Pojam „orgulje” obuhvaća čitavu obitelj puhaćih glazbala s tipkama: od razmjerno jednostavnih i prenosivih orgulja (portativa) do veoma složenih ugradbenih sustava (trenutačno najveće orgulje na svijetu možete pogledati na sljedećoj poveznici). Svoj rad temelje na istom načelu kao i panova flauta: stupac zraka u sviralama (cijevima) orgulja titra te proizvodi ton. Zato se može reći da su orgulje njezin (daleki) nasljednik. Potaknite učenike na usporedbu panove flaute i srednjovjekovnog portativa. U razgovoru istaknite učenicima prednosti, nedostatke i specifičnosti tih glazbala. Omogućite im da sami izvedu zaključak.
Glazbala nalik na današnje orgulje spominju se još u drevnoj Grčkoj. Nazivali su ih vodenim orguljama, no voda se koristila samo kao izvor energije potrebne za stlačivanje zraka. U konačnici, u sviralama je prisutan samo zrak. I znamenite Morske orgulje u Zadru za rad se koriste energijom valova, no nisu orgulje u užem smislu jer se ne mogu svirati. One, upravljane promjenjivim smjerom i volumenom vodene mase, „sviraju same sebe”.
Potpuno razvijena inačica orgulja (uz neizostavne svirale i odgovarajući izvor zraka) najčešće sadržava više redova tipaka ili više klavijatura. Klavijatura predviđena za sviranje rukama naziva se manual, a klavijatura predviđena za sviranje nogama naziva se pedal. Suvremene orgulje u pravilu su toliko velike da nisu zamišljene za pomicanje. Čitav su radni vijek na istome mjestu, a uklanjaju se tek kada se ruši koncertna dvorana ili crkva u kojoj su sagrađene.
Svirale orgulja različitih su dužina (ugrubo mjerenih u stopama), a svaka je svirala zaslužna za tvorbu samo jednog tona. Kraće svirale proizvode više, a duže svirale proizvode niže tonove. Grupirane su u registre, a njihov broj najčešće je višestruko veći od ukupnog broja tipaka. Orguljašima je omogućeno prilagođavanje zvuka orgulja prema želji: mogu odrediti koliko će se svirala (i kojih svirala) istodobno pokrenuti pritiskom na svaku tipku. Velik broj raznovrsnih svirala i njihovih međusobnih kombinacija omogućuje orguljama da, više ili manje uspješno, oponašaju druga glazbala. Zbog toga ih se katkad naziva kraljicom instrumenata.
U alatu Puzzel sastavite kviz i u igri provjerite razumiju li učenici čemu služe pojedini dijelovi orgulja: svirale, manuali i registri. U modulu „Label this” u spomenutome digitalnom alatu omogućite učenicima da ih prepoznaju na fotografiji pravih orgulja.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Sadržaj predstavite jednostavnim rječnikom na što primjereniji način. Predstavljeni sadržaj popratite dodatnim usmenim opisima, konkretnim ili vizualnim/auditivnim primjerima.
Učenicima s teškoćama omogućite podsjetnik s ključnim pojmovima i primjerima. Pri izradi podsjetnika pripazite na grafičku organizaciju sadržaja (vizualna zasićenost, naglašeni ključni pojmovi, nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini).
U kvizu upotrijebite što više pitanja zatvorenog tipa. Pitanja neka budu kratka i pisana jednostavnim rječnikom. Ključne pojmove istaknite. Vizualni prikazi neka budu primjerene veličine.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnog alata Puzzel. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Istražite kako prostor u kojem se orgulje nalaze utječe na zvuk i doživljaj glazbe (koncertna dvorana, kazalište, crkva). Svoja opažanja možete prikazati ostatku razreda s pomoću digitalnog alata Genially.
Upotrijebite alat Lino. Otvorite novu praznu virtualnu ploču i omogućite učenicima unos sticky elemenata. Najavite svako slušanje glazbenih primjera i usmjerite učenike da tijekom slušanja, svatko na svoj sticky, upiše vlastita opažanja. Prije slušanja istaknite da su svake orgulje jedinstveno glazbalo s prepoznatljivim zvukom i tehničkim značajkama. Uoči sviranja, orguljaši moraju upoznati raspoložive zvukovne mogućnosti glazbala. Jedna skladba može zvučati znatno drukčije na različitim orguljama, zato je prilagodba skladbe pojedinom glazbalu dio izvođačkog umijeća.
