. Učeniku s oštećenjem vida opisujte slike predmeta u prezentaciji. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici pomoću generatora QR koda izrađuju QR kod koji predstavlja poveznicu na Google Prezentaciju, odnosno virtualnu vremensku kapsulu. Ispisuju ga te dogovaraju mjesto i način pohrane.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Virtualna vremenska kapsula

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ C.6.2 Učenik se koristi online pohranom podataka i primjerenim programima kao potporom u učenju i istraživanju te suradnji.
  • OŠ C.6.3 Učenik surađuje s drugim učenicima u stvaranju online sadržaja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Talijanski jezik

Virtualno pizza putovanje

Potaknite raspravu motivacijskim pitanjem, odnosno olujom ideja na sintagmu pizza: volite li jesti pizzu? Koja pizza vam je omiljena? Znate li legendu o nastanku pizze? Jeste li kušali ili čuli za pizzu Romanu i Napoletanu?

Učenicima objasnite da će poći na virtualno pizza putovanje Italijom kako bi bolje upoznali različite izvorne i tradicionalne recepte za pizzu te stvorili virtualnu kuharicu s receptima za pizze iz različitih dijelova Italije, a pritom i primijenili poznata glagolska vremena i načine, kao i poznati vokabular.

Podijelite učenike u grupe kako bi istražili vrste pizza tipične za različite dijelove Italije, primjerice pizzu Napoletanu i pizzu Romanu, ali i neke manje poznate. Uputite ih na poveznicu Pizze d’Italia: 11 varianti che devi conoscere e assaggiare na kojoj mogu pronaći neke od manje poznatih, a tipičnih pizza. Unutar grupe svakom učeniku dodijelite ulogu: jedan neka bude zadužen za fotografije koje će staviti u kuharicu, drugi neka bude zadužen za tekst, treći neka obrati pozornost na pravopisnu, a četvrti na gramatičku točnost. Učenici neka koriste jezične strukture na talijanskom koje su im bliske, poput prezenta, perfekta, imperfekta, imperativa kao i poznat vokabular. Pripremite smjernice, odnosno natuknice koje bi svaki recept trebao sadržavati: naziv, podrijetlo, sastojci, način pripreme i zanimljivost o, primjerice, nastanku ili imenu/nazivu pizze.

Uputite učenike da na zadanu temu potraže i preuzmu fotografije na nekom servisu s besplatnim fotografijama, primjerice Pixabayu i pritom da osvijeste važnost autorskih prava ne samo za fotografije, već i za tekstualni dio koji će napraviti pomoću materijala koje ste im unaprijed pripremili. Fotografije i tekst (recept, podrijetlo i zanimljivosti) neka unesu u PowerPoint Online i tako oblikuju svoju virtualnu kuharicu s receptima pizza iz različitih dijelova Italije. Ispod svake pizze, koja je vezana za pojedini grad ili regiju u Italiji, stavite poveznicu na lokaciju koristeći Google Kartu.

U dogovoru sa školskim administratorom objavite opis i rezultate projekta na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Uključite učenike s teškoćama u rad grupe tako da budu aktivni sudionici – neka u skladu sa svojim sposobnostima surađuju, mjere, zapisuju i obrađuju podatke. Tijekom podjele zadatka vodite računa o učenikovim teškoćama, zadajte mu zadatak za koji ste sigurni da može uspješno odraditi unutar grupe. Važno je da učenik s teškoćama ne bude pasivan promatrač i da može uspješno izvršiti svoj dio zadatka i doprinijeti zajedničkom radu grupe. Učenicima s teškoćama demonstrirajte preuzimanje fotografija s nekog servisa. Tijekom izrade zadatka učeniku s teškoćama omogućite korištenje rječnika za nepoznate riječi. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici koji žele znati više zajednički naprave interaktivnu kartu Italije u alatu ThinkLink te označe sve gradove za koje postoje recepti u kuharici. Na taj se način olakšava istraživanje jer se odabirom grada odmah prikazuju pizza recepti karakteristični za to područje. Učenici mogu istražiti kako su nastala imena/nazivi pojedinih pizza i ta saznanja uklopiti u interaktivnu kartu. Interaktivnu kartu ugradite uz postojeće projektne materijale na školsku mrežnu stranicu.

Nastavna aktivnost za predmet Talijanski jezik

Virtualno pizza putovanje

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) TJ A.8.3. Učenik piše kratak i jednostavan tekst poznate tematike ili na temu od osobnoga interesa.
  • OŠ (1) TJ B.8.1. Učenik razlikuje činjenice o talijanskoj kulturi te ih uspoređuje s vlastitim iskustvom.
  • OŠ (1) TJ C.8.2. Učenik vrednuje izvore informacija potrebne za učenje talijanskoga jezika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Glazbeni studio za početnike

Dostupnost online glazbenih studija za produkciju glazbe povećava mogućnost poticanja glazbenog stvaralaštva kod učenika. Kao motivaciju za rad u glazbenom studiju i upoznavanje s glazbenom produkcijom proučite internet stranice hrvatskih škola produkcije kao što su MPA: Škola glazbene produkcije i multimedije ili EMI Institute. Pozovite njihove osnivače ili nastavnike da održe interaktivno predavanje uživo ili putem konferencijskog poziva u kojem će vaše učenike upoznati s osnovama glazbene produkcije, zanimanjima povezanim uz glazbenu produkciju kao i mogućnostima školovanja i usavršavanja u tom području.

