Predmet
Hrvatski jezik 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Što govore štokavci?

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • štokavsko narječje

Ima li štokavaca uz more?

Na početku aktivnosti pustite učenicima zvučne zapise slavonske štokavice, npr. iz monodrame Đuka Begović (od 18:48 do 20:30 minute) i dubrovačkoga govora, npr. isječak iz Dunda Maroja, pa povedite raspravu o tome što je zajedničko govoru iz zvučnih zapisa te o rasprostranjenosti štokavskog narječja.

Učenike potom podijelite u tri grupe koje će predstaviti rasprostranjenost štokavskog narječja interaktivnom kartom uz pomoć NatGeo MapMakera, digitalnog alata koji omogućuje kreiranje vlastitih karti dodavanjem slojeva boje, zvučnih zapisa, slika itd.
Prva grupa istražuje gdje se govori štokavskim narječjem, druga grupa istražuje štokavsku ikavicu i ijekavicu (traži zvučne zapise ili videozapise u kojima se ona govori), a treća zvučne zapise kojima će oprimjeriti slavonsku, šibensku i dubrovačku štokavicu te fotografije pejzaža ili većih mjesta. Po završetku rada grupe zajednički dovršavaju kartu na kojoj treba biti vidljivo područje u kojem se ostvaruje štokavsko narječje. Trebaju biti označena veća naseljena mjesta, potom posebno označen prostor na kojem se govori ikavicom, odnosno ijekavicom, te dodani zvučni zapisi i fotografije.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama pripremite pisane tekstove zvučnih zapisa, kako bi tijekom slušanja imao tekst ispred sebe. Tekstove koje ste pripremili, grafički prilagodite za učenika s teškoćama. Koristite se fontom Ariel ili Calibri, veličina fonta treba biti najmanje 14pt, povećajte prored i razmak među riječima. Učenika s teškoćama stavite u grupu učenika s kojima dobro surađuje, koji su motivirani za rad i mogu mu pomoći u radu. Osigurajte mu dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li učenik zadatak. Ako učenik ne razumije zadatak, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Tijekom rada na zadatku više puta obiđite učenika s teškoćama, da biste provjerili kako napreduje s radom na zadatku i treba li mu dodatna podrška. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite zna li se učenik s teškoćama koristiti navedenim digitalnim alatima: NatGeo MapMaker. Pripremite pisane/slikovne upute za korištenje tih digitalnih alata. Ako je potrebno, pokažite učeniku kako se radi u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu nadograditi kartu štokavskim poddijalektima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ima li štokavaca uz more?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik sluša u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
  • Učenik uspoređuje organske govore hrvatskoga jezika s hrvatskim standardnim jezikom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti

Što ili šta?

Podsjetite učenike na područja na kojima se govori štokavicom, tako da učenicima pokažete kartu Hrvatske s označenim narječjima i dijalektima.
Potom s učenicima razgovarajte o pjesmama popularnih izvođača koji pjevaju na štokavskom narječju te odaberite neku (po vašem ili učeničkom izboru) koju ćete pustiti na satu. Nakon slušanja upitajte učenike po čemu se može prepoznati da je riječ o štokavici.
Potom podijelite učenike na dvije grupe koje će ostalima predstaviti obilježja narječja PowerPoint prezentacijom.
Prva grupa obrađuje fonološke i morfološke razlike između standardnog jezika i štokavskog narječja, a druga sintaktičke i leksičke razlike. Pritom se učenici služe udžbenikom, tiskanim rječnikom stranih riječi ili pouzdanim mrežnim stranicama.
Svaka grupa treba u svoju prezentaciju uključiti i primjer teksta na štokavskom narječju na kojem trebaju označiti razlike u odnosu na standardni jezik, a koji će netko od učenika i pročitati naglas tijekom prezentacije.
Prezentacije potom dijele s drugima uz pomoć Google Diska ili elektroničke pošte.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku učenika koji će mu opisivati vizualne infomacije tijekom gledanja karte, a također mu možete pripremiti taktilnu kartu Hrvatske. Učenika s teškoćama stavite u grupu učenika s kojima dobro surađuje, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. U grupi jasno odredite zadatak i ulogu učenika s teškoćama. Osigurajte mu dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li učenik zadatak unutar grupe. Ako je potrebno, omogućite mu dodatne upute i podršku suučenika. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima: PowerPoint, Google Disk. Pripremite pisane/slikovne upute za njhovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite učeniku s teškoćama kako se radi u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu produbiti leksičke razlike između štokavice i standardnog jezika, odnosno prikupiti dodatne primjere razlika, npr. turcizme. O rezultatima trebaju izvijestiti ostale učenike.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što ili šta?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
  • Učenik uspoređuje organske govore hrvatskoga jezika s hrvatskim standardnim jezikom na uporabnoj razini.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Učiti kako učiti
  • Osobni i socijalni razvoj