Poslušajte (pogledajte) prvi glazbeni primjer: Johann Sebastian Bach: Toccata i fuga u d-molu, BWV 565. Nakon slušanja usporedite opažanja učenika. Iskoristite prigodu ponoviti opće značajke baroka kao stilskog razdoblja. Dopustite učenicima da komentiraju i vizualnu sastavnicu glazbala. Prema potrebi, objasnite oznaku BWV (Bach-Werke-Verzeichnis).
Tipke orgulja, za razliku od tipaka glasovira, nisu osjetljive na dodir (uvijek zvuče jednako glasno, neovisno o brzini ili jačini pritiska), pa je potrebno voditi računa i o glasnoći pojedinih registara. Usporedite izvedbu drugoga glazbenog primjera (César Franck, 3. orguljski koral u a-molu, M. 40) s prethodnim primjerom. Uočite razliku u tehničkim mogućnostima tih orgulja.
Suvremene orgulje mogu biti opremljene i računalom s dodirnim zaslonom, koje izvođačima olakšava upravljanje glazbalom. Međutim, električna energija u tim glazbalima ne utječe na tvorbu zvuka. Poslušajte posljednji glazbeni primjer: Krsto Odak: Passacaglia, op. 34c. Nakon slušanja usporedite dobivene bilješke.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Sadržaj predstavite jednostavnim rječnikom na što primjereniji način. Predstavljeni sadržaj popratite dodatnim usmenim opisima, konkretnim ili vizualnim/auditivnim primjerima.
Učenicima s teškoćama omogućite podsjetnik s ključnim pojmovima i primjerima. Pri izradi podsjetnika pripazite na grafičku organizaciju sadržaja (vizualna zasićenost, naglašeni ključni pojmovi, nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini).
Učenike s teškoćama smjestite što bliže izvoru zvuka. Omogućite im podsjetnik s elementima na koje trebaju obratiti pozornost tijekom slušanja glazbenih primjera.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnog alata Lino. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Potražite koja je crkva dom najvećih orgulja u Hrvatskoj. Gdje se još mogu pronaći orgulje u blizini vašeg mjesta školovanja? Posjetite neke orgulje i fotografirajte ih ako je moguće. U suprotnom, na repozitoriju Pixabay pronađite fotografije različitih orgulja i pripremite kratku prezentaciju u PowerPointu s pomoću paketa uredskih alata Microsoft Office 365. Učenici mogu vrednovati kvalitetu prezentacija i autorima poslati smislene povratne informacije.
Graditelji zračnih orgulja uvijek su suočeni s istim pitanjem: koliko su idealne orgulje velike? Veće i složenije orgulje, s velikim brojem svirala, izvor su raznolikijeg i punijeg zvuka, no cijena tog luksuza velika je masa glazbala. Potkraj 19. stoljeća tragalo se za prenosivim orguljama koje bi mogle zadovoljiti potrebe srednje velikih kazališta i crkava. Kompaktne orgulje (harmoniji) težile su približno 300 kg, a veličinom su bile usporedive s pijaninom. Od orguljaša se očekivalo da istodobno svira rukama i upuhuje zrak nogama (videoprimjer). Pojavom električne pumpe svirači su mogli odmoriti noge (ili se njima koristiti za sviranje), no zvuk se nije mnogo promijenio. I dalje nije bio dovoljno snažan za veće prostore.
Tridesetih godina dvadesetog stoljeća pojavljuju su se prve električne orgulje, koje svirale zamjenjuju tonskim kolom (tonewheel). One nisu potpuno elektronička glazbala (poput sintesajzera), nego su elektromehanička glazbala jer sadržavaju pokretne dijelove. Električne orgulje imaju veći broj nazubljenih metalnih kotača koji se, pogonjeni električnim motorom, zajedno okreću na istoj osovini. U neposrednoj blizini svakog kotača pripadajući je pickup (zavojnica s magnetskom jezgrom) koji neravnine nazubljenog kotača pretvara u izmjenični električni signal. Što su neravnine kotača sitnije, titranje je brže pa je i zvuk viši. Pritiskom na tipku električnih orgulja zatvara se strujni krug, a dobiveni se signal pojačava i prosljeđuje u zvučnik (ili zvučnike) proizvoljne veličine.