Podijelite učenike u parove prema vašem ili vlastitom izboru. Svakom paru dodijelite jedan od alata za uređivanje, stvaranje i obradu glazbe video ili pdf uputama. Alati koji su lako dostupni, jednostavni za korištenje i u potpunosti ili u najvećoj mjeri besplatni su Audacity, Bandlab i Songsmith (od 8:23 minute). Prateći ove videolinkove učenici će moći pratiti korak po korak aktivnosti koje će i sami izvoditi u sljedećim zadatcima. Učenicima možete predložiti i neki drugi alat za koji ćete im pripremiti upute i zadatak.

Učenički parovi koji će upoznati Audacity digitalni alat imaju za zadatak uvesti matricu pjesme (s internet stranice izdavača) koju su pjevali u razredu, skratiti trajanje matrice, snimiti svoje pjevanje i stišati kraj pjesme. Za ove radnje učenici prate upute na video tutorijalu. Zadatak učenika koji upoznaju Bandlab je odabrati, preuzeti i uređivati jedan od loopera iz programa. Kada su zadovoljni uratkom učenici će ga snimiti i spremiti u samom programu te, ako žele, podijeliti s drugim korisnicima programa. U programu Songsmith učenici će odabrati pratnju i tempo za pjesmu koju su pjevali u razredu i koju žele uređivati. Potom će snimiti svoj glas i odabrati stil koji najbolje odgovara snimljenoj pjesmi te je spremiti u jednom od ponuđenih oblika.

Učenici će predstaviti svoj uradak sa računala na kojem su koristili zadani program te iskazati zadovoljstvo korištenim programom odgovarajući na pitanja: jeste li se zabavili dok ste koristili alat i stvarali svoj uradak? Koliko je rad u alatu koji ste koristili složen? Koliko je alat intuitivan? Želite li alat bolje upoznati?

Na OneDriveu pripremite i učenicima podijelite zajedničku mapu u koju će pohraniti svoje uratke kako bi im naknadno mogli pristupiti te ih dodatno uređivati. Napomenite da vode računa o imenovanju datoteka radi bolje organizacije datoteka.

Postupci potpore

Tijekom podjele učenika u parove učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim se dobro slaže i koji mu želi pomoći. Učenicima s teškoćama pripremite pisane upute po koracima za digitalne alate koje će koristiti. Učeniku s oštećenjem vida provjerite podržava li čitač ekrana aplikaciju u kojoj će raditi. Učeniku s oštećenjem sluha i učeniku sa senzoričkim oštećenjem kojima smeta zvuk pripremite riječi pjesme koju su pjevali u razredu. Oni mogu aktivno uz pomoć svog para sudjelovati u zadatku, oni mogu preuzeti dio rada u digitalnom alatu dok će ga njegov par navoditi što i kako treba odraditi u alatu obzirom na slušni dio da bi pjesma dobro zvučala. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da se podrobnije upoznaju s pojedinim digitalnim alatom ili istraže druge digitalne alate za uređivanje i stvaranje glazbe. Ako škola posjeduje vlastitu radiostanicu, predložite vrijeme u tjednu koje će biti rezervirano za predstavljanje učeničkih skladbi. Isto tako, možete organizirati Dan mladih skladatelja u školi na kojem će učenici predstaviti svoje uratke.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Glazbeni studio za početnike

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GK B.7.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe.
  • OŠ GK B.7.3. Učenik sviranjem i/ili pokretom izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u aktivnostima glazbenog stvaralaštva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Zrno po zrno - aerobik pogača

U kratkom uvodu objasnite učenicima da želite postići suradnju unutar manje grupe, kao i suradnju svih učenika na zajedničkom projektu aerobike. Učenike razvrstajte u trojke. Uputite ih da unutar trojke imaju jednog člana zaduženog za koreografiju, drugog za snimanje i video produkciju, trećeg za audio, tj. odabir glazbe. Aktivnost provodite u dvije etape. U prvoj etapi uputite učenike da sami unutar trojke osmisle mini koreografiju od četiri različita pokreta uz vlastiti odabir glazbe. Potaknite ih da koreografiju uvježbaju suradnjom, kreiranjem virtualnog tima unutar Teamsa.

Učenici mogu putem videopoziva iz udobnosti/sigurnosti svog doma zajednički osmišljavati, dogovarati i uvježbavati pokrete. Za odabir glazbe neka učenici koriste glazbeni servis koji im je dostupan, kao npr Soundcloud ili slično, a video mogu snimiti pametnim telefonom ili tabletom. Kada svaka trojka odabere glazbu, osmisli koreografiju i napravi video, neka uradak podijeli preko virtualnog kanala s ostalim grupama.

U drugoj fazi, svaka trojka će uživo prezentirati svoj uradak. Nakon prezentacije neka se svi sudionici spoje i zaredom odrade sve mini koreografije gdje svaka grupa vodi svoj dio, a ostali ih slijede. Redoslijed grupa odredite vi ili ga prepustite izvođačima. Tako dobivate jednu veliku koreografiju koju mogu izvesti nekoliko puta. Zajedničku koreografiju neka izvode na jednu glazbenu točku, prema izboru učenika. Na kraju aktivnosti inicirajte zajednički veliki pljesak svih prisutnih, pohvalite uradak nastao zajedničkim trudom.

U Formsu unaprijed pripremite upitnik u kojem će učenici ocijeniti dojam koji je ostavila svaka grupa i to koristeći zvjezdice (od jedne do pet). Proglasite pobjednika koji će za nagradu preuzeti vodeću ulogu u daljnjem uvježbavanju zajedničke koreografije. Dio uvježbavanja može se odvijati i putem videopoziva u Teamsu. Uvježbanu koreografiju učenici mogu prezentirati na školskoj priredbi za Dan škole ili na nekoj od priredbi u lokalnoj zajednici.

Izvannastavna aktivnost

Zrno po zrno - aerobik pogača

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi i osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Poticanje suradnje u manjim i većim grupama, kreativno koristeći audio vizualne alate.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Informatika

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.