Štokavska nematerijalna baština

Na početku aktivnosti učenike uputite na popis hrvatske materijalne i nematerijalne baštine. Povedite razgovo o materijalnoj baštini pa usmjerite pažnju učenika na nematerijalnu baštinu kako biste im, između ostalog, osvijestili važnost čuvanja kulturne baštine. Upitajte ih znaju li što su bećarac i ojkalica pa im, nakon razgovora o tome što očekuju od bećarca i ojkalice, pustite zvučni ili videozapis bećarca i ojkalice. Ako je moguće, povežite razgovor sa sadržajem Glazbene umjetnosti, a potom se usmjerite na tekst. Razgovarajte s učenicima o osobitostima teksta, primjerice, o učestalim motivima, šaljivu tonu, vrsti stiha).

Pažnju učenika potom usmjerite na riječi koje ne razumiju pa štokavizme zamijenite standardnim riječima.

Zatim zadajte učenicima da na mreži pronađu rječnike štokavskog narječja (moguće je pronaći Šokački rječnik, Online rječnik: Tri hrvatska narječja itd.). Učenike potom podijelite na dvije grupe i zadajte svakoj grupi da u jednom od pronađenih rječnika odaberu 10 riječi.

Svaka grupa potom sastavlja tekst koji mora sadržavati odabrane riječi i biti povezan s njihovim životom, odnosno životnim situacijama u kojima se nalaze. Tekstove učenici oblikuju u digitalnom alatu (Word), kako bi ga mogli podijeliti s drugim grupama. Po završetku pisanja svaka grupa oblikuje i Kahoot kviz kojim će ispitati značenje dijalektalnih riječi kojima su se u tekstu koristili. Učenici najprije čitaju tekst jedne grupe pa rješavaju kviz, potom druge.

Ako neki učenici imaju afiniteta za stvaranje stihova, oblikujte dodatnu grupu koja se može okušati u sastavljanju bećarca ili ojkalice, pri čemu učenike uputite na to da tekstovi moraju sadržajno biti primjereni čitanju na nastavi. Kao i u slučaju ostalih grupa, učenici te grupe oblikuju Kahoot kviz kojim će ispitati značenje dijalektalnih riječi koje su upotrijebili u tekstu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama omogućite sjedenje u blizini zvučnog zapisa/slike. Omogućite mu podršku suučenika u opisivanju vizualnih informacija. Možete mu pripremiti pisani tekst bećarca, kako bi tijekom slušanja imao tekst ispred sebe. Tekstove koje ste pripremili, grafički prilagodite učeniku s teškoćama. Koristite se fontom Ariel ili Calibri, najmanje veličine 14pt, a povećajte i prored i razmak među riječima. Učenika s teškoćama stavite u grupu učenika s kojima dobro surađuje, koji su motivirani za rad i mogu mu pružiti podršku. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe. Ako je potrebno, osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li učenik s poteškoćama zadatak. Ako zadatak ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatom Kahoot kviz. Pripremite pisane/slikovne upute za njegovo korištenje. Ako je potrebno, učeniku pokažite kako se radi u tom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu nastaviti pretraživati rječnike štokavskog narječja te sastaviti vlastiti rječnik narječja kojem pripadaju služeći se primjerom rječnika pronađenih na mreži.

Nastavna aktivnost za predmet X

Štokavska nematerijalna baština

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
  • Učenik sluša u skladu s određenom svrhom tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
  • Učenik govori tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Glazbena umjetnost
  • Geografija
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.

Cmuk, M. (2018.). Zvučna čitanka. Matica hrvatska, Ogranak Bizovac.

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Kolar Billege, M. (2020). Sadržaj, ishodi i vrednovanje u Hrvatskome jeziku – metodički pristup. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet.

Lisac, J. (2003.). Hrvatska dijalektologija 1. Zagreb: Golden marketing.

Menac-Mihalić, Mira i Celinić, Anita (2012). Ozvučena čitanka iz hrvatske dijalektologije. Zagreb: Knjigra.

Silić, J. (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.

Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika; za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Skupina autora. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.