Upotrijebite alat Lino. Otvorite novu praznu virtualnu ploču i omogućite učenicima unos sticky elemenata. Motivirajte učenike na slušanje pjesme One Hundred Ways, skladatelja Quincyja Jonesa, u obradi za jazz trio s električnim orguljama na sljedećoj poveznici. Prije slušanja, ponovite značenje pojmova vibrato i tremolo. Tijekom slušanja je potrebno vlastita opažanja podijeliti s ostatkom razreda. Uputite učenike da pokušaju osvijestiti svaku promjenu registara, koja je na videoprimjeru i čujna i vidljiva, te uporabu elektroničke simulacije vibrata i tremola. Nakon slušanja zaključite da je brzo i virtuozno sviranje na električnim orguljama dijelom moguće i zbog toga što su tipke električnih orgulja veoma mekane i nije ih potrebno pritisnuti „do kraja” kako bi zazvučale.
Upitajte učenike što sve u svakidašnjem životu proizvodi zvuk te mogu li osmisliti drukčije orgulje? Što bi promijenili? Mogu li se za dobivanje tona iskoristiti obnovljivi izvori energije? Kako?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Sadržaj predstavite jednostavnim rječnikom na što primjereniji način. Predstavljeni sadržaj popratite dodatnim usmenim opisima, konkretnim ili vizualnim/auditivnim primjerima.
Učenicima s teškoćama omogućite podsjetnik s ključnim pojmovima i primjerima. Pri izradi podsjetnika pripazite na grafičku organizaciju sadržaja (vizualna zasićenost, naglašeni ključni pojmovi, nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini).
Učenike s teškoćama smjestite što bliže izvoru zvuka. Omogućite im podsjetnik s elementima na koje trebaju obratiti pozornost tijekom slušanja glazbenih primjera.
Postavljajte jedno po jedno pitanje koristeći se jednostavnim rječnikom. Potaknite kreativno razmišljanje kod učenika s teškoćama postavljajući dodatna potpitanja. Omogućite učenicima podsjetnike koje će ih usmjeriti na razmišljanje.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnog alata Lino. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Zvuk električnih orgulja često je dodatno obogaćen rotirajućim zvučnikom. Orguljaš tijekom sviranja može uključiti i isključiti vrtnju unutarnjih elemenata zvučnika. Takvi zvučnici najčešće imaju dvije postavke: brzo i sporo. Istražite kako rotirajući (Leslie) zvučnik izgleda i zvuči putem ovih dviju poveznica: otvoreni rotirajući zvučnik i zatvoreni rotirajući zvučnik. Pripremite za svoj razred kratku prezentaciju u alatu PowerPoint s pomoću paketa uredskih alata Microsoft Office 365. Učenici mogu vrednovati kvalitetu prezentacija i poslati smislene povratne informacije autorima.
Joaquín Rodrigo: Concierto de Aranjuez (obrada za panovu flautu i harmoniku)
Poveznica: https://youtu.be/Uk4iVold0eU
Pristupano: 11.6.2023.
Carson Cooman: "Rondeau" (portativ)
Poveznica: https://www.youtube.com/watch?v=Uk4iVold0eU
Pristupano: 11.6.2023.
Glazbena škola Josipa Hatzea: "Najveće orgulje na svijetu"
Poveznica: http://www.gsjh.hr/najvece-orgulje-na-svijetu/
Pristupano: 31.5.2023.
Johann Sebastian Bach: Toccata i fuga u d-molu, BWV 565
Poveznica: https://www.youtube.com/watch?v=Nnuq9PXbywA
Pristupano: 31.5.2023.
César Franck, 3. orguljski koral u a-molu, M. 40
Poveznica: https://www.youtube.com/watch?v=Nnuq9PXbywA
Pristupano: 11.6.2023.
Krsto Odak: Passacaglia, op. 34c
Poveznica: https://www.youtube.com/watch?v=rfj4r3v1Gx0
Pristupano: 11.6.2023.
"March" - W. Bell Reed Organ
Poveznica: https://www.youtube.com/watch?v=8kfzqjNeF20
Pristupano: 11.6.2023.
Quincy Jones: "One Hundred Ways" (obrada za orguljski jazz trio)
Poveznica: https://www.youtube.com/watch?v=HZ3f1Y8Aw_U
Pristupano: 31.5.2023.
Leslie 125 demo
Poveznica: https://www.youtube.com/watch?v=pjy-3_sGetU
Pristupano: 31.5.2023.
Hammond A100 & Leslie demonstration
Poveznica: https://youtu.be/ugP1Qqni6cY
Pristupano: 31.5.2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.